Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Лекції, семінари, фахові видання і електронні добірки: що пропонують ІППО й АНО на тему літератури рідного краю

У вересні “Нова українська школа” провела діагностичне опитування серед учителів української мови та літератури щодо того, як відбувається викладання літератури рідного краю (ЛРК) у 5–11 класах і яких матеріалів їм бракує для роботи. Дякуємо кожному й кожній, хто поділився своїм досвідом.

Зокрема, анкета містила питання про курси підвищення кваліфікації з ЛРК в обласних інститутах післядипломної педагогічної освіти й академіях неперервного розвитку. Більшість опитаних відповіла, що, на жаль, не натрапляла на курси такого спрямування.

Водночас більшість опитаних (майже 80 %) додала, що такі курси були б корисні для вчителів української мови та літератури:

З огляду на те, що попит на підвищення кваліфікації у сфері ЛРК існує, редакція “Нової української школи” надіслала запити до всіх обласних ІППО й АНО із проханням надати інформацію про курси з ЛРК, які відбулися протягом останніх трьох років (що демонструє наявність такого контенту в навчальних пропозиціях закладів) і посилання на добірки матеріалів для вчителів.

Нижче ми узагальнили всі відповіді від інститутів та академій – у них не лише інформація про можливості учителям певних областей, а й ідеї щодо різних форм роботи і джерел матеріалів. Шукайте свою область або ж регіон, який вас цікавить, щоби переглянути доступні розроблення.

Область Курси, заходи Посилання на добірки матеріалів, посібники
1 Місто Київ Упродовж останніх трьох років ув Інституті післядипломної освіти Києва на курсах підвищення кваліфікації проводили вебінари, методологічні семінари, форуми, науково-методичні кластери, очні курси, на яких, зокрема, обговорювалися і питання з літератури рідного краю.

Під час розробки модулів і завдань до них вчителям надавали інформацію про київських письменників та їхні доробки.

Триває робота над оновленням навчальних модулів з урахуванням запитів і потреб вчителів-словесників. Інститут післядипломної освіти приділяє особливу увагу зазначеному питанню в контексті національно-патріотичного виховання учнівської молоді.

У процесі аналізу змісту навчальних програм, а також, враховуючи поетапне запровадження модельних навчальних програм для 5–9 класів Нової української школи й розуміючи нагальну потребу для вчителів міста в створенні методичних матеріалів із доступних для читання текстів літератури рідного краю, Інститут післядипломної освіти розробив відкриті тести, які було надіслано вчителям української мови та літератури шкіл міста Києва. У тестах вчителів просили висловитися про бажані для кожного класу твори, авторів, а також сказати, якої саме методичної підтримки від ІППО вони потребують у викладанні ЛРК.
2 Вінницька Науково-педагогічні та педагогічні працівники КЗВО “Вінницька академія безперервної освіти” протягом останніх трьох років систематично проводять для педагогів Вінницької області навчальні заняття, круглі столи, конференції з літературного краєзнавства під час курсів підвищення кваліфікації, а також у міжкурсові періоди організовують різні культурно-масові заходи із залученням письменників та поетів Вінниччини для презентації нових творів літератури рідного краю.

З огляду на таку відповідь пропонуємо вчителям області стежити за новинами на сайті академії.

У бібліотеці академії зберігаються найкращі збірки творів сучасних письменників Вінниччини. Працівник бібліотеки в співпраці зі структурними підрозділами академії систематично організовує літературні тематичні виставки.

У базі методичних розробок відділу української мови та літератури, мов національних меншин і зарубіжної літератури міститься навчально-методичний посібник для вчителів словесності:

Коваленко Л.В., Цаль Т.В. Літературне краєзнавство як засіб формування національної ідентичності. Матеріали до уроків української мови та літератури. Навчально-методичний посібник – КЗВО “Вінницька академія безперервної освіти”. – Вінниця, 2020. – 102 с. (Доступний за цим посиланням.)

3 Волинська Протягом останніх трьох років у ВІППО регулярно проводили зустрічі учителів української мови й літератури та зарубіжної літератури із письменниками-уродженцями Волині. Серед названих у відповіді імен – Дара Корній, Олена Пащук, Віктор Гребенюк, Микола Мартинюк, Євген Хотимчук, Ніна Горик. Окремих курсів в установі, очевидно, не проводили.

За таких умов є сенс стежити за анонсами окремих подій і новинами на сайті інституту.

Окремої бази розробок із літератури рідного краю не існує. У межах проведення обласної виставки дидактичних і методичних матеріалів “Творчі сходинки педагогів Волині” чимало вчителів української словесності представили свої матеріали, пов’язані з літературою рідного краю, презентовані на сайті ВІППО [ред. – очевидно, ідеться про папку із матеріалами переможців виставки, підпапка “Українська мова й література”].

“У своїй діяльності педагоги керуються академічною свободою вчителя і застосовують увесь масив творчих напрацювань письменників Волині”, – ідеться у відповіді.

4 Дніпропетровська В останні роки в курсах ДАНО постійно й різнобічно представлено тему літератури рідного краю. Фахівці кафедри соціально-гуманітарної освіти висвітлюють цю тему на таких курсах:

  • “Особливості викладання української мови й літератури, зарубіжної літератури”;
  • “Організація освітнього процесу з предметів мовно-літературної галузі”;
  • “Особливості викладання інтегрованих курсів громадянської та історичної освіти”;
  • “Організація освітнього процесу з національно-патріотичного виховання. Українознавство”;
  • “Керівники гуртків та студій закладів освіти гуманітарного напряму”;
  • “Вчителі українознавства й народознавства”;
  • “Керівники краєзнавчих гуртків”.

