Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Добірка вправ з української літератури, які пожвавлять ваш урок

Інтерактивні завдання в ігровому форматі, прості візуалізації, колажування та паралелі подій у творах із сучасністю… Про ці та інші “вітаміни” для цікавого уроку йтиме мова в новій добірці від “Нової української школи”.

Олена Саєнко, учителька української мови та літератури, яка поділилася своїми напрацюваннями, радить використовувати класичні вправи в нестандартній реалізації. Такий підхід дасть змогу активізувати пізнавальну діяльність учнівства на уроках української літератури й зробити взаємодію більш динамічною та ефективною.

У новій добірці для вчителів від Олени знайдете про:

  • стрічку часу як спосіб візуалізації та відтворення знань;
  • готові інтерактивні вправи для роботи з текстами;
  • SWOT-аналіз головного героя;
  • колажування як спосіб підготовки до НМТ.

1. ВИВЧЕННЯ БІОГРАФІЇ ПИСЬМЕННИКА

  • Тема: Творчість Тараса Шевченка

Клас: 7, 8, 9

Вправа: “Стрічка часу”

Мета: перевірити знання учнів із теми “Біографічні відомості про Тараса Шевченка”; формувати вміння працювати з графічною інформацією; стимулювати пізнавальну активність.

Завдання: пригадайте біографію Тараса Шевченка. Відтворіть стрічку часу, вказавши події, що відбулися в житті Кобзаря у вказані дати.

Шаблон:

Завантажити файл для друку шаблона можна за посиланням.

  • Тема: Григорій Сковорода. Життя і творчість філософа, просвітника, поета

Клас: 9

Вправа: “Візуалізація”. Запропонуйте дітям опрацювати статті й відеоматеріали, у яких розповідають про життєвий і творчий шлях Григорія Сковороди.

Мета: формувати в учнівства вміння працювати з різними видами інформації, критично аналізувати медіатексти, систематизувати та узагальнювати інформацію, працювати з візуалізацією.

Завдання: опрацювавши медіаматеріали, візуалізуйте життєвий шлях філософа, використовуючи графічні редактори (наприклад, сервіс Canva).

Приклад виконання роботи:

  • Тема: Творчість Миколи Гоголя

Клас: 9

Вправа: “Займи позицію”

Мета: формувати в учнівства вміння аналізувати та відтворювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну і другорядну інформацію, обстоювати особисту думку, презентувати власні ідеї.

Завдання: у групах опрацюйте матеріали за посиланням.

Скріншот із сайту uk.padlet.com

Після ознайомлення з фактами й джерелами, запропонуйте учням та ученицям визначити найцікавіші або найбільш знакові факти (на їхню думку) у біографії письменника. Після прослуховування відповідей, сформулюйте проблемне запитання – “Які є маркери національної ідентичності?”. Попросіть учнів давати відповіді, використовуючи інформацію з опрацьованих джерел.

2. РОБОТА З ТЕКСТОМ ТВОРУ

  • Тема: Володимир Рутківський, “Джури козака Швайки”

Клас: 6

Мета: перевірити знання текстів художніх творів, формувати критичне мислення, закріплювати знання з медіаграмотності.

Інтерактивна вправа: “Правда чи фейк”

Завдання: перейдіть за посиланням та дайте відповідь на питання – правдиве твердження написано на екрані, чи ні.

Скріншот із сайту learningapps.org

  • Тема: “Микола Вороний, “Євшан – зілля”

Клас: 6

Інтерактивна вправа: “Хто хоче стати мільйонером”

Завдання: перейдіть за посиланням та пройдіть тест у стилі популярного шоу.

  • Тема: Леся Українка, “Як дитиною бувало”

Клас: 6

Інтерактивна вправа: “Віднови поезію”

Завдання: перейдіть за посиланням та виконайте завдання на встановлення послідовності рядків.

  • Тема: “Андрій Чайковський, “За сестрою”

Клас: 7

Вправа: “Так – Ні”

Мета: перевірити знання тексту; формувати навички вдумливого читання та аналізу художніх творів, уміння обстоювати власну позицію.

Завдання: прочитайте речення. Якщо погоджуєтеся з твердження, відповідайте “Так”, якщо не погоджуєтеся – “Ні”.

