Теми статті: вчителям, директорам, освітабезкорупції
27 Листопада 2020
62 443
0
Під час mini-EdCamp’у в Запоріжжі Ірина Бакаленко, доцентка кафедри української літератури Запорізького національного університету, розповідала про методики фасилітації в навчанні та дала поради, як учителі можуть їх застосовувати.
“Нова українська школа” записала головне.
*Текст підготовлено в межах проєкту USAID_ВзаємоДія, мета якого – доброчесне українське суспільство з нульовою толерантністю корупції. Зокрема, проєкт розробив антикорупційні інструменти для уроків. Більше про них читайте за цим посиланням.
Фасилітація (якщо перекласти) – це полегшення виконання завдання. Це спосіб допомогти групі мислити в найкращий спосіб. Але просто не означає легко.
Ключове у фасилітації навчального процесу:
Відмінність від традиційного підходу:
Традиційна робота з групою (обговорення | Фасилітаційний підхід |
Ті, хто швидше міркують і активніше висловлюються, узурпують більшу частину часу | Беруть участь усі в групі |
Запитання сприймаються як виклики, ніби людина сказала чи зробила щось неправильно | Запитання – це основа зацікавленості, учасники заохочують одне одного, щоби пояснити суть повідомлення |
Перебивають одне одного | Змога кожному висловитися |
Відмінності в позиціях сприймаються як конфлікти, яких уникають чи заглушують, потім обговорюють кулуарно | Протилежні погляди не замовчуються та співіснують у межах однієї дискусії, складні питання потребують думки кожного |
Учасники не слухають і не розуміють репліки одне одного, оскільки зайняті формулюванням власних | Учасники слухають одне одного, бо знають, що будуть почуті |
Проблему поспішають визнати розв’язаною, як тільки найшвидші знайшли відповідь | Проблема розв’язана, коли всі, кого вона стосується, зрозуміли аргументацію |
Фасилітатор:
Фасилітатор не визначає, чи група прийшла до правильного розв’язання проблеми. Він лише провідник у процесі розв’язання проблеми.
За процес навчання відповідають усі – й учні, і вчителі, і батьки. Внесок учителя в тому, щоби створити сприятливе освітнє середовище для всіх.
Зміна ролі вчителя:
Від | До |
Викладання предмету, де вчитель – носій знань | Фасилітації процесу навчання (пропонує виклики, показує дорогу у світ) |
Центрального фокусу на вчителеві | Центрального фокусу на тому, хто навчається |
Розповідання | Запитування |
Класних кімнат | Просторів для навчання, навчальної спільноти |
Боязні помилок | Ставлення до помилок як до можливості навчитися та вирости |
Індивідуальних успіхів учня | Спільних успіхів |
Конкуренції | Співпраці |
Фокусування на навчальних результатах (математика, читання) | Розвиток індивідуальних компетентностей, а також соціальних і емоційних навичок |
Коло (рада)
Потрібні: стільці, розставлені колом (щоб учасники бачили одне одного); предмет, який передають, щоби дати право голосу; або дзвіночок із приємним звуком у фасилітатора, який передає право голосу.
Світове кафе
Пасує для засідань, педрад, будь-яких зустрічей із багатьма питаннями, планування роботи, підведення підсумків, вирішення комплексних питань.
Під час світового кафе в приміщенні має бути кілька столів. За кожним обговорюють різні теми. Кожна група має обрати одну людину, яка модеруватиме обговорення за столом і все записуватиме. Тоді відбуваються кілька періодів обговорення. Після завершення кожного, модератори переходять до інших столів (або ж лишаються на місцях і переміщуються учасники) і поновлюють обговорення з новими учасниками, коротко пояснивши попередні напрацювання. Так усі групи мають можливість обговорити всі теми, не витрачаючи багато часу.
Після обговорень модератори столів презентують напрацювання перед загалом. Згодом відбувається планування подальших кроків.
Мозковий штурм
Лише після мозкового штурму можна обрати ідеї.
Методика номінальних груп
Етапи:
Технологія відкритого простору ((не)конференція)
Учасники обговорюють і діляться знаннями з питань, які їх хвилюють. Кожен може бути в ролі як лідера (тобто, поділитися чимось, поставити запитання), так і слухача.
Принципи:
Онлайн-дошки для проведення фасилітації: Miro, Stormz, Mural, Padlet, Inout, Lino.
Вікторія Топол, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – gpointstudio, Depositphotos
Ця публікація стала можливою завдяки підтримці американського народу через Агентство Сполучених Штатів з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цієї публікації є виключною відповідальністю громадської організації “ЕдКемп Україна” і необов’язково відображає погляди USAID чи Уряду Сполучених Штатів.
Обговорення