Також у ДАНО додали: “Освітні програми для вчителів соціально-гуманітарних дисциплін сформовано в такий спосіб, щоб темою “Література рідного краю” охопити максимальну кількість педагогів, адже обізнаність із цього питання дає змогу педагогам (і не лише філологам) якісно готуватися до виховних годин, різноманітних заходів національно-патріотичного спрямування в закладах освіти”.

Фахівці ДАНО поповнюють базу методичних розробок із літератури рідного краю для вчителів області. Схвалені вченою радою КЗВО “ДАНО” ДОР” та рекомендовано для використання в закладах освіти методичні збірники й посібники:

“До підготовки матеріалів збірників і посібників долучаються науковці, вчителі закладів освіти Дніпропетровщини та зарубіжжя”, – ідеться у відповіді.

Більше авторських матеріалів письменників Дніпропетровщини – на сайті Дніпропетровської обласної бібліотеки для молоді, з якою активно співпрацює ДАНО.

У 2022 році фахівці кафедри соціально-гуманітарної освіти ДАНО створили сайт “Українська: від вимови до розмови”, який забезпечує підтримку українських школярів шляхом розміщення коротких відео від вчителів області з мовно-літературних питань, а також містить окрему сторінку “Література рідного краю”, де здобувачам освіти пропонують аудіоверсії творів сучасних письменників Дніпропетровщини у виконанні професійних акторів театру.

5 Житомирська Протягом останніх трьох років за програмами підвищення кваліфікації КЗ “Житомирський ОІППО” ЖОР вчителі української мови, літератури й зарубіжної літератури розглядали теми, пов’язані з методикою викладання літератури, зокрема літератури рідного краю.

Крім того, уже у 2022–2023 роках Інститут організовував науково-краєзнавчі конференції:

  • Регіональна науково-краєзнавча конференція, присвячена 80-річчю від дня народження М.Ю. Костриці “Краєзнавство рідного краю: історія та сьогодення”. За результатами конференції на репозиторії Інституту розміщено електронний збірник;
  • Регіональна науково-краєзнавча конференція “Роль педагога у впровадженні інноваційних технологій в освітній процес: історія та сьогодення”, присвячена 100-річчю від дня народження Заслуженого вчителя Української РСР А.П. Кащука.
В інституті створили та систематично поповнюють сторінку “Література рідного краю”.

Працівниці бібліотеки інституту зібрали та систематизували матеріали з літературного краєзнавства та неоцифровані збірки текстів письменників/письменниць Житомирщини, з якими можуть працювати педагогині та педагоги області.

На сайті Інституту → Інформаційні ресурси → Бібліотека Інституту → у розділі “Віртуальні виставки” розміщено презентації краєзнавчого характеру:

6 Закарпатська В області діє “Програма з літератури рідного краю. Закарпаття”, яка розрахована на 4 години на рік у курсі української літератури.

У межах курсів підвищення кваліфікації вчителів української мови та літератури проводиться цикл лекцій із літератури рідного краю, розрахованих на чотири модулі.

У процесі підвищення кваліфікації вчителів української мови та літератури проведені чотири наукові конференції (присвячені творчості Петра Скунця, Івана Чендея, Олександра Духновича і Дмитра Кременя).

Науковці ІППО читали публічні лекції в бібліотеках, закладах освіти та в Закарпатському відділі Національної спілки письменників України до знаменних дат письменників краян: В. Довговича, В. Духновича, В. Ґренджі-Донського, Ірини Невицької, Зореслава, Ю. Станинця, Миколаї Божук, В. Попа, Д. Поповича, С. Малильо, Ю. Керекеша, Ю. Балеги, О. Мишанича та інших.

Інститут систематично проводить зустрічі в бібліотеках краю, у закладах загальної середньої освіти з письменниками-педагогами ЗІППО – Лідією Повх, П. Ходаничем, Н. Ребрик [ред. – анонси подій з’являються у відповідній рубриці на сайті ІППО – редакція].

Протягом останніх років видано такі наукові та навчально-методичні матеріали:

1. Ходанич П.М. Методологічні особливості викладання курсу “Література рідного краю на уроках української літератури у 5–11 класах. Модуль 2. – Ужгород, 2021. – 21 с.;

2. Світлинець А. А. Вивчення історії міста Іршави через екскурсійний діалог: Методичні рекомендації. – Ужгород: Ґражда, 2020. – 64 с.;

3. Плиска В. А. Уроки літератури рідного краю в системі літературної освіти в сучасній школі. Навчально-методичний посібник. – Ужгород: Ґражда, 2020. – 128 с.;

4. Половка Н. М. Письменник і час: повернення імені. Вивчення творчості Юрія Станинця в загальноосвітній школі. – Ужгород: Ґражда, 2021. – 128 с.;

5. Голич Н. Ю. Формування комунікативних компетентностей у процесі вивчення уроків літератури рідного краю. – Ужгород: Ґражда, 2021. – 131с.;

6. Шваб Н. М. Формування літературних компетентностей на уроках літератури рідного краю: методичний аспект. – Ужгород: Ґражда, 2021. – 156 с.;

7. Олександр Духнович та освіта Закарпаття: Матеріали IV обласної науково-практичної конференції, присвяченої 220-річчю від дня народження Будителя. 27 квітня 2023 року, м. Ужгород/ Уклад. Л.П. Ходанич. – Ужгород: ЗІППО; ФОП Ребрик А. І., 2023. – 112 с.;

8. Personalities in the cultural and educational space of Zakarpattya region: Ivan Chendey. Petro Skunts / Особистості в культурно-освітньому просторі Закарпаття: Іван Чендей. Петро Скунць. – Катовіце, 2022. – 340 с.;

9. Педагогічна енциклопедія Закарпаття. Том І. А – Н. – Ужгород: Карпати, 2022. – 512 с., іл.;

10. Педагогічна енциклопедія Закарпаття. Том II. О – Я. – Ужгород: Карпати, 2022. – 392 с., іл.

