Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

IT у профтесі: як, завдяки ефективному партнерству, попит на спеціальність зріс удвічі

Сьогодні, 1 липня, стартує вступна кампанія до профтехів. До речі, у МОН повідомили, що для вступників створили зручний сайт “Профтех онлайн”, який допоможе знайти потрібний заклад за регіоном та професією. Документи можна подавати очно або онлайн (через електронний кабінет на сайті ЄДЕБО).

Професійно-технічна освіта в Україні тривалий час була на периферії уваги суспільства. Ба більше, через велику кількість міфів, коледжі та училища потерпали від негативних стереотипів і упередженого ставлення, – вважає Юлія Цимбала, керівниця освітньої команди Львівського IT Кластера. – Звісно, за останні роки ситуація покращилася. Завдяки підтримці держави, європейських партнерів та українського бізнесу, у коледжах і профтехах з’являються лабораторії, сучасні майстерні, навчально-практичні центри, оновлюються програми”.

Про вдалий приклад партнерства “бізнес + профтех” йтиметься в цьому матеріалі. Так, спільно з представниками техіндустрії команда Львівського IT Кластера взялася за оновлення навчальних програм спеціальності “Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення” у Львівському ВПУ № 29.

У своїй колонці для “Нової української школи” Юлія Цимбала розповіла:

  • чому оновлення навчальних програм було на часі;
  • як студенти ВПУ пітчать власні проєкти та вже з 2 курсу отримують комерційні замовлення на фрилансі;
  • як використовують навчально-практичний центр і чому “свічнутися” в іншу професію можна за 14 тижнів;
  • у скільки разів зріс попит на спеціальність.

Далі – пряма мова пані Юлії.

КОРОТКО ПРО ПЕРЕДУМОВИ

За словами Дмитра Завгороднього, заступника міністра освіти й науки з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації, реформа професійної освіти є пріоритетом для уряду України.

Цієї весни освітянська спільнота і громадськість мали змогу обговорити та запропонувати зміни до проєкту Закону України “Про професійну освіту”.

Цікаво, що попереднє законодавство, яке регулювало роботу профтехів, ухвалили ще в далекому 1998 році. Більшість нинішніх абітурієнтів тоді ще навіть не народилися. І це знову підкреслює: оновлення вже просяться. І дуже давно.

До речі, про зміни. Серед іншого, новий законопроєкт передбачає активне залучення бізнесу в навчання здобувачів освіти [далі – студентів профтехів]. Львівський IT Кластер спільно з представниками техіндустрії займаються цим уже понад 9 років. Починали з бакалаврських програм в університетах, а у 2021 році спільно з партнерами започаткували проєкт VO-Tech School у межах якого удосконалюємо навчання у Львівському ВПУ № 29.

ТОЖ ЧОМУ ОНОВЛЕННЯ ПРОГРАМ НА ЧАСІ?

Одна з головних цілей реформи профтехосвіти – оновлення програм, аби вони відповідали потребам ринку. Коли ми [Львівський IT Кластер – ред.] оновлювали навчальні програми спеціальності “Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення”, то ставили собі аналогічну ціль: наші студенти після завершення навчання мають легко влитися в роботу компаній, аби їх не треба було довчати на місцях. Тому до удосконалення програм залучили техфахівців. Вважаємо, що ніхто краще за практиків не знає, що дійсно важливо знати фахівцю рівня джуніор, яких молодих спеціалістів шукають компанії, на що звертають увагу.

Зараз студенти спеціальності “Оператор з обробки інформації та програмного забезпечення’Львівського ВПУ № 29 вивчають основи програмування, баз даних та тестування, мобільну розробку і професійну англійську.

БАГААААТО ПРАКТИКИ: ПІТЧИНГ ВЛАСНИХ ПРОЄКТІВ ТА РОБОТА З ТЕХФАХІВЦЯМИ

Ще два роки тому центр “Розвиток корпоративної соціальної відповідальності” оприлюднив дослідження “Future of Work 2030: як підготуватися до змін в Україні”. Один із головних висновків дослідження полягає в тому, що традиційна освіта має стати мультидисциплінарною та практикоорієнтованою. І за ці два роки мало що змінилося.

