Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Як використати подкасти та зробити школу цікавою – методичні рекомендації вчителю

ГО “Смарт освіта” творить проєкт “Вчися вухами” для навчання дітей будь-де й будь-коли: чи то в укритті під час повітряної тривоги, чи ввечері вдома, коли немає світла, або ж просто йдучи вулицею до магазину.

Зараз на платформі вже є 155 уроків з української мови та літератури (для 8–11 класів), з історії України (для 7–11 класи), зі всесвітньої історії (для 10–11 класів) та з громадянської освіти (для 10 класу). За час роботи проєкту аудіоуроки прослухали 70 000 разів. А найпопулярнішими, як розповідають автори, є аудіо з історії України.

Перелік аудіоуроків Вчися вухами

У чому особливість цих 20-хвилинних уроків? Тут тему двокрапки й тире вчителі пояснюють на прикладах діалогів із серіалу “Венздей”, вчать писати мотиваційний лист на прикладі листа Панди По для зарахування на стипендійну програму Воїна Дракона, а орфографічні помилки шукають у промові Стіва Джобса в Стенфорді. Словом, ці аудіоуроки – не суха “вичитка” основних тем зі шкільних предметів, а цікава й осучаснена подача матеріалу.

Втім, уроки стануть у пригоді не лише учням. Вчителі теж можуть ефективно використовувати їх під час уроків – у такий спосіб скорочуючи час на підготовку до занять та пропонуючи учням “свіжий” і цікавий контент.

Своїми порадами, як використовувати подкасти на уроках, з “Новою українською школою” поділилися автори, авторки та фактчекери проєкту: Василь Дяків, Юлія Топольницька, Леся Юрчишин, Олена Саєнко, Лідія Поворознюк та Людмила Власенко.

ЯК ВЧИТЕЛЮ ВИКОРИСТОВУВАТИ АУДІО “ВЧИСЯ ВУХАМИ” НА СВОЇХ УРОКАХ

Василь Дяків, автор методики для аудіоуроків із курсу “Громадянська освіта”, радить почати з організаційного аспекту:

  • самостійно прослухайте подкаст із тієї теми, яка запланована;
  • сформулюйте мету використання подкасту на уроці;
  • визначте, яку частину аудіо чи увесь подкаст будете використовувати на уроці;
  • враховуйте вікові, розумові та фізіологічні особливості учнів та учениць;
  • зорієнтуйтеся, що ваші учні знають із вивченої теми, а що – ні.

Юлія Топольницька, фактчекерка уроків з історії України та всесвітньої історії, акцентує:

  • переконайтеся, що всі учні та учениці мають доступ до ґаджетів чи компʼютерів, якщо ви просите їх слухати аудіо поза класом;
  • матеріал, поданий у подкасті, не має бути травматичним для когось з учнів чи учениць;
  • подкасти також можна використовувати, щоб допомогти учням і ученицям з особливими освітніми потребами отримати доступ до навчального матеріалу, коли традиційні підручники, конспектування чи інші інструменти для навчання неефективні, або неможливі для застосування.

Юлія Топольницька зазначає, що якщо ви вперше використовуєте подкаст на уроці, важливо налаштувати учнів та учениць на роботу з таким інструментом навчання. Запитайте учнів:

  • Чим подкаст відрізняється від відео YouTube?
  • Як змінюється сприйняття інформації, коли ви слухаєте і водночас не бачите оповідача?
  • Яка мета прослуховування подкасту?

Тож учитель\учителька

  • розробляє та виставляє орієнтири навчання;
  • прогнозує напрям;
  • використовує цілий подкаст або завершені частини, як поле для творення заняття.

Василь Дяків акцентує: “Прогностичний аспект діяльності педагога теж важливий. І під час використання змісту подкасту необхідно спрогнозувати, які його складники будуть викликати дискусії та до яких висновків водночас вони можуть привести. Бо часто сенси, що закладають автори подкасту можуть дисонувати з уявленнями про реальність у дітей, молоді. Тоді пропонуємо використовувати логічно завершені частини подкасту як поле для творення заняття”.

Базові педагогічні методики, техніки та моделі навчання, які можна використовувати при роботі з подкастами:

  • перевернуте навчання (англ. flipped classroom);
  • змішане навчання (англ. blended learning);
  • асинхронне навчання;
  • синхронне навчання.

методист та фактчекер проєкту Вчися вухами

Подкасти це чудовий інструмент для зацікавлення учнів матеріалом. Ми використовуємо flipped classroom або blended learning: учні попередньо прослуховують подкасти до уроків, і потім ми обговорюємо та закріплюємо матеріал разом”, – ділиться вчителька історії та громадянської освіти Леся Юрчишин.

