Теми статті: батькам, вчителям, директорам, педагогіка партнерства, учням
21 Червня 2019
3 032
0
День обіймів, стажування у міській раді, Love is, допомога ветеранові, театральна вистава для дітей з ООП, молодіжні обміни… – захід за заходом. Учнівська Рада у Броварах – це партнери і лідери. Але насамперед вони – команда. Журналістка “Нової української школи” дізнавалася, що тримає в купі енергійних дітей і як вони заряджають своїми ідеями дорослих.
Інна Новошицька розглядає кілька варіантів для вступу у виші після школи: акторський, журналістика, філософія, іноземні мови. У вільний час підпрацьовує дитячим аніматором. У травні цього року вона передала повноваження голови Ради дітей та учнівської молоді Броварів своєму заступнику, оскільки закінчила 11 клас. Нові вибори відбудуться восени.
“В учнівській раді ми з однокласницею, напевно, найдовше – п’ять років. Раніше на посаду голови обирали старших. А минулої осені я виграла вибори”, – каже Інна.
На запитання, як встигала і радою опікуватися, і готуватися до ЗНО, Інна відповідає: “Відчувала відповідальність, і це мотивувало ще більше”. Дівчина каже, що цей навчальний рік був для неї дуже продуктивним. Коли день чітко розпланований, то більше встигаєш. А ще – цікаво проводити час з однодумцями. Їм усім цікаво, тому часто після школи бігли не додому, а в Палац творчості. “Це круто, коли ти розвиваєшся”, – додає дівчина.
Батьки і друзі підтримують. Хоча спочатку мама непокоїлася, чи не заважатиме активна діяльність доньки її навчанню. А в місцевому відділі молоді і сім’ї, де Інна навесні проходила стажування, кажуть, що чекають дівчину на роботу після університету. У виші екс-голова учнівської ради теж хотіла б долучатись до різних заходів. Раніше на засідання учнівського самоврядування приходили студенти і розповідали, як можна реалізувати себе у вишах поза навчанням.
“Ми навчилися планувати, розробляти і реалізовувати проекти. Особисто мені цікавіші ті, що пов’язані з роботою з дітьми. Я їздила волонтером у різні будинки сімейного типу, до інклюзивної школи “Мозаїка”.
Палац творчості дітей та юнацтва Броварів розташований серед новобудов. Світле просторе приміщення. З вересня минулого року тут регулярно збирається Рада дітей та учнівської молоді. Раніше місцем зустрічі був інший позашкільний заклад.
Директорка ПТДЮ Валентина Павлученко розповідає, що в розпорядженні Учнівської ради – свій кабінет для засідань і зустрічей, актова зала, театральні костюми. “Ми завжди йдемо назустріч і готові всіх прийняти, скільки б дітей не входило в раду. Моє завдання – дати їм можливість розкритися, робити те, що вони хочуть”.
З минулої осені з дітьми працює і новий координатор. Ірина Каштанюк ще кілька років тому сама була активною в учнівському самоврядуванні. А нині закінчила філософський факультет університету Шевченка, пише дисертацію в консерваторії про джаз. “Це моє рідне місто, я завжди хотіла жити і працювати в Броварах”, – розповідає.
Тому Ірина охоче відгукнулася на пропозицію пані Валентини координувати діяльність Учнівської ради. “Від цих дітей йде, як я жартую, “заразна” енергія – сила, якою вони заражають і заряджають усіх довкола”.
Вибори голови ради стали і першим заходом, і першим випробуванням для Ірини. Діти самі розробили бюлетені, оголосили набір до виборчої комісії. Усю інформацію про старт виборчої кампанії розміщували на сайті ПТДЮ і в соцмережах. Виборцями були представники всіх шкіл, які складають раду міста.
“У нас було три кандидати. У кожного – свої передвиборчі програми, які потрібно було презентувати. Була скринька, яку ми опечатували. Спостерігачами були координатори з усіх броварських шкіл (тобто вчителі – ред.). Усе відбувалося відкрито і прозоро”, – розповідає Ірина.
Крім голови учнівської ради, обрали заступників і очільників секторів. На першому ж засіданні провели мозковий штурм – накидали ідеї, чимало з яких опинилися згодом у річному плані роботи.
