Теми статті: батькам, директорам, дошкільна освіта, освітнім управлінцям, російська агресія, якість освіти
10 Липня 2024
2 002
0
Восени 2023 року дитячі садочки Дніпра, які мають укриття, відновили роботу в очному форматі. Та багато закладів дошкільної освіти міста досі стоять зачиненими, а батьки дуже чекають на їхнє повернення до роботи. Ще одна проблема, яка турбує багатьох, – коли садочки в Дніпрі запрацюють повний день?
Дніпровське медіа “Наше місто” спільно з “Новою українською школою” поспілкувалися з батьками дошкільнят та керівниками садочків міста, та зʼясували:
Дитячий садок № 338 працює з початку квітня цього року. Його відвідує багато дітей, які мають проблеми з опорно-руховим апаратом. Зараз у садочку 10 груп молодшого, середнього та старшого віку.
“Ми відкрилися 1 квітня, – розповідає директорка дитсадка Оксана Тимошенко. – На очну форму написали заяви 135 батьків. Кожного дня до нас приходять 80–100 малюків.
Під час повітряної тривоги всі, звісно, спускаються в укриття. Кожна дитина має різнокольоровий бейджик. В укритті зони теж позначені певним кольором. Це допомагає дітям розібратися з напрямком руху, бо кожна група відповідає певному кольору. Лунає слово “парасолька” – і вони йдуть до сховища”.
Укриття в цьому садочку (так само як і в інших) поділене на декілька зон. Є де займатися підготовкою до школи, поскладати пазли, подивитися фільм чи театральну виставу. Тут навіть стіни щось “говорять”: на них зображені розвивальні малюнки. В укритті разом із дітьми та вихователям є психолог та медичний персонал.
Зараз у Дніпрі в змішаному форматі працює понад 70 дитсадків та понад 10 шкіл із дошкільними підрозділами. Ще в декількох садочках тривають ремонтні роботи з облаштування укриттів.
Поки що діти можуть перебувати в садочку лише в першій половині дня, зазвичай – з 8:30 до 12:30. Усе через те, що під час війни немає змоги організувати малюкам денний сон. Звісно, це не зручно для батьків, які не можуть залишити малечу в закладі на повний день і працювати у звичному режимі. Але поки триває війна, іншого виходу немає.
“Якщо ми говоримо про режим груп короткотривалого перебування, то зазначу, що ми отримуємо листи від батьків із проханням дозволити роботу садочків на повний день, – зізнається Олена Яковенко, заступниця начальника управління освіти департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради. – Але в умовах воєнного стану це небезпечно.
Бо, уявіть собі: сигнал тривоги лунає, коли дитина спить. Її треба терміново розбудити, одягнути, вивести через вулицю в укриття – і все це під час загрози життю. Тож нині ми можемо лише пропонувати варіант, коли батьки приводять дитину на 4 години. Але віримо в перемогу України й сподіваємося, що скоро наші садочки запрацюють повний день”.
Чому в одних державних [комунальних – ред.] садочках очно працюють лише старші групи, а в інших також і молодші? Усе через те, що короткотривале перебування передусім розраховане на середній і старший дошкільний вік. Насамперед для того, щоб діти могли соціалізуватися і підготуватися до навчання в школі.
Кількість дітей у групах короткотривалого перебування – до 15 осіб. Якщо площа укриття дозволяє, до освітнього процесу в змішаній формі долучаються також діти другої молодшої групи.
Зараз у Дніпрі діти перебувають лише в групах короткотривалого перебування без харчування.
А що робити, якщо протягом тих чотирьох годин, які дитина знаходиться в садочку, вона захоче їсти?
Заборони на перекуси, які принесли батьки, немає. Але для того, аби в дітлахів не було кишкових інфекцій та харчових отруєнь, краще брати із собою продукти, які не потребують особливих температурних умов зберігання та додаткової обробки – миття, чищення.
Зазвичай адміністрація садочків дозволяє приносити із собою
Щодо перебування в укриттях, то Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради разом із колегією дошкільних закладів розглянули багато варіантів, як облаштувати укриття в садочках так, аби діти могли корисно проводити час. Вирішили обладнати укриття розвивальними меблями. Вони імітують справжні дорослі меблі та допомагають дитині розвиватися і взаємодіяти із соціумом. Це домашня кухня, дошка для малювання, стіл-мольберт, дитяча бібліотека з полицями та навіть автомобільні треки.
Тож в укриттях малеча може гратися, малювати, тренувати моторику рук. Важливо, аби укриття були максимально комфортними для дітей дошкільного віку й нагадували звичні для дошкільників групові кімнати. Для цього в укриттях маленьким дніпрянам вихователі пропонують різні активності.
