3 485
0
20,5% вчителів вважають, що дискримінація в Україні не є проблемою.
Про це свідчить експертне опитування вчителів на тему “Права людини”, проведеного на замовлення Програми розвитку ООН в Україні.
Серйозною проблемою дискримінацію назвали 17,9% опитаних вчителів, а 51,8% відповіли, що це серйозна проблема, проте є й важливіші.
65,2% респондентів заявили, що в їхніх школах не траплялося випадків дискримінації, 27,7% зазначили, що бувають окремі випадки, і лише 1,8% наголосили, що такі випадки в їхніх школах– поширене явище.
Серед груп ризику, на думку вчителів, діти з особливою поведінкою (неконтактні, нервові, гіперактивні тощо) – 38,9%, діти з бідних сімей, фізично слабкі діти та ті, хто має конфлікт із лідерами класу, – по 20,4%, а також діти з особливостями розумового розвитку – 18,5%.
У разі дискримінації когось з учнів 65% вчителів вважають, що мають розібратись у такій ситуації та сприяти, аби діти не дискримінували одне одного.
16,5% бачать своє завдання в тому, щоб викликати батьків у школу, аби ті пояснили поведінку своєї дитини. 10,4% вчителів наголосили на важливості спільної роботи з психологами, дітьми та батьками, шкільної медіації та психологічної компетентності у вчителів.
4,9% відповіли, що дискримінація в школах – це не проблема.
75% вчителів вважають, що права людини належать їй від народження, а 14,3% – що надаються державою.
З твердженням, що права людини повинні бути універсальними для всіх у державі, погодилися 47,3% та скоріше погодились 35,7% опитаних. Загалом більшість вчителів вважають, що на наявність прав людини не мають впливати вік, стать, раса, національність та політичні погляди. Також 89,3% опитаних вважають, що захищати права людини повинна держава.
Найбільш важливими правами для вчителів є право на життя (97%), а також інші – свобода та особиста недоторканість (75%), свобода думки, совісті й релігії (69%), заборона рабства й торгівлі людьми (64%), справедливий суд (63%).
Також високо цінуються соціально-економічні права, зокрема право на освіту (71%), право на працю та право на справедливі та сприятливі умови праці (57%), право на соціальне забезпечення (50%).
“Прикметно, що в порівнянні із загальнонаціональним опитуванням, вчителі демонструють більшу відданість класичним ліберальним правам на противагу соціальним, до яких більше схильні громадяни України загалом”, – зазначається в дослідженні.
38,4% вчителів підтримали ідею викладання прав людини в школах, ще 34,8% наголосили, що це можливо за умови якісної підготовки вчителів і навчальних планів, а 24,1% хотіли би інтеграції прав людини в інші предмети.
Думки щодо того, коли варто розпочинати викладати права людини, розділилися.
25,9% опитаних вважають, що права людини потрібно викладати дітям з 5-6 років, 21,4% – у 9-10 років. Водночас більшість переконані, що розпочинати викладання після 15 років – запізно.
Також 64,3% вчителів підтримали інклюзивну освіту, а 25% підтримують відокремлене навчання дітей з інвалідністю у спеціально адаптованих для них умовах.
“Права людини в Україні” – це експертне опитування вчителів. Воно було проведено з 22 листопада по 6 грудня 2016 року Фондом “Демократичні ініціативи” імені Ілька Кучеріва на замовлення Програми розвитку ООН в Україні та у співпраці із ГО “Центр інформації про права людини” і Офісом Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини. Всього опитано 112 респондентів.
Нагадаємо, згідно із дослідженням ЮНІСЕФ, 67% українських школярів віком від 11 до 17 років стикалися з цькуванням протягом останніх трьох місяців.
Фото: автор – alebloshka, Depositphotos
Обговорення