Теми статті: батькам, вчителям, директорам, Захист України, освітнім управлінцям
16 Січня 2024
1 062
0
Зайшовши в приміщення кадетського підрозділу одного з ліцеїв Кропивницького, чуємо вигуки “Наряд, шикуйсь!”. Одягнені у військову форму, тут струнко вишикувалися підлітки. Валерій, директор центру національно-патріотичного виховання “Інгульська Січ”, відповідає “Вільно!”. Ми йдемо далі вузьким коридором у велику залу, де зібралися на навчально-тренувальні збори учні міських шкіл, вихованці центру та вихованці ліцею.
У серпні 2023 року в Міністерстві освіти і науки України повідомили про оновлення практичного складника в шкільній дисципліні “Захист України”. До уроків планують додати більше практики з домедичної допомоги та орієнтування на місцевості, поглибити знання учнів із мінної безпеки та навчити керувати БПЛА.
Медіа “Гречка” спільно з “Новою українською школою” побували в кадетському підрозділі одного з ліцеїв Кропивницького та дізналися, як у місті впроваджується програма “Захисники Кропивницького”, як діти вчаться тактики, основ медицини, мінної безпеки, вогневої підготовки тощо.
Попереду в дітей-учасників навчально-тренувальних зборів заняття з туризму, тактичної медицини, здача нормативів із фізпідготовки. Серед іншого, лазертаг – командна гра, спрямована на ураження противника, яке фіксується відповідним сигналом на налобній пов’язці гравців. У такий спосіб відбувається симуляція ведення бою, відпрацювання тактичних навичок пересування.
З великої зали ми йдемо до стрілецького тиру. Там діти отримують навички поводження з пневматичною зброєю.
Весь час нас супроводжує кадет із позивним Штабс, старший сержант. Як каже директор центру національно-патріотичного виховання, Штабс тут найкращий серед кадетів і відповідальний у навчанні.
Лунає сигнал повітряної тривоги, спускаємося в укриття. Аби не втрачати часу в укритті, інструкторка проводить заняття з медицини: розказує про види кровотеч і першу домедичну допомогу постраждалим.
У коридорі знову знаходимо Валерія й запитуємо його про роботу, освітню програму й кадетів, які в нього навчалися колись і навчаються зараз.
Чоловік працював у ліцеї 30 років. Починав із вчителя-вихователя, далі був заступником директора з виховної роботи.
Довгі роки ліцей був інтернатом, у якому опікувалися дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування. У 2005 році почалося реформування інтернатів і заклад став ліцеєм.
“Приблизно 200 дітей з інтернату педагоги, спільно зі службою в справах дітей Кропивницької міськради, поступово влаштували в сім’ї. А на базі інтернату у 2012 році вирішили створити кадетський підрозділ, який я очолював до 2023 року”, – уточнив Валерій. Нагадаємо, що зараз Валерій – директор центру національно-патріотичного виховання “Інгульська Січ”.
Перший випуск кадетського корпусу відбувся у 2017 році. З того часу понад сотня випускників стали курсантами, офіцерами різних напрямів мілітарної підготовки.
“Зараз вони або вчаться, або вже служать. Більшість працює в Нацполіції й ЗСУ, меншість – у Нацгвардії й ДСНС. Серед випускників є офіцер, який зараз керує розвідниками на східному напрямку”, – підкреслив педагог.
За його словами, наразі є нагальна потреба уніфікувати та інтенсивно розвивати напрям національно-патріотичного виховання.
“З власного досвіду можу сказати, що робити це потрібно не старими методами на кшталт: “Іди, захищай і люби свою країну!”, а неформально, цікаво, з новими підходами. Наприклад, за допомогою командної високотехнологічної гри лазертаг ми навчаємо дітей тактики ведення бою, поведінці в команді, базовим знанням і навичкам”, – підкреслив чоловік.
А ще додав, що патріотизм виховується з дитинства. Діти, які приходять на навчання в ліцей мають скласти тестування з української мови та історії України. При посвяті в кадети вони складають присягу. На навчаннях і шикуванні в ліцеї лунають “Слава Україні!”, діти знають, як правильно віддавати честь і звернутися до старшого у званні.
З його слів, наразі в ліцеї навчається дві роти (старші та молодші), дев’ять навчальних взводів, докадетський і кадетський класи, ліцеїсти військового профілю. Загалом це приблизно 200 осіб.
Для гуртків національно-патріотичного спрямування міста з ініціативи управління освіти Валерій розробив програму “Захисники Кропивницького”. Згодом авторську концепцію затвердило управління освіти міськради й рекомендувало для роботи позашкільним закладам.