Посилання на електронну базу у своїй відповіді фахівці ЗІППО не надали.

7 Запорізька У межах курсів підвищення кваліфікації вчителів української мови та літератури за освітньою програмою (2021) викладали тему “Розвиток ключових компетентностей на уроках літературного краєзнавства” (8 годин):

Заняття з літературного краєзнавства в системі уроків української літератури.

Особливості проведення уроків літератури рідного краю.

Письменники Запорізького краю.

Історична довідка про Запорізьку організацію Національної Спілки письменників України.

Ключові компетентності сучасного школяра.

Учнівська літературна творчість.

До викладання теми розроблено комплект навчально-методичних матеріалів, які викладені в електронному курсі на дистанційній платформі Інституту за посиланням. Гостьового доступу до курсу немає, але вочевидь його можуть запитати зареєстровані користувачі ресурсу – вчителі Запорізької області.

Крім того, як ідеться у відповіді, за результатами виконання залікового завдання слухачі публікують конспекти на різних сайтах педагогічних спільнот. Наприклад:

8 Івано-Франківська Підготовку учителів-словесників здійснюють за “Програмою підвищення кваліфікації для учителів (викладачів) української мови й літератури, керівники гуртків” та “Програмою підвищення кваліфікації для учителів (викладачів) української мови й літератури, інтегрованих курсів мовно-літературної освітньої галузі, керівників гуртків”, схваленими вченою радою Івано-Франківського ОІППО.

За цими програмами передбачене проведення для учителів-словесників систематичних зустрічей із письменниками-краянами, лауреатами обласних премій імені Івана Франка та Василя Стефаника, круглих столів та педагогічних читань із нагоди пам’ятних дат відомих земляків (“Василь Стефаник – класик і новатор в українській літературі”, “Художньо-педагогічний феномен Марійки Підгірянки та Нова українська школа”, “Я свою душу пустив у душу народу…” тощо).

На занятті “Урок позакласного читання та літератури рідного краю: поняття, структура, зміст” (модуль “Сучасний урок української літератури як методична система”) слухачі отримують актуальні знання та обмінюються досвідом з окресленого питання.

У межах Міжнародної науково-практичної конференції “Особистість в історії, літературі та методиці навчання”, яку третій рік поспіль проводить Івано-Франківський обласним ІППО спільно з кафедрою україністики Варшавського університету та кафедрою методики викладання світової літератури НПУ ім. М. П. Драгоманова, на пленарному засіданні та в процесі роботи секцій окремі доповідачі висвітлюють проблемні питання літературного краєзнавства в історико-педагогічному вимірі.

В ІППО проводили також обласну науково-практичну конференцію зі словесності “Семантика мови й тексту: краєзнавчий аспект” (2022).

Також із числа учителів ЗЗСО області створено творчу групу, на засіданнях якої досліджують літературу рідного краю.

У картотеку передового педагогічного досвіду Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти занесено власні методичні розробки вчителів-словесників із теми “Література рідного краю” [ред. – у цього ресурсу не дуже зручний пошук, однак за районами області є змога переглянути всі наявні розроблення – у такий спосіб можна знайти потрібні, якщо вони є в базі].
9 Київська Відповідь на запит надав відділ української мови й літератури, зарубіжної літератури КНЗ КОР “Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів”.

У відповіді зазначено, що тематика проблемних курсів підвищення фахової кваліфікації вчителів української мови й літератури охоплює і питання вивчення літератури рідного краю:

– “Вивчення творів сучасних письменників у шкільному курсі української літератури”;

– “Реалізація компетентнісного підходу у вивченні літератури в умовах НУШ”;

– “Розвиток компетентностей учнів у процесі вивчення шкільного курсу української мови й літератури”;

– “Формування предметних та розвиток ключових компетентностей на уроках словесності”;

– “Інтермедіальний аналіз в інтерпретації літературного твору” та ін.

За словами представників ІППО, слухачі курсів мають змогу прослухати лекції з таких тем:

– “Створення ситуації успіху школярів засобами літературно-краєзнавчої та дослідницько-пошукової діяльності”;

– “Літературне краєзнавство як засіб формування творчої особистості”;

– “Вивчення творів сучасної української літератури на уроках позакласного читання”;

– “Сучасна українська література: історико-культурна картина”;

– “Аналіз та інтерпретація творів сучасної української літератури”;

– “Застосування методів і прийомів технології розвитку критичного мислення у вивченні літератури”;

– “Специфіка вивчення епічних, ліричних творів та малих жанрів фольклору на уроках української літератури”;

– “Вплив сучасної літератури на світоглядні цінності зростаючої особистості” та ін.

На курсах підвищення фахової кваліфікації вчителі мають змогу поспілкуватися із запрошеними на пари письменниками Київщини: Володимиром Дідківським (членом НСПУ, керівником літературної студії “Веселики” при Білоцерківській гімназії № 1 та літературної студії “Озерця дитинства” при Білоцерківській центральній районній бібліотеці), Петром Розвозчиком (членом НСПУ, заслуженим учителем України, співавтором довідника “Письменники Київщини”, одним з авторів навчально-методичного посібника “Література рідного краю”); Катериною Плівачук (членкинею Національної спілки журналістів України, доценткою, авторкою досліджень із питань літературного краєзнавства, співавторкою навчального посібника “Літературна Сквирщина” (2015), “Сквирщина в легендах і переказах” (2021)). Як зазначено в повідомленні, за бажання педагоги можуть придбати художню і методичну літературу авторів.

