Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Індивідуальні зустрічі з батьками. 5 секретів ефективного спілкування

Батьківські збори в НУШ усе частіше мають формат зустрічей віч-на-віч із батьками кожного учня. Тепер на таких зустрічах обговорюють не лише організаційні, але й ціннісні питання щодо розвитку і щастя дитини, а не оцінок.

Які повідомлення важливо донести до батьків, щоб полегшити навчальний процес їхніх дітей:

  • Оцінки не важливіші за здоров’я (зокрема психічне). Якщо дитина перестала відповідати уявленням батьків про ідеального учня, варто звернути увагу на її самопочуття. Запитати, чому почалися складнощі, замість того, щоб одразу піднімати голос і звинувачувати її у неуважності та неуспішності. Про оцінку в 3 класі дитина не буде пам’ятати ніколи. А от про підтримку мами чи тата, коли було складно, – завжди.
  • Хоча в початкових класах НУШ домашніх завдань не передбачено, учитель може задавати дитині зробити мініпроєкт чи творче завдання. Часто батьки не розуміють, що дитина має зробити це самостійно, і замість допомоги малечі – повністю роблять завдання за неї. Дуже важливо пояснити батькам, що така поведінка лише шкодить дитині, якій у майбутньому буде складніше самостійно щось вирішувати.
  • Світ змінився, і школа вже не може бути такою, якою була у вашому дитинстві. “Нас вчили інакше”, “що за маячню тобі розказують у школі”, “вам би тільки гратись, а вчитись коли будете?” – такі фрази можна почути від батьків, які не готові до змін. Вони не розуміють, чому НУШ спрямована на розвиток компетентностей, а не звичне для них завчення напам’ять. Де домашні завдання? Де сльози на очах від сотні прикладів і двох домашніх диктантів на день? Якщо нескладно, думають вони, значить і неефективно. Для дитини, яка постійно слухає такі розмови вдома, рано чи пізно, авторитет учителя буде підірвано. Перевчити когось завжди складно, а впертого дорослого іноді взагалі неможливо. Віднайти потрібні слова, щоб донести до батьків важливість змін у школі, – непросте, проте необхідне завдання будь-якого вчителя.

Не завжди лего підібрати потрібні слова, щоб донести свою думку й уникнути конфлікту. Радимо скористатися 5-ма секретами ефективного спілкування. Вони відповідають визначеним у комунікаціях крокам спілкування, так званим STEPS.

1. S (space). Поважайте особистий простір вашого співрозмовника. Зазіхання на “внутрішню територію” людини може збільшити дискомфорт та погіршити ефективність розмови. Письменник Алан Піз визначає 4 зони особистого простору: суспільна зона (більше 3-6 метрів), соціальна зона (від 1 до 3 метрів), особиста зона (від 46 см до 1-2 метрів) та інтимна зона (від 15 до 46 см). В останній зоні може перебувати лише особа в тісному емоційному контакті з людиною (діти, батьки, чоловік чи дружина тощо). Тому вчителю потрібно пам’ятати про це і дотримуватися дистанції у спілкуванні.

2. T (take turns). Під час розмови дуже важливо не перебивати, потрібно дати висловитись іншій людині. Це правило ключовие особливо під час розв’язання конфліктів.

3. E (eye contact). Украй важливо підтримувати зоровий контакт зі співрозмовником. Це не лише сприяє ефективній комунікації, але й встановленню довірливих стосунків. Мова тіла дуже важлива. Крім збереження зорового контакту, слідкуйте за тим, чи схрещені руки, чи є перебирання в руках предметів, нервові малюнки у блокноті під час розмови. Це все не приверне співрозмовника на вашу сторону. Щоб дізнатися більше про секрети комунікації через міміку, радимо прочитати книжку “Мова рухів тіла” Алана Піза.

4. P (polite). Очевидну, на перший погляд, пораду (дотримуватися етикету спілкування) доповнимо рекомендацією звертатися на ім’я. Це найприємніше слово у світі, тому кожна людина автоматично краще сприймає подальшу інформацію.

5. S (stay on topic). Принцип комунікації, за яким необхідно “не з’їжджати з теми” обговорення, поки питання не вичерпається. Цей підхід можна використати, коли вчителя закидають запитаннями, не очікуючи при цьому відповіді. Важливо лишатися спокійним та ввічливо попросити розбиратися в питаннях за порядком.

Дотримуючись цих правил, легше вести конструктивний діалог, що принесе плідні результати.

Олександра Дмитренко, журналістка проєкту “Дружня школа”, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: автор – DimaBaranow, Depositphotos

Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

лого_дружня школа

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber

Матеріали за темою

Обговорення