Теми статті: батькам, вчителям, директорам, освітнім управлінцям, пілотні класи, старша школа, якість освіти
25 Вересня 2023
8 239
0
Відбудова шкіл – це не лише про стіни, а і про зміст. З цим згодні, зокрема, й у благодійному фонді “savED“. Разом із партнерами фонд почав роботу над створенням концепції, стратегії та курикулуму для нового ліцею в Житомирі.
Там планують створити бординговий ліцей природничо-математичного спрямування, де вчитимуться учні 10–12 класів. Очікують, що заклад стане одним із тих, які пілотуватимуть реформу старшої профільної школи.
Серед особливостей ліцею – потоки замість класів, 10–12 предметів замість 22, різнопрофільні курси (ІТ, біотехнології, мова реклами, бізнес-англійська, історія пропаганди тощо), можливість самостійно складати розклад…
Докладніше про проєкт “Новій українській школі” розповіла Оленка Северенчук, директорка благодійного фонду “savED”.
У матеріалі читайте:
Далі – пряма мова.
4 березня 2022 року ліцей № 25 у моєму рідному Житомирі був зруйнований ракетним ударом. Ми всією освітянською спільнотою болісно проживали перші руйнування закладів освіти. Добре пам’ятаю 28 лютого 2022 року, коли країну облетіли фото обвугленої школи № 134 в Харкові. 3 березня – 18-та школа в Чернігові. Уже тоді стало зрозуміло, що росія нищить українські школи прицільно і свідомо. Але удар по ліцею, поруч із яким минало моє дитинство, вечірні прогулянки в парку, перші побачення, дебати й олімпіади, став подвійною трагедією. Мабуть, це природно. Травми сильніші, якщо вони поруч і стосуються тебе.
На початку квітня, після звільнення ЗСУ Київщини й Чернігівщини, ми побачили реальні масштаби руйнувань. Богданівка, Бородянка, Макарів, Андріївка, Киїнка, Михайло-Коцюбинське, Количівка, Дорогинка…
Десятки, якщо не сотні, селищ, про які мало хто чув, але де були і є діти, яким потрібна освіта і яким потрібне банальне спілкування одне з одним. Діти, які бачили недитячі, страшні речі – катування близьких, розстріли, смерті… Діти, які понад місяць ховалися в холодних смердючих підвалах.
Лише на Чернігівщині було пошкоджено 70 шкіл, 123 – на Київщині. У Вишгородському й Бучанському районах постраждали майже всі школи. На Харківщині руйнувань зазнало 45 % освітньої інфраструктури. У самому Харкові – 115 закладів загальної середньої освіти, – а це більш ніж половина шкіл міста.
На сьогодні в Україні зруйнована або суттєво пошкоджена кожна 10-та школа. Станом на вересень 2023 року 3 758 закладів освіти зазнали різного ступеня руйнувань, 363 зруйновані повністю, з них майже 270 – школи.
Коли ми говоримо про їхнє відновлення і відбудову, то маємо на увазі не лише стіни, а і зміст. Ніхто не хоче “як було”. І нехай це прозвучить цинічно і прагматично, але ми маємо скористатися моментом, щоби зробити набагато краще, зберігши те унікальне й питоме, що маємо.
Тому наша команда замислилася над тим, що варто працювати над системними, довгостроковими рішеннями, які були б помічними для держави в розрізі саме відновлення, а не лише фізичної відбудови. Так, минулої осені 2022 року команда savED потрапила до Житомира. Там поспілкувалися з міським головою Сергієм Сухомлиним та Житомирським бізнес-клубом.
Нам відгукнулося їхнє бачення щодо створення в місті закладу освіти, який став би магнітом не лише для дітей з області, а з усієї країни. Крім школи, місто планує реконструкцію і тих обʼєктів, які поруч: на місці кінотеатру “Жовтень” має зʼявитися інтерактивний музей науки, трансформується і Житомирська обласна універсальна наукова бібліотека. Усе разом це створить освітньо-наукову екосистему міста.
Враховуючи, що на носі реформа старшої профільної школи й що до вересня 2024 року кожна громада має сформувати нову освітню мережу, ми загорілися ідеєю реалізації проєкту, який став би її пілотом і приніс користь як громаді міста, так і іншим громадам, які можуть наш досвід перейняти собі, модифікувати під потреби громади й поширити.
