Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

8 Квітня 2024

Учителі-волонтери, студенти, ветерани чи педагоги з інших країн: переваги й ризики залучення різних категорій до відновлення освіти на ДОТ

“Ключовим для відновлення освіти на деокупованих територіях є саме кваліфікований кадровий резерв. Наразі точну необхідну кількість педагогів визначити неможливо. … Однак треба, аби вчитель, який повертається або переїздить туди, реально розумів з чим він … зіштовхнеться на робочому місці”, – розповіла юристка й викладачки КПІ ім. Ігоря Сікорського Марія Куляша під час презентації аналітичного звіту “Біла книга “Відновлення освітнього процесу на деокупованих територіях” від Благодійного фонду “Солом’янські котики”.

Ознайомитися з повним текстом звіту всі охочі можуть нижче або за посиланням.

Як розповідають аналітики, прогнозування щодо формування кадрового резерву ускладнюється великою кількістю чинників: від бажання учителів повертатися на покинуте місце проживання до зменшення кількості учнів і учениць на ДОТ, а відповідно, зменшення необхідної кількості педагогів.

Крім того, за словами Марії Куляші, кадровий резерв для відновлення навчання на деокупованих територіях може бути сформований із різних груп громадян. Зокрема:

  • студентів педагогічних спеціальностей;
  • учителів, які є ВПО або вимушено перебувають за кордоном;
  • педагогів з усієї країни;
  • осіб без педагогічної освіти;
  • ветеранів;
  • закордонних учителів;
  • педагогів з інших регіонів для викладання в дистанційному форматі.

До того ж можна розглядати ще й мережеву залученість педагогів, кооперацію між закладами освіти й волонтерство вчителів із короткостроковим викладанням на ДОТ (зі збереженням працевлаштування за основним місцем роботи).

Однак, у будь-якому випадку забезпечення закладів освіти на ДОТ кадрами залежить від загальної державної позиції: від внесення змін до чинного законодавства до налагодження міжнародної співпраці.

Експертка також наголосила, що педагоги повинні мати мотивацію повернутися або поїхати працювати на ДОТ. Наприклад:

  • введення регіональних надбавок до заробітної плати за роботу на ДОТ;
  • комунікація важливості роботи вчителя на ДОТ, аби мінімізувати невдоволення решти вчителів, чия заробітна плата буде нижчою;
  • забезпечення вчителів на ДОТ місцем для проживання;
  • впровадження інших умов здобуття пільгового стажу (наприклад, зниження 30-річної межі стажу або можливість виходу на пенсію у 50 років);
  • зарахування факту підготовки в складі кадрового резерву й викладання на ДОТ як одного з етапів сертифікації тощо.

Однак залучення будь-якої з категорій – хай то учителі з інших регіонів чи ветерани – має свої переваги та ризики. Так, наприклад, педагоги, які є ВПО або вимушено перебувають за кордоном:

  • розуміють засади й методи роботи НУШ;
  • зможуть швидко відновити контакти із дітьми через “своїх” учителів;
  • здебільшого мають власне житло на ДОТ;
  • емпатійно ставляться до учасників освітнього процесу;
  • прагнуть працювати для відновлення рідного краю;
  • мотивовані повернутися додому.

Водночас така ініціатива, на думку авторів дослідження, може сприяти:

  • загостренню конфліктів через різний досвід проживання війни й міжособистісні відносини, що склалися раніше;
  • облаштуванню осіб на нових місцях і небажанню / неможливістю повторного переїзду.

Докладніше ознайомитися з перевагами й ризиками залучення різних категорій населення до відновлення освітнього процесу на ДОТ, можна в таблиці нижче.

