Напишіть нам

Всі теми

Використовувати кожну ситуацію для навчання: як працюють дитячі садочки в Польщі

“Нова українська школа” продовжує збирати інформацію про стандарти дошкільної освіти різних країн. У цій статті – про Польщу.

Лейтмотив дошкільного стандарту Польщі, затвердженого ще 2017 року, – використання будь-яких ситуацій для навчання. Дорослі повинні сформувати безпечне та сприятливе для розвитку середовище, де дитина має змогу реалізувати свій природний потенціал до пізнання та дослідження дошкілля.

У цій статті читайте про:

  • освітнє середовище в польських садках;
  • як там мотивують дітей;
  • що вивчають дошкільнята.

Читайте також інші статті з серії:

Мета дошкільної освіти в Польщі – “підтримати загальний розвиток дитини”, у результаті чого вона досягає відповідного рівня дорослішання, коли може розпочати навчання в початковій школі. Основними “інструментами” дошкільної освіти тут вважають піклування, виховання та навчання.

Вихователям рекомендують використовувати будь-яку ситуацію, що складається в дитячому колективі, для навчання: вживання їжі, гігієнічні процедури, одягання й роздягання, організація свят, екскурсії, час для відпочинку та природа цього відпочинку.

ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ

Середовище дитячого закладу має стимулювати дитину до різної діяльності. У польських садочках мають бути постійні (конструювання, читання, музика, мистецтво тощо) та змінні (залежать від пори року, свят, спеціалізації садочку за наявності) осередки діяльності.

Обов’язковий елемент навчального простору – різноманітні іграшки, у тому числі тематичні, а також навчальні посібники. Доступ до таких матеріалів у дітей має бути необмеженим, оскільки вони стимулюють їх до самостійного пізнання та підвищують зацікавленість у навчанні, дослідженнях і експериментах.

Частина приміщення має бути пристосована до повноцінного відпочинку (ліжко, матрац, подушка, мат). Заклад повинен забезпечувати додаткове обладнання для дітей з інвалідністю, якщо такі є в садочку.

Садочкам також рекомендують мати в їдальнях столові прибори, щоби навчати дітей користуватися ними. Також діти можуть обирати страви (навчаючись вирізняти корисні властивості продуктів), брати участь у складанні меню.

МОТИВАЦІЯ ДО ПІЗНАННЯ

Вихователі повинні поважати потреби дітей, враховувати в повсякденній роботі їхні здібності, очікування, потреби висловлювати свої емоції.

Головний інструмент навчання в дошкільному закладі – гра. Діти зацікавлені в грі, це їхній природний стан. Тож використання ігор дає змогу досягти значних успіхів у навчанні. Наприклад, створення навчальних ситуацій, коли дитина зацікавлена у вивченні літер, приводить до гри на їхнє розпізнання. Це стимулює зацікавлення складнішими процесами, такими як читання та письмо.

Обов’язковий складник навчання – і рухові ігри-вправи. Вони стимулюють вдосконалення моторики та задовольняють потребу дитини в русі. Вихователям рекомендують проводити уроки художньої гімнастики з акцентом на вправах, що запобігають формуванню дефектів постави.

Сприятливе емоційне середовище для розвитку та навчання дитини забезпечується чітким розпорядком дня, що допомагає дитині в тому числі опанувати поняття часу й відчувати безпеку та захищеність.

Педагогам також рекомендують створювати умови для веселощів та гарного настрою, адже це сприяє комфортному самопочуттю дитини.

ЩО ВИВЧАЮТЬ ДІТИ

У польському стандарті значна увага приділена знанням та навичкам, які повинна мати дитина на момент переходу із дошкілля в початкову школу, щоби цей перехід був максимально комфортним для неї та її батьків.

Фізичний розвиток

  • Дитина здатна обслуговувати свої потреби, відповідно до вікових норм: здійснювати гігієнічні процедури, розпізнавати свої фізіологічні потреби та говорити про них.
  • Активно залучена до спільної рухової діяльності групи, а також здатна працювати самостійно.
  • Використовує іграшки та навчальні матеріали за призначенням.
  • Може виконувати базові фізичні вправи та слідкувати за своєю поставою, усвідомлює потребу у фізичних вправах, може регулювати активність та відпочинок.

Емоційний розвиток

  • Перед початком шкільного навчання дитина вже може розпізнавати свої та емоції й потреби інших людей, поважливо ставитися до інших.
  • Може просити про підтримку та допомогу, адаптуватися до нових умов.
  • Здатна контролювати власні емоції, наприклад, спокійно чекати своєї черги в грі.
  • Співпереживає іншим і дбайливо ставиться до тварин.

