1 841
0
В Об’єднаних Арабських Еміратах вирішили зробити штучний інтелект окремим предметом у школах. Його вивчатимуть усі діти — від садочка до 12 класу. Стартує програма вже з 2025–2026 навчального року.
В Естонії запускають проєкт AI Leap. Старшокласники отримають власні облікові записи ШІ, а до 2027 року планують залучити до цього й велику кількість учителів та учнів.
У Китаї з 2025 року діти в початкових і середніх школах щороку матимуть мінімум 8 годин занять зі штучного інтелекту. Це можуть бути як окремі уроки, так і завдання в межах інших предметів.
У Південній Кореї вже зараз у старших класах є предмети про ШІ. Також там розробляють сучасні підручники, щоб діти вчилися цифровій грамотності та вмінню користуватися новими технологіями.
І це не повний перелік країн, які впроваджують навчання з ШІ у школах. Як показало всеукраїнське дослідження – більшість українських учителів уже знайомі зі штучним інтелектом: про сервіси ШІ чули майже всі, а 7 із 10 хоча б раз користувалися ними за останні пів року. Загалом 76% педагогів мали досвід роботи з ШІ. Кожен другий учитель переконаний, що ці технології змінять навчання вже найближчим часом.
Тож Україна теж не стоїть осторонь. Наші вчителі вже починають знайомитися з міжнародними програмами, які допомагають зрозуміти, як працює штучний інтелект і як його безпечно застосовувати на уроках. Однією з таких програм є Experience AI — це освітня програма для вчителів і учнів віком 11–14 років, яка знайомить із штучним інтелектом і машинним навчанням. Її створили у партнерстві Raspberry Pi Foundation та Google DeepMind, щоб підтримати освітян у світі, який все більше керується штучним інтелектом, щоб інформувати та надихати наступне покоління.
Навчання демонструє, що штучний інтелект сьогодні — це не лише чат-боти чи пошуковики. Це ще й рекомендації в соцмережах, безпілотні авто, системи розпізнавання облич і навіть технології для захисту природи. Якщо діти розумітимуть, як працює ШІ, вони зможуть не лише користуватися ним, а й створювати власні ідеї. Курс допомагає мислити критично, бачити етичні ризики та відповідально створювати нові системи ШІ.
Програма надає вчителям безкоштовні матеріали та можливості для професійного розвитку, щоб вони могли з упевненістю проводити уроки зі штучного інтелекту та машинного навчання. Серед ресурсів — готові плани уроків, презентації, робочі аркуші та навчальні відео.
Окрім готових матеріалів для уроків, програма надає вчителям можливості, щоб спробувати інструменти штучного інтелекту на практиці та навчитися обговорювати з учнями можливості й ризики технологій. Для дітей передбачені різні модулі: від основ безпеки та великих мовних моделей до проєктів із застосування ШІ у збереженні тварин чи створенні власних робіт. Всі матеріали перекладені та адаптовані до українського контексту, тож їх легко використовувати навіть без попереднього досвіду роботи зі штучним інтелектом.
В Україні вчителі поступово відкривають для себе нові можливості, які дає штучний інтелект у навчанні. Програма Experience AI складається з кількох модулів, що знайомлять учнів із основами ШІ та машинного навчання. Ресурси створені на основі наукових досліджень і побудовані навколо основних педагогічних принципів.
Як розповідає медіа “Нова українська школа” Людмила Бузівська, вчителька інформатики Великомитницького ліцею Хмільницької міської ради, програма пояснює, що таке ШІ, як він працює, що таке навчання на правилах і на даних, машинне навчання та комп’ютерний зір.
“Учні можуть створювати власні моделі, наприклад додаток, який розпізнає яблуко чи помідор, і тренувати його на даних. Програма також піднімає етичні питання: що небезпечно, якщо сприймати ШІ за людину, чому прогнози не завжди точні”, – пояснює Людмила Бузівська. Курс охоплює не лише технічні навички, а й етичні та соціальні аспекти ШІ, а також знайомить учнів із професіями майбутнього: “Учні обирають професії та порівнюють себе з людьми, які працюють у сфері ШІ. Це допомагає їм почати мислити про своє майбутнє і зрозуміти реальні можливості”, — додає вчителька.
Людмила Бузівська. Фото – Микола Карпенко.
Досвід українських педагогів показує, що знайомство з програмою часто починається з ініціативи шкіл та зацікавленості самих учителів. За словами Костянтина Лісовського, вчителя інформатики Приватного ліцею “ІНВЕНТОР” міста Києва знайомство з Experience AI почалося через ініціативу директорки, яка постійно шукає цікаві навчальні ресурси. “Вона знала, що я працюю зі штучним інтелектом, і запропонувала: “Давай спробуємо”. І ось це “А давай” перетворилось на більш глобальне, ніж можна уявити. Я дуже нервував через конкурс, бо форма була об’ємна, як на тренера – питання про досвід, зацікавленість, як працюю з учнями, І коли мені зателефонували з результатом і сказали, що я пройшов, я був приємно здивований”, – ділиться спогадами Костянтин Лісовський.
