Теми статті: вчителям, директорам, консиліум, психологічна допомога
17 Жовтня 2025
1 774
0
Що це таке, психолого-педагогічний консіліум? Це не збори батьків і не засідання директорів. Це такий собі “командний мозковий штурм” усіх спеціалістів школи, які разом обговорюють особливості і потреби кожної дитини: кому потрібна допомога, як побороти його тривогу, і що робити, щоб навчання було успішним.
Мета проведення психолого-педагогічного консиліуму – створити найкращі умови для швидкої та легкої адаптації учнів до нових умов навчання.
Для зручності використання цих матеріалів ми підготували підбіріку слайдів, які можна використати під час проведення наради чи обговорення між колегами. Презентацію можна завантажити за посиланням.
Простими словами, консиліум допомагає:
Через повномасштабне вторгнення завдання консиліуму стали складнішими:
ППК, присвячений адаптації, зазвичай проводиться двічі, проте терміни можуть відрізнятися залежно від класу
Попередній/Організаційний (кінець вересня – початок жовтня)
Проводиться для всіх параллелей (1-х, 5-х, 10-х класів) для первинної оцінки та виявлення групи ризику після перших 3-4 тижнів навчання.
Підсумковий/Корекційний (Листопад – Грудень):
Усі фахівці діють як одна команда:
| Хто бере участь? | Що робить? |
|---|---|
| Директор | Видає накази про скликання ППК, затверджує його рішення, забезпечує виконання цих рішень (наприклад, виділення годин для корекційних занять), несе загальну відповідальність за роботу консиліуму. |
| Заступник директора | Організовує консиліум, складає план роботи та контролює підготовку даних фахівцями. |
| Практичний психолог | Проводить тести та опитування для оцінки емоцій та тривожності. Готує психологічний висновок і рекомендації. |
| Соціальний педагог | Збирає інформацію про умови життя дитини (ВПО, склад сім’ї, житлові умови). Працює над соціальною інтеграцією та зв’язком “школа-родина”. |
| Класний керівник | Надає щоденні дані про поведінку, успішність та стосунки в колективі. Заповнює карти спостережень. |
| Учителі-предметники (для 5-х і 10-х) | Розповідають про проблеми з конкретних предметів (наприклад, чому важко дається математика чи історія). |
| Медична сестра | Надає дані про стан здоров’я дитини, її режим, хронічні хвороби та реакцію на стрес. |
Підготовка починається одразу ж із перших днів навчання і триває близько місяця:
| Етап | Хто відповідає? | Терміни | Що конкретно робимо? |
|---|---|---|---|
| Планування | Директор/
Заступник |
Початок вересня | Видає наказ “Про організацію та здійснення комплексного психолого-педагогічного супроводу адаптації учнів 1-х, 5-х, 10-х класів у 2025/2026 н. р.” |
| Діагностика | Практичний психолог | 3-4 тиждень вересня/жовтень | Проводить стандартизовані методики оцінки адаптації |
| Збір даних | Класний керівник/ психолог | 3-4 тиждень вересня/жовтень | Здійснює щоденні спостереження за поведінкою, концентрацією уваги, роботою на уроках та перервах; збір інформації від вчителів-предметників |
| Соц. педагог | 1-2 тиждень вересня | Збирає інформацію про соціальний паспорт класу | |
| Медична сестра | 1-2 тиждень вересня | Готує інформацію про стан здоров’я та фізичний розвиток. | |
| Аналіз та Узагальнення | Психолог/Соц. педагог | 3 тиждень жовтня | Систематизує зібрану інформації. Визначає “групи ризику” (учнів із низьким рівнем адаптації). Готує висновки та попередні пропозиції до обговорення. |
Ось орієнтовний шаблон наказу Про організацію та здійснення комплексного психолого-педагогічного супроводу адаптації учнів 1-х, 5-х, 10-х класів у 2025/2026 н. р. Це не суворий зразок, а лише основа-шаблон. Оскільки кожен заклад освіти унікальний, можна адаптувати цей документ відповідно до особливостей закладу.
