Теми статті: батькам, вчителям, директорам, закордонний досвід, освітнім управлінцям, якість освіти
12 Лютого 2022
20 841
0
Зміна клімату, зниження народжуваності (а отже – старіння населення), трансформація інституту сім’ї, повсюдне проникнення цифрових технологій, зростання громадянської свідомості й активності тощо. Усе це – тенденції, що впливають й у подальшому ще більше впливатимуть на те, якою має бути освіта.
ОЕСР (Організація економічного співробітництва та розвитку) опублікувала дослідження впливу світових тенденцій економічного розвитку на систему освіти. Дискусія про те, як ці тенденції впливають на освіту, на думку дослідників, дасть змогу вчасно відреагувати й обрати оптимальний сценарій розвитку освіти.
ПРО ДОСЛІДЖЕННЯ
Дослідники називають своїми двома основними завданнями підготувати освітню систему до змін та спонукати суспільство задуматися про потенціал освіти для того, щоб уже сьогодні формувати компетентності та знання, що будуть запитувані на ринку праці через 10–40 років.
Автори не дають конкретних відповідей, як має бути побудована освітня система, аби відповідати потребам завтрашнього дня, але пропонують поміркувати над деякими запитаннями. Вони також наголошують на культурних, національних та інших особливостях освітніх систем різних країн. Тому, перш ніж планувати реалізацію ідей, варто поставити собі такі запитання:
Досліджувані тенденції умовно згруповані в п’ять категорій – “зростання”, “життя й робота”, “знання та сила”, “ідентичність і належність”, “мінлива природа”.
ЗРОСТАННЯ
Економічне зростання допомагає людству підвищувати рівень життя, проте соціально-економічна нерівність збільшується, а нераціональне використання ресурсів створює додатковий тиск на довкілля.
Доступ до якісної освіти протягом усього життя потрібен для того, аби всі громадяни, незалежно від віку й особливостей, могли робити свій внесок у життя суспільства. Він також важливий для отримання знань щодо довкілля та розвитку технічного і критичного мислення, потрібних для стабільного майбутнього.
Тенденція 1. Процвітання зростає скрізь
Глобальна економічна інтеграція та технічний прогрес сприяли різкому зменшенню крайньої бідності та поліпшенню благополуччя багатьох. Проте не всі отримали однакові вигоди.
Освіта може забезпечувати соціальну мобільність та розвиток компетентностей, що потрібні людям для участі в економіці. Навчання сприятиме як соціальному прогресу, так і економічному розвитку.
Аби освітня система відповідала цим завданням, варто вже тепер запитати себе:
Тенденція 2. Нове джерело зростання
В останні десятиліття люди стали більше інвестувати не в матеріальні активи (автомобілі, нерухомість тощо), а в нематеріальні. Вони здебільшого базуються на знаннях, інтелектуальній власності та даних.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 3. Демографічний тиск
У розвинених країнах переважно зростає чисельність людей похилого віку, натомість знижується народжуваність. Потреби пенсійної системи та охорони здоров’я збільшать фінансовий тиск та можуть негативно вплинути на економічне зростання.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 4. Революція зростання
Зміна клімату змінить життя людства. Екологічно стійке зростання потенційно існує завдяки зеленим технологіям. Проте чи зможуть вони й надалі компенсовувати постійне збільшення споживання та кількість відходів, наразі незрозуміло. Пошук рішення, що розвʼяже проблему зміни клімату та збереження благополуччя планети, стає надважливим завданням для людства.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 5. Нескінченність – не обмеження
Технологічні досягнення дали людству змогу вийти в космос і інновації забезпечать зростання цієї сфери, якій загрожує засмічення навколоземного простору відходами нинішньої космічної діяльності.
Запитання для освітньої системи:
ЖИТТЯ ТА РОБОТА
Скорочення робочого часу, розповсюдження гнучкого розкладу, зокрема й неповний день та віддалена робота, з одного боку, а з іншого – цифровізація всіх особистих сфер (від відстеження кількості кроків до планування романтичних зустрічей) змінюють стиль нашого життя.
Освіта має сприяти формуванню суспільства, у якому піклуються про всіх його членів, підтримуючи кожному, незалежно від його / її особливостей і потреб.
Тенденція 6. Працюємо, щоби жити, чи живем, аби працювати
1870 року робочий час європейців становив у середньому 3000 годин на рік, а вихідні з’явилися лише на початку ХХ століття. Нинішнє скорочення робочого часу зумовлене підвищенням продуктивності, доходів, трудовим законодавством та більш доступним дозвіллям.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 7. Нова робота для нового століття?
Цифрові технології сприяли розповсюдженню нових форм зайнятості (віддалену роботу та роботу через онлайн-платформи).
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 8. Кількісна оцінка життя
Вільний час людини переспрямовується на продуктивність, ефективність та самовдосконалення, а частина нашої життєвої історії трансформується в дані на мобільних пристроях.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 9. Родина ХХІ століття
Зміна соціальних цінностей, виражена в зменшенні кількості шлюбів та переорієнтація на партнерські взаємини в родині, зменшення народжуваності та збільшення участі жінок у робочих відносинах, нестабільність зайнятості та економічна незахищеність – основні чинники впливу на формування сімʼї нинішнього століття.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 10. Якість життя
Якість життя помітно підвищується скрізь, люди почуваються безпечніше, але нерівності зберігаються й навіть примножуються. Емоційна та фізична безпека є наріжним каменем освіти та здорового розвитку.
