Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

11 варіантів, як розповісти учням про референдум 1 грудня 1991 року

30 років тому 31 891 742 осіб узяли участь у Всеукраїнському референдумі за незалежність України. З них 90,32% проголосували “за” й підтримали Акт проголошення незалежності від 24 серпня 1991 року.

Найбільше підтримки було на Тернопільщині – 98,7% мешканців регіону, які взяли участь у референдумі, проголосували “за”. Найменше – у Криму (54,2% із тих, хто голосували).

“Нова українська школа” зібрала добірку матеріалів, які стануть у пригоді, щоби провести урок про Всеукраїнський референдум 1 грудня.

ЩО І ЯК МОЖНА ВИКОРИСТАТИ НА УРОЦІ

  • Показати дітям документальний фільм “Суспільного” із серії “Колапс. Як українці зруйнували імперію зла”.

Загалом увесь фільм вартий уваги, а в 7 серії показують реальні кадри з неформального опитування закордонних і українських журналістів, які цікавились тим, як будуть голосувати люди на референдумі.

Також ідеться про реакцію Єльцин, коли його радниця показала йому дані соціологічного опитування про те, як, за прогнозами, люди голосуватимуть за незалежність України. А ще про те, чим керувалися люди, коли голосували на референдумі, чого чекали й чому голосували “за”.

До того ж у серії є коментарі тодішніх польського президента та прем’єр-міністра й роз’яснення, чому вони підтримували незалежність України, і спогади про те, як Канада визнала Україну незалежною державою. Уся інформація викладена простою і зрозумілою для дітей мовою, у форматі історії і спогадів очевидців із використанням документальних кадрів.

  • Продемонструвати учням фото справжніх агітаційних листів і бюлетенів для голосування на референдумі.

Наприклад, на одному з агітаційних листів пишуть: “Україна: європейська держава – за можливостями, безправна колонія – у дійсності”. Далі наводять дані про те, скільки та якої продукції (цукру, зерна, молока, нафти) виробляє Україна, і скільки продуктів людина може дозволити собі купити за середньостатистичну зарплату.

Так, наприклад, можна дати завдання дітям порівняти ці цифри, щоби зрозуміти, чому українці в 1991 році хотіли спробувати працювати самі на себе, бути незалежними й мати доступ до тієї продукції, яку вони виробляють.

  • Показати учням інфографіку, як 27 адміністративних регіонів проголосували за незалежність.
  • Увімкнути учням відео “Як українці поховали СРСР на референдумі” від Центру досліджень визвольного руху в межах проєкту “10 днів незалежності”.

Історик Володимир В’ятрович розповідає, як українці проголосували за незалежність України попри те, що ніхто не вірив у те, що це станеться. Нас не підтримували інші країни, й Україна видавалася нестабільною й розділеною.

  • Ознайомити учнів з архівними фото з референдуму. Наприклад, фото з агітації й мітингу напередодні Всеукраїнського референдуму в центрі Києва, а також під час голосування.
  • Показати 2-хвилинне відео про референдум від проєкту 24 каналу “День в історії”, аби учні коротко могли ознайомитися з тим, що сталося 1 грудня 1991 року.
  • Запропонувати учням поринути в атмосферу 1991 року й подивитися архівне відео з Рівного. У відео зафіксована підготовка до референдуму, опитування людей, які йдуть голосувати і їхні відповіді на запитання “Які надії ви покладаєте на це голосування?”.
  • Переглянути разом з учнями відео, у якому зафіксовані думки депутатів у Верховній Раді щодо того, як проголосували люди. Зокрема, висловилися Ігор Юхновський, Лесь Танюк, Михайло Горинь і В’ячеслав Чорновіл.
  • Подивитися відео про референдум від “Історичної правди”, у якому історик і ведучий Вахтанг Кіпіані говорить з очевидцем і учасником тих подій, а також пояснює, чому це важлива подія для українців.
  • Увімкнути учням сюжет BBC, у якому зібрані архівні сюжети про ухвалення акту й референдум за незалежність України.
  • Влаштувати дебати. Правила є за цим посиланням.

Марія Марковська, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – Syda_Productions, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення