Теми статті: батькам, вчителям, навчаємось разом
16 Вересня 2025
2 048
0
Про це ми запитали у керівниці ланки початкової школи Новопечерського закладу освіти Олени Шевченко

- Пані Олено, у чому, на ваш погляд, полягає головна проблема з читанням у молодших школярів сьогодні? Це питання мотивації, методики чи щось інше?
- Головна проблема з читанням молодших школярів сьогодні має багато факторів – від змін у методиках до мотивації, що є наслідком широкого поширення цифрових технологій. Це створює конкуренцію між читанням і яскравим, інтерактивним контентом із гаджетів. Діти більше не сприймають читання як основну розвагу або джерело інформації.
Сучасні діти звикли до швидкого та візуально насиченого контенту, який пропонують ґаджети. Книги, на противагу, вимагають концентрації, уяви та часу. Це знижує інтерес і бажання до читання, адже дитині простіше отримати дофамін від гри чи відео на YouTube, ніж від довгого тексту. Відсутність читацького прикладу в родині також відіграє важливу роль.
Традиційні методи навчання, як-от читання за складами, можуть здаватися нудними та неефективними в порівнянні з сучасними підходами, що використовують ігрові елементи, інтерактивні вправи, та навіть цифрові інструменти. У багатьох випадках методики не встигають за швидкими змінами в цифровому світі, що призводить до відсутності зв’язку між шкільним читанням та повсякденним життям дитини.
Деякі проблеми з читанням можуть бути спричинені дислексією, дисграфією або іншими мовленнєвими розладами. Ці стани ускладнюють сприйняття та декодування тексту. Наприклад, дитина може плутати схожі літери (б/д, п/н) або переставляти їх місцями. У таких випадках потрібна кваліфікована корекційна робота.
Зростання кількості цифрових текстів вимагає від дітей нових навичок, зокрема, уміння критично мислити, читати “по діагоналі” та орієнтуватися в нелінійних текстах. Однак, дослідження показують, що читання з екрана часто є поверхневим, що може знижувати рівень розуміння та пам’яті.
- Школа, з одного боку, має зацікавлювати, а з іншого — виконувати програму. Як знайти цей баланс? Як ви у Новопечерській школі працюєте над тим, щоб читання не сприймалось як нудний обов’язок?
- Для подолання цих проблем необхідний комплексний підхід, який включає:
- Зараз існує величезна конкуренція з ґаджетами. Чи може школа змагатися з відеоіграми та YouTube за увагу дитини?
Школа не може і не повинна намагатися “переграти” відеоігри та YouTube у швидкості, візуальній насиченості та потоці дофаміну. Замість цього, вона має використовувати свої унікальні переваги і адаптувати методики до потреб сучасних дітей. Школа — це місце, де дитина вчиться спілкуватися, працювати в команді, вирішувати конфлікти та будувати стосунки з однолітками та дорослими. Цього не може дати жодна відеогра чи YouTube.
Досвідчений вчитель може помітити труднощі дитини, надати індивідуальну допомогу, мотивувати та надихати. Алгоритми YouTube не знають, що дитина погано розуміє дроби або соромиться виступати перед класом.
Вчителі можуть використовувати сторітелінг, рольові ігри та живі дискусії, щоб створити емоційний зв’язок з матеріалом. Замість пасивного споживання контенту, діти стають активними учасниками.
Школа надає структуровані знання, що будуються від простого до складного. Це допомагає дитині розвинути критичне мислення та навчитися аналізувати інформацію, а не просто споживати “кліпи”.
- Які інноваційні методики, крім класичних, ви використовуєте, щоб зацікавити дітей читанням? Можливо, це проєкти, ігри чи аудіокниги?
- Щоб привернути увагу дітей до читання школа повинна активно впроваджувати у свої методики елементи, які роблять відеоігри та YouTube такими захопливими:
- Скажіть, будь ласка, як ви ставитеся до думки, що сьогодні дітям не так вже й потрібно багато читати, адже всю інформацію можна знайти в інтернеті? Чи є читання незамінною навичкою?
