Теми статті: англійська мова, вчителям
4 Листопада 2018
Вісімнадцята стаття серії
У процесі вивчення іноземної мови важливо, щоб учнівство розуміло структуру мови та її лінгвістичні характеристики (це стосується переважно рівнів В1+, а отже – старших класів). Матеріал складний та може підійти далеко не кожному/-ій учню/-иці залежно від особистісних характеристик.
Тут головний аспект – афіксація, тобто суфікси та префікси. Префікси доповнюють уявлення про значення слова, а суфікси формують відчуття частин мови.
Коротка таблиця префіксів
ante- | before | antenatal, anteroom, antedate |
anti- | against, opposing | antibiotic, antidepressant, antidote |
circum- | around | circumstance, circumvent, circumnavigate |
co- | with | co(-)worker, copilot, cooperation |
de- | off, down, away from | devalue, defrost, derail, demotivate |
dis- | opposite of, not | disagree, disappear, disintegrate, disapprove |
em-, en- | cause to, put into | embrace, encode, embed, enclose, engulf |
epi- | upon, close to, after | epicentre, episcope, epidermis |
ex- | former, out of | ex-president, ex-boyfriend, exterminate |
extra- | beyond, more than | extracurricular, extraordinary, extra-terrestrial |
fore- | before | forecast, forehead, foresee, foreword, foremost |
homo- | same | homosexual, homonuclear, homoplastic |
hyper- | over, above | hyperactive, hyperventilate |
il-, im-, in-, ir- | not | impossible, illegal, irresponsible, indefinite |
im-, in- | into | insert, import, inside |
infra- | beneath, below | infrastructure, infrared, infrasonic, infraspecific |
inter-, intra- | between | interact, intermediate, intergalactic, intranet |
macro- | large | macroeconomics, macromolecule |
micro- | small | microscope, microbiology, microfilm, microwave |
mid- | middle | midfielder, midway, midsummer |
mis- | wrongly | misinterpret, misfire, mistake, misunderstand |
mono- | one, singular | monotone, monolithic |
non- | not, without | nonsense, nonentity, nondescript |
omni- | all, every | omnibus, omnivore, omnipotent |
para- | beside | parachute, paramedic, paradox |
post- | after | post-mortem, postpone, post-natal |
pre- | before | prefix, predetermine, pre-intermediate |
re- | again | return, rediscover, reiterate, reunite |
semi- | half | semicircle, semi-final, semiconscious |
sub- | under | submerge, submarine, sub-category, subtitle |
super- | above, over | superfood, superstar, supernatural, superimpose |
therm- | heat | thermometer, thermostat, thermodynamic |
trans- | across, beyond | transport, transnational, transatlantic |
tri- | three | triangle, tripod, tricycle |
un- | not | unfinished, unfriendly, undone, unknown |
uni- | one | unicycle, universal, unilateral, unanimous |
Nouns |
|
-ance, -ence | permanence |
-hood | childhood |
-ar, -or | scholar, doctor |
-ism | socialism |
-ion, -sion, -tion | population |
-acy | accuracy |
-age | image |
-ist | artist |
-ment | government |
-ness | ness |
-y | beauty |
-ty | reality, capacity |
Adjectives |
|
-al | natural |
-ful | beautiful |
-ly | friendly |
-ic | chronic |
-ish | Irish |
-like | childlike |
-ous | numerous |
Adverbs |
|
-ly | slowly, awkwardly |
Verbs |
|
-ify | beautify |
-ate | populate |
-ize | realize |
-en | widen, lengthen |
Коли дитина орієнтується у морфології, їй буде набагато легше утворювати слова, визначати значення слова із контексту на екзамені чи тесті. Та й загалом знання морфології значно збільшить словниковий запас дитини.
Вправи, що можуть бути корисними: 1, 2, 3, 4. Посилання для вчителів: 1, 2, 3.
Данііл Озерний, член Українського відділення Міжнародної асоціації викладачів англійської мови як іноземної, кваліфікований TKT Cambridge ESOL, Міжнародної спільноти лінгвістики англійської мови
Фото: автор – garagestock, Depositphotos
Читайте інші статті цієї серії:
Стаття 1. Як це – сучасно викладати іноземні мови
Стаття 2. Як мотивувати учнівство до вивчення іноземних мов
Стаття 3. Мовний pick up. Чи можна вивчити мову без граматики
Стаття 4. Чи всі мовні помилки потрібно виправляти
Стаття 5. Рідна та друга мови – чи по-різному ми їх вивчаємо
Стаття 6: Що формує ставлення учнівства до вивчення мови
Стаття 7. Як зрозуміти, чого потребує учнівство
Стаття 8. Багато методів навчання іноземних мов – комбінуйте їх!
Cтаття 9. Як практикувати те, що вивчено іноземною мовою
Стаття 10. Сучасне викладання іноземних мов. Оцінюємо все по-різному (Частина 1)
Стаття 11. Сучасне викладання іноземних мов. Оцінюємо все по-різному (Частина 2)
Стаття 12. Визначення мети як елемент вивчення іноземної мови
Стаття 13. Сучасне викладання іноземних мов. План уроку
Стаття 14. Сучасне викладання іноземних мов. Що робити з підручником
Стаття 15. Сучасне викладання іноземних мов. Як потрібно говорити вчителю
Стаття 16. Сучасне викладання іноземних мов. Як вказати на помилку
Стаття 17. Сучасне викладання іноземних мов. Що таке feedback та як його давати
Стаття 19. Лист на ЗНО з іноземної – як отримати вищий бал
Стаття 20. Британська vs Американська та деякі рекомендації
Фото: автор – CandyBoxImages, Depositphotos
Обговорення