Теми статті: батькам, вчителям, директорам, дистанційна освіта, закордонний досвід, змішане навчання, навчаємось разом, ПрямуємоРазом, учням
5 Листопада 2020
5 026
0
Франція знову оголосила загальнонаціональний локдаун, Німеччина запровадила пом’якшений карантин. Обмеження вводять майже всі європейські країни, які переживають нині другу хвилю пандемії коронавірусу.
Однак, школи й садочки залишають відкритими. Весняний сценарій, коли діти навчалися виключно дистанційно, повторювати не беруться.
Як навчаються в школах Фінляндії, Естонії, Німеччини і Великої Британії – читайте в статті “Нової українької школи”.
У Фінляндії навчання в школах почалося всередині серпня – з дотриманням правил гігієни й соціальної дистанції.
Учителька молодших класів Анья Хурінайнен-Косунен розповідає: “Якщо ситуація з COVID-19 зміниться, ми легко перейдемо на дистанційне навчання. Кожен учень має власний гаджет (ноутбук чи iPad), який надає школа. На них завантажені всі необхідні програми і платформи, на яких працює школа”.
Якщо хтось з учнів хворіє сезонним чи будь-яким іншим захворюванням, крім коронавірусу, і не може відвідувати школу, вчитель надсилає завдання через електронну платформу Wilma. А от у разі зараження на COVID-19, увесь клас переходить на 2 тижні в режим дистанційного навчання.
“Ми не запроваджували так звану змішану форму навчання – коли чергується контактне й онлайн-навчання, бо в цьому нема потреби”, – каже Анья.
Вчителька викладає в школі Віккі, яка є одночасно і школою підготовки вчителів при Гельсінському університеті, де зазвичай проходять стажування студенти. У період пандемії залучення майбутніх педагогів до викладання відбувається в дистанційному форматі.
“Наша школа ухвалила рішення обмежити дорослим доступ до школи. У мене в класі є додатковий лептоп, і студенти онлайн проводять уроки або спостерігають за моєю роботою”.
У школі діють такі протиепідемічні заходи:
“На кожну групу класів, а в нашій школі навчаються тисяча учнів, виділяють 15 хвилин. Час відведено з 10.15 до 13.15”, – розповідає Анья.
Учителька молодших класів Анні Лоукоміес каже, що дистанційне навчання для початкової школи у Фінляндії – це останній варіант серед усіх можливих, на який доведеться піти, якщо кількість хворих буде суттєво зростати.
“Ми постійно нагадуємо дітям про необхідність мити руки й дотримуватися дистанції. Але маленьким дітям важко бути сам на сам, коли поруч однолітки. Ми всі, якщо чесно, дуже втомилися від цієї ситуації”.
Школі, де в старших класах викладає математику Юкка Сіннемякі, пощастило. За словами вчителя, за весь час пандемії не було нікого з позитивним тестом на COVID-19.
Є чіткі правила, яких усі дотримуються:
Нові випадки зараження коронавірусом у школах призвели до того, що сотні тисяч дітей у Великій Британії тривалий час не навчалися в жовтні цього року.
За інформацією Міністерства освіти Великої Британії, були дні, коли до 5% усіх учнів державних шкіл, а це 412 тисяч дітей, не навчалися через коронавірус. Найбільше побоювань висловлюють експерти через розрив у навчальних показниках, який буде збільшуватися між неблагополучними учнями та їхніми однолітками.
Мама двох учнів Катерина Лескот розповідає, що пандемія в країні регулюється по-різному в різних частинах Об’єднаного Королівства. Англія, Шотландія, Уельс і Північна Ірландія виконують рішення місцевих парламентів і розпорядження локальних урядів.
“Мої діти навчаються в школі на півдні Лондона. Дистанційне навчання цього року тривало з березня до кінця липня. Здебільшого, діти отримували завдання від учителів. Ставити запитання вчителям можна було в чаті. Дітям таке навчання було нецікавим, єдиний плюс – нікуди не потрібно було ходити”.