- Ми, звісно, можемо отримувати факти з відео чи подкастів, проте саме читання розвиває унікальні когнітивні та емоційні здібності, які є ключовими для повноцінного життя в сучасному світі.
На відміну від пасивного перегляду відео, де готовий візуальний ряд формує наші уявлення, книга змушує нас будувати власні образи, шукати причинно-наслідкові зв’язки та ставити питання до автора. Цей процес тренує критичне мислення, яке є фундаментальною навичкою для будь-якої професії та для прийняття зважених рішень у житті.
Читання сприяє розвитку емпатії — здатності співпереживати іншим. Це неможливо досягти з тією ж глибиною при перегляді короткого відео. Читання дозволяє нам “прожити” чуже життя, що розширює наш світогляд і робить нас більш толерантними та чуйними до інших людей.
Регулярне читання довгих текстів тренує увагу, допомагає боротися з розсіяністю та покращує довготривалу пам’ять. Ця навичка є необхідною для успіху в навчанні, роботі та будь-якій сфері, що вимагає глибокого занурення в матеріал.
Хоча цифрові технології можуть доповнювати нашу освіту, вони ніколи не зможуть повністю замінити унікальні переваги, які дає саме читання.
- Яку роль у цьому процесі відіграють батьки? Що ви могли б порадити їм, щоб вони стали партнерами школи в розвитку любові до читання?
Батьки відіграють ключову роль у розвитку читацьких навичок дитини, оскільки саме вони створюють перше середовище для знайомства з книгою. Школа дає методику, але любов до читання та бажання відкривати нові світи через книги закладається вдома.
Наявність книг, доступних для дитини, є першим і найважливішим кроком. Це можуть бути яскраві книги з картинками для найменших, енциклопедії для допитливих та художня література, що відповідає віку дитини.
Діти наслідують поведінку батьків. Коли дитина бачить, як батьки самі читають книги, журнали чи газети, це стає для неї нормою. Читання перетворюється на звичний та приємний спосіб проведення часу, а не на нудне шкільне завдання.
Створення сімейних традицій, пов’язаних із читанням, може сильно мотивувати дитину. Наприклад, читання казок на ніч, спільні походи до книгарні або бібліотеки, обговорення прочитаних книг під час вечері.
Регулярне читання вголос, навіть якщо дитина вже вміє читати самостійно, зміцнює емоційний зв’язок. Це також допомагає дитині розвивати словниковий запас, інтонацію та розуміння складних сюжетів.
Батьки можуть перетворити читання на захопливу пригоду, ставлячи запитання, пропонуючи дитині вгадати, що буде далі, або обговорюючи персонажів.
Важливо дозволити дитині обирати книги за її інтересами. Це може бути будь-що: комікси, наукова фантастика, книги про тварин чи динозаврів. Головне – підтримувати її вибір і допомагати знаходити те, що дійсно захоплює.
На прохання медіа НУШ кандидатка педагогічних наук, доцент кафедри дошкільної та початкової освіти Запорізького національного університету Юлія Зубцова пояснює, чому саме особистий приклад учителя початкової школи має визначальний вплив на формування читацької культури дитини. 
- Пані Юліє, ви вже багато років працюєте зі студентами. Як ви вважаєте, яким чином учитель початкової школи може стати провідником дитини у світ книги та допомогти сформувати стійкий інтерес до читання? Як ви вважаєте, чому саме від учителя початкових класів найбільше залежить, чи полюблять діти читати? Яка роль учителя початкових класів у формуванні читацької компетентності молодших школярів?
- Без сумніву роль учителя у формуванні інтересу до читання в молодших школярів є визначальною. При цьому важливою є не тільки методика проведення уроку та застосування різних прийомів формування навички читання, а й особистий приклад вчителя. Дійсно, саме в цей віковий період дитина найбільш уважно сприймає приклад першої вчительки/вчителя, тому педагог стає зразком читацької культури. Якщо педагог демонструє любов до книги, читає виразно та із зацікавленням, діти переймають цю емоцію та мотивацію. Своїм прикладом вчитель формує повагу до друкованого слова, показує, що книга може бути другом і порадником. Оскільки молодші школярі часто наслідують поведінку педагога, тому його особисте ставлення до читання прямо впливає на їхнє бажання читати. Через власний приклад учитель виховує уважність, інтерес до пізнання, здатність співпереживати героям творів. Важливо, щоб він створював атмосферу довіри та радості під час роботи з текстами, адже це формує позитивні емоції, пов’язані з читанням. Учителю важливо допомагати дітям долати труднощі, підтримувати їхні маленькі успіхи. Його особистий приклад стає стимулом для самостійного читання вдома. Таким чином, саме вчитель є ключовою фігурою у становленні дитини як читача в молодшому шкільному віці.
