Теми статті: аудіоуроки, вчителям, історія, якість освіти
14 Березня 2024
3 222
0
Многогрішний, Дорошенко, Самойлович, Мазепа, Хмельницький-молодший… Запам’ятати й розрізняти українських гетьманів хоча б періоду Руїни – завдання з декількома зірочками. А скільки було кошових отаманів, ватажків повстань… І всіх треба знати!
Своїм досвідом та спостереженнями з “Новою українською школою” поділилися вчительки історії Ольга Безгодкова, Марія Воротило та Ната Чорна.
Зберігайте поради, використовуйте та діліться з колегами.
Порада, з якої починають усі три експертки – це зробити з “підручникової” постаті живу людину. Розповісти учням про особливості характеру, звички, вдачу, про любов до когось/чогось. Показати, що за парадним портретом була звичайна людина: з емоціями, правильними чи не дуже рішеннями, прагненнями, амбіціями, мріями, слабкостями. Розповісти про секрети чи навіть гастрономічні вподобання. Діти “вмикаються” на речі, які їм звичні і знайомі. Особливо, якщо розповідати з гумором.
Педагогині пропонують конкретні робочі кейси, які і вчителя розвантажать, і дітям допоможуть швидше та якісніше розібратися з матеріалом.
“Я описую учням: є військовий намет. У ньому старшини думають, хто буде наступним гетьманом. На фоні кричать козаки. А перед старшинами сидить Юрась Хмельницький і реве. Бо йому всього 18, йому страшно, він не хоче мати справу ні з московським царем, ні з польським королем, це не його мрії, – розповідає пані Марія. – Обираю хлопця, який виконає роль Юрася. Кажу, що він має зробити. А далі він сам добирає аргументи, як і його опоненти. Вони разом думають, сперечаються, шукають компроміси, генерують ідеї. А я пояснюю, чи спрацюють їхні рішення відповідно до подій того часу.”
“Коли вивчали Дем’яна Многогрішного, то діти спершу питали, чому він Многогрішний – гріхів багато мав? Потім вони дізналися його політичну позицію, проаналізували діяльність. Побачили, що він усе ж відвернувся від Московії й такі: “Ага, то він усе ж не був зрадником? То най буде “незрадник”. Саме так, одним словом”, – розповідає вчителька.
Марія Воротило також користується методом асоціацій, які є зрозумілими для дітей: “У мене, наприклад, Сагайдачний – пірат і хуліган, Юрась Хмельницький – боягуз, Виговський – гетьман, який за всіх вигрібав. Коли ми починаємо з дітьми обговорювати когось, то вони самі радо підкидають слова, які їм зрозумілі та комфортні.”
З досвіду вчительки помітили, що найменш ефективними є:
Формати роботи з учнями, які рекомендують спікери, можна також доповнити аудіоуроками проєкту “Вчися вухами”. З їх допомогою вчитель може зекономити час на пояснення матеріалу чи легко надолужити урок, який скасували через повітряну тривогу.
Тетяна Павліченко, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: ГО “Смарт освіта”
Обговорення