Зараз школи в країні відкриті. Уряд Великої Британії заявляє, що пріоритет – уникнути закриття шкіл навіть у випадку погіршення ситуації з пандемією. Проте якщо виявляються хворого, клас іде на дистанційне навчання на 2 тижні.
Естонські школярі користуються плодами довгострокових інвестицій, які їхня країна робила в цифрове навчання. Задовго до того, як коронавірус почав стрімко поширюватися світом, Естонія визначила національним пріоритетними розвиток цифрових навичок, швидкісного інтернету та ІТ-інфраструктури.
За словами очільниці департаменту міжнародного співробітництва Міністерства освіти Естонії Лаури Лімперк-Кютару, естонські школи роками користуються цифровими навчальними матеріалами та електронними системами управління школою.
“Коли навесні всі школи змушені були зачинитися, діти просто навчалися вдома. Це не було для всіх чимось новим і незнайомим. Великого шоку ніхто не пережив, якщо говорити про якість і ефективність навчання. Найбільшим викликом для школярів стала неможливість комунікувати віч-на-віч між собою”.
У 1997 році в країні започаткували проєкт під назвою Tiigrihüpe (Тигровий стрибок). Він передбачав забезпечення комп’ютерами та доступу до інтернету шкіл, а також навчання цифрових навичок для вчителів.
Школи Естонії давно користуються цифровими навчальними матеріалами, включно з платформою цифрових підручників Opiq та електронною системою управління школою eKool, яка з’єднує учнів, батьків та вчителів.
“Усі ці системи створені роками. Коли через нові випадки зараження на COVID-19, класи, або школи змушені йти на карантин, вони просто переходять із навчальних класів у віртуальне середовище”, – розповідає пані Лімперк-Кютару.
Проте кожна дитина в Естонії має доступ до ноутбука або планшета. У таких випадках реагують школи, місцеві органи влади або благодійні організації, забезпечуючи необхідним устаткуванням тих, хто цього потребують.
Натомість, команда так званих “освітніх технологів”, яка складається зі студентів університетів факультетів ІТ-технологій, на волонтерських засадах консультують і допомагають учителям налагодити навчальний процес, діляться досвідом – як краще використовувати цифрові ресурси.
У Німеччині, як і здебільшого в країнах, школи залишаються відкритими, а в разі виявлення хворого, клас переводять на дистанційне навчання на 2 тижні. У деяких землях практикують змішане навчання, коли одна група учнів навчається в класі, а інша – вдома.
Уряд Німеччини понад рік тому виділив 5 мільярдів євро на діджиталізацію шкіл, зокрема на освітню програму “Цифровий пакет Школа” (Digitalpakt Schule), розповідає експертка з питань діджиталізації шкіл Верена Пауздер. Він передбачає інвестиції у швидкісний інтернет, планшети, магнітно-маркерні дошки, навчальні семінари, оплату додаткового персоналу в школах.
Однак, за словами експертки, цим пакетом ще мало хто скористався – освоєні наразі лише приблизно 400 мільйонів євро.
“Одна з причин такого повільного освоєння коштів – надто багато бюрократії. Заявки від шкіл на федеральному рівні надходять нерегулярно. Також не всі вчителі знають, якого саме програмного забезпечення потребує школа”.
Німецькі школи розробили концепції гігієни в школах, однак не надто переймалися підготовкою до можливих наступних локдаунів або гібридних форм навчання, коли одна половина учнів навчається вдома, а інша – у школах, каже Верена Пауздер.
“За час літніх канікул можна було би принаймні опитати всі сім’ї, хто з дітей справді може без особливих труднощів чи витрат ефективно займатися вдома, оскільки в родині є достатньо гаджетів; хто зовсім не може, а хто – лише в крайніх випадках. Це допомогло б ухвалювати оперативні рішення в ситуації нового локдауну”.
До того ж, варто більше уваги приділяти навчанню педагогів цифрових навичок, впевнена експертка.
“На вебінарах учителям треба демонструвати можливості сучасних цифрових технологій, щоб у випадку, коли школа придбає певне устаткування, воно не опинилося в шафі”.
Ольга Головіна, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – deagreez1 Автор deagreez1, Depositphotos
Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.
Обговорення