Теми статті: батькам, директорам, освітнім управлінцям, російська агресія
14 Серпня 2024
10 293
0
В очікуванні непростої зими школи розглядають різні варіанти навчання: перейти на шестиденку, відмовитися від осінніх та весняних канікул, навчатися впродовж червня. Бо є ризик, що взимку будуть тривалі відключення електроенергії й відсутнє опалення.
Насправді ніхто не скаже, якою буде зима 2024–2025 року. Як розповідав в інтерв’ю “Forbes” голова НКРЕКП Валерій Тарасюк, дефіцит електроенергії взимку залежатиме від того, наскільки холодною буде зима, скільки додаткової потужності вдасться добудувати (додаткових електростанцій), чи будуть нові обстріли об’єктів енергетики.
Редакція “Нової української школи” проаналізувала рекомендації уряду закладам освіти, а також поспілкувалася з освітніми управлінцями, директорами та вчителями, аби розповісти, як вони готуються до 2024–2025 навчального року.
Ділимося в нашому матеріалі:
Через можливі відключення електрики взимку деякі громади планували почати навчальний рік раніше, а зимові канікули зробити тривалішими. Та оскільки, за рішенням уряду, навчальний рік стартує 2 вересня 2024 року, а триватиме до 30 червня 2025 року, літнього й завчасного старту навчального року не буде.
Утім, у Міністерстві освіти і науки нагадали, що цього року школи матимуть більше свободи в плануванні, зокрема:
Також школи мають автономію, зазначали в МОН, що дає їм змогу підлаштувати освітній процес під ситуацію, яка виникне, наприклад, через тривалі відключення.
Міністр освіти і науки Оксен Лісовий описував ймовірні варіанти змін у навчанні через тривалі відключення:
Нещодавно заступник міністра освіти і науки Андрій Сташків пояснював, що універсального рішення для всіх регіонів немає, бо кожна громада та кожен заклад освіти мають різні умови та забезпечення:
До слова, за даними МОН, генератори є у 80 % закладів освіти. Але їх вистачить на якусь одну потребу школи: роботу теплових пунктів або на освітлення в класах.
Щоб кожен заклад мав і освітлення, й опалення водночас, потрібні генератори більшої потужності, ніж вони мають нині.
Розуміючи ці виклики, у регіонах намагаються знайти ефективне рішення для роботи шкіл узимку. Розглянемо найпоширеніші з них.
Варіант I – забезпечити школи генераторами та автономними котельнями.
Такий шлях, наприклад, обрали у Львові. Як розповів Андрій Закалюк, начальник управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради:
“Ми розуміємо, що взимку електрика – не ключова проблема для школи, адже навчання відбувається у світловий період.
Інша справа, чи буде в школах тепло. Якщо немає електрики, то не працюватимуть котельні. Тому щотижня збираємося на наради з тепловиками та шукаємо різні рішення, щоб забезпечити школи теплом.
Але скажу чесно, що в холоди буде не до навчання. Раптом у місті тижнів два не буде теплопостачання, то школи, які матимуть автономні котельні, будуть місцями обігріву людей”, – вважає Андрій Закалюк.
До такого варіанту, коли заклад може стати пунктом обігріву, готується львівська школа № 96. Її директорка Ярина Нечепурна розповіла, що торік у внутрішньому дворику школи встановили автономну модульну котельню з твердопаливним котлом. Вона зможе працювати в умовах, коли раптом не буде ні газу, ні електрики.
Директор Кременецького академічного ліцею ім. Уласа Самчука (Тернопільщина) Анатолій Аврамишин поділився, що в його закладі теж є два потужні генератори. Їх подарували закордонні партнери:
Тож генератори з великою потужністю та автономні котельні роблять школи більш стійкими до відключень електрики. Інше питання – скільки шкіл мають таке обладнання?
Пригадуючи дані МОН про 80 % шкіл із генераторами, пам’ятаймо, що через слабку потужність вони не зможуть обігрівати та освітлювати школу водночас.
Варіант II – навчатися влітку, а взимку піти на довші канікули.
У Львові планували розпочати навчання 19 серпня, тобто на два тижні раніше, ніж визначив уряд;
За словами Андрія Закалюка, це рішення обговорювали з батьками та школами ще в липні 2024 року й начебто досягли згоди. Початок навчання в серпні й довші зимові канікули (наприклад, замість трьох тижнів – п’ять) дали б змогу перебути вдома найбільші холоди, а максимум навчання перенести на період, коли світловий день довший і на вулиці стає тепліше.
Але після ухвалення рішення уряду про старт академічного року 2 вересня, Львів буде починати навчання разом з усіма в унісон. Хоча від ідеї починати навчання раніше ніж 1 вересня місто не відмовилося.
