Теми статті: вчителям, директорам, освітнім управлінцям, партнерська публікація
14 Грудня 2021
3 910
0
Уявіть, що на уроках діти розробляють нові туристичні маршрути для іноземної делегації, створюють інфографіку для сусідів із закликом економити воду, проводять енергоаудит будівлі школи й вчаться подавати проєкти для отримання громадського бюджету.
А ще грають у вибори, обираючи різні ролі: одні – кандидати в мери, які виголошують обіцянки, інші – виборці, які визначають найкращого кандидата. А “виборча комісія” відповідальна за підрахунок голосів і оголошення результатів чесних виборів.
Тобто учні обігрують ситуації з реального життя, що в майбутньому допоможе їм краще розуміти, як відбуваються ті чи інші процеси в громаді й державі загалом, брати в них участь, бути відповідальними – й змінювати своє місто чи село.
Усе це можна втілити, впроваджуючи спеціальну навчальну програму-гру, розроблену на основі книжки “У міста є я”. Гру “У міста є я. Версія: Луцьк” розробили авторка книжки Ірина Озимок і ГО “Ефект дитини”.
“Сьогодні доросла я спостерігаю, як важко створити ОСББ, обстоювати зелені насадження чи виборювати доступність у місті. Але нас ніхто не вчив, як треба поводитися з містом, і як воно має поводитися з нами. А нове покоління небайдужих мешканців має всі шанси спільно створювати якісне та комфортне середовище”, – каже Ірина Озимок.
“Нова українська школа” розповідає про те:
Перед пілотуванням гри в школах юні лучани зустрілися з мером міста. Вони ставили очільнику запитання про те, як функціонує місто, а в сесійній залі “попрацювали” в ролі місцевих депутатів. Діти пропонували зрілі та важливі зміни, що можна впровадити в Луцьку.
Наприклад, збільшити озеленення, зробити безпечні пішохідні переходи, більше працювати з інклюзією, сортувати й компостувати сміття, організувати притулки для тварин.
“Тоді ми вкотре усвідомили, що в дітей дуже цінні та прикладні ідеї, що відображають потреби всієї громади. Залишилося ще навчити їх це впроваджувати. Адже розвиток проєктного мислення, командної роботи, комунікаційних навичок й аргументації – теж завдання школи”, – розповідає Ірина Озимок.
Подія була частиною серії регіональних зустрічей дітей з міськими головами, що відбувалися влітку за організації Western NIS Enterprise Fund. Фонд підтримує низку освітніх проєктів, адже вважає найкращою інвестицію в людей.
У вчителів була своя програма – лекторій з урбаністики. Урбаністика – нова шкільна дисципліна, впевнено працювати з якою хотіли допомогти педагогам. Адже для того, щоб якісно пояснити учням, як працюють правила міської зональності чи принципи безбар’єрності, педагоги мають почути це від експертів галузі.
Після цього почалося впровадження гри.
Це – повноцінний курс із 10 уроків. У кожному продумані інтерактиавні завдання, як-от прослухати подкаст, переглянути відео та попрацювати в команді. Гра відповідає принципам та підходам НУШ, її можна інтегровувати в різні предмети або створити окремий урок чи позакласне заняття.
За словами голови громадської організації “Ефект дитини” і співавторки гри Анни Ольхової, гру створили, щоби розвинути в дітей “м’які навички”. Вони виконують дорослі завдання, з якими щодня працюють фахівці міських рад, комунальних служб, громад в Україні.
За основу взяли метод case study (занурення та вивчення конкретної справи з реального світу). Метод застосовують, як правило, у вищих навчальних закладах Європи та США.
Книжка містить чимало прикладів із різних міст світу й демонструє юним українцям, що таке глобалізація. Водночас “У міста є я. Версія: Луцьк” адаптована до місцевих реалій, аби дати можливість дітям прожити реалістичний досвід і зрозуміти, що таке дитяча участь і які саме інструменти в них є вже сьогодні.
“Так, гра більш реалістична та захоплива для дітей, адже все – по-справжньому. Вона містить приклади із життя лучан – ми збирали матеріали з місцевих медіа й спілкувалися з міськими жителями, – ділиться Анна. – Детальне вивчення проблем конкретної громади – це родзинка гри, яку ставила собі за мету Ірина під час створення “У міста є я”. Книга захопила і дітей, і вчителів, і що важливо – батьків. Така командна робота часто звучить у контексті НУШ – і ми її досягнули”.