Шлях Переваги Ризики
Формування кадрового резерву зі студентів педагогічних спеціальностей (педагогічна практика, дуальна освіта, відпрацювання навчання за державним замовленням)
  • Залучення молоді в професію через гарантоване працевлаштування;
  • можливість підготовки кадрів для викладання на ДОТ через оновлення програм педагогічних спеціальностей;
  • студенти та випускники ЗВО можуть бути більш гнучкими в пересуваннях, оскільки переважно не мають прив’язки до власного житла та родини;
  • розробка механізмів фінансової мотивації для педагогічних працівників на ДОТ одночасно з методичною підтримкою сприятиме зростанню привабливості й престижу вчительської професії в очах молоді.
  • Зменшення кількості вступників на педагогічні спеціальності через необхідність відпрацювання;
  • необхідність оновлення програм педагогічних спеціальностей, розробки нових курсів;
  • необхідність забезпечити студентів і випускників, що приїздять на ДОТ, житлом, що тягне за собою видатки на відновлення та утримання житла.
Формування кадрового резерву з педагогів з усієї країни
  • Забезпечення робочим місцем педагогів закладів освіти, діяльність яких була призупинена;
  • створення умов для міжрегіонального обміну та подолання стереотипів;
  • розуміння педагогами засад і методів роботи НУШ;
  • можливість реалізації наставницьких програм, у яких переміщені викладачі матимуть роль наставників, і підвищення кваліфікації педагогів на базі закладу освіти;
  • можливість тестування і масштабування різноманітних механізмів мотивації: позачергова атестація, підвищення категорії, пільговий стаж тощо.
  • Загострення конфліктів через різний досвід проживання війни;
  • необхідність забезпечити педагогів, що приїздять на ДОТ, житлом;
  • необхідність реалізації комплексної системи залучення працівників на ДОТ, адже разом із педагогами переїзду та працевлаштування потребуватимуть і члени їхніх родин;
  • низька зацікавленість населення у такій пропозиції;
  • зацікавленість до пропозиції з боку педагогів, які не змогли реалізувати себе професійно в інших регіонах, що негативно впливатиме на загальні освітні результати.
Залучення осіб без педагогічної освіти
  • Швидке закриття вакансій;
  • наявність моделі програми “Навчай для України”, що може бути масштабована на рівні держави;
  • залучення практиків, що матиме позитивний вплив на природничі науки, професійну та професійно-технічну освіту;
  • можливість пілотування інтенсивних педагогічних курсів;
  • зменшення рівня безробіття на рівні регіону та країни;
  • залучення осіб зі свідомим бажанням працювати з дітьми.
  • Розробка та пілотування програми інтенсивних педагогічних курсів потребує людських, грошових, часових ресурсів;
  • критика з боку педагогів щодо зміни порогу входу до професії.
Залучення ветеранів
  • Соціальна адаптація учасників бойових дій, залучення їх на ринок праці;
  • досвід ветеранів як інструмент формування громадянської свідомості учнів.
  • Розроблення та пілотування програми інтенсивних педагогічних курсів потребує людських, грошових, часових ресурсів;
  • батьківський спротив;
  • повернення ветеранів на місця, що асоціюються в них із негативним, травматичним досвідом.
Залучення закордонних учителів
  • Наявність програм, що можуть бути масштабованими (Teachers without Borders);
  • закриття вакансій іншомовної галузі, що є одними з найбільш розповсюджених;
  • покращення рівня володіння іноземними мовами через залучення “native speakers” (носіїв мови);
  • міжкультурний обмін і подолання стереотипів;
  • можливість висвітлювати наслідки окупації для міжнародної спільноти.
  • Короткостроковий вплив, необхідність надалі розв’язувати питання на рівні системи;
  • високі видатки на організацію логістики та проживання, оплату праці;
  • невелика кількість спеціальностей, що можуть бути покриті.
Залучення педагогів з інших регіонів для викладання в дистанційному режимі
  • Можливість впроваджувати модель змішаного навчання (опанування теорії та консультації – заочно, практична робота – очно), що дасть змогу зменшити навантаження на наявних у регіоні викладачів;
  • безпека всіх учасників освітнього процесу;
  • можливість організовувати навчання на базі цифрових освітніх центрів в укриттях із залученням невеликої кількості фасилітаторів;
  • можливість залучати найкращих учителів країни;
  • довантаження вчителів із безпечних регіонів для забезпечення вищої оплати праці.
  • Зниження рівня концентрації учнів;
  • недостатня соціалізація;
  • короткостроковість рішення;
  • неможливість впровадження в регіонах із поганим інтернет-зв’язком;
  • необхідність забезпечення й учнів, і вчителів пристроями.
Мережева залученість педагогів, кооперація між закладами освіти
  • Можливість довантаження вчителя годинами в інших закладах громади або в сусідніх громадах;
  • забезпечення класів профільним учителем;
  • особливо актуально у випадках дефіцитних кадрів (учителі фізики та хімії, практичні психологи тощо);
  • підвищення рівня кооперації між закладами, обмін досвідом.
  • Потреба в кооперації та координації дій між керівниками закладів;
  • організація логістики вчителя між закладами або громадами потребує видатків.
Волонтерство вчителів із короткостроковим викладанням на ДОТ зі збереженням працевлаштування за основним місцем роботи
  • Швидке залучення великої кількості досвідчених учителів;
  • взаємодія представників різних регіонів;
  • більша кількість потенційних охочих через простоту рішення;
  • підвищення рівня кооперації між закладами, обмін досвідом.
  • Навантаження на дітей через постійну зміну значущих дорослих;
  • переривання освітнього процесу для класів, які вчитель-волонтер тимчасово полишить;
  • великі видатки на логістику.

Читайте також: “Які основні складнощі чекають на вчителів під час відновлення освітнього процесу на ДОТ: результати дослідження”.

Титульне фото: скриншот з прямого етеру презентації аналітичного звіту


Обговорення