Однак Василь Дяків додає, що, з одного боку, викликом є складність запровадження такої методики через те, що українські учні (та й не тільки) не завжди можуть самостійно вчитися і ознайомлюватися зі змістом, аби потім у класі працювати в контексті проблемного навчання (евристичної бесіди, “діалогу Сократа”, дослідження різноманітних аспектів тексту).

Проблема самонавчання та самопізнання – одна з ключових для сучасної дитини. І педагоги в освітньому процесі не завжди мають достатньо часу, щоб сформувати та удосконалити такі навички.

Позитив під час такого опрацювання матеріалу полягає в тому, що урок цілісний і дає повне, а не фрагментарне розуміння процесу, що відбувається. У гуманітарних науках немає однозначно правильної або однозначно неправильної відповіді. Тому зміст подкастів є, швидше за все, своєрідним полем для моделювання різноманітних алгоритмів поєднання різних аргументів, які є наслідками життєвого досвіду людини чи групи.

Учитель\учителька має можливість під час підготовки до реалізації такої методики розробити або таблиці, де окреслює проблеми, щоб дитина розуміла, що є важливим та чому, або питання, які є точками, що активують поняттєвий апарат і залучають його під час відповідей. Відправними питаннями слугуватимуть ті, які розміщені в подкасті”, – додає Василь Дяків.

У ЧОМУ КОРИСТЬ ВИКОРИСТАННЯ ПОДКАСТІВ НА УРОКАХ

вчителька проєкту Вчися вухами

Під час прослуховування подкастів також можна розвинути навички:

  • слухання;
  • цифрової грамотності;
  • геопросторового мислення;
  • творчого мислення;
  • критичного мислення;
  • емпатії;
  • комунікації;
  • problem solving.

Окрім цього, аудіоуроки “Вчися вухами” формують компетентності, які означені в Державному стандарті загальної середньої освіти. Зокрема:

  • вільне володіння державною мовою;
  • здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
  • інноваційність;
  • екологічна компетентність;
  • інформаційно-комунікаційна компетентність;
  • навчання впродовж життя;
  • громадянські та соціальні компетентності
  • культурна компетентність;
  • математична компетентність.

“ВМОНТОВУЄМО” ПОДКАСТИ В ЕТАПИ УРОКУ

1. Мотивація навчальної діяльності: “гачечки” або створення навчальної ситуації

  • Запропонуйте учням і ученицям прослухати вступну частину подкасту на уроці (це 1–2 хвилини).
  • Запитайте: як вони вважають, яка тема уроку чи що будемо обговорювати на уроці?
  • Запишіть відповіді на наліпках/дошці/створіть хмару слів.
  • Разом визначте спільне та відмінне у відповідях учнів та учениць.

Олена Саєнко пропонує такі приклади вправ на цьому етапі:

Ще один приклад: аудіоурок “Місія можлива. Іван Багряний “Тигролови”:

2. Етап вивчення та сприйняття матеріалу

На цьому етапі ви можете запропонувати учням:

  • заповнити пропуски в тексті, прослухавши подкаст;
  • написати есе чи статтю у “Вікіпедію” за матеріалом подкасту;
  • зробити фактчекінг та сформувати добірку матеріалів за тією чи тією темою;
  • сформувати нотатки, наприклад через “Скетчноутинг”;
  • створити ілюстрацію до теми, змісту чи якогось сюжету подкасту;
  • зробити мем як реакцію на інформацію або як короткий виклад точки зору когось з історичних персоналій тощо;
  • оформити ментальну карту епізоду для виділення основного матеріалу;
  • сформулюйте 3–5 запитань до змісту епізоду (поставте їх у класі, у групах, у парах (одне одному);
  • придумайте назву для епізоду, запишіть усі назви на дошку чи створіть мапу думок;
  • поміркуйте, що є спільного і відмінного в назвах тем, придуманих учнями й ученицями;
  • дайте відповідь на питання до аудіоуроку;
  • виконайте тестові завдання.

Вправа: опрацювання біографічних відомостей про автора під час перевернутих уроків.

Завдання на випередження

Завдання на випередження

Завдання на випередження

Юлії Топольницька пропонує на цьому етапі використовувати вправу “Історична рамка”

Завдання із заповнення “Історичної рамки” під час прослуховування подкасту

  • добре працює для структурування й узагальнення отриманої інформації;
  • дає змогу зосередитися на елементах історії, таких як місце дії, персонаж, сюжет і тема;
  • зробити висновки й зрозуміти мораль сюжету.

Питання чи тестові завдання можна презентувати учням та ученицям перед прослуховуванням подкасту, аби вони розуміли на чому зосередитися (під час вивчення нового матеріалу). Або ускладнити завдання: питання чи тестові завдання до подкасту показати учням після прослуховування. У такому випадку учні й учениці повинні максимально зосередитися на прослуховуванні всього матеріалу (контроль знань)”, – додає Юлія Топольницька.