Крім того, активними учасниками IV Обласної школи вчителя-філолога “Методичний вернісаж – червень 2023”, організованої відділом української мови й літератури, зарубіжної літератури КНЗ КОР “Київський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних кадрів” стали Володимир Дідківський та Ольга Довгоп’ят (Колінченко) – остання є авторкою книги про селище Козин.

На обласній виставці “Освіта Київщини: творчі здобутки, перспективні педагогічні ідеї та технології” розміщені матеріали передового педагогічного досвіду вчителів:

– Галини Сатир “Коли душі торкнеться слово: збірка поезій учителів Рокитнянщини”;

– Тетяни Лісової “Уроки літератури рідного краю в 10–11 класах”;

– Тетяни Гончарової “Дієслово та його форми у творчості поетів Обухівського краю: збірник дидактичних матеріалів”;

– Людмили Яблонської “Особистісний розвиток учнів на уроках літератури рідного краю”;

– Тетяни Назаренко “Магія рідного краю: рукопис збірника контрольних диктантів з української мови для учнів 5–11 класів на краєзнавчій основі”;

– Світлани Мотузко “Література рідного краю. Згурівщина: рукопис методичного посібника” та ін.

На електронному ресурсі “eKRISTTI” у розділі “Profi-гід” відділу української мови й літератури, зарубіжної літератури на сторінці “Ідемо на урок” є рубрика “Література Київщини”, на якій учителі розміщують методичні матеріали (за цим посиланням).

Усі електронні публікації будуть розміщуватися за згодою авторів”, – зазначили в ІППО.

10 Кіровоградська В ІППО вводять кейси з вивчення письменників рідного краю до загальних програм підвищення кваліфікації педагогів-філологів.

2023 року за програмою підвищення кваліфікації педагогічних працівників із напряму “Розвиток професійних компетентностей педагогів, що викладають предмети мовно-літературної освітньої галузі” (піднапрям “Ефективні підходи й методики викладання української мови й літератури, інтегрованого курсу літератур, інтегрованого мовно-літературного курсу”) у Кіровоградському обласному ІППО викладали “Національно-патріотичне виховання: ціннісно орієнтований підхід до розуміння української літератури”. Для дослідження використовується поезія Ірини Небеленчук “Україно моя!”, що рекомендована в модельній навчальний програмі “Українська література” (Т. Яценко та ін.), 7 клас.

У 2022 році за програмою підвищення кваліфікації педагогічних працівників із напряму “Розвиток професійних компетентностей вчителів української мови й літератури” (розділ “Актуальні підходи до формування читацької грамотності учнів”, тема “Часопростір сучасної української підліткової літератури”) використовуються для дослідження твори письменниць-краянок Ольги Могильди, Наталії Смирнової, Інги Квітки (твори останньої розбирали в межах відповідної програми і 2021 року).

Упорядковані матеріали з літератури рідного краю розміщені за цим посиланням.
11 Луганська Протягом останніх трьох навчальних років у межах освітніх програм довгострокових (75 годин / 2,5 кредиту та 120 годин / 4 кредити) курсів підвищення кваліфікації питання літератури рідного краю висвітлювалось як один зі складників навчальних занять за темами “Літературний процес: літературні напрями, течії, творчі художні методи”, “Формування культурологічної компетентності учнів на основі інтегрованого підходу до викладання української мови”, “Нетрадиційні форми навчання української мови та літератури: переваги й недоліки”, “Сучасний конспект уроку – складник організованої діяльності учасників освітнього процесу”, “Упровадження інтегрованого вивчення предметів мовно-літературної освітньої галузі: виклики і шляхи реалізації”, “Компетентнісний потенціал мовно-літературної освітньої галузі Державного стандарту базової середньої освіти”, “Аналіз модельних навчальних програм мовно-літературної освітньої галузі та розроблення власної навчальної програми”, “Сучасні підходи до організації освітнього процесу мовно-літературної освітньої галузі в Новій українській школі”.

Під час проведення традиційних інструктивно-методичних семінарів перед початком навчального року обов’язково обговорюють питання вивчення творчості письменників Луганщини.

Серед заходів, присвячених виключно запитуваній темі: 2023 року в межах освітньої платформи для педагогічних працівників Луганщини “Серпневі настанови – 2023” в Луганському ОІППО була організована та проведена творча зустріч “Літературна мапа Луганщини: сучасні виклики” вчителів-філологів зі Світланою Негодяєвою, доцентом кафедри української літератури ДЗ “ЛНУ імені Тараса Шевченка”, кандидатом філологічних наук.

[ред. – інформація про захід з’явилася в розділі “Новини” на сайті ЛОІППО].

Протягом 2023–2024 навчального року заплановано формування нової бази методичних розробок, оскільки попередньо створені матеріали були втрачені через воєнні дії в Луганській області та тимчасову окупацію регіону.

Станом на 21.09.2023 року вчителям-філологам запропоновано на уроках літератури рідного краю використовувати видання Луганського ОІППО:

Неживий О. І. Луганщина – земля українська. Духовні обереги рідного краю. Літературно-краєзнавчі нариси. Харків: Друкарня Мадрид, 2016. 136 с. – доступне за посиланням.

У вайбер-групі “Філологія Луганщини” поширений електронний підручник “Літературне краєзнавство. Луганщина” (автор-укладач – Олексій Неживий).

12 Львівська Упродовж останніх трьох років КЗЛОР “Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” не проводив спеціальних курсів підвищення кваліфікації з літератури рідного краю.

