Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Новий погляд на викладання історії України на прикладі одного з підручників

Партнерський матеріал

Через декілька років нинішні школярі матимуть за місію будувати й розвивати нову Україну. Тому сьогодні перед батьками, вчителями та суспільством стоїть надзавдання – виховати свідоме покоління, яке добре знатиме історію своєї країни, вмітиме простежувати циклічність історичних подій і робити власні висновки, аби не припуститися помилок минулого.

Звісно, чільне місце в цьому процесі займає шкільне навчання. До речі, виховання всебічно розвиненої людини, інноватора і громадянина – це й завдання Нової української школи.

Важливим елементом навчання школярів і школярок, помічником кожного вчителя є підручник. Від нього залежить і змістове наповнення уроку, і певною мірою його організація.

У цьому тексті спробуємо розібратися:

  • яка роль підручника на уроці та чому він є важливою “точкою конекту” з дітьми;
  • яким має бути сучасний підручник з історії України;
  • що пропонує для шкільних колективів видавництво “Ранок”.

СУЧАСНИЙ ШКІЛЬНИЙ ПІДРУЧНИК – ЯКИЙ ВІН?

Якість підручника залежить від авторського колективу й належно проведеної експертизи. Пригадаємо, що в одному з наших попередніх текстів ми розповідали про досвід одного з експертів, якому на розгляд трапився підручник автора, що “відверто спотворював історичну дійсність, додавав кремлівські історичні наративи: про добрих солдатів Червоної Армії, які хотіли допомогти варшавським повстанцям 1944 року, але не могли через втому і брак ресурсу”. До слова, попри рекомендації експерта, цей підручник таки надрукували. Звісно, це дуже прикра історія. Втім, сьогодні мова не про нього, а про вдалі зразки навчальних книжок.

Добре написаний та ілюстрований, методично продуманий підручник справді є помічником і учня, і вчителя. Окрема історія про підручник в умовах дистанційки – у такому випадку він має бути адаптований до самостійного засвоєння знань дітьми, має зацікавити їх, бути інтерактивним, конкурувати з привабливими для сучасних дітей компʼютерними іграми, соцмережами тощо. І, звісно, простим, зрозумілим, з вичерпною інформацією та чіткими фокусами на основному.

Понад десять років учителі-методисти Олександр Гісем та Олександр Мартинюк укладають підручники, за якими вчаться тисячі українських школярів. Їхній співавтор – Акім Галімов – журналіст, дослідник, автор і продюсер історичних проєктів, має чималий досвід у створенні популярного історичного масового контенту. Акім долучився до співпраці авторських колективів видавництва “Ранок”. Разом із Гісемом та Мартинюком вони створили новий підручник з історії України для 7 класів НУШ.

Далі на прикладі цього видання розберемо, яким має бути сучасний підручник з історії.

“АБИ ПІДРУЧНИК НЕ БУВ ЧЕРГОВИМ НАБОРОМ СУХИХ ФАКТІВ І ПЕРСОНАЖІВ, ІМЕН І ДАТ…”

Підручник з історії України для 7 класів створювали відповідно до нової модельної програми за стандартами НУШ. Підручник і, зокрема, його структура, адаптовані до особливостей сприйняття сучасних дітей.

Співавтор Олександр Гісем розповідає: “Підручник інтегрований з освітньою платформою іЗЗі, яка дає змогу “розширити межі” друкованої книги. Так, на платформі є додаткові завдання, ігри, історичні карти, картосхеми, інфографіки, ілюстративний матеріал, відео, навчальні тексти тощо. Водночас зазначу, що підручник є і самостійним продуктом. З ним можна легко працювати як у класі, так і самостійно учню вдома”.

Скриншот із платформи

Автори додають, що цей підручник є логічним продовження підручників з історії України для 5–6 класів. Як згадували вище, одним із головних завдань, яке ставили перед собою автори – створити підручник, за яким вивчати минуле й заглиблюватися в історичні періоди буде цікаво.

Часто вивчення історії в школі учні називають “нудним”, а після випуску із закладу освіти подекуди не мають навіть базових знань. Аби підручник не був черговим набором сухих фактів, персонажів, імен і дат, під час роботи фокусувалися на двох пунктах:

  1. цікавих деталях;
  2. звʼязок між минулим наших міст, сіл, землі загалом – і сьогоденнням.

Над інтеграцією маловідомих деталей у підручник працював якраз Акім Галімов, використовуючи власний досвід дослідження історичних фактів. Ось що він про це каже: “Деталі – це переважно мій досвід роботи в архівах та музеях. За 9 років зйомок історичних фільмів, я побував у десятках цікавезних установ по всьому світу. У секретному архіві Ватикану, Стамбульському та Національному архіві Франції. Просто зараз знімаємо в Державному архіві Швеції. Скрізь маю змогу бачити оригінали документів, які стосуються історії України, отримувати інформацію, яку важко знайти у відкритому доступі чи наукових виданнях.

