Теми статті: PISA, астрономія, батькам, біологія, вчителям, географія, директорам, фізика, хімія
4 Лютого 2021
14 198
0
Наступного року Україна вдруге візьме участь у міжнародному дослідженні PISA, яке оцінює три компетентності: читацьку, математичну і природничо-наукову. У 2018-му зосереджувалися на читанні, а тепер у фокусі буде математика.
У 2018 Україна отримала гірші результати в усіх трьох галузях, як порівняти із середніми значеннями навчальних досягнень учнів у країнах ОЕСР.
Тому “Нова українська школа” розпитала експертів, як можна допомогти учням бути краще готовими до тестування й на що звертати увагу батькам та вчителям. Третя стаття – про природничі науки.
Розповідає Олексій Несвітайло, методист науково-методичного відділу Харківського регіонального центру оцінювання якості освіти.
Читайте також поради вчителям щодо підготовки учнів до тестування з читання та математики
PISA показує, чи готові учні жити в суспільстві й розв’язувати проблеми, використовуючи здобуті знання, уміння й навички.
Багатьом учням з Україні, які брали участь у дослідженні PISA 2018 року, було складно розв’язувати завдання з науково-природничих дисциплін. Це могло статися через те, що вони неналежно засвоїли матеріал у школі, або ж через те, що їм просто не пропонували завдання такого формату.
За результатами, не більше 4% учнів здатні використовувати абстрактні наукові ідеї, пояснювати незнайомі та складні явища, якісно інтерпретувати інформацію та робити прогнози.
Тому вчителю корисно ознайомитися з матеріалами PISA, зокрема з національним звітом-аналізом за результатами PISA–2018, де в додатках є зразки завдань. Ці завдання виразно компетентнісного спрямування, засновані на актуальних життєвих контекстах.
Завдання такого типу дають можливість доповнити викладання не тільки для успішного складання тестів, а й для всебічного розвитку учнів.
Тому для вчителя важливо використовувати завдання із зазначеним контекстом, наближеними за формою до таких, що використовується в міжнародному дослідженні.
У додатку до аналізу є лише завдання відкритого типу: ті, які передбачають короткі або розгорнуті відповіді, оскільки саме такі завдання можуть допомогти зрозуміти, де в учнів є проблеми, і знайти способи їх подолання.
Ось, на що були орієнтовані завдання в PISA–2018 (інформація зі звіту за результатами PISA–2018) і кілька прикладів завдань:
Для того, щоб учні вміли це робити, учителі предметів природничого циклу, описуючи явища та надаючи їм наукові пояснення, мають проводити паралелі з побутовими реаліями, з якими учні стикаються щодня. Так можна перевести наукове знання з категорії абстрактного до практичного.
Корисно пропонувати учням завдання розробити дизайн експерименту для перевірки своїх припущень щодо природних явищ або явищ, з якими вони стикаються в побуті, проводити прості експерименти та робити висновки на основі отриманих даних.
Прикладами таких завдань можуть бути:
Нездатність самостійно аналізувати й робити висновки – це наслідок традиційного подання інформації в навчальній літературі у вигляді готових пояснень, тлумачень, з якими потрібно лише ознайомитись і погодитися. Аби розвинути навички самостійного аналізу, потрібно пропонувати учням більше працювати з фактичними даними й спонукати їх робити висновки самостійно, не покладаючись на загальноприйняте тлумачення.
Прикладами таких завдань можуть бути:
У навчальній літературі є приклади тверджень без пояснень, зокрема “випромінювання погано впливають на організми…”, “антибіотики шкодять живим істотам…”. Такі твердження не розкривають природу явищ і призводять до формування поверхових суджень. Для кращого розуміння учнями природи явищ на заняттях варто акцентувати увагу на значенні діяльності організмів у житті людини, біотехнологічних аспектах, пропонувати їм щоденні ситуації, у яких вони могли би застосовувати теоретичні знання.
Прикладом таких завдань може бути: завдання на с. 42 із підручника “Біологія і екологія. 10 клас”, Харків
Завдання, орієнтовані на формування в учнів уміння ставити запитання й знаходити науково обґрунтовані способи їх розв’язання, широко представлені в підручнику “Біологія і екологія. 10 клас”: завдання 3 (с. 59), завдання 6 (с. 8), завдання 8 (с. 50), завдання 10 (с. 274).
Такі завдання передбачали вміння уважно прочитати текст та виявити логічну неузгодженість у висновку. Треба формувати в учнів здатність робити висновки про причинно-наслідкові зв’язки і критично ставитися до інформації у ЗМІ.
Надія Швадчак, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – erierika, Depositphotos
Обговорення