Натомість програмою підвищення кваліфікації учителів української мови та літератури “Українська мова та література в 5–6 класах нової української школи: модель активного навчання” передбачено модуль “Цікаво та ефективно навчаємо школярів літератури”. Художні твори літератури рідного краю використовуються для ілюстрації підходів до аналізу художніх текстів.

КЗЛОР “Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” не формував бази “методичних розробок і доступних для читання текстів із літератури рідного краю”.
13 Миколаївська У закладі протягом останніх трьох навчальних років не проходили окремі курси підвищення кваліфікації з літератури рідного краю. “Однак зазначаємо, що освітньою програмою підвищення кваліфікації вчителів української мови й літератури передбачено розгляд теми “Літературні традиції Миколаївщини й можливостей його інтеграції з іншими освітніми галузями /навчальними предметами”, – ідеться у відповіді МОІППО.

Для вчителів-філологів проводять вебінари, конференції, педагогічні читання (поетична гуртівка на честь ювілярів #МОІППО_читає_Кременя); зустрічі із письменниками Миколаївщини: Вірою Марущак, Людмилою Чижовою, Галиною Запорожченко.

Кафедра теорії і методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти організовує виїзні заходи, присвячені ювілейним датам письменників-земляків (“Валерій Бойченко і Снігурівщина”, “Літературний портрет Спиридона Черкасенка”); здійснює співпрацю з бібліотекою-музеєм Миколи Вінграновського – артхаб “Вінграновський” (м. Первомайськ).

У межах проєкту “Ювілейники-2023. Стратегії прочитання”, з метою систематизації, збереження та поширення поетичної, наукової і методичної спадщини миколаївського поета Дмитра Кременя, підвищення фахової компетентності вчителя-філолога з моделювання занять літератури рідного краю у 2022–2023 навчальному році проводиться сертифікований захід – засідання обласної творчої групи вчителів української та зарубіжної літератур “Література рідного краю в постатях: Дмитро Кремінь”.

21 серпня 2023 року в МОІППО відбулося урочисте відкриття меморіальної дошки на честь видатного українського поета, а також центру освітнього краєзнавства імені Дмитра Кременя, сайту “Безмежжя Дмитра Кременя у всемережжі”, присвяченого славетному українцю.

26–28 вересня цього року в Ужгороді організовано І Міжнародну науково-практичну конференцію “Особистість у культурно-освітньому просторі: Дмитро Кремінь (до 70-річчя від дня народження). Закарпаття–Миколаївщина“.

Фахівці закладу створили тексти для читання з літератури рідного краю для вчителів, дітей дошкільного віку, учнів 1–11 класів закладів освіти й науково-методичні розробки:

1. Живлюща сила ємигії: Літературна антологія Миколаївщини: для дошкільнят / Гол. ред. В. Шуляр; укл.: В. Шуляр, Д. Лук’яненко. – Миколаїв: Ілліон, 2019. – 110 с.;

2. Живлюща сила ємигії: Літературна антологія Миколаївщини: для початкової школи / Гол. ред. В. Шуляр; укл.: В. Шуляр, Д. Лук’яненко. – Миколаїв: Ілліон, 2019. – 312 с.;

3. Живлюща сила ємигії: Літературна антологія Миколаївщини: для старшокласників / Гол. ред. В. Шуляр; укл.: В. Шуляр, Д. Лук’яненко. – Миколаїв: Ілліон, 2019. – 356 с.;

4. Шуляр В. І. Література рідного краю: програма для закладів загальної середньої освіти (5–11 класи) / В. І. Шуляр, В. В. Купцова. – 2-ге вид., перероб. й доп. – Миколаїв: ОІППО, 2020. – 156 с.;

5. Таємини буття Валерія Бойченка (до 70-річчя від дня народження): збірник матеріалів / За ред. В. Шуляра. – Миколаїв: ОІППО, 2021.;

6. Шуляр В. І. Вивчення творчості Дмитра Кременя в старшій школі: монографія / В. І. Шуляр. – Миколаїв: центр редакційно-видавничої діяльності ОІППО, 2023.;

7. Шуляр В. І. Програмно-тематичний комплекс вивчення поетичної творчості Дмитра Кременя / В. І. Шуляр. – Миколаїв: центр редакційно-видавничої діяльності ОІППО, 2023.;

8. Гладун В. В. Артбук “Кремінь від А до Я” / В. В. Гладун. – Миколаїв: центр редакційно-видавничої діяльності ОІППО, 2023.

Щорічно в інституті виходить “Краєзнавчий альманах. Історія. Археологія. Наука. Культура. Освіта”.

Вагоме місце у висвітленні теми літератури рідного краю посідає науково-методичний, інформаційно-освітній журнал “Вересень”, останній номер якого присвячений Дмитру Кременю.

14 Полтавська Полтавська академія неперервної освіти ім. М.В. Остроградського повідомила, що на базі закладу проводять курси підвищення кваліфікації для вчителів області, де розглядається також питання особливостей проведення уроків ЛРК, оскільки на рік їх може бути проведено тільки 2–4 в кожному класі.

Окремих курсів із цієї теми в ПАНО не проводили.

Популяризація творів письменників Полтавщини відбувається через проведення різноманітних щорічних заходів: конференцій, літературних конкурсів, історико-літературних читань, зустрічей із письменниками.

Наприклад, у 2022/2023 навчальному році провели

  • Всеукраїнську науково-практичну конференція “Олесь Гончар у духовно-культурному часі та просторі”;
  • обласний конкурс “Не шукай щастя за морями”, присвячений Г.С. Сковороді;
  • онлайн-зустрічі з письменниками Полтавщини Г. Вовченко, Г. Кревською, В. Белею.