- Скажіть, будь ласка, чи сформована у ваших студентів готовність працювати з дітьми, які не люблять читати? Чи вистачає їм знань і методичних прийомів, щоб зацікавити покоління, яке виросло на відеоконтенті?
- Під час професійної підготовки майбутні учителі вивчають різні навчальні дисципліни, які готують їх до формування навички читання молодших школярів. Це і “Методика навчання грамоти”, “Технології навчання мовно-літературної галузі”, “Дитяча література з методикою літературного читання”. Відповідно, що в ході вивчення цих курсів студенти, з-поміж іншого, знайомляться з психолого- педагогічні передумовами формування навички читання у молодших школярів, значенням мотивації та інтересу дитини у процесі підготовки до читання, роллю дитячої літератури у розвитку дитини, сучасними методиками промоції дитячої книги та різноманітними технологіями навчання читання. До прикладу, важливого значення викладачі приділяють ознайомленню майбутніх учителів з технологією розвитку критичного мислення, а саме, стратегією ЧПКМ (читання та письмо для критичного мислення), “Ромашка Блума”, “Кубування”, “Кола Вена”, “РАФХ”, “ЗХД” та ін.
Водночас важливим є їхнє вміння адаптувати ці методики до реалій сучасного інформаційного простору, де значну конкуренцію книжці становить відеоконтент. Саме тому на основі засвоєного теоретичного матеріалу у майбутніх педагогів поступово формуються відповідні практичні навички. Майбутні учителі виконують завдання, які надалі застосовуватимуть у педагогічній практиці та професійній діяльності. Це, наприклад, добір прийомів для розвитку інтересу та мотивації до читання дітей, виконують творчі завдання: придумують “візитівку літери”, створюють міні проект “Реклама книги”, розробляють концепт ідеальної, на їхню думку, дитячої книги для молодших школярів, готують буктрейлер на одну з сучасних українських книг для дітей. Отже, готовність молодих педагогів формується не лише на рівні засвоєння методичних стратегій, а й через вироблення гнучкості, креативності та здатності працювати з новими форматами, цікавими для сучасних дітей. У результаті професійної підготовки вони здобувають інструменти, які допоможуть не просто навчити дитину читати, а й зробити читання частиною її життя, відкривши для школярів світ книги як джерело розвитку, натхнення й самовираження.
Питання зацікавлення дітей читанням важливе не лише для вчителів-практиків, а й для тих, хто готував не одне покоління педагогів. Адже саме вони свого часу навчали майбутніх учителів працювати з учнями, які не завжди люблять книгу, і формували у студентів розуміння того, як зробити читання природною частиною життя дитини.
Своїм досвідом і порадами ділиться Ольга Петрик, старша викладачка кафедри початкової освіти Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти 2016 - 2024 роки), магістерка педагогіки вищої школи.

— Чому важливо починати навчання читанню з мотивації? Як створити для дитини її власну відповідь на запитання “чому?”
Мотивація – це рушійна сила навчання. Дитина читає охоче тоді, коли бачить у цьому сенс для себе: “Я хочу сам прочитати про динозаврів”, “Я зможу прочитати вивіску”, “Я самостійно дізнаюся, що написано у листівці”. Завдання вчителя й батьків — підхопити цю цікавість і дати дитині посильну ціль.
— Як зробити процес навчання читанню ігровим? Які приклади ігор працюють найкраще? Гра знімає напругу й допомагає вчитися природно. Добре працюють “полювання на букву” у тексті, складання слів із карток, гра “засліплене слово”, коли треба вгадати пропущену букву. Також діти люблять рухливі ігри: наприклад, стрибнути вперед, якщо почули звук “м” у слові.