У пілотному проєкті взяли участь:
Педагоги отримали методологію проведення гри, але могли обрати, як інтегрувати її у навчання. Так, деякі школи домовилися з батьками про окремий 6-й урок раз на тиждень. Інші інтегрували методологію у предмет “Я досліджую світ”, дехто займався на заняття групи подовженого дня. А хтось із дітей навіть пропонував читати книжку на уроці української мови.
Тепер учителі зізнаються, що діти запитують, коли буде наступний урок, стають сміливішими у висловлюваннях і спілкуванні між собою, можуть не погоджуватися з думкою іншого, але аргументують свою і з повагою ставляться до думок інших.
“Коли ми писали лист меру, діти озвучували свої побажання щодо змін у місті: майданчики, освітлення, навіть спеціальний транспорт для екскурсій. Також ми долучили батьків до уроку про бюджет – запросили тата-депутата, який детально розповів про видатки і був здивований, скільки запитань у дітей.
А ще дітям сподобалася роль містопланувальників – вони малювали плани міста. Й оскільки діти живуть у різних районах, вони дуже доповнювали одне одного. Єдине зауваження – радила б розтягнути програму на рік, бо ми глибоко вникаємо в кожну тему”, – ділиться враженнями вчителька Луцької спеціалізованої школи №1 Лариса Мартинюк.
Вчителька Луцької гімназії №4 Аліна Лихач додає, що для розгляду однієї теми й занурення в неї треба 2-3 уроки. Перший – аби попрацювати з книжкою та повторити теоретичну базу. Другий – для практичних завдань за методологією, а третій – для доопрацювань і підсумків.
Усі вчителі потребують більше часу для програми. Кажуть, що таке навчання викристалізовує в дітей розуміння, що ми всі не живемо окремо, а залежимо від поведінки одне одного. Завдяки проєкту діти, батьки й учителі зближуються й розуміють, що мають бути частиною суспільства.
“Тему влади міста ми опрацьовували з учнівським самоврядування, батьки допомагали дітям готувати передвиборчі кампанії, надсилали нам фото. Це дуже зблизило дорослих з дітьми.
А в межах теми транспорту хтось запропонував безплатний громадський транспорт. Діти почали обговорювати, де ж тоді брати гроші на пальне і на зарплати водіїв. Вони не просто навмання придумували поради, а аргументували їх і досліджували”, – розповідає вчителька.
Ще одна школа ділиться, що після опрацювання теми про сміття діти почали робити більше зауважень одне одному, та ще й сусідньому класу. Вони розповідають, як прибирають публічні місця, бо хочуть повертатися в чистий парк. Також знають цінність участі в наповненні бюджету: адже можна купити дороге авто, але їздити розбитою дорогою.
Ірина Озимок розповідає, що Луцька міська рада залишається активною впродовж впровадження програми в школах. А на завершення навчання в травні 2022 року планують зустріч із департаментами, щоб оцінити проєкти та доробки юних жителів.
“Це – спосіб сказати дітям, що місто належить усім, ознайомити з найважливішими артеріями міста, зуміти пояснити взаємодію і комунікацію між усіма та найголовніше – по-іншому показати дітям місто, у якому вони живуть, – каже заступниця міського голови Ірина Чебелюк.
Програма презентує новітній підхід, інтегроване навчання, цікавий пізнавальний екскурс у світ навчання та можливість для дітей впливати на життєдіяльність міста. Пишаємося, що саме наше місто Ірина Озимок обрада для презентації та впровадження роботи зі школярами. Корисно, важливо, дієво і надзвичайно необхідно для дітей Луцької територіальної громади”.
“Досвід луцьких шкіл та садочків показав, що, проживаючи історії дорослого життя у місті, приміряючи професії та навчаючись ухвалювати важливі рішення разом, маленькі мешканці міст поважатимуть їх та ставитимуться відповідально до середовища, яке самі ж будуть. А ще точно ділитимуться захопливими враженнями з батьками, – говорить Ірина Озимок.
Так, книжка стане в пригоді для дітей і для дорослих. Тому я вірю, що відповідальності за місто можна навчити в школі. І чим більше таких шкіл долучаться, тим більші шанси на подальший розквіт в українських містах”.
Як долучитися до ініціативи іншим містам:
Також ви можете слідкувати за новинами проєкту на фейсбук-сторінці.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: Ігор Серік
Обговорення