Хоча й без досліджень було зрозуміло, що однієї лише теорії для формування класного фахівця замало. Тому ми також впровадили курс командної роботи, у межах якого студенти працюють над власними практичними проєктами під керівництвом менторів-волонтерів з ІТ-компаній. Серед цьогорічних проєктів:

Свої проєкти юні техфахівці пітчать перед справжнім журі в умовах, близьких до реальних стартап-змагань. Захист проєктів відбувається як завершення виробничої практики. А за результатами презентації учні отримують бали.

А ще всі студенти старших курсів проходять виробничу практику, під час якої працюють спільно з техфахівцями над поточними задачами. У такий спосіб мають змогу перевірити свої знання на реальних кейсах та отримати перший практичний комерційний досвід.

СВІЧНУТИСЯ” В ІНШУ ПРОФЕСІЮ ЗА 14 ТИЖНІВ

Ще одна позитивна зміна в професійно-технічній освіті – створення галузевих навчально-практичних центрів, які функціонують при закладах освіти. Ще до повномасштабного вторгнення росії в межах реформи за державні кошти створили або оновили 194 таких центри. Ще приблизно 180 – за підтримки соціальних партнерів.

На базі центрів можна проводити короткострокові програми з поглиблення знань чи перенавчання. Ми, наприклад, запустили такі поглиблені курси на базі першого в Україні (у системі професійно-технічної освіти) навчально-практичного центру інформаційних та комп’ютерних технологій при ВПУ № 29. Навчання на таких курсах триває 14 тижнів, враховуючи й теорію, і практику.

Зараз є 5 навчальних програм, які охоплюють

  • основи програмування,
  • бізнес аналіз,
  • дизайн,
  • роботу зі штучним інтелектом,
  • роботу із чат-ботами.

Це хороший приклад того, як, маючи хорошу інфраструктуру, можна допомогти студентам заглибитися в певну технологію, чи навіть отримати нові навички. З огляду на виклики повномасштабної війни, такі можливості є також надактуальними для тих, хто хоче “свічнутися” [перейти працювати в іншу сферу – ред.] в нову для себе професію.

Крім того, багато коледжів та училищ і самостійно знаходили гранти чи підтримку від бізнесу для відкриття лабораторій чи закупівлі сучасного обладнання. У Львівському ВПУ № 29, наприклад, завдяки залученню ІТ-компаній з’явилися сучасні комп’ютерні лабораторії.

МʼЯКІ НАВИЧКИ – МАСТ ХЕВ

Значну увагу під час навчання ми приділяємо розвитку м’яких навичок. Згідно зі звітом “The Future of Jobs” Всесвітнього економічного форуму, до 2025 року саме “soft skills” будуть найнеобхіднішими для успіху в карʼєрі. Саме від м’яких навичок залежить здатність співпрацювати, розвʼязувати проблеми та розвиватися.

Тому до оновленої програми ми додали заняття на розвиток мʼяких навичок. Заняття відбуваються в різних формах: комунікаційні та творчі ігри, публічні виступи, симулятивні ситуації, наприклад, співбесіди, аби студенти могли застосовувати свої вміння в реальних умовах.

Окрім цього, компанії-учасниці Львівського ІТ Кластера долучаються до організації різних активностей для студентів:

  • проводять екскурсії в офіси,
  • майстер-класи та лекції.

Такі неформальні зустрічі та нетворкінг між студентами, викладачами, менторами й техфахівцями дає змогу генерувати нові ідеї та вдосконалювати освітній процес.

За три роки навчання за оновленою програмою, цікавість до спеціальності зросла вдвічі. Наразі на неї є лише 30 ліцензійних місць і ми змушені проводити співбесіди, щоб обрати найкращих.

А ще в нас є такі успішні кейси, коли студенти отримують комерційні замовлення вже на другому році навчання. Однак, здебільшого це фриланс-проєкти.

Юлія Цимбала, керівниця освітньої команди Львівського IT Кластера, спеціально для “Нової української школи”

Усі фото: Львівський ІТ Кластер

Матеріали за темою

Обговорення