Запитання для освітньої системи:
ЗНАННЯ ТА СИЛА
Цифрові технології дають доступ до необмеженого обсягу інформації для ухвалення рішень та розвʼязання завдань. Проте, з іншого боку, це спричиняє більшу невизначеність, адже не вся інформація є достовірною.
Масштабування інновацій та доступ до досліджень є ключем підвищення якості освіти, проте вони викликають питання, пов’язані з етикою, прозорістю та звітністю.
Тенденція 11. Суспільство знань
Якщо раніше основною проблемою був брак знань, то сьогодні людство намагається впоратися з їхньою надлишковістю.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 12. Штучний інтелект
ШІ використовують для покращення та автоматизації рішень у різних галузях, а наші цифрові сліди (що ми їх лишаємо, користуючись соцмережами, смартпристроями тощо) збираються, систематизуються та аналізуються в гігантських масштабах.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 13. Наукові відкриття
Наукові результати користуються довірою не тому, що вони не підлягають сумніву, а тому – що вони відкриті для перевірки, а отже – й удосконалення.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 14. Управління знаннями
Розвʼязання таких складних проблем як кліматична криза та глобальне економічне управління потребує політичної волі та компромісу на основі точного аналізу та розуміння. Іншими словами, це потребує надійних знань.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 15. Говорити правду владі
Правильні політичні рішення спираються на достовірну інформацію. Проте коли надійних доказів бракує, провідну роль відіграє демократія та можливість вільно висловлювати альтернативні думки.
Запитання для освітньої системи:
ІДЕНТИЧНІСТЬ ТА НАЛЕЖНІСТЬ
Нині індивідуалізація та вибір визначають наше життя, тоді як традиційні зв’язувальні елементи, на кшталт релігії чи державності, у багатьох країнах занепадають. Віртуальний світ сприяє дослідженню ідентичності людини новими методами, але фрагментація суспільства стає ще більшою.
Освіта має задовольняти потреби абсолютно різних учнів, розвиваючи компетентності ХХІ століття. Вона має сприяти соціалізації, відповідно до суспільних норм та цінностей.
Тенденція 16. Іди своєю дорогою
Нині звичаї, традиції, вірування та належність відкриті до обговорення та індивідуального вибору.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 17. Врешті, цей світ невеликий
Стійкі міграційні процеси сприяють диверсифікації суспільства й несуть більшу різноманітність та економічні можливості. Міцніє й міжнародна співпраця.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 18. Говорити відверто
Нині громадяни розуміють та сприймають політику більш неформально, поза сферою традиційних інституцій та географічних кордонів. Зростають і вимоги задіювати в публічних дебатах молодь.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 19. Один за всіх та всі за одного
Права людини – універсальні та невідчужувані. Проте багато людей відчувають дискримінацію через те, ким вони є або ким їх вважають.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 20. Різні профілі людини
Якщо раніше наше життя формували особистість та відносини, то тепер ми можемо створювати віртуальні профілі для будь-яких цілей. Цифрова та фізична ідентичності все більше переплітаються.
Запитання для освітньої системи:
МІНЛИВА ПРИРОДА
Соціальні та екологічні процеси, які формують благополуччя людини (від виробництва продуктів до цифрових комунікацій та спілкування), тісно переплетені. Зміни клімату, тенденція до постійного фізичного, когнітивного та емоційного вдосконалення провокують дискусію про те, що означає бути людиною.
Освіта може укріпити звʼязок між нашим розумом та тілом, з іншими людьми та природою.
Тенденція 21. Планети Б немає
Земля – єдине відоме нам місце, де є необхідні умови для життя. Але споживання природних ресурсів нині перевищує можливості планети, і людство опинилося в “екологічному боргу”.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 22. Живий світ
Природній простір скорочується через зростання міст та їхнього населення, 25% видів рослин та тварин нині під загрозою вимирання. Тому людство намагається виділяти спеціальні природоохоронні території та збільшувати “зелену” діяльність.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 23. Пожива для роздумів
Ми не лише споживаємо (в тому числі їжі) більше за можливості планети, але й використовуємо все більше нездорової їжі з високим ступенем переробки. Інноваційні системи та технології спрямовані на укріплення стійкості продовольчих систем та більш ефективне використання природних ресурсів.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 24. Людське тіло
Досягнення медицини та технологій дають змогу вирішити чимало проблем щодо здоров’я людського тіла, аж до часткового розвʼязання питань старіння. Проте, відкриваючи величезні можливості, удосконалення людини порушує й низку етичних проблем.
Запитання для освітньої системи:
Тенденція 25. Ніхто не живе в кіберпросторі
Незважаючи на те, що людина все більше часу проводить в інтернеті, ніхто з нас не живе в кіберпросторі. Природа людини – соціальна, вона потребує фізичного контакту.
Запитання для освітньої системи:
Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – elenabs, Depositphotos
Обговорення