Соціальний розвиток

  • Вихованці садочків мають відчувати свою приналежність до колективу (родини, групи, нації), а також розуміти власну цінність.
  • Дітей навчають поваги до дорослих та інших дітей, ввічливих форм спілкування.
  • Дитина має розуміти прийнятність своєї поведінки та її відповідність правилам соціуму, уміти комунікувати в колективі, грати за правилами.
  • Поважати свої та права, обов’язки й потреби інших людей.
  • Знати власні ім’я, прізвище й адресу.

Рекомендації щодо предметного навчання

Мова й мовлення

  • У дошкільному закладі дитина вчиться користуватися усною мовою, висловлювати свою думку, дискутувати, відповідати на запитання, пояснювати послідовність подій.
  • Розуміє ритміку рідної мови, розпізнає звуки та фонетику простих слів.
  • Букви й початкові навички читання також опановують у садочках, навчання відбувається у формі гри на основі розповсюджених побутових ситуацій.
  • Дитина вчиться самостійно проводити “лінгвістичні експерименти”, що полягають у створенні ситуативних жартів та активному слуханні.

Музика та образотворче мистецтво. Невербальне самовираження

  • У садках дітей повинні навчати й невербальному вираженню свого світосприйняття. Інструменти цього – танець, жести, міміка, конструювання та моделювання зі штучних і природних матеріалів, театральні постановки.
  • Окремо стандарт розглядає музику та образотворче мистецтво. Дітей варто стимулювати до експериментів із ритмом, голосом, звуками та рухами в ритмі музики. Вони мають розпізнавати зміни динаміки, темпу та висоту звуку. Дітей залучають до співу, музичної творчості, вивчення музичних інструментів, активного слухання, розпізнавання мелодій тощо.
  • Педагогам також рекомендують розвивати дітей у галузі образотворчого мистецтва – стимулювати експерименти з використанням фарб, крейди, олівців, маркерів і інших засобів. У таких експериментах також застосовувають елементи математичних символів та просторового мислення, що сприяє подальшому вивченню математики.

Математика і фінансова грамотність

  • Діти вивчають об’єкти за різними критеріями – розташування, кількість, форма, розмір, вага тощо. Проводять порівняння цих об’єктів та їхніх характеристик, на основі чого вчаться класифікації, об’єднання предметів у групи, виділення їхніх геометричних характеристик тощо.
  • Педагоги приділяють увагу експериментам, оцінюванню предметів – їхньої ваги, довжини та просторової орієнтації, використовуючи наявні та зрозумілі дітям “міри довжини”: руку, ногу, взуття.
  • Діти вчаться розпізнавати та використовувати цифри й виконувати прості арифметичні дії на складання та віднімання.
  • Використовують поняття часу та послідовності в грі (вчора, сьогодні, завтра, ввечері, влітку), у тому числі мають знати сезони та місяці року, дні тижня.
  • Також дітей навчають користуватися грошима, пояснюють основи фінансової грамотності. Тож вони згають номінали монет, як і для чого використовують гроші.

Громадянська та суспільна самоідентифікація

  • Випускаючись із садочка, діти повинні знати назву своєї країни та її столиці, розрізняти національні символи – герб, прапор та гімн. Вони також мають знати гімн і розуміти, як поводитися під час його офіційного виконання. Знають також і те, що Польща – це країна Євросоюзу.
  • Дітей із національних меншин мають ознайомити з офіційними символами своєї громади. Вихователі розповідають дітям польські легенди – національні та окремих регіонів.
  • Діти розуміються на професіях, які мають батьки та близьке оточення, можуть пояснити, у чому полягає їхня робота.

Іноземні та мови національних меншин

  • Одне із завдань дошкільного закладу – стимулювати зацікавлення дитини вивченням іноземних мов та бажання дізнаватися про культуру і традиції інших народів.
  • Іноземну мову, як і все інше, вивчають через гру. Педагогам рекомендують навчати дітей у повсякденних ситуаціях елементарних висловів та команд обраною мовою, використовувати іноземні слова в грі. Їм читають дитячі книжки, у тому числі вірші, пісні, завчають із дітьми їх напам’ять, використовують аудіовізуальні матеріали іноземними мовами.
  • Педагоги також повинні сприяти вивченню мови національних, якщо ця мова є рідною для дитини, – використовуючи слова та фрази в повсякденному спілкуванні з нею.
  • Вимоги щодо вивчення іноземних мов не стосуються дітей з особливостями ментального розвитку, інвалідністю.

Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – AllaSerebrina, Depositphotos

Публікація підготовлена за сприяння Програми підтримки освітніх реформ в Україні “Демократична школа”, що реалізовується Європейським центром ім. Вергеланда та Міністерством освіти і науки України у партнерстві з Всеукраїнським фондом “Крок за кроком” та фінансується Міністерством закордонних справ Норвегії.

Матеріали за темою

Обговорення