Олена Саєнко пропонує варіанти завдання на аналіз художнього твору:

Приклад

Аудіоурок “Валентин Чемерис “Вітька + Галя, або Повість про перше кохання” (з 5:26 до 25:18).

  • Прослухайте фрагмент аудіоуроку.
  • Запишіть у зошит лайфхаки від героїв повісті Валентина Чемериса “Вітька + Галя, або Повість про перше кохання”.
  • Додайте власні лайфхаки “Як не зійти з розуму від кохання”.

Приклад

Аудіоурок “Повість Ніни Бічуї “Шпага Славка Беркути”.

Проблемно – тематичний аналіз.

Завдання.

  • Прослухайте фрагмент аудіоуроку (до 3:55).
  • Дайте відповіді на питання: Хто з героїв повісті, на вашу думку, був асертивним? А хто не мав уміння обстоювати власні права?
  • Прослухайте фрагмент аудіоуроку (із 7:38 до 25:29).
  • Опираючись на зміст повісті, поясніть, як ви розумієте вислів “максимальне навантаження”. Чому, на вашу думку, не всі герої твору витримали “максимальне навантаження”?

Приклад

Аудіоурок “Сила духу та боротьби. “Contra spem spero” Лесі Українки”.

Завдання.

  • Прослухайте фрагмент аудіоуроку (з 15:26 до 23:24).
  • Складіть неоромантичний план дій на майбутнє від Лесі Українки, використовуючи цитати з поезії “Contra spem spero”.
  • Зазначте, які художні засоби використала авторка у творі.

Василь Дяків радить слухати зміст подкасту “ззаду – наперед” (спершу фінал, потім – основну частину, а на завершення – вступ), як, наприклад, у детективах, коли спочатку зображується злочин або розв’язка, а потім розкручується сюжет, – це додаткова можливість для вчителя урізноманітнити свою діяльність. Спочатку педагоги знаходять питання та дають прослухати їх учням. Наступним кроком стає моделювання на нього варіантів відповідей. Водночас можливий короткий запис своїх міркувань у вигляді аудіо або есей. А після цього можемо дати дітям прослухати зміст до питання і запитати про те, наскільки їхня логіка відповідає логіці почутого.

Леся Юрчишин пропонує такі приклади завдань з історії:

Аудіоурок історії України в 10 класі “Пропагандистський ідеал радянської людини”

  • Прослухайте перероблені совєтами колядки, які звучать у подкасті.
  • Обговоріть, які ще форми суспільної діяльності та культурного життя були дозволені й заохочувалися совєтами.
  • Шукаємо приклади як там проявлялася пропаганда.
  • Проаналізуйте гасла жовтенят/ піонерів/ комсомольців.
  • За прикладом – аналізуємо інші агітаційні матеріали, робимо висновки про спільні підходи та загальні ідеологічні посили.
  • Прослухайте розповідь про історію Гелі Маркізової, яка звучить у подкасті.
  • Проаналізуйте життя дитини в СРСР.
  • Знайдіть приклади історій інших дітей “ворогів народу”.
  • Поміркуйте, як могло скластися їхнє життя.
  • Перегляньте мультфільми “Мурзилка в Африці” /або “Дядя Стьопа” і, за прикладом, як у подкасті, випишіть пропагандистські прийоми.

3. Підсумок

На підсумковому етапі Олена Саєнко пропонує також використовувати проблемні питання, які будуть спонукати дітей до критичного мислення:

Приклад

Аудіоурок “Сила духу та боротьби. “Contra spem spero” Лесі Українки”.

Завдання.

  • Прослухайте фрагмент аудіоуроку (з 23:23 до 24:26).
  • Дайте відповідь на питання “Що єднає Вас із Лесею Українкою? Чи змогли б потоваришувати з авторкою? У чому не зійшлися б характерами?”

Приклад

Аудіоурок “Літературне зілля від Ліни Костенко. “Маруся Чурай”.

Завдання.

  • Прослухайте фрагмент аудіоуроку (з 26:29 до 27:29).
  • Поворожімо. Поставте запитання, які у вас виникли після прочитання твору Ліни Костенко “Маруся Чурай” та за допомогою бібліомантії пошукайте на них відповіді, гортаючи збірки віршів Ліни Костенко.

На етапі рефлексії Юлія Топольницька радить вправу “Раніше я думав/думала… Тепер я думаю…”. Завдання допомагає учням і ученицям обміркувати свої думки, ставлення щодо теми чи проблеми та дослідити, як і чому їх думка чи ставлення змінилися. Це допомагає закріпити нові знання і відрефлексувати.