  1. Коли татари напали на Спасівку, Петро заховався під грушею.
  2. Напередодні нападу ворогів мама пекла бублики з маком.
  3. Загін татар очолював Мустафа – ага.
  4. Першим у бою поліг Тріска.
  5. З татарського полону вдалося визволити Степана Судака.
  6. Маму Павлуся татари взяли в полон та продали на ринку.
  7. Недоля, дізнавшись про втечу Павлуся від козаків, сказав: “Хлопець ніколи вже не повернеться”.
  8. Як орієнтуватися за зорями, Павлусь дізнався від дідуся.
  9. Село Спасівка знаходилося над річкою Буг.
  10. Харциз Карим допоміг Павлусеві.
  11. Павлусь старанно вивчав татарську мову.
  12. У Перекопі Павлусь уперше побачив море.
  13. Сулейман – ефенді був дуже багатим татарським купцем.
  14. Павлусь прийняв мусульманську віру.
  15. Юнак відбував покарання біля табунів у степу та втік.
  16. Девлет – Гірей мешкав у місті Феодосія.
  17. Павлусь сказав Девлетові, що він знає, де перебуває Мустафа – ага.
  18. Гірей наказав помічнику відшукати Ганну.
  19. Зустрівшись із Павлусем, Ганна закричала не своїм голосом і зомліла.
  20. Дівчина дуже гарно вивчила татарську мову.
  21. Гірея здивувало те, що Ганна вправно сиділа на коні.
  22. Узимку в полоні Павлусь та Ганна згадували про Новий рік.
  23. Павлусь та Ганна у винагороду здобули волю.
  24. Діти лише вдвох повернулися до України.

3. ПООБРАЗНИЙ АНАЛІЗ ХУДОЖНЬОГО ТВОРУ

  • Тема: Ольга Кобилянська, новела “Valse melancolique” (“Меланхолійний вальс”)

Клас: 10

Вправа: “Візуальна асоціація”

Завдання: перегляньте колажі (нижче) та з’ясуйте до образу якої героїні вони створені. Обґрунтуйте свій вибір.

Мета: формувати в учнівства вміння логічно висловлювати власні думки, давати оцінку героїням, використовувати навички критичного мислення, працювати з графічними джерелами інформації.

Колаж № 1. (Софія Дорошенко).

Колаж № 2.(Марта)

Колаж № 3.(Ганна)

  • Тема: Олекса Стороженко, “Скарб”

Клас: 7

Вправа: “Розкажи про мене”

Завдання: розкажіть про головного героя оповідання, заповнивши картку.

Мета: формувати в учнівства уміння працювати над характеристикою літературного персонажа, висловлювати власні міркування про сенс життя та пошуки щастя.

Завантажити файл для друку картки можна за посиланням.

  • Тема: Панас Мирний, “Хіба ревуть воли, як ясла повні?”

Клас: 10

Вправа: “SWOT – аналіз”

Завдання: дати відповідь на запитання – “Що зробило Чіпку Варениченка “пропащою силою”?”

Примітка. Можна організувати роботу в групах.

Очікуваний результат: учні й учениці визначають загальні чинники, що сприяли руйнуванню особистості головного героя; ведуть дискусію, обстоюючи власну позицію; формують навички прогнозування власних дій.

Шаблон:

Завантажити файл для друку шаблону можна за посиланням.

  • Тема: Іван Франко, “Захар Беркут”

Клас: 7

Вправа: “Пофантазуймо”

Завдання: уявімо, що герої історичної повісті жили в наші часи – боротьби українців проти російської навали. Поміркуйте про те, як би вчинив кожен із них; надайте розгорнуту відповідь, грунтуючись на знаннях тексту твору; заповніть таблицю.

Очікувані результати: учні й учениці висловлюють власні судження, проводять аналогії між минулим та сучасністю, характеризують образи головних героїв, розуміють значення історичної пам’яті для кожної людини, приналежності до свого народу.

Завантажити таблицю для друку можна за посиланням.

Герой Ким би міг (могла) бути в наш час (до війни) Як змінилося б життя після початку російського вторгнення
Захар Беркут

 

Максим Беркут

Мирослава

Тугар Вовк

Тухольська громада

4. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ

  • Вправа: “Упізнайте твір за ілюстрацією”

Мета: систематизувати знання учнів при підготовці до НМТ з української літератури, формувати вміння працювати з різними джерелами інформації, розвивати логічне мислення.

Зразки завдань:

“Дума про Марусю Богуславку”

Павло Тичина “О панно Інно”

Василь Симоненко “Лебеді материнства”

Олена Саєнко, Катерина Молодик, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: авторка – Марія Брикимова. ГО “Смарт освіта”

Матеріали за темою

Обговорення