Так, програма складається з таких гуртків:
“Ліцей має унікальний продукт. Ідентичного такого центру національно-патріотичного виховання в країні немає, де нараховувалася б значна кількість вихованців, як окремої ланки навчально-виховної роботи”, – підкреслив Валерій.
Аби забезпечити відповідне навчання вихованцям, на базі кадетського підрозділу проводили чотири основні види зборів:
Усі збори проводять спільно із центром національно-патріотичного виховання. Центр організовує постійні вишколи на різних локаціях, семінари для керівників гуртків міста, чотири базові обов’язкові вишколи згідно із планом національно-патріотичного виховання.
Наразі на зборах крім занять із медицини, туризму і ведення бою проводитимуть лекцію з історії рідного краю.
У коментарі “Гречці” та “Новій українській школі” історик Артем Безшкуренко зазначив, що для учасників зборів він читатиме лекцію про історію краю від доби Київської Русі й до сучасності.
“У спічі акцентуватиму на тому, що наші території були заселені й до активної діяльності російської імперії в цьому напрямі. Також буду говорити про Українську революцію 1917–1921 років, злочинну політику радянської влади у 1920-х роках, про хроніки Голодомору, діяльність ОУН в 1940-х на теренах нашої області. Коротко розкажу про 1990-ті роки, статистику голосування на референдумі та про наш 3-й окремий полк СпП імені Святослава Хороброго”, – додав історик.
“Те, що ми напрацювали в кадетському підрозділі, поширюємо на все місто. Згідно з програмою “Захисники Кропивницького”, кожна школа міста має свої гуртки за змістом програми, де закладені й тренувальні збори. Тобто керівник гуртка виконує свій календарний план, направляючи дітей на вишколи”, – зазначив Валерій.
Фактично учні 10 і 11 класів у школі на уроках “Захисту України” отримують теоретичну базу, але більше навичок і досвіду набувають на польових тренувальних зборах і вишколах.
“На базі кадетського підрозділу розвинена навчально-тренувальна база: спортзал зі скеледромом, туристичне спорядження, методична база, макети, оснащені кабінети, оскільки цим напрямом освіти ліцей займається з 2012 року”, – додає директор ліцею Сергій.
За словами Валерія, інші школи міста не мають такої навчально-тренувальної бази, тому їх залучають на вишколи й збори.
“Раніше й керівників гуртків у школах або взагалі не було, або їх дуже бракувало. Всеукраїнська військово-патріотична гра “Сокіл” (“Джура”) за моїми спостереженнями “не заходить”. Тому, власне, ми й розробили програму “Захисник Кропивницького”, яка є більш осучасненою версією гри”, – каже Валерій.
Програма орієнтована на різну вікову категорію, де кожен рівень передбачає проходження вишколів, присвоєння статусів.
“Наприклад, після проходження триденних зборів кожен вихованець і вихованка отримають відповідне посвідчення, де вказано, що учасник чи учасниця отримали певні кваліфікації (початковий рівень із тактичної медицини, вогневої, туристичної, історико-краєзнавчої підготовки, мінної безпеки й склали іспит з фізпідготовки) та здобули навчальний рівень “Падавана”, – додав Валерій.
Падаван – це перший ступінь, відсилка до легендарної космічної саги “Зоряні війни”, до майстра Йоди (вигаданий персонаж всесвіту Зоряних війн, який уперше з’являється у фільмі “Імперія завдає удару у відповідь”). До речі, шеврон саме із цим персонажем носить Головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний.
Після проходження других зборів вихованці отримують статус “Джура” (для кадетів це 8–9 класи). Вихованці також можуть отримати статус “Козак” різних рівнів – від “Вільного козака” до “Характерника-чарівника”.
Коли вони переходять до ордена (це вищий ступінь підготовки гуртківця “Захисники Кропивницького”) їм потрібно здобути статус “Вовка” (відсилка до спецпризначенців), “Сокола” (рівень оперативно-тактичного командування) і “Лелеки” (рівень стратегічно керівника). Кожен вихованець прикріплюється до якогось роду. Наприклад, школи різняться між собою родами: “Явір”, “Братство Шервуда”, “Юні кіборги”, “Гірничі кіборги” тощо.
Окремо вони для себе обирають касту: медики, розвідники, оператори, інженери, зв’язківці.
Ірина Зайцева, Анастасія Дзюбак, журналістки “Гречки”, спеціально для “Нової української школи”
Фото: “Гречка”
Обговорення