Теми статті: вчителям, навчання доброчесності
10 Січня 2022
5 482
0
Діти почали ділитися одне з одним, частіше вживати слово “доброчесність”, а деякі принципово перестали списувати. Батьки припускають, що їм було б легше обстоювати свою позицію й бути неконфліктними, якби свого часу в них також були уроки доброчесності. А вчителі тішаться, що можуть навчати дітей добра й діляться, що за посібником дуже легко проводити цікаві інтерактивні уроки.
Про це розповіли вчителька початкових класів Козацького ліцею Новокаховської міської ради (Херсонщина) Людмила Чумаченко і вчительки початкових класів Ліцею №1 ім. героя України Березняка Євгена Помічнянської міської ради Кіровоградської області Катерина Яцишина та Олена Бондар. Їхні школи беруть участь у пілотному впровадженні навчального курсу “Уроки доброчесності” для 3–4 класів від ГО “Смарт освіта”.
“Нова українська школа” поговорила з учительками про те:
У двох школах почали пілотування курсу, коли діти були в 3 класі. Нині вони в 4-му.
“Я пригадую, з яким нетерпінням ми чекали, щоби розпочати уроки, ще коли були на навчанні від “Смарт освіти”. З такою ж наснагою продовжуємо. Починати було геть не важко, єдине – треба було добре продумати, куди інтегрувати уроки чи як проводити”, – ділиться Катерина Яцишина.
Кожна вчителька обрала зручний для неї метод. Людмила проводила уроки, коли випадала вільна година, домовляючись з учнями й батьками. А Катерина й Олена, окрім окремих уроків, що відбувалися орієнтовно двічі на тиждень, інтегрували окремі теми чи шматки тем у “Я досліджую світ” і “Дизайн і технології” (оскільки курс передбачає створення поробок).
Наприклад, у школі в Помічній був тиждень волонтерства, зокрема перед Днем Святого Миколая зібрали кошти на ярмарку й переказали їх дітям. Тоді Катерина провела урок доброчесності на тему “Що отримуєш, віддаючи?”.
“Ми говорили з учнями про милосердя і про те, що ми віддаємо й начебто назад нічого не отримуємо, але маємо щось значно більше, ніж гроші. Усі брали участь у ярмарку й кожен пропонував ідею, як можна зібрати додаткові кошти. Це було дуже цінно! Вони відчувають, що долучаються, а я відчуваю, як вони змінюються”, – розповідає Катерина.
Пілотні школи забезпечили Путівником для вчителя й Путівником для учнів у двох частинах. Путівник для вчителя містить матеріали, щоби проводити кожний урок, методичні поради й додаткові ідеї. Усе синхронізовано з путівником для учня, який містить завдання для дітей.
“Цінно, що кожен учень має індивідуальний посібник. Тобто дитина може в ньому малювати, креслити, вирізати. А ще в учнів є конверти цінностей, які вони поповнювали після кожного уроку. Наприклад, виготовляли браслет доброти. Діти дуже люблять творчу роботу, тому ми робили все, що пропонувалося в посібнику”, – каже Людмила Чумаченко.
Безплатно завантажити всі матеріали можна тут.
Педагогині говорять, що добре було б інтегрувати ці теми у виховні години – і не тільки в початковій школі, а і продовжити в старших класах. Аби діти говорили про це, пам’ятати й могли застосовувати свої уміння.
Усі вчительки кажуть, що дітям дуже подобаються життєві ситуації, що наведені в посібнику. Учні обговорюють їх у парах, групах, діляться досвідом, роблять висновки про наслідки тієї чи іншої поведінки, аналізують, доброчесно це чи ні.
“Якось діти навели приклад, що людина доброчесна не тільки тоді, коли забирає папірець у кишеню або викидає його, і хтось це бачить. А й тоді, коли вона робить це, коли нікого немає. Класно, що все, про що йдеться в уроках доброчесності, переплітається з життям і вчить дітей взаємодіяти на перервах, подвір’ї, у громадських місцях”, – розказує Людмила.
Катерина каже, що якщо на інших уроках із дітей буває важко витягнути і слово, то тут вони говорять дуже багато. Тепер учителька шкодує, що не записувала їхні приклади і слова.
Пригадує, як у 3 класі всім сподобалася тема про правила. Клас разом з учителькою розробляв правила для перерви, аналізував уроки фізкультури й говорив, що буває, якщо їх не дотримуватися.
“Також ми прибирали шкільну територію й розробили критерії, що буде, якщо хтось швидше зробить свій пласт завдань. Говорили, як це стосується правил, навіщо вдягати рукавиці. Дітям подобається, що ми не завчаємо визначення, а розбираємо й аналізуємо. Вони люблять цілісність, розуміння, що ми працюємо головою, серцем і руками. Обожнюють закріплювати знання поробкою”, – говорить Катерина.