Майже в кожній громаді вчителі української мови та літератури напрацювали матеріали до уроків літератури рідного краю.

ПАНО долучилася до укладання всеукраїнського видання “Сучасна література рідного краю”, куди увійшла творчість восьми письменників Полтавщини.

У цьому посібнику матеріал для 5–7 класів упорядкований за областями, тож ним можна користуватися в будь-якому регіоні.

“Систематизованих творів письменників Полтавщини в електронному варіанті не маємо. Співпрацюємо з Полтавською обласною організацією національної спілки письменників України, яка видає літературно-художній журнал “Полтавська криниця”, де вчителі мають можливість знайомитись із найновішими творами письменників Полтавщини”, – зазначено у відповіді.

15 Рівненська Упродовж останніх трьох років спеціальні курси підвищення кваліфікації з літератури рідного краю інститут не проводив.

Відповідна тематика інтегрована в програми курсів підвищення кваліфікації вчителів української мови та літератури. В області заплановано створити творчу групу вчителiв-словесникiв, яка займатиметься розробкою ypoків літератури рідного краю. Результати роботи буде оприлюднено на сайтi інституту.

Рекомендовані теми уроків літератури рідного краю для 5–11 класів доступні за посиланням. У файлі є покликання на додаткові відеоматеріали до тем.
16 Сумська Згідно з Планом роботи КЗ СОІППО та відповідно до затверджених навчально-тематичних планів кафедрою соціально-гуманітарних дисциплін проведено курси підвищення кваліфікації:

  1. Курси за вибором із теми “Літературна Сумщина: спадщина й сучасність” для вчителів української мови та літератури, зарубіжної літератури (травень 2021).
  2. На курсах за вибором філологічного напряму були проведені заняття з питань вивчення і популяризації ЛРК при вивченні предметів мовно-літературної, громадянської та історичної освітньої галузей та позаурочній діяльності: “Українське письменство в стилях, течіях, школах, мікропортретах творів” (грудень 2020); “Краєзнавство в системі викладання соціально-гуманітарних дисциплін закладу освіти” (2022–2023).
  3. На фахових курсах із підвищення кваліфікації вчителів (викладачів) української мови та літератури, зарубіжної літератури проведені заняття з тем “Українознавчі та сумщинознавчі матеріали в процесі вивчення мови й літератури”; “Методика проведення уроків літератури рідного краю: змістові та освітньо-технологічні інновації”.
  4. У 2020–2022 роках під час проведення краєзнавчо-педагогічної практики для вчителів (викладачів) з предметів мовно-літературної освітньої галузі спільно із Сумською обласною бібліотекою (партнером КЗ СОІППО з питань краєзнавчої діяльності) були проведені чотири творчі зустрічі з письменниками Сумщини за проєктом “Жива книжка”. На них репрезентована творчість членів НСП України О. Вертіля, О. Бражник, Н. Позняк, В. Пазинича. Під час педагогічних практик були проведені навчальні екскурсії “Літературно-мистецькі Суми: спадщина й сучасність”.
  5. У 2020–2021 роках були проведені літературно-краєзнавчі флешмоби (за освітньо-культурологічною програмою “Перлини малої батьківщини”), присвячені творчості Т. Шевченка, Лесі Українки, Г. Сковороди.
Викладачі кафедри соціально-гуманітарних дисциплін КЗ СОІППО в співпраці з бібліотеками, музеями, державним архівом Сумської області створили й видали книжки з питань вивчення, популяризації знань із ЛРК та літературного краєзнавства Сумської області:

1. Павло Андрійович Сапухін: портрет розбудовника краєзнавства на Сумщині / уклад. Л.П. Сапухіна, О.М. Малиш, О.К. Линник, Ю.В. П’ятаченко; літ. ред. Ю.В. П’ятаченко. – Суми: Триторія, 2018 – 218 с.;

2. Олександр Олесь. Щоденник. Рік 1917 та інші поезії: вибрані твори 1917–1919 рр./ упоряд.: Ю. П’ятаченко, О. Малиш, О. Ткачов; літ. ред. Ю. П’ятаченко. – Суми: Триторія, 2018. – 156 с.;

3. “Не забудеш мене, моя нене, Вкраїно “П. Куліш: антологія краєзнавчих розвідок письменників, науковців, освітян Сумщини: до 200-річчя від дня народження Пантелеймона Олександровича Куліша / упоряд.: О. Малиш, Ю. П’ятаченко, Н. Шеденко; авт. вс. ст. В. Терлецький. – Суми: Триторія, 2019. – 256 с.;

4. Антологія творів письменників Сумської області (у 3-х томах): Сумщина. Велика спадщина. Поезія / уклад. та авт. текстів Ю. П’ятаченко, О. Вертіль; авт. вс ст. О. Вертіль. – Суми: ПФ “Видавництво “Університетська книга”, 2019. – 384 с.;

5. Сумщина. Велика спадщина. Проза (до ХХ ст.) / авт-упоряд.: Ю.В. П’ятаченко, О.В. Вертіль; авт. вс. ст. Ю.В. П’ятаченко. – Суми: ПФ “Видавництво “Університетська книга””, 2020. – 384 с.

6. Сумщина. Велика спадщина. Проза (від ХХ ст.) / авт.-упоряд.: Ю.В. П’ятаченко, О. В. Вертіль; авт. вс. ст. О.В. Вертіль, авт. післямови Ю.В. П’ятаченко, О.В. Вертіль. – Суми: ПФ “Видавництво “Університетська книга””, 2021. – 384 с.

17 Харківська Протягом останніх трьох років в освітні програми для вчителів української мови та літератури були внесені теми “Письменники та література рідного краю”, “Національно-патріотичне виховання в процесі вивчення творчості письменників рідного краю”, “Вивчення літератури рідного краю в межах інтегрованого курсу літератур (української та зарубіжної)”.