Не дивно, що майже всі малюки, на щастя, сприймають спуск до укриттів не як втечу від небезпеки, а як цікаву пригоду.
Водночас багато дніпровських малюків займаються з вихователями дитячих садочків онлайн.
Оксана Петрочук – вихователька в дитячому садочку “Зернятко”. Під час повномасштабної війни в неї з’явилися “дистанційні вихованці”, з якими вона проводить заняття в Google Class чи Zoom.
“Щоденно на звʼязок зі мною виходять малюки, яким по чотири рочки, – розповідає Оксана Петрочук. – Вони обов’язково вмикають відео під час Zoom-конференцій. Тож ми маємо змогу бачити одне одного через екрани моніторів. Проводимо заняття з математики, української мови, письма. На кожен предмет виділяємо по 15 хвилин. Між ними є 5–10 хвилин перерви”.
Для дітей більш старшого віку заняття тривають по 20–25 хвилин. Дуже часто поряд із дітьми є батьки або бабусі та дідусі. Вихователі зазвичай просять їх бути помічниками, адже самі не можуть дистанційно проконтролювати, що саме діти пишуть у своїх зошитах.
Саме родичі стежать за тим, чи правильно малюки взяли в руки олівці та ручки.
“Коли поряд із дітьми є дорослі, дисципліна на заняттях значно краща, – каже пані Оксана. – Інакше малюки можуть часто відволікатися. Наприклад, казати: “Подивіться, яка в мене є іграшка, який у мене вдома живе котик”. І я зазвичай у таких випадках відповідаю: “Давайте наприкінці занять ви все нам покажете та розкажете. А зараз будьте уважні”.
За словами Оксани Петрочук, працювати з малюками очно значно простіше, ніж дистанційно. Тоді вихователька має змогу підійти до кожного особисто й допомогти опрацювати матеріал. Вдома хлопчики та дівчатка більш розслаблені й менш уважні. До речі, декілька малюків із цього садочка тимчасово перебувають за кордоном. Вони теж підʼєднуються до занять або виконують завдання в зручний час, а потім відправляють вихователям на перевірку.
З 1 квітня 2024 року дніпровські дошкільнята, чиї садки не мають укриття, почали навчатися за змішаною формою. З 24 лютого 2022 року вони займалися виключно онлайн. Для них обладнали кабінети в будівлях шкіл, де облаштовані укриття. Усього в такому форматі в 47 школах запрацювали 87 садочків, які не мають своїх укриттів.
Дніпровська гімназія № 74 – один із тих закладів, які у квітні прийняли дошкільнят. Тут для малечі підготували затишну кімнату та зал для занять ритмікою.
“Формат занять та їхнє наповнення формує саме садочок, – акцентує директорка гімназії № 74 Зоя Антіпова. – З дітьми проводять “уроки” вихователі дошкільних закладів. Ми ж надаємо лише приміщення і можливість користуватися укриттям. У кімнаті, яку ми підготували для малюків, є можливість сидіти на підлозі, бо вона має килимове покриття. Також тут є зручні м’які стільці, столи, конструктори.
Для того, щоб записатися на очні заняття, батьки дітей старшої вікової групи мають написати відповідну заяву в садочку та взяти медичну довідку в сімейного лікаря”.
Уже не перший рік запис до садочків Дніпра здійснюється за допомогою електронної черги. Батьки чи особи, які їх замінюють, можуть зареєструватися на сайті “Електронна реєстрація в заклади дошкільної освіти”. Також у чергу дитину може записати реєстратор або відповідальна особа в закладі дошкільної освіти – за письмовою заявою батьків.
Після успішної реєстрації кожній заявці автоматично присвоюється статус “Заявку прийнято” та реєстраційний номер. Зверніть увагу на те, що реєстратор зобов’язаний надавати всю необхідну допомогу, пов’язану із заповненням заявки. А також доступ до інформації, яка міститься в Реєстрі.
Якщо електронну заявку батьки створювали самостійно, для підтвердження інформації варто протягом 10 робочих днів із дня подання звернутися до закладу дошкільної освіти з оригіналами документів. У садочок треба принести свідоцтво про народження дитини, а також документ, який підтверджує наявність пільг, якщо вони є.
Юліанна Кокошко, “Наше місто”, спеціально для “Нової української школи”
Фото: Володимир Федорищев, Юліанна Кокошко, “Наше місто”
Цей матеріал був представлений ГО “Смарт освіта” в рамках Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.
Обговорення