Теми статті: вчителям, фінансова грамотність
2 Вересня 2024
4 869
0
З 2025 року дисципліну “Підприємництво та фінансова грамотність” обов’язково викладатимуть у 8-х класах, а з 2026-го – у 9-х відповідно [зараз предмет є у 2–11-х класах як вибірковий або факультативний. У деяких закладах освіти також створюють відповідні гуртки].
Однак у частині шкіл пілотування предмета серед восьмикласників стартуватиме вже з вересня цього навчального року. Щоби підготувати вчителів до пілота та викладання, влітку за ініціативи Національного банку України (НБУ) для педагогів провели відповідний курс підвищення кваліфікації.
Про те, як відбувалося навчання, та як коментують новий предмет педагоги, “Нова українська школа” поспілкувалася з Вікторією Ролік, головною експерткою управління зв’язків із громадськістю та фінансової обізнаності НБУ, а також із самими вчителями та вчительками – Дмитром Бурлаченком, Надією Віткаловою, Катериною Марковською, які влітку навчалися на курсі.
З цього матеріалу ви дізнаєтеся:
Ще в листопаді 2023 року нова модельна навчальна програма “Підприємництво та фінансова грамотність. 8–9 класи“, створена за ініціативи Нацбанку, отримала гриф МОН.
Програма курсу складається з 2 частин та містить 8 окремих розділів. Перша частина – для 8 класу. Тут навчальний матеріал розрахований на 17 годин та передбачає опанування двох розділів:
Друга частина – для 9 класу. Навчальний матеріал розрахований на 35 годин і передбачає опанування шести розділів:
Як йдеться в програмі, вивчаючи підприємництво і фінансову грамотність, учні зможуть:
Більше про зміст курсу та види навчальної діяльності, які пропонують учнівству, читайте в модельній навчальній програмі за посиланням.
“Загалом у 8 класі на цей предмет передбачено 0,5 години на тиждень, які можна вичитати протягом одного семестру. У 9 класі програмою передбачена 1 година. Однак в оновленій Типовій освітній програмі для 5–9-х класів пропонують мінімальне навантаження у 0,5 годин. Та вчителі зможуть добирати додаткові 0,5 годин за рахунок варіативної частини”, – ділиться Вікторія Ролік, головна експертка управління зв’язків із громадськістю та фінансової обізнаності Нацбанку України.
Втім, за її словами, головне завдання, яке ставили перед собою автори курсу, – розповісти про фінансову грамотність та підприємництво не лише в теорії, а показати дітям, як усе відбувається на практиці. Тому вся програма та матеріали зосереджені на практичному підході. Бо ж не так важлива кількість грошей, як те, чи вміють ними правильно розпоряджатися.
“Ми хочемо навчити дітей за допомогою простих дій, як-от ведення свого бюджету, правил банківських розрахунків, вибору особистої форми зайнятості тощо, стати фінансово незалежними людьми”, – каже експертка.
“Якщо вчителі не готові до викладання нового курсу, не мають жодних методичних матеріалів, їм може бути складно зрозуміти суть нової дисципліни й відповідно якісно викладати її дітям”, – продовжує Вікторія Ролік.
Аби цього уникнути, у липні 2024 року НБУ розпочав підготовку вчителів тих шкіл, які пілотуватимуть предмет “Підприємництво та фінансова грамотність” у 8-х класах із вересня 2024-го. А до викладання в пілотних 9-х класах педагогів готуватимуть наступного літа.
Загалом цьогоріч упродовж чотирьох тижнів навчання пройшли приблизно 200 вчителів. Під час курсу вони відвідали 8 онлайн-вебінарів на 15 тем, проходили тестування та отримали роздаткові матеріали. Після завершення курсу та успішного складання фінального тесту вчителі отримали сертифікат на 20 годин або 0,7 кредиту ЄКТС.
За словами Вікторії Ролік, серед педагогів, які готові викладати новий предмет, найбільше на курсі було вчителів математики, економіки, інформатики та географії, трохи менше – фізики, біології та хімії. Хоча також навчалися і вчителі трудового навчання, етики, курсу “Здоров’я, безпека й добробут” тощо.
“Я не скажу, що цю дисципліну може викладати лише специфічна група вчителів. Адже базовими знаннями з фінансової грамотності мають володіти всі. Адже ми всі стикаємося в житті з фінансовими послугами (як-от користування карткою, депозитом) чи розрахунками в інтернеті. Тому у викладанні цього курсу не має бути якихось перешкод для вчителів, які не викладають математику чи економіку.
Ми також спеціально розробляємо вправи й завдання з простими розрахунками та пояснюємо все максимально доступно”, – пояснює експертка.
Тож викладання дисципліни “Підприємництво та фінансова грамотність” у 8–9-х класах “НУШ” доступне для будь-яких учителів-предметників, які пройдуть відповідне підвищення кваліфікації.
Перед навчанням організатори проводили опитування серед учасників про те, що вони вже знають про фінансову грамотність та якими фінансовими продуктами користуються.
“Нам важливо було простежити, що вже знають та практикують вчителі. Адже, скажімо, складно переконати дітей вести свій бюджет, якщо ти сам його не ведеш. Тому, проаналізувавши базові знання учасників, ми також коригували програму навчання, відповідно до потреб”, – ділиться Вікторія Ролік.
Також педагоги мали змогу виконувати вправи, які згодом пропонуватимуть учням. Адже “примірявши” те чи те завдання на себе, можна легше пояснити матеріал дітям.
