Теми статті: вчителям, директорам, дистанційна освіта, НУШ, освітнім управлінцям, підручники
1 Грудня 2022
5 432
0
Партнерська стаття
Минулого року пілотні 5-ті класи НУШ уже апробували підручники з математики та інформатики, створені на основі закордонних. Учні встигли оцінити їхні переваги, а вчителі дали свій позитивний відгук видавництву.
Цього року підручники з математики та предмета “Я досліджую світ” на основі закордонних адаптували вже для першачків НУШ. За основу взяли закордонні видання Vector.Math&Science – MM Publication Group та Cambridge University Press.
Основні переваги цих підручників – чіткі пояснення, практичні завдання, розвиток прикладних навичок, можливість групової та проєктної роботи, головні герої-помічники, що доступно пояснюють теми.
“Нова українська школа” розібралася:
За словами Світлани Радченко, головної редакторки бренду Formula видавництва “Лінгвіст”, нові підручники з математики та “ЯДС” від Cambridge та Vector допомагають уже з першого класу реалізовувати основні принципи STEM-освіти.
“В основі видань лежить навчальна технологія 5E’s, що складається з п’яти етапів:
Саме це дає змогу реалізувати основні принципи STEM-освіти”, – розповіла Світлана.
Наприклад, з математики для першого класу замість традиційних підручників будуть навчальні посібники.
“Першачки зможуть писати прямо в посібниках. Такий підхід до навчання вже давно застосовують закордоном і це прекрасно, що в Україні це також впроваджують”, – зауважила Світлана Радченко.
Світлана наголосила, що підручники адаптовували вчителі-практики, під псевдонімом Джон Ендрю Біос, які знають проблеми переобтяжених текстом підручників, за якими дітям не цікаво вчитись.
“Багато підручників не суттєво змінилися ще із часів мого навчання в школі, але з того часу змінився світ та змінилися діти. Тому сучасним учням потрібні інші, принципово нові підходи до навчання. Їм цікаво досліджувати, пізнавати світ тактильно, майструвати щось власними руками, а не просто сидіти слухати вчителя і читати підручник”, – каже Світлана.
Деякі вчителі з обережністю ставляться до адаптованих підручників. Мовляв, це щось чуже, що не підходить для української програми. Богдана Калиновська, редакторка-методистка одного з адаптованих підручників, каже що адаптація – це не просто переклад та друк підручника.
“У різних країнах відрізняються навчальні програми: щось вивчають пізніше, ніж українські учні в першому класі, щось раніше. Наші експерти враховували українські реалії, тож усі завдання та матеріали відповідають українській програмі (зокрема, типовим освітнім програмам Р. Б. Шияна та О. Я. Савченко). Основні зміни стосуються саме методики викладання. У наших підручниках закладені цінності НУШ”, – наголосила Богдана.
За словами редакторки Оксани Кадури, унікальністю цього видання є те, що це посібник, з яким діти можуть взаємодіяти.
“Кожен навчальний посібник призначений для кожної дитини й в ньому передбачені місця, де діти можуть записувати відповіді, робити позначки. А в другій частині також є додаткові матеріали, які діти можуть вирізати”, – розповіла Оксана Кадура.
Основа посібника – діяльнісний підхід, коли діти застосовують теоретичні знання на практиці. Він спонукає дітей до критичного мислення, комунікації та співпраці. Адже у вправах багато роботи в групах та парах. Це добре розвиває комунікативні навички, вміння домовлятися, висловлювати свою думку.
За словами редакторки, завдання побудовані так, що учні можуть вигадувати власні методи обчислення, запам’ятовування інформації та використовувати їх, якщо ці ідеї працюють.
“Наприклад, дитина може вигадати власний метод, як їй зручно додавати, віднімати чи запам’ятовувати назви компонентів дії додавання і віднімання. Учні це обговорюють між собою, діляться своїми методами та ідеями, а вчитель заохочує їх до цього”, – поділилась Оксана Кадура.
Свої теоретичні знання діти закріплюють на практиці: зокрема, під час вивчення геометричних фігур учні взаємодіють із кожною з них. Беруть фігуру в руку, вивчають тактильно, рахують грані, порівнюють скільки граней у піраміді чи кубі тощо.
“Загалом завдання повністю трансформувались. Вони не такі, як ми їх звикли бачити раніше. Зараз недостатньо прописати два рядочки цифр. Дітям має бути цікаво вчитись, а для цього завдання мають бути поєднанні із реальним життям”, – розповіла Оксана Кадура.
Наприклад, в одному із завдань учням пропонують зробити припущення щодо кількості дітей та цукерок. Після цього діти можуть порахувати та зрозуміти, чи вистачить цукерок на цю кількість дітей.
“Процес навчання буде результативнішим, коли діти бачитимуть, для чого їм вивчати математику й де її можна використати в реальному житті”, – зауважила редакторка.