На початку кожної наступної теми вчителька з учнями обов’язково повторює, про що говорили минулого разу. Тоді витягують поробку з конверта і пригадують, про яку цінність йдеться і про що саме говорили на уроці.
До того ж діти люблять дивитися мультфільми, наведені в посібнику. Зокрема, учні довго згадували мультфільм “Містер Байдужий” і розповідали, що вдома показували його батькам.
Читайте також: Просто про складне. 15 мультфільмів про доброчесність, які можна показати дітям.
Учителькам подобається формат роботи. Те – що матеріал з ілюстраціями, живий і цікавий. Кажуть, у школах зазвичай дуже великий маршрут уроку: і словник, і читання, і повторення… А тут є три чіткі фази: працюємо головою, серцем і руками.
“А мені подобається вчити добра, наставляти на гідний шлях, спрямовувати. Якщо трапляється якась спірна ситуація, я завжди намагаюся не одразу говорити дітям рішення й не нав’язувати свою думку, а щоби вони самі дійшли висновку”, – каже Олена Бондар.
“Ми розпочали курс на дистанційному навчанні, я зібрала всіх батьків у Zoom, пояснила їм усе, що відбуватиметься на уроках. Вони були задоволені й зовсім не проти. Єдине наболіле запитання: “Чи нам не треба буде купувати щось за свої кошти?”. Втім, я пояснила, що ні”, – розповідає Людмила.
Катерина каже, що завжди з батьками спілкується онлайн, в Zoom, на жаль, виходять не всі батьки. Але ті, хто були на вступній конференції, підтримали такі уроки. А нині розповідають учительці, що діти почали більше ділитися з ними тим, що відбувається в школі, зокрема розказувати про уроки доброчесності.
“Батьки в моєму класі казали: “Чому колись у нас не було таких уроків?”. Вони нас підтримують, кажуть, що це корисно для дітей. Батьки хлопчиків, які були трохи розбишакуватими, натякали, що уроки йдуть на користь і діти справді змінюються”, – каже Олена.
Людмила розповідає, що хлопці перестали ображати одне одного на перервах. За словами Катерини, діти завжди і скрізь вживають слово “доброчесність”. Наприклад, коли чимось діляться, кажуть: “Ну, ми ж по-доброчесному робимо”.
“А ще часто прибігають із перерв і розповідають одне одному й мені про приклади, які відбувають із ними в житті, що стосуються тем уроків доброчесності. Наприклад, що дівчинка допомогла іншій розібратися, як розв’язувати задачу, а не просто дала списати. На перервах хлопці грають у футбол, а опісля розповідають: “А інша команда порушила правила, уявіть! Але ж ви говорили, що це недоброчесно. Шкода, що в них немає таких уроків”, – пригадує Катерина.
Буває таке, що дитина забула чернетку на урок і не буває такого, що з нею не поділяться. Водночас дає не хтось один, а всі хочуть допомогти. У їдальні, коли залишається хліб, діти діляться між собою, а решту виносять надвір для собак і пташок.
“Нещодавно під час теми “Я обираю чесність” хлопчик поділився, що раніше списував, а тепер перестав робити це принципово. Йому було близьким поясненням, що списування – це порушення приватної власності і привласнення чужого”, – розказує Олена.
До того ж, каже, діти стали більш обережні. Якщо раніше їхні рішення й дії були мимовільні, необґрунтовані, то зараз вони замислюються, обґрунтовують, серйозніше ставляться до своїх учинків.
“Якось у творі хлопчик описував ситуацію, що допоміг бабусі й очікував від неї винагороду. І, розмірковуючи, зробив висновок, що це – недоброчесно, значно краще зробити добру справу й не чекати фінансову винагороду, а радіти, що бабуся буде щасливою і просто усміхнеться”, – переповідає Олена.
Учительки кажуть, що, окрім усього, вбачають в уроках доброчесності й антикорупційну справу і сподіваються, що діти забудуть про поняття “хабар” та в майбутньому розумно впливатимуть на важливі державні рішення.
“Коли ми підсумовуємо тему, у класі після бурхливого обговорення зазвичай западає тиша. Діти замислюються про тему, на яку ми говорили. Цього зазвичай так важко досягти. І це багато про що свідчить”, – завершує Катерина.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Усі фото: Марина Маркова
Проєкт “Навчання суспільної доброчесності в українській початковій освіті як довготривалий та ефективний інструмент подолати “побутову корупцію” реалізується у партнерстві з німецькою організацією ChildFund Deutschland (“Дитячий Фонд Німеччини”) за підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ)
Більше про проєкт читайте за цим посиланням.
Обговорення