“Наприклад, у перший тиждень навчання ми пропонували їм вести свій бюджет. Виявилося, чимало вчителів не практикували це, але, спробувавши, багато хто казав, що завдання допомогло їм побачити, де можна зекономити”, – ділиться експертка.
Серед інших тем, які розглядали вчителі під час навчання:
“Хоча в Україні вимірювання фінансової грамотності за PISA ще не проводили (у світі вони відбувалися вже чотири рази), ми прагнемо працювати на випередження та заздалегідь познайомити вчителів із таким типом завдань.
Тому в програмі предмета можна знайти різні практичні завдання за підходами PISA. Наприклад, яку інформацію можна зчитати із чека, як обрати найбільш вигідний мобільний тарифний план чи кредит тощо. Це ті практичні речі, з якими ми стикаємося щодня”, – доповнює Вікторія Ролік.
А ще під час курсу вчителі мали змогу комунікувати з представниками Нацбанку, авторами програми та підприємцями, які ділилися своїм практичним досвідом та розповідали про можливості співпраці із закладами освіти для розвитку фінансової грамотності.
Вона каже, що ще до впровадження нового предмета намагалася інтегрувати деякі теми з фінансової грамотності в уроки алгебри чи геометрії, розв’язувати з учнями певні задачі соціального змісту, як-от про розрахунок сімейного бюджету та методи заощаджень. Але через і так велике навантаження не завжди вистачало для цього часу, а подекуди й теми уроків не давали змогу пов’язати їх із фінансовою грамотністю.
Тож, як тільки побачила інформацію про те, що в школах впроваджуватимуть окремий предмет “Підприємництво та фінансова грамотність”, вчителька не задумуючись вирішила брати участь у пілоті, заручившись підтримкою керівництва. Тож ліцей пані Надії в складі тих, хто пілотуватиме дисципліну вже з вересня 2024 року.
Аби викладати курс, вчителька пройшла навчання. Вона каже, особливо цінним було те, що підвищення кваліфікації не було теоретичним і “сухим”, натомість вчителі мали змогу протестувати різні завдання та вправи на собі, а також комунікувати одне з одним та із самими авторами.
“Але, звісно, фінансова грамотність там присутня лише побіжно, а в дітей часто виникають додаткові питання, наприклад, як можна заощаджувати, як безпечно замовляти товари в інтернеті та не потрапити на фінансових шахраїв…
Тож завжди хотілося ширше розкрити цю тему, та не вистачало методичних матеріалів, як саме пояснити, на чому закцентувати, та й часу загалом замало. Тому я дуже радий, що в школах з’явиться окрема дисципліна, у межах якої все це можна втілити, щоб виховати в підлітків культуру правильного користування фінансами”, – акцентує вчитель.
За його словами, сьогодні діти досить рано починають взаємодіяти з банківськими картками, оплачувати щось в інтернеті, замовляти товари через пошту тощо, тому важливо надати їм ті інструменти, які зроблять таке користування якнайбільше безпечним. У цьому якраз і має допомоги новий предмет.
Вчитель теж пройшов відповідний курс підвищення кваліфікації, аби викладати нову дисципліну. Каже, що за час навчання зміг напрацювати цінну методичну базу.
“Адже ми практикували виконання вправ, мали можливість ставити запитання авторам програми, спілкуватися з колегами в окремих групах. А ще нас знайомили з безплатними ресурсами від НБУ для освітян, за допомогою яких можна викладати фінансову грамотність у школах”, – додає Дмитро Бурлаченко.
[Нагадаємо, що тематичні матеріали для проведення уроків та позакласних заходів для школярів різного віку (презентації, конспекти та робочі зошити, майстер-класи, електронні версії підручників, відеокурси тощо) ви можете знайти на сайті Центру фінансових знань “Талан”].
“На мою думку, з появою обов’язкової дисципліни вивчення фінансової грамотності стане системнішим. Адже діти цього потребують. За даними дослідження USAID, 86 % підлітків від 11 до 18 років вважають, що обговорення тем, які стосуються грошей і управління ними, є необхідним елементом здобуття освіти. А 79 % батьків хочуть, аби їхні діти вивчали основи фінансової грамотності в школах”, – ділиться вчителька.
Про це вона дізналася якраз під час підготовки педагогів до викладання курсу. Освітянка каже, що ця статистика допомогла їй краще зрозуміти, що цікаво дітям, які прогалини у фінансовій грамотності вони мають та про що їм розповідати під час уроків.
А ще вона виокремила теми, які їй найбільше сподобалися за час проходження курсу, та є особливо важливими для учнів:
“Ці теми не лише розширюють горизонти фінансової грамотності, а й надихають на практичне застосування знань у повсякденному житті, що робить їх особливо важливими під час навчання”, – каже Катерина Марковська.
Загалом, як розповідає Вікторія Ролік, підготовка вчителів до викладання “Підприємництва і фінансової грамотності” не закінчується. Незабаром Нацбанк планує провести всеукраїнське онлайн-навчання всіх вчителів, які викладатимуть предмет із 2025 року в 8 класах. За деталями вона радить стежити на сайті “Талан”.
“А ще ми плануємо час від часу проводити вебінари спільно з вчителями та розробниками програми, де обговорюватимемо процес пілоту та труднощі, які виникають під час упровадження. Розуміємо, що підтримка вчителів важлива, адже без них якісне впровадження будь-яких освітніх політик та нових предметів неможливе”, – підсумувала Вікторія Ролік.
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне зображення: автор – Sergii Kozii, shutterstock.com
Обговорення