Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

12 активностей для уроків про гідність, корупцію і світ під час пандемії

Як обговорити з дітьми, що вони відчувають через пандемію? А що таке гідність? Чи як інтерактивно пояснити, що таке корупція і доброчесність?

“Нова українська школа” зібрала добірку активностей із посібника до Всесвітнього Дня гідності, які можна запропонувати дітям. Вони стануть у пригоді на тематичних уроках або виховних годинах про гідність, корупцію, доброчесність, захист прав людини, роль жінок у суспільстві, безпеку в інтернеті та волонтерство.

  1. Світ у часи коронавірусу

Світ потерпає від пандемії коронавірусу, й Україна не виняток. Перегляньте відео Ендрю Хінтона, у якому за допомогою голосів дітей від 4 до 17 років із Портленда розповідають, яким стало життя в штаті Орегон (США) у квітні 2020 року.

А як ви почуваєтеся зараз, під час карантину? Що змінилося у вашому житті через обмеження пандемії й дистанційне навчання? Як думаєте, чи всі учениці й учні у світі почуваються однаково? Напишіть або розкажіть про це.

  1. Про гідність

Розгляньте зображення та виберіть одне–два, які сподобалися найбільше. Використовуючи картинку як символ або натяк. Подумайте, як ви розумієте слово “гідність”. Запишіть чи намалюйте свої думки.

  1. Розмальовка

Бо Барберіс і Фієн Берґер із німецького Global Dignity створили розмальовку для дітей і дорослих: рухаючись рядками невеликого віршика в ній, можна краще зрозуміти, що таке гідність.

  1. Про цінність

Для нас важливо, аби інші люди поважали нашу гідність. Але не менш важливо, чи ми самі себе цінуємо. Чи знаєте ви, що саме робить вас унікальними й цінними?

Візьміть аркуш паперу та вгорі напишіть – “Я гідна / Я гідний”. Тепер покладіть на аркуш свою долоню, розвівши пальці, й обведіть її. Напишіть чи намалюйте на кожному пальчику якості, які роблять вас унікальними й цінними. На великому пальці – те, чим ви особливо пишаєтеся. На “долоні” напишіть чи намалюйте те, про що мрієте, що символізує ваші надії та цілі.

Якщо виконуєте цю вправу онлайн і хочете поділитися з іншими, покажіть на камеру свою “долоню”. Розкажіть про цю вправу рідним та проведіть її для них. Обговоріть, чим схожі та чим відмінні ваші долоньки.

  1. Про корупцію

Корупція – це не тільки “розпилювання” державного бюджету й багатомільйонні “відкати”, не тільки гроші в конвертах та дорогі “подарунки”. Це – також дрібні порушення закону чи спроби його обійти.

Прочитайте три настанови для боротьби з корупцією в повсякденному житті від Проєкту USAID “Підтримка організацій-лідерів у протидії корупції в Україні “ВзаємоДія”:

  • Не давайте хабарів, не заохочуйте до цього й не намагайтеся обійти закони і правила. Кожен і кожна з нас має почати із себе;
  • Не ігноруйте й не толеруйте корупційну ситуацію, свідком якої ви стаєте. Важливо не просто відмовитися від корупційної пропозиції, але і знати свої права, вміти їх пояснити, розповісти іншим людям про їхні права й заохотити не брати участь у корупції;
  • Не здавайтеся. Навіть у випадку кругової поруки чи процесуальних глухих кутів не варто опускати руки. Знайдіть громадську або урядову організацію, яка може допомогти вам захистити права.

Пограйте в онлайн-гру “Непідкупність” та обговоріть, яка ситуація була найскладнішою в цій грі, який вибір ви зробили в цій ситуації й чому.

  1. Антикорупційний квест

Об’єднайте команду та пройдіть антикорупційний онлайн-квест. Спробуйте швидко і правильно зорієнтуватися в ситуаціях, які ілюструють корупційні явища й передбачають вибір стратегії поведінки. Якщо ви оберете неправильну стратегію поведінки, це поведе команду неправильним маршрутом. Зі свого боку, це збільшить кількість локацій, які треба пройти.

  1. Про академічну доброчесність

Про що ви думаєте передусім, коли чуєте словосполучення “академічна доброчесність”? Подивіться відео, створене PIN Production, у межах Проєкту сприяння академічній доброчесності в Україні – SAIUP.

Після перегляду поміркуйте та обговоріть:

  • Які принципи академічної доброчесності?
  • Які бувають загрози для академічної доброчесності?
  • Які наслідки порушення академічної доброчесності?
  • Які санкції для тих, хто нехтують академічною доброчесністю?
  • Чому дотримуватися академічної доброчесності – вигідно й перспективно?
  • Як це стосується вас?

