Теми статті: вчителям, література, матеріали для уроків
23 Жовтня 2024
4 058
0
Творчість Михайла Стельмаха не є новою в програмі української літератури. Втім, автори та авторки однієї з модельних програм пропонують усе ж вивчати твір “Гуси-лебеді летять” у розділі позакласного читання (7 клас), а другу частину автобіографічної дилогії письменника “Щедрий вечір” – в основному блоці.
“Нова українська школа” разом з учителькою української мови та літератури, фіналісткою конкурсу “Учитель року” Тамарою Уманською зібрали для вас десять вправ, які не лише допоможуть зробити урок за творчістю Михайла Стельмаха цікавим, але й активно розвинуть у ваших учнів та учениць навичку співдії та співтворчості.
💬 Запитайте в учнівства:
[Наприклад, Михайло Стельмах дарує нам свої спогади дитинства від імені Михайлика в повісті “Щедрий вечір”].
👁️🗨️ Розгляньте обкладинки до повісті Михайла Стельмаха “Щедрий вечір”. Оберіть за обкладинкою ту книжку, яку б ви хотіли прочитати. Поясніть свій вибір.
🤔 Що означає слово “стельмах”?
Передивіться відеоурок Олександра Авраменка за посиланням, знайдіть додатковий матеріал в інтернеті. Результати мінідослідження оформіть у вигляді ментальної карти. Обміняйтеся зошитами з однокласником чи однокласницею, допишіть позицію, якої не вистачає.
💬 Уявіть себе журналістом/кою та сформулюйте два запитання до Михайла Стельмаха, користуючись довідкою про його дитячі роки. Запропонуйте дати відповідь на ваші запитання однокласникам та однокласницям.
Батько й мати Михайла Стельмаха познайомилися та створили родину в Одесі, проте народився майбутній письменник 24 травня 1912 року на батьківщині батька – у селі Дяківцях Літинського повіту на Вінниччині. Зі спогадів Михайла Панасовича: “В Дяківцях я народився, а дитинство моє до восьми років проходило в Одесі, на Херсонській, зараз це вулиця Пастернака 16. Тоді я пізнав запах моря, ловив і бички, і рачки. Можливо, від того в мене така пристрасть до рибалки. Тут пізнав я героїчну Одесу з розповідей батька та його товаришів, які заходили до нас у гості. Пройнявся ритмом одеських заводів. Познайомився з одеськими вулицями. Я пізнав, друзі, і романтичну, і героїчну, і трудову Одесу”.
У школу Михайлика взяли до другого класу – настільки він гарно читав і писав. У Стельмахів на всю родину були одні чоботи, тому батько не раз у люті морози чи негоду носив Михайлика в школу на руках, загорнувши у свою кирею. З ранніх років хлопчик переймається любов’ю до хліборобської праці, пізніше допомагав батькові теслярувати й стельмахувати.
Багато незабутніх вражень залишилося від дитячих років. А найголовніше – від вистави, яку вперше побачив Михайлик у сільській хаті-читальні. Враження було таке сильне, що хлопець вирішив і сам написати п’єсу. Немало днів і ночей працював над нею – і таки написав.
👁️🗨️ Продемонструйте ілюстрації монет.
💬 Запитайте в учнівства:
Запропонуйте дітям дізнатися відповіді у відкритих джерелах за посиланням та створити в парах 5 порад із медіаграмотності “Як перевіряти достовірні джерела інформації?”
💬 Обговоріть із дітьми цитату з повісті Михайла Стельмаха “Щедрий вечір”: “Колядники вже підійшли до хати тітки Дарки – звіздоноша, “береза” й “міхоноша” попереду, а “коза” й “дід” у страшній машкарі позаду”.
Запитайте, які слова є незрозумілими чи новими для них.
Поясніть, що Міхоноша – це персонаж обрядового дійства на Святвечір, який носить мішок на колядування, у який збирає шажки та шаги.
🤔 Далі запропонуйте учням та ученицям прочитати виразно уривки з твору із цим епізодом та дати відповіді на запитання:
🤲 Створіть спільну банку спогадів вашого класу про їхній родинний досвід традицій Святвечора, а також ще одну банку із бажаннями дізнатися та відкрити для себе щось нове.
☝️ Пам’ятайте, що у вашій групі можуть бути діти з різним досвідом та з різним віросповіданням. Це теж важливо враховувати під час обговорення подібних тем.
🤲 За кадрами з кінофільму “Щедрий вечір” створіть анотацію твору. Дайте учням та ученицям поради зі створення анотації до книжки.
За допомогою голосування оберіть найцікавішу анотацію.
🤲 У парах поєднайте елементи композиції з подіями. У фіналі виконання вправи ви отримаєте кодове слово, яке характеризує головних героя та героїню твору.
1. Експозиція [Е. Д.]
2. Зав’язка [Б. О.]
3. Розвиток дії [В. Д. Є. Б. Р. О.]
4. Кульмінація [Г. Т.]
5. Розв’язка [А. А.]
⚡ СЛОВО-КЛЮЧ: ДОБРОТА.
💬 Нагадайте учням та ученицям структуру сенкану:
Збираймо разом якості Михайлика для сенкану:
Збираймо разом якості Люби для сенкану:
💬 Створіть у парах діалог між Михайликом та Любою, якби вони переписувались у месенджері. Для створення діалогу використовуйте текст повісті та сучасні сленгові слова. Діалог запишіть у зошиті чи візуалізуйте в додатку.
🤔Проаналізуйте, за допомогою яких художніх засобів увиразнюється авторська мова (епітети, метафори, порівняння).
“Я і досі прислухаюся до світанків! Мене й досі хвилює, як досвіт назбирує ще темні роси, визбирує з крайнеба зорі, солодко позіхаючи, бреде посеред туманів, відчиняє двері якоїсь хати-білянки, посилає дівчину по воду, а далі прочинить оті двері, за якими ночувало сонце, і посміхнеться, вдоволений своєю роботою. Я і досі стрічаюся із сонцем у полі, у лісах чи на річці й привчаю до цього своїх дітей…”
🤔 Проаналізуйте, як мати письменника Ганна привчила Михайлика дослухатися до природи. Випишіть приклади.
“Цієї уваги до всього доброго, красивого виділила мати й мені. І я теж, як свята, очікую того дня, коли грім розморожує сік у деревах чи коли не зіллям, а хлібом починає пахнути жито. І як досадно буває, що таку любов дехто вважає пережитком чи сентиментами. Я і досі впевнений, що холодноокість збіднює і світ, і душу й навіть дуже розумним людям…”
☝️Увага! Деталь – літо. Знайдіть в уривку зорову, слухову, нюхову, дотикову деталь.
“Я тепер лягаю і встаю, викупаний цими пахощами, – літо, літечко! Я люблю, як ти розкриваєш свої вії, примружений житній цвіт, я люблю, як ти довірливо дивишся на мене очима волошки й озиваєшся косою в лузі, перепілкою в полі”.
☝️Тропи. Випишіть з уривка персоніфікації, які допомагають сприймати природу як живу істоту.
“На городах ще вилежується туман, десь біля бондарської криниці його розкльовують півні… із самої дороги виходить сонце, і придорожня верба розкошує в його кроні… Сьогодні й небу, і сонцю млостилося, нездужалось, і далечінь стояла така, ніби на ній хтось перелопачував сонячне проміння з місячним. І ліс, і птиця в ньому чогось притихли, а дзюркотливе джерельце співало і співало свою пісеньку, ще й на дурничку погойдувало розмите коріння”.
🤔 Проаналізуйте батькові примовляння та їхнє значення.
На “хліб новий, на рій золотий, на щастя у дворі, на рогову і дрібну худобу в оборі”. Хлопець вірить, що “настане той час, коли господар на току буде зорі віяти, господиня в хаті золото трясти, а сиві срібноногі воли потягнуть за собою срібні плуги”.
🤲 Створіть у малих групах постер за повістю Михайла Стельмаха “Щедрий вечір”.
💬 Прокоментуйте висновок Михайла Стельмаха: “… і хороше, і дивно, і радісно стає мені, малому, у цім світі, де є зорі, і добрі люди, і тихі вогники, і щедрі вечори…”
Зробіть з учнями та ученицями фінальне коло рефлексії щодо прочитаного:
Тамара Уманська, Катерина Молодик, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: dovidka.biz.ua
Обговорення