“Наразі надзвичайно складно передбачити ситуацію, яка буде в осінньо-зимовий період. Органи місцевого самоврядування краще розуміють специфіку своїх громад і можуть ухвалювати оптимальні рішення. І справа не лише в зимі, а в тому, що ми на місцях не маємо свободи, яку нам регламентує законодавство. Ми й далі писатимемо звернення до МОН і Кабміну, щоб громади мали право визначати початок навчального року самостійно”, – зазначив Андрій Закалюк.
Варіант III – навчатися в суботу, без осінніх і весняних канікул.
Деякі міста, наприклад, Житомир та Черкаси, пропонують школам перейти на шестиденний навчальний тиждень, тобто вчитися в суботу, і відмовитися від осінніх та весняних канікул. Такий варіант дасть змогу уникнути дистанційки й безперервно вчитися очно, принаймні перший семестр.
У разі тривалих відключень узимку в Черкасах та Житомирі планують подовжити зимові канікули на два тижні або на місяць. Знову ж таки для того, щоби вчитися очно й не переходити на дистанційку.
За словами Ярини Нечепурної, львівські школи теж обговорюють, чи доцільно скасовувати осінні й весняні канікули. Бо таке рішення має і недоліки, і переваги.
Як розповіла редакції директорка однієї з київських шкіл, найефективніший варіант навчання, який тестувала її школа декілька років тому, це п’ять тижнів навчання і тиждень перерви.
Звісно, в умовах війни це ідеальний і недосяжний варіант, але він доводить, що дітям та вчителям хоч-не-хоч потрібні паузи в роботі.
Мабуть, універсальний варіант, який допоможе школам не зупиняти навчання учнів за будь-яких обставин, це завчасні заготовки різних форматів уроків на різні випадки життя. Наприклад, якщо школа з очного навчання переходить на дистанційне, у вчителів є готові короткі відео чи письмові пояснення теми уроку, тестові завдання до нього тощо. З ними діти можуть працювати асинхронно вдома або в укритті, виконуючи завдання в зошиті чи на планшеті (за умови, що вони є в учнівства).
Деякі школи почали розробляти такі універсальні заготовки уроків ще із часів ковіду.
“Кожен вчитель/-ка оцінює, які матеріали можна підготувати заздалегідь та на які теми, щоб навчання не зупинялося, і завантажує їх у Classroom. Ці ж варіанти матеріалів є в паперовому варіанті, які можна роздати учням раптом не буде ні електрики, ні інтернет-зв’язку. Звісно, база матеріалів ще не повна, але є певна частина на випадок форс-мажорів”, – розповів Анатолій Аврамишин.
У львівській школі № 96 формують базу відеоуроків. Їх почали записувати ще в ковідну дистанційку й далі доповнюють новими записами. Також учителі-предметники розробили логічно-опорні схеми з різних тем, які зможуть або роздрукувати й роздати учням на руки, або надіслати у Viber.
Людмила Булигіна, вчителька інформатики Політехнічного ліцею НТУУ “КПІ”, ще в червні створила для колег Telegram-канал “Стабільне навчання” (у ньому зараз понад 400 учителів), а також підготувала тренінг про те, як розробити кейси уроків, з якими можна працювати що в очному, що в дистанційному форматі.
У кейсі уроку на різні формати навчання має бути:
“Таке наповнення кейсу можна вважати ідеальним. Та навіть якщо в ньому буде короткий текстовий матеріал, тест і коротке відео, яке діти зможуть переглянути вдома, це вже чудово. Найскладніше – вмістити в кейс уроку дійсно найважливіше й залишити з 15 аркушів тексту лише два або записати відео максимум на 10 хвилин.
Щоби полегшити цю роботу, варто поставити себе на місце дітей і зрозуміти, що їм важливо винести із цього уроку, тоді все другорядне відсіється”, – додала Людмила Булигіна.
Такі адаптовані кейси Людмила Булигіна радить розмістити на онлайн-платформі, з якою працюють учителі та діти, і впорядкувати їх у карту курсу. Наприклад, учні певного класу заходять на навчальну платформу й бачать усі теми, уроки та завдання, які вивчатимуть упродовж першої чверті з певного предмета.
За словами вчительки, з такими картами діти зможуть пройти курс, навіть якщо не були присутні на жодному синхронному уроці, бо всі необхідні матеріали будуть доступні в зручний для них час.
Звісно, така підготовка до уроків вимагає від учителів часу та ресурсів. Але, як каже, Людмила Булигіна, нині офлайн-уроки теж потребують змін. Учителям треба креативити, щоб утримати увагу дітей 45 хвилин, або створити тестові завдання, які треба розв’язувати самостійно, а не із ШІ.
Якщо готувати оновлені версії уроків, можна одразу розробити універсальний кейс, який допомагатиме в різних навчальних ситуаціях.
Інна Лиховид, “Нова українська школа”
Титульне фото: unicef.org
Обговорення