Теми статті: батькам, вчителям, директорам, освітнім управлінцям, якість освіти
6 Квітня 2024
2 399
0
“Я переглядаю перші фотографії, коли ми лише починали розробляти стратегію розвитку школи з Решетилівським ліцеєм. Хтось – у собі, хтось дивиться на нас, не розуміючи, чого ми хочемо, хтось уже готовий піти. А збоку сидить директор школи, який говорить: “У нас уже є стратегія. Може, я вам її дам і цього досить?”. А я йому відповіла: “А можна я у вас заберу один примірник? І коли ми напишемо нашу з вами стратегію – порівняємо”, – пригадує Марина Крилевець, менторка “Школи дієвої демократії” від Швейцарсько-українського проєкту DECIDE, завідувачка відділу розвитку дошкільної та початкової освіти в Полтавській академії неперервної освіти.
Забігаючи наперед, стратегії порівнювати не довелося. Ще на етапі розроблення було зрозуміло, що підходи до її написання різні. Про це говорить і директорка Терешківського ліцею, що на Полтавщині.
“Раніше, коли ми писали стратегію, – це був просто план. Перше, друге, третє, четверте. Не проводили жодних опитувань серед учасників освітнього процесу, не розуміли, що вони думають про школу та про процеси в ній. Це було суто наше вчительське бачення. Тут усе було інакше. Підхід полягав у зануренні в теперішній стан речей і залученні якомога більшої кількості зацікавлених людей до написання стратегії. Саме тому нам уже вдалося багато чого втілити”, – розповідає Лариса Шевченко, директорка Терешківського ліцею.
У першому тексті “Нова українська школа” розповідала про 6 кроків до дієвої стратегії закладу освіти. А для цього (другого) матеріалу ми поспілкувалися з менторкою проєкту, яка допомагала розробляти стратегію розвитку Решетилівському ліцею, та із директоркою Терешківського ліцею, де також розробляли стратегію. Тож із цієї статті ви дізнаєтеся:
Решетилівський ліцей обʼєднує 130 педагогів і 757 учнів. Коли Марина Крилевець і Олена Буйдіна (менторки DECIDE) приїхали до закладу освіти, виявилося, що він опорний. І в нього є ще три філії.
“Ми практично писали одну стратегію на чотири заклади освіти. Серед них – ще одна школа із 421 учнем – Решетилівська філія І ступеня, і дві менших – Потічанський НВК (63 учні й 14 дошкільнят) та Решетилівська філія І ступеня з дошкільним підрозділом (38 учнів і 32 дошкільники). Отже, ми вирішили об’єднати зусилля. Але уявіть, що в кожній школі свій педагогічний колектив, свій директор, свої запити та проблеми”, – розповідає Марина Крилевець.
“Як тільки ми відчинили двері, я побачила, що вони готові стартувати. Усі були налаштовані на активну роботу. Памʼятаю, такий сонячний день, усі зібралися і сказали нам: “Добре, якщо не хочете брати нашу стратегію, робімо щось!”. І почалося.
Отже, знайти команду справді зацікавлених людей – це перший крок до успіху”, – каже пані Марина.
“Ми хотіли почути правду, щоби це підбадьорило школи вийти на нові вектори. Долучили до анкетування навіть учнів 3–4 класів маленьких шкіл – у них також є своя думка. Усі знали, що в школі пишуть якийсь важливий документ”, – розповідає менторка.
А ще діти думали не лише про навчання, а хотіли більше сучасних просторів на території школи, у яких можна проводити й вільний час. Зокрема, сучасну бібліотеку та затишний двір. Усі писали про обладнані укриття. Батьки ж хотіли більшої залученості в життя школи.
“Далі розпочалося, як я це називаю, “сродна праця”. Ми разом брейнштормили, через які проєкти можна задовольнити запити учасників освітнього процесу та реалізувати візію і місію. Стратегічні цілі виокремили в конкретні завдання. Важливо було врахувати, що у великій школі – свої проблеми, а в менших – свої”, – каже Марина Крилевець.
“На кожному кроці написання стратегії в аудиторії зʼявлялися нові люди. Заходжу якось і бачу, що тут точно понад 19 людей. Запитую: “Це хто?”. “А це ті, хто захотіли доєднатися”, – кажуть.
У нас триває практична робота, відчиняються двері – і ще хтось заходить. Думки висловили, подискутували… Старшокласники знали, що ми сьогодні в школі, що процес написання триває. Тож приходили зі своїми ідеями й думками. Так, у нас щоразу додавалися нові люди”, – усміхаючись, пригадує менторка.
