Теми статті: батькам, вчителям, директорам, учням
29 Березня 2023
3 400
0
ChatGPT – це чат-бот, створений за принципом LLM (large language model), який став доступним в Україні в лютому 2023 року. ChatGPT оптимізований для ведення діалогів. Щоправда, усі його знання базуються на даних до вересня 2021 року. Та й ті він не завжди транслює коректно.
Попри це, освітяни та учні вже активно використовують чат-бот, адже він може швидко генерувати запитання до певної теми, писати твори, вірші, математичні рівняння, створювати ідеї для уроків тощо.
Однак разом із цими перевагами є і побоювання, що за допомогою ChatGPT учні не будуть самостійно виконувати домашні завдання чи інші роботи, зросте проблема плагіату, а деякі професії зникнуть.
“Нова українська школа” випробувала можливості штучного інтелекту та взяла в нього інтерв’ю про українську освіту. Не всі його відповіді були достовірними, а іноді й просто кумедними.
У новій статті читайте:
Чат-бот розповів, що українська шкільна освіта має багату історію, яка починається зі створення перших шкіл у Києві в IX столітті. За його словами, першу школу в Україні заснував князь Ярослав Мудрий у Києві 1930 року (!).
Однак тут чат-бот дещо помилився, адже історики стверджують, що перші школи на українських теренах почали з’являтися після введення християнства (988 рік) за часів правління князя Володимира Великого. Наприклад, у посібнику “Історія педагогіки” Михайла Левківського йдеться, що “запровадження християнства та розробка Кирилом та Мефодієм азбуки були основними умовами відкриття шкіл книжного вчення”. А сам Володимир заснував так звану двірцеву школу, у якій виховувалось 300 дітей київської знаті.
Тому радимо бути уважним із чат-ботом та не вірити сліпо його відповідям. Іноді він спотворює підтверджені факти, компонуючи текстові дані з різних джерел.
Які факти відомі ChatGPT про сучасну українську загальну середню освіту:
Чат-бот не врахував, що за реформою НУШ навчання в школах України триває 12 років. Тож ми вирішили перевірити, чи знає він щось про цю реформу.
“Реформа Нової української школи була започаткована в Україні у 2016 році (Ред. Тоді розпочалася перша фаза реформи, а саме розроблення і затвердження нового Державного стандарту початкової освіти. Натомість апробація модельних навчальних програм у пілотних школах для перших класів відбулося у вересні 2017 року) з метою покращення якості освіти в країні. Основні зміни включають перехід від знань до компетентнісного навчання, використання інтерактивних методів та технологій, підвищення ролі вчителя як наставника та партнера в навчанні, а також оцінювання знань та навичок учнів за допомогою нових методик”, – розповів ChatGPT.
Також він додав, що переваги реформи НУШ полягають у тому, що вона дозволяє забезпечити якісну та сучасну освіту для українських дітей та молоді, готує їх до життя в сучасному світі та сприяє розвитку особистості. Крім того, реформа НУШ сприяє підвищенню міжнародної конкурентоспроможності української освіти. І в цьому він дійсно правий.
Потім ми вирішили перевірити творчі здібності ШІ й попросили скласти вірш про реформу Нової Української школи, описуючи її головні новації:
Як бачимо, у віршах йому ще далеко до українських класиків, однак він згадав про одні з основних засад НУШ, як-от дитиноцентризм (“розвиток особистості на першому місці”) та критичне мислення.
Досить високо оцінив чат-бот і українських вчителів:
Серед проблем українських вчителів, чат-бот виділив такі:
А так ChatGPT характеризує українських учнів:
Хоча чат-бот, як повідомляли розробники, має дані лише до вересня 2021 року, він також розповідає про повномасштабну війну, яку розв’язала росія проти України 24 лютого 2022 року.
ChatGPT вважає, що він може бути корисним інструментом для вчителів на уроках із різних предметів. Наприклад, за його рекомендаціями, вчителі можуть:
Також чат-бот може складати математичні рівняння. Таку допомогу вчителі можуть використовувати, коли учні вже розв’язали всі завдання в підручнику:
Як бачимо, чат-бот можна використовувати й для формування словникового запасу
Також ми вирішили випробувати, чи може чат-бот створювати ідеї для уроків. Забігаючи наперед, скажемо, що із цим завданням він упорався набагато краще, ніж із віршем. Він може пропонувати багато практичних та креативних ідей.
Ось що він пропонує для уроку про Україну:
А ось ідеї для уроку на тему “Геометричні фігури”:
Як зробити цікавим урок з історії України, за версією ChatGPT:
Далі цитуємо пряму мову чат-бота:
Штучний інтелект може бути корисним інструментом для вчителів, але він не може замінити людську присутність і міжособистісні взаємодії. Хоча штучний інтелект може бути програмованим для виконання рутинних задач, таких як перевірка тестів або генерація питань, він не може забезпечити глибокої індивідуалізованої підтримки та підходу до кожного учня окремо.
Крім того, вчителі відіграють важливу роль у вихованні й соціалізації учнів, що включає розвиток емоційної та соціальної компетентності, навичок спілкування, взаємодії та співпраці. Ці компетенції надзвичайно важливі для успіху учнів не тільки в школі, але й у майбутньому в житті. Штучний інтелект не може надати такої особистої підтримки та розвитку, які забезпечують вчителі. Тому їхній внесок неможливо повністю замінити штучним інтелектом.
Чи можуть учні списувати домашні завдання з ChatGPT?
Яких помилок припустився ChatGPT:
Як бачимо, уже в першій відповіді ШІ допустив дві помилки: одна у звертанні, друга в словосполученні “поставити запитання”. Це доводить, що поки відповіді українською мовою в нього не завжди правильні. Але навіть такі тексти можуть знадобитися в навчанні, наприклад, учні можуть знаходити помилки у відповідях та вчитися редагувати тексти ШІ.
Ми вказали, що згідно з новим Українським правописом правильно вживати слово “проєкт”. На що ChatGPT відповів:
А ще, за даними чат-боту, Сергій Шкарлет нібито написав книжку “Політ із курчатами”, у якій Олег Сенцов знайшов плагіат:
Тому варто ще раз наголосити, що штучний інтелект недосконалий, він може робити помилки та писати неправдиві речі. Тож варто бути уважними та не вимикати своє критичне мислення.
Чат-бот визначив кілька можливих тенденцій розвитку українських шкіл протягом п’яти років:
Після завершення віртуальної розмови ChatGPT також написав кілька побажань українським вчителям та учням:
Читайте також: “Віртуальне вчительство: чи замінить штучний інтелект людей у школах?”
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне зображення: blog.invgate.com та “НУШ”
Обговорення