Теми статті: вчителям, дистанційна освіта, матеріали для уроків
29 Листопада 2023
8 901
0
“Нова українська школа” продовжує шукати дієві методи, як допомогти вчителю готуватися до уроків якісно та швидко. У новому матеріалі Дарина Куц, педагогічна дизайнерка, пропонує освітянам сім сходинок, якими варто рухатися під час організації та проведення онлайн-уроку.
Шукаючи матеріали та практичні завдання, памʼятайте про результат, якого має досягти учень чи учениця наприкінці уроку. Орієнтація у зворотному напрямку дасть вам змогу уникнути перенасичення уроку інформацією та невідповідними меті вправами. Окрім цього, так простіше обрати 1–2 основних ресурси, якими варто скористатися на онлайн-уроці.
Рухайтеся за схемою:
Серед результатів можна виокремити такі:
Найкраще запропонувати учням самостійно дати відповіді до означених блоків. Наприклад:
Відповіді на ці питання можуть бути озвучені усно або “припарковані” на спільній інтерактивній дошці, написані в чаті абощо.
Також враховуйте, щоб на вашому уроці були такі основні блоки:
Не забувайте додавати в презентацію ще один слайд, на якому будуть розміщені конкретні часові межі кожного блоку та описана практична діяльність, яку здійснюватимуть учні й учениці на уроці.
Ви можете запропонувати спільне обговорення плану уроку та разом його підкоригувати. Так учнівство буде відчувати спільність та доєднання. В онлайн-навчанні момент єдності з іншими учасниками та учасницями дуже важливий.
Під час дизайну уроку враховуйте й варіативність та диференціацію завдань, а також фізіологічні та вікові особливості учнів. Оскільки онлайн-урок це і про легке залучення різних ресурсів, ви можете без зайвих зусиль пропонувати учням та ученицям варіанти отримання та засвоєння інформації.
Тому завжди зважайте на особливості вашої групи.
Від цього враховуйте й диференціацію завдань. Учні й учениці можуть самостійно обирати рівень, який готові засвоїти на уроці.
Під час цілепокладання дайте дітям можливість визначити власну траєкторію розвитку на цей проміжок взаємодії. Завдяки диференціації, вони усвідомлюватимуть власні цілі на цей урок, а вчитель чи вчителька, створюючи ситуації успіху та мотивації, може запропонувати поступово обрати завдання на рівень вище. Найважливіше в цьому русі – не тиснути. Пропонуйте, запитуйте, підтримуйте.
Окрім того, що онлайн-урок коротший ніж офлайн, потрібно також враховувати таких пожирачів часу, як збої інтернет-зʼєднання та інструктаж із використання ресурсів. Тому важливо подбати про оптимізацію контенту, який ви готуєте для уроку, адже учні та учениці мають встигнути опрацювати тему, а не лише її прослухати.
Лайфхак:
До речі, у Zoom є спеціальна функція – таймер. Вона допоможе вам уникнути постійної проблеми багатьох учителів – “заплановано багато, а встигли мало”.
Обирайте ті онлайн-ресурси, які дають змогу залучати дітей до активного навчання та взаємодії. Важливо, аби учні й учениці були максимально включені на кожному етапі уроку:
Ресурси для відслідковування прогресу та динаміки навчання учнів і учениць (наприклад, classtime) теж можуть бути інструментом залучення. Однак враховуйте, що порівнювати можемо лише результати конкретно взятої дитини щодо нього чи неї особисто.
Зважайте також на формат уроку – синхронний чи асинхронний. Наприклад, для асинхронного формату підійдуть такі ресурси як Wordwall і Genially, натомість для синхронного – Kahoot і Canva.
Виділяйте на уроці час на завдання, де учні та учениці можуть повзаємодіяти разом:
У такий спосіб учні й учениці зможуть навчатися не лише від учителя чи вчительки, але й одне від одного. Плануючи завдання на взаємодію, враховуйте кількість учнів та учениць, присутніх на уроці, адже робота має бути максимально зрозумілою та комфортною.
Також пам’ятайте про постійний зворотний зв’язок та рефлексію від дітей.
На кожен із видів діяльності підберіть найбільш доцільний ресурс. Наприклад, для рефлексії зручним може бути застосунок Mentimeter, а для паркування ідеї – дошка Trello. Однак, якщо ви можете поєднати в одному ресурсі декілька функцій – це буде чудове практичне рішення. Бо ресурси це лише інструменти, головне – взаємодія.
Готуйте інструкції до завдань заздалегідь: можна навіть оформити покроковий план складного завдання на окремому аркуші, аби він постійно був перед очима учнівства. Це зручно зробити в застосунку Canva. Так ви уникнете непорозумінь, постійних перепитувань та зекономите час.
Підготуйте ресурси для роботи, аби у вас одразу були заготовки таблиць, діаграм звʼязків, з якими взаємодіятимуть учні.
Візуалізуйте теорію та практичну роботу під час уроку. Використовуйте
Коли абстрактні теоретичні поняття отримують візуальне втілення, ми сприймаємо складне простіше.
Спробуйте також візуалізувати результат, аби учні побачили, чого вони досягли в кінці уроку. Наприклад, замість “учні знатимуть чотири відміни іменників”, сформулюйте результат так: “учні підготують таблицю з іменниками, розділеними на чотири групи за певними ознаками”.
Уникайте великої кількості вкладок, “запаковуючи” всі етапи вашого уроку на один ресурс (наприклад, Padlet, Miro, Canva). Так і ви, і ваші учні розумітимете загальну структуру уроку та покроковий план його проходження. Важливо, що учні чи учениці, які пропустили заняття, також зможуть його опрацювати самостійно в асинхроні. А ще ви можете використовувати ці уроки для методики перевернутого класу.
Пам’ятайте, попри формат уроку (синхрон чи асинхрон), починайте із проблемного питання – своєрідного виклику, який буде супроводжувати учнів чи учениць упродовж вивчення цієї теми. Й обов’язково залишайте простір для рефлексії учнів та учениць.
І наостанок, спробуйте поглянути на дизайн власного уроку очима дітей:
Відповідаючи на питання такого типу, ви підвищуєте ймовірність того, що ваш урок “спрацює”, а проблема вимкнених камер чи відсутності взаємодії зникне.
Пам’ятайте, що завдання – не використати нескінченну кількість методів та ресурсів, а створити середовище розвитку та підтримки. Успіху!
Дарина Куц, Катерина Молодик, спеціально для “Нової української школи”
Титульне зображення: автор – Julia M Cameron, pexels.com
Обговорення