Процес обговорення, виокремлення і написання здружив колективи шкіл між собою. Раніше, якщо й були спільні заходи, то запрошували лише директора й заступника. А цього разу вдалося познайомитися та об’єднатися й учителям. Це дало змогу відчути, що всі люди, причетні до опорної школи та філій, – єдиний цілісний колектив.
“Було цікаво спостерігати, як вони подивилися одне на одного іншими очима. Почали усвідомлювати, що в кожного свої переваги, відповідно, і сприймати одне одного інакше. Зокрема, не боячись, вчитися в колег і переймати досвід. Це обʼєднало, здружило, примирило”, – пояснює пані Марина.
Стратегії розвитку шкіл, за рекомендаціями DECIDE, пишуть на пʼять років, а перспективний план упровадження стратегії – на три роки. Також у межах кожної стратегії є докладне планування на рік. Наприклад, стратегічні цілі для Решетилівського ліцею та філій, зокрема, такі:
“Харчоблок уже переобладнали, а приміщення їдальні нині суміщене з актовою залою. Тож у планах розмежувати простори”, – пояснює Марина Крилевець.
В одній із маленьких шкіл планують побудувати спортзал. У них є пристосоване приміщення. Натомість у планах – мати спортзал з урахуванням потреб інклюзії, а також переобладнати шкільний стадіон.
В усіх школах хочуть оновити шкільні меблі та класні кімнати. Також є потреба збільшити кількість шкільних туалетів. А ще планують хтось – осучаснити, а хтось – побудувати укриття. Окрім цього – встановити систему внутрішнього й зовнішнього відеоспостереження.
У планах і створення зон відпочинку для дітей – як у приміщенні, так і на подвір’ї. Тобто обладнання коридорів, рекреаційних зон, фоє, встановлення альтанок і лавок. А ще створюватимуть батьківську кімнату. Для цього треба удосконалити одне з приміщень, зробити більшим і проводити там просвітницькі заходи для батьків.
“Робити все можливе й неможливе – щоб не “загубити” цих теперішніх і майбутніх лідерів, продовжувати з ними співпрацю, залучати до шкільного життя і змін, показати перспективи в громаді”, – говорить пані Марина.
Під час дистанційного навчання заклад використовує єдину цифрову систему Google Workspace for Education. Це дає змогу в кожному віртуальному класі виставити ці критерії. Для батьків, вчителів та учнів проводять різні заходи, конференції, консультації, години спілкування із цієї теми. Окрім того, розробили Положення про академічну доброчесність у закладі освіти.
“Усі ці плани – реальні. Виходили з того, щоб не фантазувати. Ми одразу планували кошти на ці проєкти. Десь має бути спільна участь у фінансуванні, десь треба написати проєкт і залучити грант.
Кожну ідею ми розбирали на шматочки та критично оцінювали підходи. Наприклад, якщо школа така, що її завтра-післязавтра закриють, а вони собі ставлять за ідеєю стати флагманом освіти в громаді – то це фантазії. Треба бути реалістами. Можливо, є сенс побудувати укриття. І тоді батьки не боятимуться віддавати туди своїх дітей. А далі вже будемо говорити про інновації”, – пояснює Марина Крилевець.
Нещодавно Решетилівські заклади освіти презентували перші кроки реалізації стратегії під час експертної сесії, у якій узяли участь 13 закладів освіти-партнерів проєкту DECIDE з Івано-Франківської, Одеської та Полтавської областей. Нині, за словами менторки, біля однієї зі шкіл почали будувати велике укриття, працюють над системою оцінювання та розвитком інклюзивного навчання. А ще змінився освітній простір.
“Управлінці подивилися на школу очима дітей і врахували їхні думки. Що діти вважають зайвим – прибрали. Тепер, наприклад, за бажанням дітей, створили красиві фотозони. Влаштовуючи виставки, збирають гроші, які перераховують на ЗСУ”.
Менторка наголошує: дієва стратегія розвитку школи важлива, бо вона не підійде більше нікому, її не можна списати чи вкрасти. Адже кожна школа – унікальна, і запити також особливі. Отже, зусилля, бачення та методи вирішення відрізнятимуться. Стратегію Решетилівського ліцею можна переглянути тут.