Кістяк Учнівської ради – 30-40 школярів з усіх десяти броварських шкіл, а також ті діти, які відвідують гурток лідерів у Палаці творчості. Коли організовують заходи, то учасників більшає. Усю інформацію про структуру і діяльність ради діти розміщують на сайті Палацу творчості дітей та юнацтва, на сторінках у Facebook, Instagram. Інна Новошицька до складання своїх повноважень голови Ради чи не щодня в Instagram публікувала мотиваційні пости, слогани, картинки.
Усі п’ять комісій в учнівській раді відповідають департаментам міської ради: освіта та захист прав дитини, партнерство та зв’язки з громадськістю, преса та інформаційне забезпечення, культура, дозвілля та волонтерство, екологія, спорт та здоровий спосіб життя.
Між радами учнів і міста укладена угода про щорічне тижневе стажування школярів. Цій традиції вже три роки. Але цьогоріч уперше діти проходили стажування саме там, де хотіли. Про це вдалося домовитися з мером, коли учні щедрували в міській раді. Усього практику пройшли 24 учні. Хтось у департаменті захисту дітей, хтось вивчав соціальні проблеми міста. Школярів возили у “SOS Дитяче містечко” – спеціалізований заклад, що надає опіку дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування. Учні ознайомлювалися з роботою цього закладу – це профорієнтація і можливість зрозуміти, чим займається кожен департамент міської ради.
У дітей було завдання – за тиждень розробити ідею для того департаменту, де проходило стажування. “Вони і гіперлупи придумували з Києва в Бровари, і проведення різних фестивалів та благодійних акцій. Наприкінці діти презентували свої проекти у міській раді”.
Одна з пропозицій – обмін між школами. Діти та й шкільні координатори визнають, що варто налагоджувати кращу комунікацію між школами. Хотіли спробувати всім учнівським складом хоча б день повчитися в іншій школі з іншими вчителями. Зараз міркують, як зробити це правильно. А поки зійшлися на ідеї обміну шкільним самоврядуванням.
Однак, реалізувати цей проект надто складно через юридичні тонкощі – адже кожен учитель відповідає за учнів у своїй школі.
“Разом проведений час – згуртовує і дає дітям можливість розкриватися. Коли я щось пропоную в нашій групі у Viber, – одразу 20 плюсів. Співпраця в нас виходить органічно. Деякі діти, що прийшли до нас нещодавно, навіть думали, що сюди неможливо потрапити, що в нас закрита спільнота”, – розповідає Ірина Каштанюк.
Є заходи, які дітям цікаво проводити з року в рік – як день обіймів, коли вони обіймають перехожих. Тоді були залучені всі школи і шкільні координатори. Також після “Love is” до Ради прийшли нові діти, тому що мимоволі стали глядачами і учасниками.
Водночас, школярі багато вигадують і нового. Провели літературний вечір, який якраз збігся з міжнародним днем сну. Тому вирішили читати вірші в піжамах і на подушках. “Дехто вперше в житті читав вголос перед аудиторією свої вірші і це був хороший досвід”, – каже пані Ірина. На грудень планують підготувати виставу для дітей з ООП.
Досвід здобувають школярі і під час всеукраїнських та міжнародних молодіжних обмінів та участі у прийомі іноземних делегацій з міст-побратимів із США, Латвії, Польщі. Особливо учням запам’ятався україно-польський обмін молоді, коли ділилися досвідом самоврядування. Восени чекають на новий візит польської молоді. Грант від Міністерства молоді і спорту на приймання гостей виграв Палац творчості. Інколи дітей з учнівської Ради беруть із собою міські чиновники, коли вирушають за кордон з офіційними візитами, щоб ті знайомились із досвідом місцевого самоврядування.
“Діти відчувають себе потрібними, корисними, вони почуті. А ще важливо, що бажання йде з обох сторін. Ми відчуваємо підтримку. Стало більше можливостей”, – каже Інна Каштанюк. Зараз до Ради почали приходити і молодші школярі 13-14 років.
А Інна Новошицька, перед тим, як бігти на наступний захід, додає: “У нас взаємодія працює, бо кожен вкладає щось – і координатор, і діти, і керівництво Палацу творчості, і мер”.
І всі погоджуються, що було б добре організувати молодіжну раду. Адже є досвід, бажання і можливості.
Ольга Головіна, “Нова українська школа”
Усі фото надані героями матеріалу
Цей матеріал представлений ГО “Смарт освіта” в рамках проекту “Програма сприяння громадській активності “Долучайся!“, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерiв i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.
Обговорення