Далі подивіться ще одне відео – його створила Таїсія Бухенко з командою, фіналістка конкурсу соціальних відеопроєктів “Чесність починається з тебе”, студентка. Подумайте й запишіть, що ще “скопіювати” не вдасться.

  1. Роль жінок у суспільстві

Двадцятьох дітей 3 класу попросили намалювати вірусолога, аеророзвідника, реаніматолога, рятувальника. Що з того вийшло далі – подивіться у відео, створеному Центром “Розвиток Корпоративної Соціальної Відповідальності” спільно з Фондом народонаселення ООН в Україні – UNFPA Ukraine та за підтримки Інституту модернізації змісту освіти МОН.

Як думаєте, якби дітей попросили намалювати вірусологиню, аеророзвідницю, реаніматологиню, рятувальницю – чи інакшими були б малюнки? Чому?

  1. Історії про жінок в армії

Як ви думаєте, захищати країну – це “жіноча справа”? А чи знаєте ви, скільки жінок нині в Збройних силах України? Перегляньте одну чи кілька історій від Жіночого ветеранського руху про жінок, які віддали життя, захищаючи країну. Запросіть ветеранок як волонтерок до школи або долучіть до онлайн-конференції та дізнайтеся про їхні історії більше.

З якими труднощами стикалися героїні відеоісторій? Що їм було долати найскладніше?

  1. Про історію

Перегляньте короткі відеорозповіді людей, які пережили Голодомор і Голокост в Україні. Ці історії починалися як добірка матеріалів для фільму Стівена Спілберга “Список Шиндлера”. А тепер, завдяки USC Shoah Foundation і Zachor Foundation for Social Remembrance, стали найбільшою у світі систематизованою базою свідчень жертв злочинів проти людства.

За мотивами переглянутих відео створіть будь-які артвироби (малюнок, вишивка, речі з пластиліну, рослин, фетру, дерева тощо) та організуйте мініекспозицію. В умовах онлайн-навчання створіть об’єкт вдома та зніміть про нього коротеньке відео.

  1. Про безпеку в інтернеті

Чи стикалися ви з чимось подібним?

  • Секстинг – надсилання через інтернет особистих інтимних фото або відео;
  • Кібергрумінг – налагодження довірливих стосунків із дитиною (частіше за все через соціальні мережі та фейкові акаунти), аби отримати інтимні фото чи відео. У подальшому дитину можуть шантажувати або примушувати до більш відвертих матеріалів, оплати чи зустрічей офлайн. Тут можна переглянути відео про кібергрумінг.

Ознайомтеся з порадами від проєкту #stop_sexтинг, як розпізнати підозрілу поведінку в інтернеті. Обговоріть, як така поведінка інших людей загрожує вам і вашій гідності?

Підозріла поведінка:

  • Незнайома людина намагається залучати вас до спілкування, не повідомляючи про його мету;
  • Вас просять перейти в секретний формат спілкування, наприклад, через додаток у телефоні замість соціальних мереж (WhatsApp, Viber та ін.);
  • Людина стрімко розвиває взаємини, приділяючи вам неочікувано багато уваги;
  • Після нетривалого знайомства людина переходить до розмов про секс;
  • Людина надсилає вам інтимні фото чи просить вас надіслати свої;
  • Обурюється вашою відмовою надіслати інтимні фото (якщо людина щира у своєму ставленні, вона не буде змушувати робити те, чого ви не хочете);
  • Вам пропонують відеоспілкування, але відмовляються показати себе “через несправність чи відсутність відеокамери”;
  • Вас просять тримати спілкування в таємниці.

Поспілкуйтеся з чат-ботом, який знає про сексуальні ризики онлайн, і допоможе знайти відповіді на всі запитання щодо безпечного користування інтернетом.

За посиланням ви знайдете навчальні матеріали для учнів різної вікової категорії.

Також перегляньте одну чи кілька серій від Служби порятунку дітей за підтримки Уповноваженого Президента України з прав дитини щодо правил захисту себе від сексуального насильства. Тут можна знайти урок про особисту цінність та безпеку.

  1. Про захист прав людини

Подумайте про приклади, коли до людей не ставились однаково через їхні релігію, походження, мову, стать, вік чи інші особливості. Що ви відчували, спостерігаючи за цими ситуаціями або будучи їх частиною?

Щоби розібратися з темою, перегляньте “Живі історії” (вправа 1) та створіть проєкти або есеї (вправа 2).

Марія Марковська, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos

Ця публікація стала можливою завдяки підтримці американського народу через Агентство Сполучених Штатів з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації “ЕдКемп Україна” і необов’язково відображає погляди USAID чи Уряду Сполучених Штатів.

Матеріали за темою

Обговорення