Теми статті: вчителям, директорам, закон про освіту, освітнім управлінцям, підвищення кваліфікації
25 Жовтня 2024
23 922
0
Наприкінці серпня 2024 року Міністерство освіти й науки України затвердило новий професійний стандарт “Вчитель закладу загальної середньої освіти“. Його розробили на заміну стандарту за професіями:
Документ визначає необхідні компетентності та вимоги до освітньо-педагогічної діяльності.
Що змінилося в новому професійному стандарті та для чого він потрібен, “Нова українська школа” розпитала в Наталії Софій, директорки Українського інституту розвитку освіти, та Ігоря Балуби, головного спеціаліста Департаменту вищої освіти МОН, які входили до складу робочої групи, що розробляла документ.
З цього матеріалу ви дізнаєтеся:
Перший професійний стандарт вчителя в Україні зʼявився ще на старті реалізації реформи НУШ для вчителів початкових класів, які тільки починали її апробувати, кажуть Наталія Софій та Ігор Балуба. Це було потрібно для того, щоби передусім визначити основні трудові функції та компетентності, якими мають володіти педагоги.
Згодом – із переходом реформи НУШ у середню ланку – до стандарту також додали частину “Вчитель закладу загальної середньої освіти”.
“Було очевидно, що великої необхідності розділяти стандарти немає. Адже незалежно від того, чи це вчитель початкових класів, чи середньої, чи старшої школи, трудові функції фактично ті самі, і їх можна об’єднати в одному документі.
Крім того, вивчаючи досвіди інших країн, ми бачили, що в більшості користуються лише одним загальним професійним стандартом для всіх вчителів”, – розповідає Ігор Балуба.
Основною ж причиною перегляду професійного стандарту вчителя і появи його нової редакції стали зміни в законодавстві, зокрема в “Порядку розроблення, введення в дію та перегляду професійних стандартів“. Там з’явилися нові компоненти, які мають бути в професійних стандартах, як-от визначені професійні кваліфікації, додає Наталія Софій.
1. Тож перша зміна в новому документі – поява професійних кваліфікацій.
Це стандартизована сукупність здобутих компетентностей, що дає змогу виконувати певну професійну діяльність і є умовою для працевлаштування. У новому професійному стандарті визначено три професійні кваліфікації, які увідповіднили згідно з Національною рамкою кваліфікацій:
Кожна із цих професійних кваліфікацій уточнюється здобутою спеціальністю, предметною спеціальністю, спеціалізацією чи інтегрованим курсом.
За словами Ігоря Балуби, поява в стандарті професійних кваліфікацій має допомогти уникнути розбіжностей та невідповідностей між описами кваліфікаційних рівнів освіти, через які подекуди виникали труднощі під час працевлаштування випускників педагогічних спеціальностей.
“Визначеними в стандарті професійними кваліфікаціями можна послуговуватися і під час проведення атестації чи сертифікації. Адже, наприклад, процес атестації підтверджує ту чи ту кваліфікацію, а вимоги до неї якраз таки прописані в професійному стандарті”, – каже Наталія Софій.
2. Оптимізація кількості компетентностей, які необхідні для роботи вчителя.
Загалом трудові функції, які мають виконувати вчителі на своїх посадах, залишилися в новому стандарті незмінними. Зокрема, це:
Щоби забезпечити виконання цих функцій, педагоги мають володіти відповідними компетентностями.
Однак, за словами Наталії Софій, з пандемією COVID-19 та початком повномасштабного вторгнення змінилися вимоги до навчання та вмінь самих вчителів. Це потребувало перегляду списку компетентностей, їхньої актуалізації, конкретизації та оптимізації.
Якщо попередні професійні стандарти налічували 15 компетентностей, то тепер їх скоротили до 12, а саму структуру опису компетентностей узгодили зі структурою дескрипторів Національної рамки кваліфікацій. Цього вимагали нові нормативно-правові акти. Тож серед компетентностей, якими наразі мають володіти вчителі:
Докладніший опис компетентностей ви можете знайти безпосередньо в тексті професійного стандарту.
“Перед тим, як оновлювати професійний стандарт, ми запитали педагогів про те, чи зручно їм користуватися попередніми варіантами документа. Більшість опитаних була за спрощення стандарту. Тож ми це врахували та зробили простішою структуру й оптимізували зміст.