Тож ми написали концепцію, отримали підтримку партнерів – Finn Church Aid. На початку січня 2023-го підписали меморандум – і понеслося.
Перший етап – створення філософії, місії та бачення майбутнього ліцею.
Цей етап дав відповіді на базові питання:
До модерації цього етапу залучили Києво-Могилянську бізнес-школу. Також провели низку стратегічних сесій у Житомирі разом із місцевою владою, батьками, учнями, вчителями міста, лідерами предметних напрямів із розробки курикулуму.
Це був непростий шлях, бо людей багато, усі небайдужі, залюблені в справу, пристрасно відстоюють свою позицію. І знайти спільне рішення – ще той виклик.
Але зрештою зійшлися на тому, що це буде старша бордингова школа-магніт природничо-математичного спрямування.
Там навчатимуться учні 10–12 класів із Житомира, області, усієї України, які мають інтерес і хист до дослідництва та винахідництва. Заклад має стати магнітом освітнього туризму.
Особисто мені хотілося б, щоб ліцей також приймав дітей, які зараз мешкають на тимчасово окупованих територіях. Є родини, які через низку обставин не можуть покинути свої домівки, утім, якби вони знали, що їхнім дітям є де здобути якісну освіту й що про них подбають, це б допомогло ухвалити рішення і, можливо, віддати дитину до такого закладу. А Україна б не втрачала найцінніше – свою молодь.
Сам ліцей матиме чотири освітні траєкторії (шляхи):
Серед особливостей:
В ідеалі ми б хотіли запропонувати кожному учневі / учениці своє освітнє меню, свою траєкторію. Але ліцей державний і ми мали зважати на певні виклики, перед якими стоїть наша освіта. Утім, спробували створити систему, яка була б максимально індивідуалізованою і сприятливою для кожного.
Що ще вирізнятиме заклад:
Наприклад, ми заклали в типовий план кожного класу по 5 годин англійської на тиждень. Це на 2 години більше, ніж передбачено стандартом. А ті, хто хоче ще більше, можуть обрати курси на кшталт бізнес-англійської, англійської для науковців, розмовні клуби, англійську серіалів тощо;
Як виглядатиме орієнтовний навчальний план:
Кількість обовʼязкових дисциплін із кожним роком зменшуватиметься й, відповідно, зростатиме можливість обирати курси (серед траєкторій та поза ними). Наприклад, в 12 класі для вільних курсів буде 18 годин на тиждень (на вибір). Це половина тижневого навантаження.
Загальна логіка цього плану полягає в тому, що в першому семестрі 10 класу учні й учениці матимуть можливість знову “перевідкрити” для себе дисципліни, можливо, полюбити те, що раніше здавалося нецікавим, а також надолужити відповідні прогалини.
Саме тому обрати навчальну траєкторію потрібно буде лише наприкінці I семестру, спробувати себе в цій ролі в II семестрі й остаточно визначитися перед 11 класом.
Орієнтовна схема навчального плану на різних етапах
Кілька прикладів курсів за вибором у межах різних траєкторій:
“Liberal Arts” (12 клас):
Математика та мистецтво |
---|
Релігієзнавство |
Юридична грамотність |
Філософія |
Компаративістика |
Вічні образи й мандрівні сюжети |
Редагування медіатекстів |
Мова листування |
Неймінг |
Мова реклами |
“Медицина та біотехнології, екологія” (12 клас):
Математика та мистецтво |
---|
English for Science |
Біофізика |
Медична біохімія |
Молекулярно-генетичні методи дослідження |
Промислова біотехнологія |
Медична біотехнологія |
Харчова біотехнологія |
Екологічна біотехнологія |
Репродуктивна біологія |
Біоетика |
Основи патологічної фізіології людини |
Мікологія |
Біоніка |
“ІТ” (12 клас):
Теорія ймовірностей та математична статистика |
---|
Комплексні числа |
Лінійна алгебра та лінійне програмування |
Параметри |
Функційні рівняння |
Вступ до аналізу даних |
Комп’ютерна графіка |
English for IT |
Історія українського підприємництва |
Українська локалізація комп’ютерних ігор |
Архітектура |
“Інженерія, конструювання, матеріалознавство” (12 клас):
Теорія ймовірностей та математична статистика |
---|
Комплексні числа |
Диференційні рівняння |
Функціональні рівняння |
Промислова математика |
Вступ до аналізу даних |
Комп’ютерна графіка |
Промислова біотехнологія |
Адсорбція і поверхневі сили |
Фізико-хімічні методи досліджень |
Передові матеріали |
Функціональні матеріали |
Електроніка та мікроелектроніка |
Біоніка |
Радіотехніка |
Лазерна та оптоелектронна техніка |
Приклади курсів вільного вибору (незалежно від обраної траєкторії):
Також обов’язковим складником освітнього процесу буде профорієнтація та розвиток “мʼяких навичок”. Наприклад, в 10 класі передбачено наскрізний курс “Карʼєрне орієнтування, здоровʼя, безпека та добробут”.
