Теми статті: вчителям, освітні втрати, освітнім управлінцям, якість освіти
16 Липня 2024
Менторинг – це взаємодія більш досвідченої в якійсь сфері людини з менш досвідченою для передачі знань, вмінь та навичок. Ментор допомагає знайти відповіді на питання, які виникають у менті. Сучасна людина за будь-яких сумнівів звертається до Google, а ось менті в будь-який момент може звернутися до свого ментора. Ні, він не всезнайко, але більше емпатійний ніж пошуковик. Ментор може не дати прямої відповіді, втім, підштовхнути до роздумів про неї.
Що таке академічний менторинг, як він допомагає в комунікації з дітьми, що таке маршрутні листи та де можна повчитися менторству – у своїй колонці для “Нової української школи” розповіли Юлія Білик, менеджерка з навчальних рішень, та Ольга Казакова, менторка ГО “Навчай для України”.
Академічний менторинг – це персоналізована підтримка учнів в опануванні певних тем за їхнім запитом. Тут ментор глибше занурюється в інтереси учнів, у їхні цінності та актуальні потреби, допомагає сформувати індивідуальну траєкторію навчання, способи виявлення та заповнення прогалин у знаннях.
Важливе завдання академічного менторингу – навчити учнів вчитися. Ментори свідомі того, що за короткий проміжок часу неможливо швидко надолужити всі освітні втрати, які були зумовлені пандемією COVID-19 та широкомасштабним вторгненням. Та за цей короткий термін можна опанувати нові способи ефективного навчання, напрацювати свою стратегію, як наздогнати втрачене.
Власне, саме тому менторинг і зветься академічний, тобто сфокусований на конкретному предметі та на формуванні необхідних навичок для його успішного опанування з вчителем або й без нього.
Важливим елементом менторської підтримки є соціально-емоційний складник, який передбачає розуміння стану та емоцій учнів під час навчання. Створення позитивної культури навчання – це важлива запорука успішності менторської взаємодії з учнями й покращення рівня засвоєння навчального матеріалу.
Маршрутні листи – це один з інструментів менторингу. Вони містять необхідну інформацію, яка може допомогти скеруватися у вивченні тієї чи тієї теми, а вже на самому занятті учні можуть отримати консультацію або ж розібрати новий чи закріпити старий матеріал, який потребує засвоєння разом із ментором.
Маршрутний лист – це документ у будь-якій формі, який описує, у який спосіб має бути опановано навчальний матеріал.
У маршрутному листі обов’язково повинно бути вказано,
Тобто під час виконання цих завдань учень самостійно в онлайн-застосунку може дізнатися свій результат або, якщо це не онлайн-інструмент, то наприкінці маршрутного листа мають бути правильні відповіді, аби учень міг сам себе перевірити.
Лист має містити різнорівневі завдання для того, щоб учень міг спробувати зробити й прості, і складні вправи, залежно від свого актуального рівня. У листі мають також бути основні тези, правила, формули, поради з теми, аби в дитини була можливість згадати матеріал і скористатися порадами. Наприклад, якщо завдання здалося складним, має бути порада переглянути конкретне відео, або опрацювати, прочитати саме це правило, або використати саме такий зразок подібного завдання.
Учитель може використовувати маршрутні листи й тоді, коли учні часто пропускають заняття, мають нестійку увагу або їм потрібно постійно повертатися до вивченого матеріалу. І, звісно ж, це гарний інструмент для роботи з учнями, які потребують додаткової уваги, тому що вони вже опанували поточний матеріал і хочуть рухатися в навчанні далі.
Тобто маршрутний лист використовується для диференціації навчання на занятті або поза його межами, і не потребує оцінки.
Наприклад, у проєкті “Освітній Суп” за роботу з маршрутним листом не ставлять оцінок. Їх використовують для того, щоб учні мали орієнтир/карту/маршрут, як можна вчитися і надолужувати конкретні освітні прогалини.
Нещодавно Міністерство цифрової трансформації спільно з “Навчай для України” створили освітній серіал на Дія.Освіта про те, як стати ментором для школярів. Його мета – розвинути менторські навички, аби краще розуміти школярів, та опанувати інструменти, які закохають дітей у навчання.
Упродовж 12 серій освітні експерти познайомлять глядачів з основами взаємодії ментора й менті.
Із серіалу можна дізнатися про те,
А ще серіал допоможе вам розвинути навички першої психологічної допомоги. Адже дітям, які перебувають у стані постійного стресу та тривоги через травматичні події, інколи складно впоратися з власними емоціями та переживаннями.
Знайти серіал можна за посиланням.
СтудМентор – це волонтерська програма для молоді, яка хоче спробувати попрацювати з дітьми й допомогти школярам із прифронтових регіонів підтягнути знання зі шкільних предметів. У межах програми учасники й учасниці пройдуть сертифіковане навчання з менторингу та викладання обраного предмета в малих групах в онлайні.
Реєстрація на програму відкрита за посиланням.
Завдяки участі в програмі формуються такі необхідні для особистісного становлення і кар’єрного зростання навички, як:
Навчання на онлайн-інтенсиві в межах програми – це перший крок до формування спільноти менторів, які об’єднані бажанням бути корисними та допомогти дітям долати труднощі в навчанні.
Ви можете взяти участь, якщо на момент старту хвилі вам більше ніж 18 років і ви маєте глибокі знання з одного зі шкільних предметів:
Реєстрація за посиланням.
Юлія Білик, Ольга Казакова, ГО “Навчай для України”, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: ГО “Навчай для України”
Обговорення