Раніше, наприклад, компетентності поділялися на загальні та професійні. Але коли ми ще раз проаналізували їх, то побачили, що загальні компетентності – як-от вміння критично мислити, громадянська компетентність – проходять наскрізно через цілу низку професійних компетентностей, тобто дублюються. Тому вирішили прибрати блок загальних компетентностей та залишити лише професійні, оптимізувавши їх”, – пояснює Наталія Софій.
Водночас, якщо в попередніх стандартах компетентність транслювалася через знання, уміння і навички, то в новому документі до неї додали ще два додаткові компоненти – комунікація (наскільки вчителі компетентно взаємодіють з усіма учасниками освітнього процесу) та відповідальність і автономія (наскільки самостійно вчителі можуть виконувати свої функції).
3. Професійний стандарт визначає траєкторії здобуття професійних кваліфікацій.
Наприклад, вчитель-фаховий молодший бакалавр може отримати / підтвердити / визнати професійну кваліфікацію:
Якщо ваші знання і компетентності відповідатимуть вимогам професійного стандарту і ви пройдете відповідне оцінювання, кваліфікаційний центр може видати сертифікат про присвоєння професійної кваліфікації, який і буде підставою для працевлаштування;
“Тобто ви можете піти в університет і отримати там відповідний диплом із педагогічної спеціальності. Або ж, якщо ви маєте документ про здобуття відповідного рівня вищої чи фахової передвищої освіти, але непедагогічної спеціальності, то можна буде прийти до кваліфікаційного центру, де ваші знання оцінять, і тоді вирішать, чи дійсно ваша кваліфікація відповідає всім вимогам і чи зможете ви працювати в школі”, – пояснює Ігор Балуба.
Він акцентує, що такі кваліфікаційні центри вже працюють для багатьох робітничих професій. Так, отримати професійну кваліфікацію без необхідності навчання в закладах освіти в Україні можуть слюсарі-ремонтники, машиністи крана металургійного виробництва, електромонтери з ремонту та обслуговування електроустаткування, токарі тощо. Однак кваліфікаційних центрів саме у сфері освіти поки немає, тож їхнє створення, за словами посадовця, ще в перспективі.
Професійний стандарт для педагогів є своєрідним індикатором для аналізу власної діяльності, адже ознайомившись з усіма компетентностями, вміннями та навичками, необхідними для цієї професії, можна зрозуміти, на якому рівні ви перебуваєте й куди рухатися далі, радить Наталія Софій.
До речі, на сайті УІРО з’явилася збірка з різними інструментами самооцінювання професійної діяльності для вчителів, які створювали на основі цього стандарту. З їх допомогою можна буде оцінити свої сильні сторони та визначити, що ще варто вдосконалити.
Також, відповідно до професійного стандарту та його вимог, педагоги можуть обирати вектор свого професійного розвитку, його форми й тематику, каже Ігор Балуба. Адже в стандарті докладно описано, які трудові функції мають вчителі, що потрібно робити, знати, вміти. І вже на основі цього педагоги можуть більш конкретно підходити до свого професійного розвитку й обирати актуальні й необхідні програми підвищення кваліфікації.
Самі ж інституції, які пропонують такі послуги, також можуть розробляти програми професійного розвитку педагогічних працівників, спираючись на вимоги стандарту.
Беручи на роботу нових педагогічних працівників, професійний стандарт допомагає керівникам зрозуміти, які саме працівники їм потрібні, які трудові функції вони мають виконувати та якими компетентностями мають володіти, каже Ігор Балуба.
Також стандарт можна використовувати як дорожню карту для обговорення з працівниками шляхів їхнього подальшого професійного розвитку, розроблення посадових інструкцій до відповідних посад, додає пан Ігор.
“Нам би хотілося, щоби професійний стандарт був не просто документом на сайті МОН, а прикладним інструментом, який допомагав би вчительству ставати компетентнішими, здобувати вищий рівень професійної кваліфікації, аналізувати свою педагогічну діяльність, а адміністрації закладів освіти – координувати, моніторити роботу вчителів та формувати траєкторії їхнього професійного розвитку”, – підсумувала Наталія Софій.
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне фото: НУШ
Обговорення