Теми статті: вчителям, література, матеріали для уроків
11 Грудня 2023
4 329
0
“Нова українська школа” продовжує ділитися конспектами цікавих уроків, аби полегшити вчителям процес підготовки до занять. У новому матеріалі – урок про Миколу Куліша та його “філологічний водевіль” “Мина Мазайло”.
У новому матеріалі читайте:
Постать Миколи Куліша, безперечно, є однією з найбільш знакових в українській літературі, театральному мистецтві й вцілому в громадському житті початку XX століття. Особливо відгукується його творчий доробок у сьогоденні, коли “сотні, тисячі, десятки тисяч українців заприсяглись образом Шевченка не складати рук, аж доки не відбудована буде вільна наша Україна“.
“Тому, вивчаючи постать митця та його напрацювання, насамперед варто звернути увагу на Кулішеву значущість у контексті доби. Починаючи огляд його творчості в старших класах, закцентуйте на історичному та соціокультурному вимірах того часу, коли жив і писав Микола Гурович. Це сприятиме кращому розумінню, як його доробок відображає події та ідеї того періоду”, – радить учителька української мови та літератури Оксана Олійник.
На що варто звернути увагу?
“Власне, ці й багато інших історичних чинників мали вагомий вплив на формування трагедійного світосприйняття Миколи Гуровича. Щоб ретельніше дослідити чинники минувшини, які лягли в основу світогляду драматурга й окреслювали тематику його творів, запропонуйте учням здійснити історичну розвідку (парний чи груповий проєкт), який висвітлюватиме ключові події 20–30-х років XX століття. Крім того, можна провести дослідження про те, як конкретна подія відображена в п’єсах Куліша”, – додає Оксана Олійник.
Для того, аби ознайомитися з постаттю драматурга, візьміть до уваги такий формат діяльності як створення профайлу автора. Опрацювавши біографічні дані про Миколу Куліша, запропонуйте учням виокремити ті факти із життя автора, які
Біографічний метод вивчення доробку автора в такий спосіб набуває більш людиноцентричного характеру, оскільки не буде спрямований на те, щоб відтворити лише хронологію подій.
Фінальним результатом такої взаємодії може бути табличка або інфографіка. Основними кластерами можуть бути:
Найважливіше в цьому завданні – побачити зв’язок історичних та життєвих подій, а також їхнє втілення у творах автора. Вправа допомагає розвинути навичку рефлексії та вміння бачити причинно-наслідковий зв’язок. Аби додати більше особисто-орієнтованого підходу, запропонуйте учням створити власне коло та проаналізувати свої життєві події, вплив на рішення та подальші вчинки. Такий фокус допоможе учням та ученицям уособити та зробити ближчим до себе постать автора.
Оксана Олійник радить звернути увагу на такі події із життя Миколи Куліша:
1. Місце народження: батьківщина кавунів, один з осередків формування новітнього українського театру – Херсонщина.
💡ІДЕЯ: Запропонуйте учням створити карту осередків нового українського театру та дослідіть, чи залишилися ці міста центрами сучасного театрального життя.
2. Стан родини та потреба раннього заробітку: “Початок мого дитинства – самотність у хаті й схильність до блукання. Базар вабив недогризками, ярмарок – каруселями, церква – процесіями та хоровим співом; весілля – своїми обрядами й музикою; похорони – поминанням і бубликами, та ще й те, що на похоронах мене не били”, – пише Куліш в автобіографії.
💡ІДЕЯ: Знайдіть у записах автора, щоденнику, як Микола Куліш оцінює ці події – негативно чи позитивно? Ці події стали точками зросту для нього чи потребою зміни середовища?
3. Навчання в Олешках, де майбутній драматург спробував уперше писати (п’єса “На рыбной ловле” (російською мовою), з якої пізніше стала комедія “Отак загинув Гуска”), а також навчання в училищі, звідки його незабаром відрахували “за организацию кружков молодежи и непочтение к начальству”.