- Чому спочатку варто працювати зі звуками, а вже потім переходити до букв?
Дитина має “почути” слово: розпізнати перший звук, останній, кількість звуків. Якщо цього фундаменту немає, букви залишаються абстракцією. Лише тоді, коли дитина чітко розрізняє звуки, вона готова пов’язати їх із буквами.
- Які ігрові прийоми – віршики, пісні, лічилки – найбільше допомагають при навчанні читанню?
- Ритм і рима чудово тренують слух. Лічилки допомагають виділити окремі звуки, а пісні – краще запам’ятати букви. Коли дитина повторює знайомий віршик, вона автоматично вчиться відчувати звукову будову слова.
- Як врахувати індивідуальні особливості та темп навчання кожної дитини?
У класі завжди будуть діти, які читають швидше, і ті, кому потрібен час. Важливо пропонувати диференційовані завдання: одним – більш складні тексти, іншим – короткі слова чи склади. І головне – не порівнювати дітей між собою, а тільки з їхнім власним прогресом.
- Наскільки важливо мати “куточок читання” і доступні книжки у класі?
Це надзвичайно важливо. Дитина повинна бачити, що книги – не тільки для “уроків”, а й для задоволення. Якщо є можливість узяти книжку, сісти й погортати – формується звичка звертатися до тексту.
– Як саме розвивати фонематичний слух у дітей? Які вправи найефективніші?
- Прості вправи: “Який перший звук у слові “мама”?”, “А який останній у слові “кіт”?”. Добре працюють ігри на добір слів із певним звуком, а також “слухові диктанти”, коли дитина має плеснути, почувши певний звук.
- Чому важливо працювати над словниковим запасом і як це правильно робити під час уроків читання?
- Розуміння слів напряму впливає на розуміння тексту. Тому важливо пояснювати нові слова, розмовляти про зміст прочитаного, обговорювати картинки. Це формує мовлення й забезпечує інтерес до текстів.
- Як правильно підкріплювати успіхи дітей, щоб вони не втратили бажання читати?
- Дитині важливіше почути: “Молодець, ти зміг сам прочитати!”, ніж суху оцінку. Позитивне підкріплення – похвала, підтримка, навіть маленьке аплодування – створюють відчуття перемоги й підштовхують рухатися далі.
- Фонетичний метод (phonics) називають “золотим стандартом”. Чим пояснюється його ефективність?
Він дає дитині універсальний інструмент: уміння “розшифрувати” будь- яке слово, навіть незнайоме. Знаючи звук і букву, дитина поступово навчається складати їх у склади й слова.
- У чому полягає різниця між синтетичною та аналітичною фонетикою? Які їхні переваги?
Синтетична – від частини до цілого: спочатку вчимо звук, потім складаємо його з іншими у слово. Аналітична – від цілого до частини: бачимо слово, аналізуємо його звуки. Обидва підходи корисні, і найкраще їх поєднувати.
- Чому аналітико-синтетичний метод вважається універсальним і як він працює на практиці?
- Він об’єднує обидва підходи: дитина спершу аналізує слово, потім синтезує. Це дозволяє легко читати навіть нові слова. На практиці це виглядає як розбір слова на склади (“ма-ма”), а потім – прочитання всього.
- Які вправи з поділом слів на склади чи використанням таблиць складів ви вважаєте найкориснішими?
- Таблиці складів типу “ба- бо- бу- би- бе” допомагають автоматизувати навичку. Також корисні ігри “зібрати слово з складів” і вправи з поступовим ускладненням (від коротких слів — до довших).
- Чи можна сказати, що аналітико-синтетичний метод формує базу для грамотного письма?
- Так, адже дитина не лише читає, а й вчиться чути звуковий склад слова. Це безпосередньо впливає на грамотність і правопис.
- Які переваги має метод цілих слів і для якого віку він найбільш підходить?
- Він підходить для раннього віку (3–5 років), коли дитина ще не готова до складного звукового аналізу. Метод дає можливість швидко накопичити “банк слів” і відчути себе читачем.
