4 708
0
Уряд України цьогоріч повернув субвенцію на НУШ, у якій, зокрема, й кошти на підвищення кваліфікації вчителів 5-6 класів, а також 7 пілотних класів.
У МОН відповіли на основні запитання від педагогів та адміністрацій закладів освіти щодо майбутнього підвищення кваліфікації.
Публікуємо їх майже в незмінному вигляді.
60 мільйонів гривень із субвенції спрямовані на підвищення кваліфікації керівників, заступників керівників і вчителів закладів освіти, які працюють у 5-6 і 7 пілотних класах НУШ, а також на підготовку тренерів-педагогів, які будуть навчати вчителів (згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2023 №1023, яка затвердила Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (за спеціальним фондом державного бюджету) у 2023 році).
Модель підготовки вчителів 5-6 класів і 7 пілотних класів НУШ буде подібна до моделі, яку МОН застосовувало для навчання вчителів початкових класів 2018 року.
Насамперед відбудеться підготовка координаторів – 12-13 людей від кожної області пройдуть відповідне навчання. Координатори представлятимуть різні освітні галузі, визначені стандартом базової освіти. Після завершення навчання вони підготують тренерів, які на базі обласних інститутів післядипломної освіти навчатимуть учителів. Координатори залежно від своїх можливостей і потреб області теж зможуть навчати вчителів.
Порядок та умови надання субвенції не висувають вимог, що тренери мають бути працівниками ОІППО. Інститути можуть залучати інших спеціалістів до роботи за цивільно-правовим договором. Після підготовки тренерів обласні департаменти освіти затвердять їх списки, які будуть відкритими.
Відповідно до чинних нормативних документів, тренер-педагог – особа, яка здійснює комплекс заходів з підвищення кваліфікації педагогічних працівників, організованих закладами післядипломної педагогічної освіти комунальної форми власності, відповідно до нових методик згідно з Концепцією НУШ.
У такий спосіб регіональні координатори НУШ створюють команди педагогів-тренерів з-поміж учителів певної області. Такі вчителі мають пройти навчання в ІППО і у разі його успішного завершення – поповнити лави тренерів. Відповідні списки формують за поданням ІППО і затверджують в Департаментах освіти і науки облдержадміністрацій.
Очікується, що в жовтні почнеться підготовка регіональних координаторів, у подальші місяці відбуватиметься навчання тренерів і вчителів. У МОН сподіваються на продовження фінансування: у проєкт держбюджету на 2024 рік заклали 1,5 мільярда гривень на НУШ (частину цих коштів планують спрямувати на підвищення кваліфікації).
Навчання може відбуватися в різних форматах:
Координатори й тренери не обмежені у виборі та мають добирати доцільні форми роботи відповідно до теми й мети заняття.
Відвідування ІППО залежатиме від того, як той чи той інститут організує освітній процес і які безпекові умови в області. Зокрема, навчання може відбуватися очно, у дистанційному, змішаному форматах, також тренери можуть проводити заняття на місцях. Для цього порядок та умови дозволяють використовувати кошти на відрядження.
ОІППО коштом субвенції можуть закуповувати засоби навчання, обладнання, предмети, матеріали й навчальну літературу або використовувати фінансування на тиражування матеріалів.
Основою для навчання за кошти субвенції є чинні типові програми підвищення кваліфікації, зокрема:
На їхній основі ОІППО зможуть створювати календарно-тематичні плани для підготовки вчителів і керівників шкіл.
Окрім того, для вчителів доступний онлайн-курс “НУШ: базова середня освіта”.
Тематика підготовки координаторів ОІППО і тренерів відповідає чинним типовим програмам підвищення кваліфікації вчителів і керівників ЗЗСО, які впроваджують новий Державний стандарт базової середньої освіти.
Змістове наповнення відображає специфіку поточного моменту. Зокрема, із зазначених типових програм підвищення кваліфікації, згідно з результатами опитування та експертного оцінювання, визначені теми, які потребують поглибленого опанування, зокрема:
Окремий блок навчальних матеріалів та експертної підтримки підвищення кваліфікації вчителів спрямований на надання й розширення інформації про нову нормативну та навчально-дидактичну бази освітньої галузі та оновлення і поповнення знань і вмінь педагогів з інноваційної педагогіки, психології, сучасної методики викладання дисципліни за оновленими програмами в межах окремих освітніх галузей.
Типова програма передбачає 150 годин, проте цьогоріч коштом цієї субвенції вчителі зможуть отримати орієнтовно 30 годин навчання (або 1 кредит ЄКТС). ІППО можуть підходити до цього гнучко й пропонувати модулі на більше або менше годин.
Таке навчання є необхідним для всіх учителів, аби розуміти підходи, принципи й методики НУШ. Обовʼязковість цього навчання не регламентована нормативними документами, проте у МОН очікують, що його пройдуть усі вчителі, які працюють у 5-6 і 7 пілотних класах НУШ.
Після завершення навчання вчителі отримають сертифікати від ІППО. Години, зазначені в них, педагогічна рада закладу освіти зможе зарахувати вчителю як підвищення кваліфікації.
Так, навчання є бажаним. Якщо з якоїсь причини вчитель не може пройти його цьогоріч, то це можна буде зробити наступного року, адже в МОН очікують виділення субвенції на реалізацію НУШ і в 2024 році.
Так, учителю варто пройти це навчання, адже воно враховує реалії, в яких зараз працюють школи, і пропонує поглиблену підготовку.
Водночас для вчителів англійської, німецької, французької мов, які здійснили навчання у Британській Раді, Ґете-Інституті, Французькому культурному центрі й отримали відповідний сертифікат, проходити це навчання не обовʼязково.
Потрібно пройти навчання за всіма предметами, які вчитель викладає в 5-6 або 7 пілотних класах НУШ. Водночас деякі модулі є спільними для всіх предметів, які не потрібно проходити повторно.
Так, потрібно, якщо він викладає в 5-6 класах НУШ.
Ні. У постанові зазначено, що кваліфікацію підвищують педагоги, які забезпечуватимуть реалізацію Державного стандарту базової середньої освіти на першому (адаптаційному) циклі базової середньої освіти та у пілотних класах у 2023-2024 навчальному році. Якщо вчитель перебуває на простої, він не викладає, а отже, не забезпечує реалізацію держстандарту.
Ні, субвенція передбачає тільки навчання вчителів 5-6 і 7 пілотних класів НУШ.
Читайте також: “Укриття, підручники та впровадження “НУШ”: на що підуть кошти освітнього бюджету в 2024 році”.
Титульне фото: freepic.com
Обговорення