Проводили також навчально-методичні заходи для вчителів із метою розширення і поглиблення знань щодо літератури рідного краю, формування відповідних компетентностей (наприклад, 2021–2022 року з метою розширення та поглиблення знань щодо літератури рідного краю, формування відповідних компетентностей для вчителів української мови та літератури була організована робота педагогічної майстерні за темою “Література рідного краю. “Минуле – сучасне – вічність: талановиті письменники Харківщини”” (навчання пройшли 85 педпрацівників).

За планом науково-методичної роботи фахівці академії організовували навчально-методичні заходи:

  • методична студія за темою “Харків – літературна столиця: від 20 років ХХ століття і до нашого часу”;
  • літературно-медійна сильвета “Гранослови нової епохи: філософське осмислення людського існування, призначення людини на Землі у творчості харківських письменників”;
  • літературний воркшоп “Людина і світ крізь призму морально-етичних проблем у творах письменників-харків’ян”;
  • творча майстерня “Інтелект-карти на уроках вивчення літератури рідного краю”;
  • творча вебстудія “Національно-патріотичне виховання сучасних школярів на кращих зразках української поезії”;
  • вебконсультація “Виховання національно-патріотичної свідомості сучасних школярів на уроках української мови та літератури”;
  • методичний прес-калейдоскоп “Дослідницька діяльність учнів на уроках літератури рідного краю”;
  • вебсемінар-практикум “Поетичні обрії Харківщини”.

[ред. – інформація про такі події найімовірніше з’являється в розділі “Анонси” на сайті ХАНО].

Встановлені й багато років підтримуються зв’язки ХАНО з Харківською обласною організацією Національної спілки письменників України, Харківським обласним відділенням Українського фонду культури.

Щороку в межах заходів до Дня української писемності та мови здійснюється нагородження учнів – лауреатів і переможців Обласного фестивалю ораторського мистецтва, а їх кращі виступи друкуються в альманаху дитячої літературної творчості “Слобожанські перлини”, де розміщують найкращі прозові та віршовані твори учнівської молоді Харківської області – переможців і учасників мовно-літературних конкурсів, що проводять МОН України, Департамент освіти й науки Харківської ОДА та ХАНО.

Напрацьовані матеріали узагальнені учасниками педмайстерні та надані для користування вчителям української мови та літератури Харківської області. Матеріали доступні за цим посиланням.

У виданні “Джерело педагогічних інновацій. Українська мова та література. Науково-методичний журнал. – Випуск № 1(33). – Харків: Харківська академія неперервної освіти, 2021. – С. 38–50 розміщено статтю Кротової І.В., Клімової С.В. “Література рідного краю: духовний і художній дивосвіт поруч”.

18 Херсонська До карантинних обмежень у КВНЗ “Херсонська академія неперервної освіти” було організовано зустрічі слухачів курсів підвищення кваліфікації з письменниками Херсонщини, також під час курсів учителі організовано відвідували бібліотеку ім. О. Гончара, де традиційно відбувалися презентації нових творів, ювілейні заходи.

У програмі фахових курсів для вчителів української мови й літератури з теми “Сучасна методика викладання української мови й літератури” передбачено лекції з тем “Аналіз літературних творів: традиційні та нетрадиційні шляхи”, “Методичний інструментарій сучасного уроку української літератури”, “Нормативно-методичний супровід викладання української мови й літератури”, “Стратегії вивчення сучасної української літератури для дітей та підлітків”, у межах яких розкриваються і методичні аспекти викладання літератури рідного краю.

“Електронної бази творів не було створено, натомість у бібліотеці академії та в кабінеті української мови було велике зібрання творів херсонських письменників. На жаль, кабінет зруйновано, а до приміщення бібліотеки не маємо доступу через аварійний стан. Так само втрачено й методичні розробки: програми курсу літератури рідного краю, розробки уроків як у паперовому, так і на електронних носіях, які знаходилися в кабінеті”, – ось ті обставини, із якими доводиться мати справу закладам підвищення кваліфікації і вчителям на території, максимально наближеній до зони ведення бойових дій.
19 Хмельницька У межах проведення курсів підвищення кваліфікації та науково-методичних семінарів для вчителів української мови та літератури відбувається постійна співпраця з літературними митцями Хмельниччини, організовуються зустрічі, презентується їхня творчість, зокрема з Василем Горбатюком, Юрієм Даценком, Віталієм Міхалевським, Анатолієм Ненцінським, Володимиром Олійником, Надією Пукас, Оксаною Радушинською, Ольгою Саліпою, Оксаною Скоц, Богданом Теленьком, Михайлом Цимбалюком, Ніною Шмуриковою та іншими.

Окремих курсів із літературного краєзнавства ХОІППО не проводить, однак постійно організовує онлайн і офлайн-заходи такого спрямування (наприклад, літературний променад “Поетичними кроками по рідному краю” в межах Бібліотечного форуму “Бібліотека Нової української школи”, семінар “Промоція читання: бібліотечний досвід” для бібліотечних працівників закладів загальної середньої освіти області – презентація досвіду та матеріалів із літератури рідного краю “Через художнє слово до виховання патріотизму”). З огляду на це є сенс стежити за анонсами, новинами й оголошеннями на сайті ІППО.