- Чому його не варто застосовувати ізольовано і як найкраще поєднувати його з фонетичним методом?
- Якщо використовувати тільки глобальне читання, дитина “застряє” на запам’ятованих словах і не може прочитати нове. Поєднання з фонетикою дає ключ до розкодування, а метод цілих слів – швидкість і плавність.
– У чому унікальність підходу Монтессорі до навчання читанню?
У центрі – сенсорика. Дитина не лише бачить букву, а й відчуває її, проводить пальцем по шершавій поверхні, чує звук. Це багатоканальне сприйняття полегшує навчання.
– Як сенсорний досвід (наждачні букви, тактильні матеріали) допомагає дитині краще опанувати навичку читання?
- Коли підключені зір, слух і дотик – інформація краще закріплюється в мозку. Це особливо допомагає дітям із різними стилями навчання чи мовленнєвими труднощами.
- У яких випадках ефективніший синтетичний підхід, а у яких — аналітичний?
- Синтетичний підхід для дітей, які краще сприймають “поступовість” і люблять логіку. Аналітичний — для тих, хто мислить образами і легше запам’ятовує цілі слова. Але оптимально — комбінувати.
- Як допомагають додаткові зорово-образні позначки (кольори, “шапочки” для твердих/м’яких звуків) дітям з мовленнєвими труднощами?
- Такі підказки роблять абстрактні поняття конкретними. Наприклад, синя “шапочка” одразу показує м’який звук. Це допомагає дитині швидше розрізняти й закріплювати матеріал.
Усі ці поради й методики стануть у пригоді насамперед педагогам. Але не менш важливу роль у формуванні любові до читання відіграють і батьки. Саме вони першими знайомлять дитину з книгою вдома, створюють атмосферу довіри й цікавості. Тож ми підготували кілька легких і зрозумілих підказок для мам і тат, які допоможуть зробити читання частиною щоденного життя дитини.
Читайте вголос щодня. Хоч 15 хвилин, але регулярно. Оберіть книжки з яскравими ілюстраціями, цікавим сюжетом, ритмічним текстом (вірші, приказки).
2. Розмовляйте
Коментуйте свої дії, задавайте дитині питання, discussуйте події дня. Багатий словниковий запас — основа успішного читання.
Це можна робити з 3-4 років, навіть не знайомлячи дитину з буквами.
Головне правило: Не вчити, а гратися! Ваша мета — викликати інтерес, а не відбити бажання

Починають занадто рано або занадто пізно
Навчають буквам як “бе”, “ем”, “ка”
Фокус лише на техніці, без розуміння
Змушують одразу читати довгі тексти
Порівнюють з іншими дітьми
Роблять з читання покарання
“Не підеш гуляти, поки не прочитаєш”. Читання має асоціюватися з радістю, грою, відкриттям.
Вимагають швидкості замість якості
Навчають лише по одному підручнику/букварю
Не підключають емоції й образи
Відсутність власного прикладу
Переривають дитину на кожній помилці
Вимагають ідеального сидіння за столом
Перевантажують новим матеріалом
Занадто багато виправлень відразу
Немає регулярності
Сьогодні 40 хвилин, потім тиждень перерви.
Краще щодня по 5–10 хвилин, ніж рідко і довго.
Ми віримо, що ця розмова стане натхненням для вас, учителів, батьків, усіх, хто щодня допомагає дітям пізнавати світ. Адже любов до читання не можна нав’язати, але можна виростити: теплим словом, спільним часом, власним прикладом. Книга й сьогодні здатна конкурувати з екранами — але не через примус, а через радість відкриттів. Тож нехай у ваших домівках і класах завжди буде місце для книжкових історій, які залишаються з нами на все життя.
Раніше ми розповідали як навчити дитину читати: покрокова інструкція для батьків та топ-книг для читачів-початківців.
Фото – надані спікерами, головне фото створено ШІ
Як прифронтове Запоріжжя та деокупований Бобрик перезавантажують дошкільну освіту: досвід участі в міні-EdCamp
Обговорення