Тепер зосередимо увагу на роботі практичного психолога, оскільки саме він запускає увесь процес. Його діяльність включає повний цикл: від початкової діагностики до контролю результатів та консультацій.
Але щоб цей перший крок (діагностика) був максимально надійним і якісним, психолог не може працювати навмання. Для того, щоб швидко і точно виявити рівень тривожності чи проблеми з адаптацією, фахівці використовують обов’язковий, перевірений набір методик. Ці необхідні “вимірювальні інструменти” можна знайти в одному ключовому виданні: “Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби” за редакцією В. Г. Панка. Фактично, саме цей посібник є методичною основою, яка дозволяє психологу виконати завдання наказу, забезпечивши достовірність усіх подальших висновків і рекомендацій.
Коли психолог провів діагностику і знайшов проблеми, а соціальний педагог зібрав дані про сім’ю, то починається найголовніше — реальна допомога. І тут головну роль бере на себе класний керівник.
Класний керівник — це очі, вуха і руки всієї шкільної команди. Його роботу можна поділити на три частини, під час кожної з яких він виконує дещо відмінні ролі:
Класний керівник щодня бачить учнів на уроках і перервах. Він — перша людина, яка помічає, що щось не так.
2. Я — перекладач порад на практику
Психолог дає поради (наприклад, “дитині потрібен час, щоб звикнути до нового колективу”), але саме класний керівник робить їх правилами життя класу.
Класний керівник поєднує всіх учасників процесу.
Якщо психолог працює з внутрішнім світом дитини, а класний керівник — з атмосферою в класі, то соціальний педагог відповідає за зовнішні умови, в яких живе учень: сім’я, побут, правовий захист.
Його робота має дві ключові цілі:
Робота соціального педагога починається з аналізу даних (як ми бачили у пункті 6.1 Наказу).
Коли проблему виявлено, соціальний педагог переходить до захисту та надання адресної допомоги (пункт 6.2.4 Наказу).
Усі зусилля спеціалістів можуть бути марними, якщо не враховувати фізичний стан учня. Медична сестра є єдиною людиною, яка володіє повною картиною здоров’я дитини. Її роль у системі адаптаційного супроводу є консультативною та інформаційною.
1. Я — постачальник життєво важливих даних
Робота медсестри починається з надання інформації (як зазначено у пункті 8.1 Наказу).
2. Я — консультант з режиму та профілактики
Медсестра допомагає педагогічній команді скоригувати освітній процес з огляду на потреби здоров’я.
На консиліумі фахівці не просто звітують, а шукають спільні рішення. Вони разом приймають колегіальне рішення, яке фіксується у протоколі.
Що отримує вчитель і дитина?
Головна небезпека полягає в тому, що всі зусилля можуть стати формальними — роботою “для галочки”. Якщо психолог провів тести, а вчителі просто віддали папірці, допомоги не буде. Справжній консиліум повинен дати відповідь на декілька питань:
Ми порівнюємо перші тести з повторними, щоб побачити реальний прогрес.
Що ми робимо далі? Якщо прогрес є — як його закріпити? Якщо немає — що ми змінили неправильно, і до кого нам треба звернутися (можливо, до зовнішніх фахівців)?
Результативний консиліум — це місце, де кожен член команди бере на себе особисту відповідальність за конкретний наступний крок щодо учня. Необхідно, щоб кожен фахівець довів, як його робота змінила життя дитини на краще. Тільки тоді, коли ми перетворимо офіційний наказ на живу систему підтримки, ми можемо вважати, що комплексний супровід адаптації спрацював на 100%.
Нагадаємо, раніше медіа НУШ розповідало “Що таке і для чого потрібен психолого-педагогічний консиліум для дітей з ООП”.
Фото – Freepik
Як прифронтове Запоріжжя та деокупований Бобрик перезавантажують дошкільну освіту: досвід участі в міні-EdCamp
Обговорення