Про ідею початку навчання в школі з 5-ти років. Ідею, яку сьогодні озвучив наш т.в.о. міністра освіти і науки.
Вступне
Психологи й нейропсихологи рідко бачать готовність до школи в дітей 6-ти років. І я часто нагадую батькам, що між 6–7 роками “вміщаються” 5 років емоційного розвитку дитини.
Мотивація в дітей до 7-ми років – ігрова. Дуже рідко в сучасних дітей навчальна мотивація доростає і в 7 років.
Усе, що в навчанні до 7-ми років не є грою – виснажує дитину.
Нам важливо враховувати, що зараз доведеться відновлювати всіх дітей (вчителів, батьків) після пандемії. Причому, відновлювати на всіх рівнях. Навчальна мотивація проявляється там, де безпечно. І нам знадобиться час, щоб оцінити стан дітей, напрацювати досвід відновлення. Мені здається, усі можливі сили зараз важливо спрямовувати на це.
Концепція НУШ більшою мірою підготовлена до роботи з дітьми 6-ти років, державний стандарт заточений під шестирічок. І підготовка й перепідготовка вчителів йде постійно. Але для того, щоби шестирічним дітям в 1 класі було зараз безпечно й було створене освітнє середовище – ще роботи й роботи. (Ми ж пам’ятаємо, як приймали багато вчителів реформу, і як їм непросто. І в моїй практиці – величезна кількість запитів про шкільну тривогу від сімей.)
Робота з 5-річною та із 6-річною дитиною – це два різні світи.
Може йтися лише про ігрове середовище, пріскул (так називають зазвичай рік підготовки до школи, у який діти багато грають у навчальні ігри та відпрацьовують соціальні навички, – ред.). У супроводі вчителів, підготовлених до роботи з дітьми саме цього віку. Ще раз повторю – діти 5-ти, 6-ти, 7-ми років – це три абсолютно різні групи дітей.
Нагадаю:
Найчастіше звертають увагу на інтелектуальну готовність до школи (вона містить увагу, пам’ять, мислення, сприйняття, уяву, мовлення, наявність предметно-специфічних знань, математичних уявлень, просторово-графічної підготовки й багато іншого). Для всього цього не вистачить зрілості префронтальної кори мозку, і все це ще неможливе в 5 років.
А ще є:
- Емоційна готовність до школи. Це, наприклад, здатність витримати розчарування, фрустрацію, вміння виконувати завдання, яке не подобається, вміння регулювати свою поведінку. І це нереально навіть для дітей 6-ти років;
- Соціальна готовність до школи. До неї, зокрема, належить і готовність бути частиною групи. А ще одна з ознак – розуміти значення правил і вміти їх дотримуватися (дитина 7-ми років уже вміє діяти – грати за правилами, ігри дітей 5–6-ти років ще егоцентричні, за своїми правилами).
- А ще є моторна готовність, фізична готовність, міцність імунітету.
В одному з матеріалів про неочевидні ознаки готовності до школи я перераховувала питання для спостереження за дитиною:
- Наскільки дитина може витримати навантаження – бути якийсь час без мами?
- Наскільки взаємини з батьками сприймаються як надійні. Дитина зможе проявляти активність, цікавість, тільки відштовхуючись від відчуття безпеки й підтримки в сім’ї. (Батьки лякали дитину тим, що залишать її в магазині, були непослідовними у своїх реакціях, а хлопчик чіплявся за руку і спідницю мами.)
- Наскільки дитина справляється з напругою (розчаруванням), наприклад, коли їй не дали відразу ж бажаного – як вона впорається, якщо захоче відповісти, а вчитель викликав іншу дитину? Реакція може бути нейтральною, пасивною або агресивною – дитині важливо мати справу з тим, що не все їй відразу може належати, що іноді потрібно почекати. Їй важливо чути від нас “ні” – багато батьків бояться засмутити дитину, відмовляючи в тому, що належно. Так ми позбавляємо дитину можливості потренуватися, зіткнутися з напругою, яка в неї в житті обов’язково буде. Але вона може вчитися “витримувати” завдяки нашій тактовності й підтримці.
- Навантаження спілкуванням. Наскільки дитина підготовлена – бачила, спілкувалася з різними людьми. (Чи є в неї досвід взаємодії, чи звертали ми взагалі її увагу на дітей і дорослих різних психотипів, тілесних типів, різного віку?)
- Чи зможе дитина витримати напругу, коли на неї якийсь час не звертають персональної уваги (учитель, навіть найкращий, не зможе приділяти увагу тільки одному учневі)? Чи впорається з цим навантаженням дитина? Як буде поводитися – пустувати, плакати, проявляти агресію? Я би питала в батьків – чи часто вони дають планшет дитині, коли вона говорить “мені нудно”, чи грає хоч якийсь час сама, чи є в неї якась відповідальність вдома.
- Навантаження “соціальністю”. Одна з ознак готовності до школи – вміння сприймати себе частиною групи. Чи розуміє дитина, що звертаються й до неї, коли звертаються до всієї групи? (Це чітко видно в першокласників, коли деякі діти не розгортають зошити, не виконують дії, поки до них не звернуться персонально. Або ж не реагують на слова: “Діти, учні, зробіть…”, поки вчитель не скаже: “Ваня, зроби”).
- Чи може дитина дозволити собі попросити в нас (у інших людей) про допомогу – наскільки вона упевнена, що її підтримають?
- Якщо дитина вчиться писати букви, вона говорить: “я намалювала букву” чи “я написала букву” (“намалювала” – ознака гри, творчої діяльності та мотивації; “написала” – уже навчальної)?
- Наскільки дитина рухлива, розкута в рухах, наскільки ми дозволяємо або обмежуємо її рухову активність? Людина – складна система, у якій “усе впливає на все”. Координація рухів, фізична спрямована активність – пов’язані і з вольовою та емоційною сферами. І дітям важливо влучати в ціль, ловити й відштовхувати, підтримувати фізичну активність.
- Чи є в дитини режим дня, правила, щось, що виконується регулярно (це впливає не тільки на можливість “витримувати” правила, а й на загальне відчуття безпеки)?
- Наскільки дитина впевнена, що вона “хороша просто так”?
За роки практики я зустрічала дуже мало дітей, готових до шкільного життя в 6 років.
Я зустрічала, на жаль, не так багато дорослих, повністю укомплектованих до супроводу в школи шестирічок. Мені часто доводиться пояснювати вчителям, чому одна дитина 6-ти чи 8-ми років легко справляється з завданням, а інша, 6-ти чи 5-ти років – почне це робити за кілька місяців.
А якщо ми говоримо про перебування в школі 5-річок – це повинна бути взагалі зовсім інша школа. НЕ ШКОЛА, із зовсім іншим навчальним середовищем, із зовсім іншими підходом, стандартами, з абсолютно іншими фахівцями й завданнями.
Якщо ми напартачимо в навчанні дітей у 5 років – до 10-ти, коли вони увійдуть у передпідлітковий вік, повернути в школу їх буде вже неможливо.
Світлана Ройз, дитяча та сімейна психологиня
Обговорення