Завдання можна використовувати щоразу, коли початкові думки, погляди чи переконання учнів чи учениць можуть змінитися в процесі навчання. Це може бути після прослуховування нової теми й обговорення її в класі, наприкінці навчального розділу тощо.

Поясніть учням та ученицям, що мета цієї діяльності полягає в тому, щоб допомогти їм обміркувати свої думки щодо теми й визначити, як їхні думки й ставлення змінилися із часом.

  • “Коли ми почали вивчати ________, у вас були деякі початкові уявлення про це. Знайдіть хвилинку, щоб згадати що ви знали й думали раніше про ________. Напишіть кілька речень, використовуючи початкові речення: “Раніше я думав/думала__________”.
  • “А тепер подумайте, як змінилися ваші уявлення про __________ унаслідок того, що ми слухали/обговорювати. У кількох реченнях запишіть, що ви зараз думаєте про ______”.
  • Почніть ваші речення з “Тепер, я думаю_____”.
  • “Моя думка/моє ставлення змінилось, тому що_____”.

4. Домашнє завдання

Після прослуховування подкасту учні й учениці можуть заповнити таблицю, – пропонує Юлія Топольницька”.

Вправа

Запишіть у таблицю свої “Думки, ідеї, питання”

Варіації запитань для таблиці:

  • Які б питання ви поставили автору/ці подкасту?
  • З чим ви не згодні?
  • На які джерела (статті, книги, дослідження) покликається автор/ка?
  • Які фільми/пісні чи витвори мистецтва згадує автор/ка?
  • Що вам найбільше сподобалося в подкасті?
  • Які мовні прийоми використовує автор/ка?
  • Які поняття, терміни пояснюються в подкасті?

БОНУС-ЗАВДАННЯ: ПРОЄКТНА РОБОТА

  • Дослідження сучасних українських подкастів
  1. Запропонуйте кожному учню/учениці обрати один сезон будь-якого сучасного українського подкасту.
  2. Найкраще, якщо тематика буде різною, так ви зможете пізнати весь спектр медіаринку.
  3. Створіть бланки-відгуки для кожного епізоду.
  4. Учень/учениця аналізує мову ведучих: лексику, фразеологізми, структурні компоненти; визначає тему, ідею, проблематику епізоду; окреслює основні поняття; формулює запитання до змісту подкасту; визначає власне ставлення до проблемного питання подкасту; пропонує своє вирішення; добирає книги/фільми/інтерв’ю/пісні, дотичні до теми епізоду.
  5. Створює візуальну презентацію-відгук про досліджуваний сезон.
  • Станьте продюсерами подкастів (варіант проєкту від Юлії Топольницької)

Коли ваші учні та учениці навчаться працювати із цифровими медіа (зокрема, і подкастами), вони й самі можуть стати організаторами та продюсерами подкастів. Учні та учениці можуть працювати в невеликих групах або, якщо навчання відбувається онлайн, у контрольованих секціях, щоб обміркувати можливі теми для 3–5-хвилинного подкасту.

Дослідження змісту має бути командним завданням із використанням учнями й ученицями різноманітних первинних і вторинних джерел (це може бути інтервʼю чи запис-обговорення якогось історичного сюжету. Наприклад, (для старшої школи) усні історії – це чудові способи залучити громаду, опитування місцевих надавачів громадських послуг, урядовців, або ж рідних, знайомих.

  • Запропонуйте учням обрати тему для подкасту.
  • Виберіть 1 або 2 учнів/учениць-ведучих і визначте 1 або 2 інших, щоб написати чернетку сценарію.
  • Надайте покрокові рекомендації щодо роботи з текстом (формулювання теми, “гачечки”, теоретичний блок, приклади із життя, підсумок).
  • Спершу спробуйте здійснювати запис разом (використовуйте телефони або ж персональні комп’ютери).
  • Залучіть учителів ІТ для навчання роботи в спеціальних програмах для редагування аудіодоріжки.
  • Створіть спільну платформу для обміну подкастами.

ДЕ ЗНАЙТИ БІЛЬШЕ

Насамперед радимо підписати на істаграм проєкту “Вчися вухами”. Там ми регулярно повідомляємо про вихід нових аудіоуроків, і ви точно нічого не пропустите.

Також ви можете скористатися пошуком на сайті Вчися вухами та швидко знайти необхідний аудіоурок.

А за цим посиланням ви можете переглянути презентацію з майстерки.

Заповніть, будь ласка, форму про використання аудіоуроків для навчання. Ваші відгуки дозволять нам краще зрозуміти, наскільки такий формат роботи з учнями є ефективним.

Катерина Молодик, методистка “Нової української школи”

Титульне фото: hooversun.com

Проєкт “Вчися вухами” реалізує ГО “Смарт освіта” за підтримки EDUCO Foundation

Матеріали за темою

Обговорення