Власне, те, що дізнаюся – розповідаю вчителям на своїх вебінарах, які ми разом із видавництвом “Ранок” проводимо двічі на місяць. Це додаткова інформація, яка розширює знання вчителів. Відповідно, вони можуть застосувати їх на своїх уроках. Також розповідаю про наші дослідження. Це ті самі “цікавинки”, які допомагають включити увагу учнів”.

МЕТОДИЧНА ПІДТРИМКА ТА ІНТЕРАКТИВ У ПІДРУЧНИКУ

У видавництві кажуть, що підручник демонструє сталість і послідовність нашої історії – доводить, що кожен наступний етап був логічним продовженням попереднього.

Простежувати цю сталість допомагають інтерактивні завдання, структурно-логічні схеми, фото та відео матеріали. Усі ці елементи спонукатимуть учнів до обговорення тих чи тих історичних тем. Сучасний підхід у шкільній програмі тим і характеризується, що значна частина підручника присвячена саме осмисленню нової інформації.

Приклад завдання з підручника

Приклад схеми з підручника

У такий спосіб, роль вчителя – це заохотити школярів до осмислення, застосовувати такі способи навчання, які будуть стимулювати учня думати, а не лише запамʼятовувати.

Ми привʼязуємо історії до нашого світу. Зараз працюємо над короткими відеороликами до параграфів підручника. Додатково ще будуть QR-коди.

Наприклад, для розділу, де розповідається про розквіт Русі та діяльність Ярослава Мудрого, будемо знімати невелике відео в Софії Київській, покажемо саркофаг Ярослава Мудрого, розповімо, що саме тут він був похований, а тіло пролежало аж до 20 століття.

Це дасть змогу учням ближче сприйняти історію, зрозуміти, що ця людина ходила по тій самій землі, що й вони, що він жив, правив, молився в центрі Києва та помер у нашій столиці”, – пояснює Акім Галімов.

Доданою вартістю підручника є можливість роботи на платформі. Там учні зможуть виконувати завдання, проглядати презентації до уроків і короткі відеоролики до теми.

Педагоги ж разом із підручником отримують методичну підтримку. Це має полегшити їхню роботу, зокрема, у частині підготовки до уроків. Так, на цій же освітній інтерактивній платформі іЗЗі міститимуться відповіді на питання, корисні поради, методичні розробки, запрошення на вебінари для професійного розвитку тощо.

ЯК РОЗВИВАТИ УЧНІВСЬКІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА ВСЕ Ж ЗАЦІКАВИТИ СУЧАСНИХ УЧНІВ ІСТОРІЄЮ УКРАЇНИ?

Учнівство змінюється. Навчання зараз потребує інших, актуальних підходів, різнопланових завдань, аби втримати цікавість дитини. Відповідно вчителю потрібно більше часу для підготовки наповненого уроку. Тому сучасний підручник має поєднувати в собі інновації й – найважливіше – якісний навчальний матеріал.

Думками про відповідність підручника потребам сучасного вчителя та учнів “Нової української школи” поділилася Марина Романенко, методистка з історії відділу інновацій та інтегрованих курсів, вчителька II категорії: “Підручник з історії для 7 класів має гарний сучасний дизайн, чіткі умовні позначення, що дає змогу легко в ньому орієнтуватися і знаходити потрібний матеріал. Усі дати, терміни, персоналії виділені окремо.

Умовні позначення в підручнику

Ще однією рубрикою підручника є робота з документами, що дає змогу учням практично застосовувати набуті знання. Підручник має багато схем і таблиць. Звісно, завдяки такій подачі матеріал засвоюється легше. А ще це розвиває в учнях математичну компетентність. Щодо інших компетентностей НУШ, то підручник має цікаві завдання до кожного параграфу, які підійдуть як для індивідуального виконання, так і для роботи в групах і парах”.

Аби сучасні школярі вивчали історію України, потрібно не змушувати, а намагатися зацікавити учнів. Це можна зробити завдяки формі подачі інформації, яка має бути сучасною, динамічною, простою. А нові методологічні підходи, використання інтерактивних завдань, своєю чергою допоможуть стимулювати пізнавальну активність у сучасних дітей, що схильні до “кліпового мислення”.

Маємо сприяти тому, щоб якомога більша кількість людей була зацікавлена в історії власної країни. Підручник – чудова точка конекту з дітьми. Якщо їм буде цікаво вчитися, то скоріше за все, надалі вони будуть із цікавістю досліджувати й відкривати сторінки історії”, – підсумовує співавтор Акім Галімов.

Редакція НУШ, видавництво “Ранок”

Титульне фото: НУШ, фото в тексті: видавництво “Ранок”

Матеріали за темою

Обговорення