Теми статті: PISA, батькам, вчителям, директорам, математика
29 Січня 2021
15 199
0
Наступного року Україна вдруге візьме участь у міжнародному дослідженні PISA, яке оцінює три компетентності: читацьку, математичну і природничо-наукову. У 2018-му зосереджувалися на читанні, а тепер у фокусі буде математика.
У 2018 Україна отримала гірші результати в усіх трьох галузях, як порівняти із середніми значеннями навчальних досягнень учнів у країнах ОЕСР.
Тому “Нова українська школа” розпитала експертів, як можна допомогти учням бути краще готовими до тестування й на що звертати увагу батькам та вчителям. Перша стаття – про математику.
Розповідає Юлія Простакова, старша екзаменаторка з математики PISA в Україні, кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри математики ХНПУ імені Г.С.Сковороди.
Читайте також поради вчителям щодо підготовки учнів до тестування з читання та природничих наук
Математичний складник дослідження PISA має на меті визначити, наскільки в 15-річних підлітків розвинена здатність використовувати знання й уміння з математики задля розв’язання різноманітних життєвих проблем, для чого необхідна математика.
Тобто знання та вміння мусять мати прикладний характер. Якщо учень може дати означення відсотка, але не може обчислити, скільки має заплатити за товар із 15% знижкою, то, мабуть, здатність використовувати знання й уміння з математики задля розв’язання життєвих проблем у нього сформована недостатньо.
Водночас, неможливо формувати цю здатність, фактично математичну компетентність, якщо не відпрацьовані на достатньому рівні навички виконання арифметичних дій із дробами, раціональними числами, вміння будувати математичну модель проблемної ситуації або скласти схему за умовою математичної задачі.
Тож учитель насамперед має мати за мету не підготувати учнів до розв’язування завдань PISA, а підготувати учнів до використання набутих у школі знань у реальному житті, працювати на формування в учнів математичної компетентності взагалі. Тоді й завдання PISA вони будуть успішно розв’язувати.
Важливо, щоб учителі працювали як єдина команда й були націлені не просто на те, щоби дитина отримала 10–12 балів з окремого предмету, а на формування комплексних знань, світогляду дитини.
Важливо показати учням зв’язок навчання та реального життя, а також взаємозв’язки між дисциплінами, акцентувати на тому:
Такий підхід, коли показано, як навчальні дисципліни переплітаються одна з одною, дає змогу учням повніше, глибше опанувати навчальний матеріал загалом.
Математична підготовка не має обмежуватися підготовкою до розв’язання певних типів завдань, а важливо формувати математичну компетентність учнів загалом.
Завдання з математики в дослідженні PISA-2018 за формою подання відповіді можна поділити на:
Два останніх типи були найцікавішими щодо аналізу відповідей учнів.
Завдання з математики, використані в PISA-2018, можна групувати з різних позицій:
Якщо ж групувати завдання за математичним змістом, то можна побачити такі категорії:
Найбільш проблемними виявилися завдання, які перевіряють уміння аналізувати різні типи даних: їхні характер і походження, їх збір і різні способи представлення, їх інтерпретація та прогнозування на їхній основі подальших дій чи висновків.
Це неповний перелік змісту завдань. У завданнях PISA перевіряли й навички виконувати звичайні арифметичні операції, й ознаки подільності, і просторову уяву, і вміння користуватися картами / схемами, масштабом, і вміння розв’язувати рівняння та нерівності.
Батьки можуть допомогти дітям досягти кращих успіхів. Дані PISA–2015 свідчать, що активність батьків (обговорення з дітьми та вчителями успіхів або проблем у навчанні, створення теплої сімейної атмосфери) позитивно позначаються не лише на навчальних досягненнях дітей, але й, наприклад, на тому, наскільки підлітки почуваються задоволеними життям.
Надія Швадчак, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – halfpoint, Depositphotos
Обговорення