Однак цінність карʼєрного орієнтування полягатиме не в тому, щоб розказати підлітку, ким йому бути, а в тому, щоб допомогти дослідити, ким він / вона вже є.
За новою програмою, профорієнтація в закладі складатиметься з:
Загалом розробники згенерували понад 150 різних курсів, але це не означає, що їх усі пропонуватимуть учням щосеместру. Вибір курсів залежить від низки чинників: наявності в команді або залученого ззовні того чи того експерта, доречності курсу в розрізі навчального матеріалу обовʼязкових дисциплін, кількості учнів, охочих цей курс обрати тощо.
Тому кожен учитель пропонуватиме 1–2 курси на вибір учнів і запускатиме його тоді, коли збереться мінімально прийнятна кількість слухачів, які не обовʼязково мають бути з однієї паралелі. У значній частині випадків це може бути міксована група з 10–11–12-класників.
Також усі вищеперераховані курси на вибір – це рекомендовані приклади. Наша команда за кожним із напрямів розробляє два курси, які слугуватимуть моделями. Але їхні варіації залежатимуть від сильних сторін учителів, які працюватимуть у ліцеї, їхніх можливостей генерувати власні ідеї, створювати програму, викладати ту чи ту дисципліну.
Це виклик, бо вчителів в університетах не вчать бути авторами власних курсів, не стимулюють у школах – просто потреби такої ще немає. Але вона точно зʼявиться. Тому потрібно маленькими кроками вже опановувати цю навичку й експериментувати. Як і розробляти методологічний контент із дизайну освітніх продуктів.
Для розроблення програм створили робочі групи в межах таких напрямів:
Кожен/а лідер/ка напряму самостійно формував/ла групу розробників курикулуму із 4–5 профільних експертів, один або двоє з яких – із Житомира. Загалом це 60+ учителів-практиків та методистів із різним досвідом.
Їхня робота ускладнена тим, що поки що не ухвалений державний стандарт старшої профільної школи. Втім, ми консультувалися з розробниками держстандарту, вони були з нами впродовж усього письмового кемпу влітку [від англ. “writing camp” – формат роботи над курикулумом, коли розробників збирають під одним дахом щонайменше на тиждень і вони інтенсивно працюють, не відволікаючись на інші завдання]. Такий підхід створення програм – знизу-вгору, а не навпаки, – дає змогу написати гнучкіший рамковий документ, яким є держстандарт.
Етап розробки курикулуму почався в березні 2023 року і триває досі. Публічна презентація, яку зможуть подивитися всі охочі, відбудеться наприкінці листопада 2023 року.
У планах на наступні два роки:
З огляду на кризу педагогічної освіти й відтік учителів із професії, ми також рекомендуємо місту залучати не лише дипломованих педагогів, а й експертів за галузями із суміжних сфер для викладання окремих предметів, як-от ІТ, економіка, дизайн тощо. Це підхід, яким уже шість років в Україні користується ГО “Навчай для України” і який добре працює для перезавантаження системи.
Команда сподівається розпочати предметне пілотування (не цілісного концепту, а поки окремо кожного з предметів) нового курикулуму з вересня 2024 року. Ліцей же, за оптимістичним сценарієм, планують запустити з вересня 2025, за менш оптимістичним – з вересня 2026, якраз коли в 10 клас прийде пілот НУШ.
Абсолютно всі хочуть бачити старшу школу середовищем, яке підтримує, стимулює, де є взаємна повага, толерантність, прийняття. Це комфортний безпечний простір, що надихає на творчість, дослідництво, куди хочеться приходити щоранку. Звісно, у нас попереду значно більше роботи, аніж позаду. Ми лише на початку шляху, але він надзвичайно захопливий.
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Фото: Оленка Северенчук, Анна Новосад
Обговорення