“Знаєте, і я на собі відчула силу спільної роботи. За цей час ми з колективами дійсно зріднилися. Вони телефонують, ми можемо говорити на вихідних, вони нас щось запитують, ми шукаємо, відповідаємо, підтримуємо. Головне в цьому процесі – не бути байдужими ані батькам, ані дітям, ані керівництву, ані педагогам. І тоді точно буде успіх”, – завершує Марина Крилевець.
“Громада писала свою стратегію розвитку громади. То чому ж нам стояти осторонь? Ми також хотіли дієву стратегію”, – починає Лариса Шевченко, директорка Терешківського ліцею.
До робочої групи запрошували в шкільних Viber-групах. Здебільшого серед учителів і батьків відгукнулася молодь. Пані Лариса зізнається, що хвилювалася чи хлопці-старшокласники будуть включатися в процес, адже, здавалося, що вони не зовсім зацікавлені та трохи інертні. Зрештою, саме вони пропонували чи не найбільше цікавих ідей.
“Діти хотіли комфортних умов у школі. Вони спостерігали, як у громаді почали частіше робити капітальні ремонти – і їм це сподобалося. Вони писали, що хочуть сучасні класи й обладнання. Також їхнє бачення – молоді викладачі. Звісно, ми розуміємо, що з молоддю вони швидко знаходять спільну мову”, – розповідає Лариса Шевченко.
Зрештою, працювали разом із батьками, педагогами та управлінцями, щоби написати справді дієвий документ і врахувати тенденції, які виявили в опитуванні. Це також було новинкою для ліцею, адже до цього такі документи розробляли лише педагоги.
Вдалося покращити роботу шкільної їдальні. У закладі освіти вчиться 600 учнів. Вони пропонували, щоб у школі була буфетна продукція. Тоді виникло запитання: як кожен може зробити замовлення, щоби це не відволікало ані вчителів, ані працівників їдальні? Вирішили створити електронну систему замовлень. Над цим працював учитель інформатики.
“Так, діти й батьки онлайн замовляють сніданки й буфетну продукцію. Також там є змога скасувати замовлення, якщо, наприклад, дитина захворіла. Так, на 9 годину ранку, коли відбувається основна закладка продуктів, працівники їдальні бачать, скільки потрібно порцій. Так само це працює і з групою подовженого дня. Зрештою, бухгалтерія отримує звіт, скільки батьки мають заплатити за харчування дитини. Раніше це робили класні керівники, а тепер бухгалтерія бачить конкретну картинку й надсилає батькам квитанцію про оплату”, – пояснює директорка Лариса Шевченко.
Нині до цієї системи доєдналася також одна з філій.
Ще із запланованого в стратегії вдалося придбати новий шкільний автобус. Це зробили коштом громади.
Нині завершується капітальний ремонт укриття, на які виділили кошти DECIDE і громада. А ще почали модернізацію закладу освіти: утеплення, заміну даху, вікон, дверей тощо за програмою відновлення України.
Ось тут – докладний план впровадження стратегії, а тут – власне, стратегія.
“Бо це чітке перспективне бачення. Нам зрозуміло, що треба робити сьогодні й що вийде за п’ять років. Також важливо, що стратегія змінювана. Якщо щось не вдається, ми можемо переробити, дописати, допрацювати або перенести. Це наближений до життя документ. Адже, зрозуміло, що не завжди все вирішується одразу. Наприклад, якщо ми плануємо реалізувати щось за кошти громади, то залежимо від неї. Маємо презентувати, мотивувати, переконати відповідальних за це”, – говорить директорка Терешківського ліцею.
Серед переваг такого прискіпливого написання директорка називає деталізацію. Наприклад, у стратегії можна просто написати “модернізація”, а можна докладно пояснити, що саме це означає, що для цього треба зробити та де взяти кошти.
Так, у Терешківському ліцеї запланована модернізація у два етапи.
“Також класно, що ми чітко прописуємо, що хочемо бачити в результаті. По-перше, це добре для нас самих, бо є чіткий стимул. А по-друге, коли звертаємося по допомогу за коштами, то маємо чітко обґрунтувати очікувані результати. А в нас уже все є в стратегії – нічого не треба вигадувати”, – каже пані Лариса.
Зрештою, коли в школі почалися зміни, діти із громади, які відвідували міські школи, почали повертатися. Наразі, за словами пані Лариси, ідеться про 100 учнів, які повернулися в Терешківський ліцей на навчання.
Марія Булейко (Марковська), спеціально для НУШ
Фото надали менторка та директорка ліцею
Обговорення