Костянтин Лісовський. Фото – Микола Карпенко.
Людмила Бузівська додає, що її шлях до програми був непростий, але мотивований, адже потрапити на навчання вийшло не одразу – відбір у програму був складний, адже подавалися вчителі з усієї України. Заявок було значно більше, ніж кількість учасників другого туру. До нього, за її спогадами, пройшло близько 60 людей — два онлайн-відбори по 30. Вона пояснила, що це була не проста подача заявки: кожен учасник презентував себе, виконував різні завдання та вправи і лише після цього очікував на результат. “Коли прийшов лист [про запрошення на курс – ред.] це був дуже приємний сюрприз”, – пригадує вчителька.
Як розповів Костянтин Лісовський, підготовка до програми та її апробації відбувалася очно. Мета була зібрати всіх учителів в одному середовищі, щоб вони могли разом пройти п’ятиденний курс — і з точки зору вчителя, і з точки зору учня. Це дозволяло відчути на власному досвіді, як учні сприйматимуть заняття, а також зрозуміти, які труднощі чи незручності можуть виникнути при впровадженні програми в школі.
“Для мене, як молодого вчителя, це спочатку було шоком: зібралися люди з дуже різним досвідом і статусом”, – пригадує Костянтин Лісовський. Тим не менш, взаємодія з колегами швидко допомогла звикнути: вони щиро ділилися досвідом, підказували методики та підтримували у складних моментах.
Для Костянтина особливо цінним у навчанні було знайомство з методиками колег, які працюють з великими класами, щоб зрозуміти, як організувати заняття і налагодити співпрацю між учнями.
“Курс дав мені не лише інструменти, а й навички взаємодії з учнями. Вчитель має бути компетентним, щоб навчати інформаційної грамотності та етики використання ШІ”, – пояснює Костянтин. Програма навчає не лише академічним темам, а й психологічним і соціальним аспектам: як інтегрувати нові знання у навчання, як враховувати емоційний, соціальний та етичний контекст.
Що до практичної частини курсу, то вона дала змогу відчути матеріал на власному досвіді і застосувати його у роботі з учнями: від тестових і творчих завдань до експериментів із новими інструментами штучного інтелекту.
Педагог розповідає, що під час роботи з програмою дуже допомагали різні інструменти, які дозволяють учням працювати безпечно. Як пояснив Костянтин Лісовський, важливо навчати і дітей, і дорослих користуватися цифровими технологіями — обережно ставитися до своїх даних, біометрії та цифрового сліду, адже це частина сучасної кібербезпеки.
Загалом курс Experience AI дає школам одразу кілька можливостей:
Як зазначає Костянтин Лісовський, учні мають нагоду спробувати різні реальні програми штучного інтелекту та дізнатися про широкий і постійно зростаючий спектр професій у цій сфері. Крім того, вони знайомляться з соціальними та етичними аспектами ШІ і зможуть самі дослідити, як працюють моделі машинного навчання та алгоритми, що їх оживляють.
Вчитель розповів про вправи для розвитку критичного мислення, які вже опрацював з учнями. Однією з найпростіших і водночас ефективних була гра “Фейк чи правда?”. Учні розглядали цифрові зображення, новини або матеріали з мережі й перевіряли, наскільки вони достовірні. Це заняття підходить для будь-кого, навіть без попереднього досвіду роботи зі ШІ, і змушує дітей задуматися, чи варто довіряти інформації, яку вони бачать.
Також застосовували вправи з елементами безпеки та цифрової грамотності, які інтегрували в Experience AI. Вони допомагали учням оцінювати інформацію критично і відповідально, замислюватися над тим, як правильно використовувати цифрові ресурси.
Наприклад, перед Олімпіадою та підготовкою до змагань учні мали проєкт: знайти і проаналізувати інформацію про океанічних тварин і створити презентацію для суддів. Звичайні способи пошуку швидко виснажили б дітей, тож різні підходи та інструменти стали в нагоді, щоб робота була цікавою, творчою і водночас навчальною.
“Ми спробували використовувати ШІ для цього, але коли побачили, що він видає інформацію, але не завжди коректно її фіналізує, ми почали все перевіряти. Так ми з’ясовували, як правильно користуватися цим інструментом і чому він робить такі помилки. Це був досить яскравий приклад”, – ділиться досвідом Костянтин Лісовський.