Перевагою є і навчально-методичний комплекс видання. “У команді” з навчальним посібником:
У посібнику з математики від видавництва Vector. Math&Science – MM Publication Group зробили акцент саме на зображеннях та кольоровій гамі.
Редакторка-методистка Богдана Калиновська розповідає: “Він дуже яскравий. На кожному розвороті є одна сторінка, яка має вигляд великої ілюстрації. Саме на ній і розміщені пояснення до уроку.
Ми вирішили створити саме такий кольоровий підручник, адже першокласники ще не вміють добре читати, тому візуальна складова несе для них більше інформації, ніж текст. Коли ми проводили експерименти й діти знайомились із цим посібником, то одразу було видно наскільки їх зацікавлюють малюнки. Вони в них просто “залипали”, – розповіла редакторка.
Однією з особливостей посібника є наявність вісьмох героїв-школярів. Вони не просто розповідають дітям правила, а й разом із ними вчаться, досліджують тему. Кожен урок починається з проблеми, яку учні мають вирішити. Тут на допомогу дітям приходять герої, які роблять їм підказки та допомагають долати цей шлях разом.
“Більшу частину уроку діти мають працювати в групах, а за допомогою різних ігор, роздаткових матеріалів на практиці вчитися застосовувати теорію”, – розповіла редакторка.
Тут навчально-методичний комплекс видання складається з:
У підручнику “Я досліджую світ” також є вісім героїв, яких діти зустрічають і в посібнику з математики. За словами Богдани Калиновської, завдяки цьому деякі теми з математики та ЯДС можна поєднувати.
“Коли минулого року в школах пілотували цей підручник, то вчителі казали, що за допомогою героїв у книжці та вдало підібраному візуалу, у дітей швидше виникала цікавість. Вони могли довго спостерігати за темою в підручнику, а герої надихали їх працювати в парах та групах”, – розповіла редакторка.
Велика увага приділяється саме тому, щоб діти вчилися висловлювати свою думку та слухати інших. Питання завжди побудовані так, що не мають однозначної відповіді й спонукають до дискусії. Наприкінці уроку учням пропонують провести власне дослідження, наприклад, зробити щось своїми руками, зняти ролик тощо.
Саме видання складається з:
Ірина Волкова, дизайнерка підручника з математики від видавництва Cambridge University Press, каже, що харизматичні головні герої підручника та ілюстрація кожного завдання приковують увагу дітей із першої сторінки.
“Дизайн створювався з урахуванням особливостей дітей молодшого шкільного віку, щоб їм не було нудно. Є додаткові матеріали, що розвивають не тільки просторові уявлення, а і дрібну моторику. Наприклад, в одному із завдань потрібно вирізати елементи та прикрасити ними кімнату до Нового року (ялинка зліва від каміна, мішок із подарунками коло крісла тощо)”, – зазначила Ірина Волкова.
Як розповіла дизайнерка Аміна Шандура, під час створення візуалу математики та ЯДС від видавництва Vector під вікову категорію дітей спеціально підбирали шрифти, їхній розмір, колірну гаму та графічне наповнення.
“Важливо було створити збалансовану візуальну картинку та відділити важливу інформацію від другорядної. Для цього я використовувала акцентні кольори, збільшений кегль тексту й рамки.
Ще в підручниках часто використовуємо лаконічну інфографіку, яка допомагає дитині краще сприймати та запам’ятовувати інформацію завдяки виразним графічним елементам. Водночас ми збалансували кількість візуалу, щоб діти не втрачали концентрацію від перенасиченості деталями”, – поділилася дизайнерка.
За її словами, велику увагу приділяли й образу вісьмох героїв-школярів, які разом з учнями проходять весь шлях вивчення математики та ЯДС у першому класі. Важливо було відобразити реальність, але в дитячому стилі, уникати застарілих образів та не допускати дискримінаційних сцен. Усі герої різні, тому кожен може знайти свого улюбленого, який надалі буде мотивувати до навчання.
У всіх трьох виданнях запланована інтернет підтримка з інтерактивними вправами та завданнями для повторення, каже Світлана Радченко.
“Під електронною версією я маю на увазі саме інтерактивний підручник, а не просто PDF-файл для перегляду. Також в електронній книжці вчителя будуть поради щодо роботи з виданнями, можливими труднощами учнів та покроковим описом рекомендацій щодо проведення уроків. Додатково надаватимуть презентації до уроків, які вчителі зможуть завантажити в нас на сайті з вересня”, – розповіла головна редакторка.
Вчителі також можуть отримати консультацію від видавництва щодо викладання за новими підручниками, пройти вебінари та марафони на актуальні теми, розповіла Анна Цисаренко, освітня консультантка бренду Formula, видавництва “Лінгвіст”. Видавництво проводить консультації, демо онлайн-уроки, методичні заходи: усе це відбувається онлайн, а всі охочі можуть подивитися запис на YouTube-каналі. Повідомлення про нові події з’являються на сайті видавництва та в соцмережах (Facebook, Instagram).
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне зображення: автор – racorn, Depositphotos
Обговорення