💡ІДЕЯ: Запропонуйте учням проблемне питання: “Чому Микола Куліш змінив мову п’єси?”
4. Кар’єра військового, під час якої Куліш пише вірші й невеликі драматичні сцени, а також переходить до участі в революційному русі в Україні. Ці події лягли в основу його “Патетичної сонати”.
💡ІДЕЯ: Дослідіть теорію літератури на цьому етапі. Зазначте, що різним етапам життя драматурга притаманне використанням різних жанрів. Запитайте в учнів, чи є, на їхню думку, у цьому якийсь зв’язок?
5. Просвітницька діяльність: відкриття шкіл та відновлення роботи тих, які не функціонували в період війни, створення “Первинки” (української абетки), інспектування закладів освіти й активна педагогічна діяльність.
💡ІДЕЯ: Запропонуйте учням групову роботу із дослідженням історії українського правопису та основних етапів упровадження українізації. Доцільним буде підготувати інтегрований урок з історії, мови та літератури.
6. Залученість до роботи в письменницькій спілці “Гарт” в Одесі, а незабаром і публікування п’єси “97”.
💡ІДЕЯ: Створіть ментальну мапу про художні твори, де ще використовують у назві цифри на позначення років абощо. Дослідіть особливість такого типу назв. Якого ефекту намагалися досягти автори, використовуючи такий підхід.
7. Переїзд до Харкова, де Микола Куліш знайомиться з Миколою Хвильовим, Остапом Вишнею, Володимиром Сосюрою, Юрієм Яновським, Григорієм Епіком та іншими. Саме в цьому місті драматург долучається до роботи в театрі “Березіль”. Його п’єси із цього часу ставлять різні театри України й світу, він набуває особливої ваги в літературних та театральних колах.
💡ІДЕЯ: Запропонуйте учням створити презентацію про особливості роботи театру “Березіль”, творчої методики та обговоріть впливи на подальший розвиток українського театру.
8. Написання п’єси “Маклена Граса”, яку незабаром кваліфікують як антихудожню і нікчемну, а режисера Леся Курбаса, який узяв у роботу твір, звинуватять у порушенні постулатів радянської ідеології. Незабаром за літературну діяльність Миколу Куліша на першому всесоюзному з’їзді радянських письменників визнали буржуазно-націоналістичним драматургом. Почалася масова хвиля переслідувань автора за його діяльність.
💡ІДЕЯ: Створіть постери-порівняння про вимоги до соцреалістичних художніх творів, які тоді вважалися високохудожніми та дослідіть, чим твори Миколи Куліша відрізнялися від цих вимог.
9. Грудень 1934 року, коли Куліш пішов на похорон свого друга Івана Дніпровського й не повернувся додому. Його стратили на 45 році життя.
10. Завершити профайл можна узагальненням (наприклад, інфографікою) художнього доробку драматурга, який створив п’єси “97″, “Комуна в степах”, “Хулій Хурина”, “Отак загинув Гуска”, “Зона”, “Закут”, “Народний Малахій”, “Мина Мазайло”, “Патетична соната”, “Маклена Граса”, “Прощай, село”, “Поворот Марка”, “Вічний бунт”. В інфографіці можна додати до кожної п’єси символ-асоціацію. Оскільки учні й учениці не знайомі з усіма творами, це буде первинний асоціативний ряд, який може спонукати прочитати ті чи ті тексти.
“Куліш-драматург був талант світового масштабу. Не буду шукати небезпечних аналогій у класиці – між Шекспіром і Шиллером, або Мольєром і Бомарше, але в сучасній йому радянській драматургії він не мав собі рівних, а з того, що ми знали про тогочасну драматургію за рубежем, рівняти Куліша можна було хіба що з Луїджі Піранделло”, – пише Смолич.