На думку вчителя програма може бути корисною не лише для уроків інформатики, а й для інших предметів: “Наприклад, для вчителів природничої галузі, історичної, громадянської – вона допомагає у навчанні. Візьміть матеріали в інтернеті, які пов’язані з хімією або з географією. І тут виявляється, коли історична персона розказує про себе факти, а при цьому вона спілкується з тобою як живою людиною, це набагато краще додає сприйняття матеріалу, ніж 10 хвилин пояснення вчителя про життя княгині Ольги. А тут княгиня Ольга розповідає про себе і показується картинки, які пов’язані з тією епохою. Зайде 100%, покаже з іншого ракурсу, як це відбувається”.
На своїх заняттях з учнями Людмила Бузівська, як викладач обговорює не тільки етичні питання, увага приділяється також і професійному вибору. Цікаво те, що це не просто розповідь про те, які існують професії, а ще й реальні історії людей, які працюють у цих сферах. Завдяки цьому учні можуть порівняти себе з конкретною людиною і побачити, що обрана професія насправді цілком реальна, а не лише уявна.
Під час уроків учні проявляли справжню зацікавленість. Одним із завдань було обрати напрямок професій або конкретну людину з обраної сфери і відповісти на запитання про неї. Людмила Бузівська відзначила, що діти часто обирали схожі професії і завжди знаходили саме ту людину чи спеціальність, яка їм дійсно сподобалася. “Можна сказати, що вони вже починали приміряти це на себе, уявляти, ким хотіли б стати”, – пояснює вчителька.
“Як практичний психолог можу додати, що шлях до усвідомленого вибору професії зазвичай довгий. І такі моменти на уроках дають перші інсайти, які можуть змінити бачення дитини і направити її на новий шлях. Це справжній переломний момент, коли учень починає по-іншому дивитися на світ професій і усвідомлювати, яку сферу хоче досліджувати. Звичайно, конкретні результати цього впливу стануть помітними трохи згодом, але вже зараз видно перші ознаки зацікавленості та спроб приміряти професії на себе”, – зазначає Людмила Бузівська.
Що стосується досвіду проведення уроків, то вчителька інформатики працювала з учнями від 6 до 9 класу, і, хоча іноді учні певних вікових груп були схожі, у кожному класі все проходило по-різному. Кожна дитина сприймала матеріал по-своєму. “Іноді я навіть дивувалася, бо деякі учні вже знали цікаві факти і доповнювали мене — це було дуже приємно. Інші ж відкривали для себе нову інформацію, і було цікаво спостерігати, як під час занять у них з’являлися справжні “інсайти”, – розповідає Людмила Бузівська.
Наприкінці вчителька проводила опитування, цікавилася зворотним зв’язком – дітям така форма навчання дуже сподобалася, особливо – живе обговорення. “Наші учні звикли до уроків, де здебільшого слухають вчителя, а тут вони активно брали участь, і це їм дуже сподобалося. Вправи теж були цікаві — не лише для дітей, а й для мене”, – ділиться Людмила Бузівська.
Проєкт Raspberry Pi Foundation працює з партнерами по всьому світу, щоб більше учнів і вчителів могли користуватися Experience AI. Він охоплює багато країн, тому важливо співпрацювати з місцевими організаціями, які добре розуміють культуру та особливості навчання у своїй країні. Разом із ними Raspberry Pi Foundationперекладає та адаптує матеріали, допомагає впроваджувати їх у школах і підтримує професійний розвиток педагогів.
Ці партнери — освітні організації, які займаються розвитком цифрових навичок молоді та викладачів у своїх країнах. В Україні впровадженням займається EdCamp Ukraine за фінансової підтримки Google.org.
Як розповіла медіа “Нова українська школа” Людмила Бузівська це не перша програма EdCamp, в якій вона бере участь. Її професійний шлях не обмежується викладанням інформатики. Педагог поєднує кілька ролей — практичний психолог, тренерка, фасилітаторка. Саме тому програма була для неї особливо цікавою. Спершу Людмила Бузівська проходила відбір на програму “Аси Інтернету”. “Я давно слідкувала за EdCamp і проходила різні курси. Коли надійшло запрошення на Experience AI, відчула: це моє. Я пройшла відбір і була щаслива долучитися”.
Доєднатися до програми можуть викладачі й інших сфер. Ресурси були розроблені таким чином, щоб вчителі з широкого кола предметів могли їх використовувати, адже не потрібні попередні знання про штучний інтелект.
Дізнатися про події у рамках проєкту допоможе онлайн-форма: https://forms.gle/8AAPWTsRSygxrvT68. Щоб мати більше уявлення про саму програму можна також ознайомитися із дописами Raspberry Pi Foundation – у Гугл є функція автоматичного перекладу на будь-яку мову, якщо не володієте англійською.
Нагадаємо, медіа “Нова українська школа” раніше писало про всеукраїнський експеримент, який підтверджує, що програма соціально-емоційного навчання затребувана серед педагогів.
Фото – Freepik
Як прифронтове Запоріжжя та деокупований Бобрик перезавантажують дошкільну освіту: досвід участі в міні-EdCamp
Обговорення