Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Батькам: 5 міфів про дистанційне навчання, яких не варто боятися

Ще якихось 5 років тому онлайн-уроки були, швидше, винятком: про дистанційне навчання рідко говорили, ще рідше – використовували. З початком пандемії Covid-19 заклади освіти вимушено переходили в онлайн, при цьому набуваючи як позитивного, так і негативного досвіду. Останній спровокував бурхливі обговорення та обростання “дистанційки” міфами, мовляв, онлайн-освіта завжди вимагає активного включення батьків, або ж, що традиційне (офлайн) навчання значно ефективніше.

Повномасштабна війна створила нові виклики для шкіл, учнів та їхніх батьків. Значна кількість родин була вимушена виїхати в іншу частину країни або за кордон, а недостатня кількість місць в укриттях забирає можливість організації очного навчання всіх учнів у регіонах, віддалених від зони бойових дій.

Тому питання організації дистанційного навчання в Україні досі актуальне. Водночас, попри понад 3-річний досвід використання онлайну, у суспільстві досі панує багато страхів, що пов’язані з таким форматом.

У своїй колонці для “Нової української школи” Оксана Глушак, кандидатка педагогічних наук, заступниця директора з методичної роботи й технологій електронного навчання дистанційної школи “Нова генерація” Університету Грінченка розглянула деякі міфи та пояснила, чи всі з них мають реальне підґрунтя і яким може бути дистанційне навчання насправді.

МІФ 1: ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ МЕНШ ЕФЕКТИВНЕ, НІЖ ТРАДИЦІЙНЕ

Цей міф виник з уявлення, що відсутність фізичного відвідування школи автоматично веде до зниження якості освіти. Проте, насправді дистанційне навчання може бути так само ефективним, як і традиційне, якщо воно належним чином організоване.

Батькам варто уточнити у вчителів чи кураторів освітнього процесу, у який спосіб вони забезпечують активність учнів під час уроків, можливість ставити питання з теми занять та отримувати відповіді, якщо щось під час уроку не зрозуміло. Сучасні технології дають змогу організувати освітній простір так, щоби була можливість спілкування з вчителем та однокласниками.

Завдяки цифровим технологіям можна створити чат-кімнати під час відеоконференції, що дає змогу вчителю об’єднувати учнів у групи для обговорення проблемних завдань. Ловити ґав можна й за партою в класі, і так само можна успішно навчатись онлайн – усе залежить від вміння організувати роботу та, звісно, від бажання самого учня опановувати щось нове.

МІФ 2: ДИСТАНЦІЙНІ УРОКИ ВИКЛЮЧАЮТЬ СОЦІАЛЬНУ ВЗАЄМОДІЮ МІЖ УЧАСНИКАМИ НАВЧАННЯ

Це неправильне розуміння дистанційного навчання. Істинно, учні можуть не зустрічатися фізично в класі, але це не означає, що вони залишаються ізольованими. Сучасне покоління дітей залюбки спілкується онлайн у месенджерах, у соціальних мережах тощо. А системи для онлайн-навчання, зокрема на платформі Moodle, забезпечують можливість активної взаємодії через форуми, чати, відеоконференції та спільну роботу над завданнями в багатьох освітніх ресурсах.

МІФ 3: ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ВИМАГАЄ МЕНШЕ ЗУСИЛЬ

Це не так. Вимоги до знань та вмінь учнів є однаковими незалежно від форми навчання. Навпаки, дистанційне навчання може вимагати більше самодисципліни та самоконтролю. Відсутність контрольованого розкладу і фізичної присутності в класі може спонукати учнів до відкладання завдань. Тому важливо звертати увагу на те, чи встановлює школа терміни здачі завдань, які б одночасно і спонукали учнів не відкладати все на останній момент, і були достатньо гнучкими, якщо дитина потребує поєднання навчання в школі з іншими активностями (навчанням за кордоном, професійним заняттям спортом, мистецтвом тощо).

Успішне вивчення предметів дистанційно вимагає від учня вмінь організовувати свій час і планувати навчальні активності. Отже, дистанційна освіта формує в учнів самодисципліну та навички тайм-менеджменту, які ще не раз знадобляться в дорослому житті.

МІФ 4: ТЕХНІЧНІ ПРОБЛЕМИ ЗАВАЖАЮТЬ НАВЧАННЮ

Так, дистанційне навчання залежить від якості інтернет-з’єднання, наявності девайсу та електроенергії. На жаль, енергетична ситуація в Україні та повітряні тривоги впливають на всі форми організації навчання. Перевагою дистанційки в цьому випадку є доступ до матеріалів у будь-який час при наявності інтернету. Сучасні навчальні платформи здебільшого не потребують встановлення додаткового програмного забезпечення та доступні через браузер на будь-якому пристрої – комп’ютері, планшеті чи смартфоні.

Не зайвим буде поцікавитися у вчителів чи організаторів навчальних курсів, чи зберігаються відеозаписи онлайн-уроків для дітей, які з різних причин не змогли приєднатися до відеоконференції. Також деякі платформи пропонують можливість виконувати завдання на своєму пристрої офлайн із завантаженням їх до системи навчання школи тоді, коли з’явиться інтернет. Це може бути значною перевагою для дітей, яким важлива стабільність графіку.

МІФ 5: ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ВИМАГАЄ АКТИВНОЇ УЧАСТІ БАТЬКІВ

Багатьох батьків дистанційне навчання лякає тим, що вони нібито будуть змушені виконувати роль учителів, а робота чи інші важливі справи не дають їм можливості приділяти достатньо часу навчанню дитини. Насправді під час дистанційних уроків, так само як і при очному навчанні, освітній процес забезпечують учителі й адміністрація школи. Учні мають можливість ставити запитання на онлайн-уроках або написати вчителю повідомлення, якщо щось у навчальному матеріалі залишається незрозумілим.

Отже, сучасне дистанційне навчання є одним із варіантів організації освітнього процесу, який дає змогу учням здобути якісну освіту, навчаючись із будь-якої точки світу та за гнучким графіком. Нові технології та методики навчання дозволяють організовувати комунікацію та співпрацю з учителями й однокласниками онлайн, а також використовувати потужні можливості електронного навчання.

Якщо в батьків із якоїсь причини виникла необхідність переведення дитини на дистанційну освіту, не варто цього боятися. Втім, варто докладно проговорити з адміністрацією школи в Україні щодо можливості переведення дитини на дистанційку або, за відсутності такої можливості, уважно поставитися до вибору школи, яка навчатиме вашу дитину.

Оксана Глушак, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: marsdd.com

Матеріали за темою

Обговорення