  1. Електронна бібліотека ХОІППО ім. А. Назаренка містить відповідні методичні, науково-методичні та літературні матеріали, зокрема 14 електронних книг.
  2. На базі бібліотеки Хмельницького ОІППО сформовано тематичні полиці “Література рідного краю”. У вільному доступі перебувають понад 200 примірників книжок 42 подільських авторів на паперових носіях. Учителі області мають змогу використовувати їх у своїй роботі.
  3. За матеріалами науково-методичних семінарів та інших зустрічей із літературними митцями Хмельниччини, які організовуються під час підвищення кваліфікації вчителів української мови та літератури, сформовано інтерактивну виставку їх іменних матеріалів “Хмельниччина літературна”, яка діє з 2018 року. Окрім творів на паперових носіях з автографами письменників, на виставці містяться, зокрема, і біографічні та інші матеріали авторів.
  4. Розробки уроків та виховних заходів вчителів області за літературою рідного краю представлені на сайті Інституту в Цифровій лабораторії прогресивного педагогічного досвіду.
  5. На виставці “Освіта Хмельниччини на шляхах реформування” представлено для загального доступу окремі тематичні роботи: “Історія вулиць міста Деражня”, Літературний альманах “Поетичний образ с. Плужне у творчості місцевих поетів”.
  6. На YouTube-каналі бібліотекарі ЗЗСО створили буктрейлери на книжки письменників рідного краю.
  7. За результатами мережевої акції “Що порадиш прочитати, Бібліотекар!” сформовано колективний цифровий інформаційний продукт – web-дайджест сучасних книг “Книжкова шафа – ХХІ століття”, рубрика “Хмельниччина в авторах”.

За підсумками акції “Бібліотека про краєзнавство” сформовано колективний цифровий інформаційний продукт – web-дайджест літературно-краєзнавчого спрямування “Путівник по рідному краю”.

20 Черкаська На базі закладу проводять курси підвищення кваліфікації учителів української мови й літератури, де опрацьовуються і питання літератури рідного краю.

Слухачі і слухачки курсів на заняттях залучені до різних форм активної взаємодії та вивчення таких тем:

  • “Компетентності літератури: есе для вчителя Нової української школи на матеріалах творів черкаських письменників”,
  • “Сучасна література Черкащини”,
  • “Сучасний літературний процес на Черкащині”.

Методисти лабораторії також організовують зустрічі офлайн (коли це можливо) та онлайн із письменниками Черкащини В. Коваленко, О. Месеврею, К. Вербівською, О. Галаєвою, І. Дубініним та іншими.

Популяризація творів письменників-земляків відбувається через проведення різноманітних річних заходів:

  • літературних конкурсів,
  • конференцій,
  • історико-літературних читань.
Методисти лабораторії гуманітарних дисциплін та учителі області сформували базу даних щодо розробки методичних матеріалів, текстів художніх творів, відео та презентацій. Завантажити документ зі списком посилань на твори можна тут (додаток до відповіді на запит).

Крім того:

  • спільно із Черкаською обласною організацією Національної спілки письменників України щорічно проводиться літературно-мистецький конкурс “Роду криниця віща”;
  • учителі області мають можливість використовувати у своїй роботі найновіші твори черкаських письменників, користуючись літературно-мистецьким часописом “Холодний яр” Черкаської обласної організації Національної спілки письменників України;
  • методисти лабораторії гуманітарних дисциплін працюють над створенням модельної навчальної програми курсу за вибором “Літературна Черкащина” для учнів 5–6 класів Нової української школи.
21 Чернігівська У Чернігівському ОІППО вчителі української мови та літератури підвищують кваліфікацію за тематичними програмами:

– Програма підвищення кваліфікації вчителів / викладачів української мови й літератури, зарубіжної літератури з теми: “Літературне краєзнавство”;

Крім того, література рідного краю була частиною програм:

  • “Компетентнісний підхід до навчання мови й літератури в умовах Нової української школи”;
  • “Вивчення літератури у взаємозв’язку із суміжними видами мистецтв”.

Також науково-педагогічні працівники кафедри філологічних дисциплін та методики їх викладання ЧОІППО провели тематичні лекції, семінари, практичні заняття з таких тем: “Літературне краєзнавство: зміст, форми й методи”, “Літературно-мистецькі свята школярів Чернігівщини”, “Науково-методичне забезпечення курсу “Літературне краєзнавство””, “Панмузичність у творчості Павла Тичини та символістській поетиці Миколи Вороного”. Відбувалися і наукові конференції про творчість письменників, чиє життя було пов’язане із Чернігівщиною, про розвиток творчого потенціалу учнів на уроках літератури, літературні конференції учнівської молоді спільно з МАН.

Кафедра філологічних дисциплін та методики їх викладання завершила проєкт “Література рідного краю” (2021); уклала програму підвищення кваліфікації вчителів української мови й літератури, зарубіжної літератури “Літературне краєзнавство” (укладачі: Баран Г.В., Матюшкіна Т.П., Гальонка О.А., Молочко С.Р.), обласну програму для закладів загальної середньої освіти “Література рідного краю. 5–11 класи” (укладачі: Матюшкіна Т.П., Молочко С.Р.).

Підготовлено адаптований варіант хрестоматії “Література рідного краю. Чернігівщина: хрестоматія” / Упорядник, заг. ред., передмова – Г.В. Баран. – Видавництво “НОВОград”, 2021. – 1320 с.

У листі не розкрите питання доступності книги в бібліотеках регіону, однак вочевидь її можна замовити у видавництва.

В інституті підготовлено й надруковано наукові статті та науково-методичні матеріали за творчістю письменників Чернігівщини:

Станом на 12 жовтня ІППО/АНО в Донецькій, Одеській, Тернопільській, Чернівецькій областях відповідей не надіслали.

Ірина Пасько, “Нова українська школа”

Фото: титульне зображення – Freepik, у тексті – скриншот результатів опитування “Нової української школи”

Матеріали за темою

Обговорення