💡ІДЕЯ: Дослідіть з учнями, хто такий Луїджі Піранделло, чому саме з ним вирішив порівняти Миколу Куліша Юрій Смолич. Поміркуйте, чи міг би український драматург отримати Нобелівську премію? Якщо так, дайте чітке формулювання в стилі премії (один реченням), за що саме він міг би її отримати.
А ще очікуємо виходу художнього фільму цього ж режисера “Будинок “Слово”: нескІнчений роман”. Можна запропонувати учням здійснити компаративний аналіз стрічок, написати рецензію на них, а також дослідити особливості характеротворення Миколи Куліша”, – акцентує Оксана Олійник.
💡ІДЕЯ: Запропонуйте учням та ученицям інтегрувати в цьому завданні літературу з геометрією. Попросіть схематично створити проєкт будинку, у якому міг би жити тільки Микола Куліш. Будинок “Слово” мав форму літери “С”, а яку б мав форму персональний будинок Куліша (за аналогією)?
“Оповідали актори, що коли тато читав свої п’єси в театрі, то це було свято Березоля. Тато сам не бувши актором (в молодості в гімназії, а потому в армії тато був не лише автором п’єс та режисером, але й, мабуть, гарним актором), читав так, що багато із татового читання використовували не лише слухаючі актори, а й сам великий режисер у своїх ориґінальних постановках”, – згадує син Миколи Куліша Володимир.
Після ретельного аналізу постаті митця, перейдемо до його творчості. Шкільна програма пропонує вивчення п’єси “Мина Мазайло”.
💡ІДЕЯ: Дослідіть питання соціального детермінізму, крізь призму трьох героїв, про яких ми згадали вище. Використайте колесо емоцій Роберта Плутчика, як вони змінювалися в кожного героя протягом твору – до ухвалення рішення про зміну прізвища, під час процедури, опісля. Чи були повязані ці емоції з реакціями членів сім’ї, друзів, знайомих? Вони змінювалися на гірше чи на краще для героїв?
3.Koleso_emotsij_Wheel_of_Emotions“Проаналізуйте ім’я та прізвище головного персонажа, звернувшись до словників або інтернет-джерел. Покажіть учням зображення возу, квача. Повне прізвище Мини – Мазайло-Квач.
У цьому нічого ганебного немає, адже багато українських прізвищ походять від назв професій. Проте у творі саме зміна прізвища на “Мазєнін” має сатиричний характер, мовляв, коли мазав, то й будеш мазати, хоч би яке прізвище не мав”, – розповідає учителька української мови та літератури Ольга Джема.
💡ІДЕЯ: Запропонуйте учням та ученицям ономастичний практикум, тобто дослідити власну етимологію прізвищ, а також скласти дерево роду. Поцікавтеся, чи хотів би хтось змінити власне прізвище та чому? Створіть проблемну ситуацію і дискусію щодо морально-етичного боку цього питання, запропонувавши учням пояснити, чи могли б вони змінити прізвище задля посади.
У цьому аспекті цікаво дослідити значення слова “тьотя”, що в нашому лексиконі бере початок зі СРСР. Звісно, у нас “тьоть” немає і не може бути. І зараз це звучить кумедно й неприродно. “”Тьотя”, яка каже “Харьков””, – акцентує на філологічному концепті Ольга Джема.
Які методи використовувати під час дослідження філологічного водевілю “Мина Мазайло”?
Для персональних завдань Олександр Черкас, учитель української мови й літератури, рекомендує:
Як використовувати подкасти проєкту “Вчися вухами”, ви можете прочитати в нашому матеріалі або переглянути запис майстерки.
💡ІДЕЯ ДЛЯ ПРОЄКТУ:
Запропонуйте учням дослідити цілісно процес українізації 20–30-х років XX століття та поширену в наш час “лагідну українізацію”. Результатом проєкту можуть бути конкретні рекомендації щодо змін у соціально-культурному житті українців.
Рекомендуємо переглянути:
Рекомендуємо прочитати:
Катерина Молодик, методистка “Нової української школи”
Титульне фото: ГО “Смарт освіта”
Обговорення