Теми статті: вчителям, директорам, дистанційна освіта
14 Серпня 2020
46 711
0
Як МОН пропонує школам проводити навчальний процес з 1 вересня? Про це йдеться в рекомендаціях викладання предметів. Оскільки документ дуже великий і погано структурований, “Нова українська школа” вибрала головне, що може знадобитися вчителям у зв’язку з карантином.
1. На початку навчального року приділити увагу повторенню вивченого матеріалу за минулий рік – тобто запровадити коригувальне навчання. Його тривалість вчитель визначає сам.
2. Можна провести діагностичні роботи, усні співбесіди, опитування у 2–11 класах з основних предметів. Це потрібно, щоби визначити рівень, на якому учні засвоїли навчальний матеріал, особливо під час карантину.
Оцінки за них ставити в класний журнал не рекомендують, оскільки це лише орієнтир для вчителя. З огляду на результати, він / вона може спланувати колективну чи індивідуальну роботу, щоби актуалізувати певні знання, систематизувати та практично їх закріпити.
3. Оскільки повторення дистанційного навчання – цілком імовірний сценарій, МОН рекомендує в навчальних програмах і календарно-тематичних планах виділити ключові теми. Це дасть змогу за потреби ущільнити та оптимізувати вивчення предмету і відпрацювати те, що допоможе учням працювати самостійно в умовах дистанційного навчання.
4. Вибираючи навчально-методичний комплекс для вивчення предмету, потрібно передбачити можливість використання засобів та інструментарію дистанційного навчання в умовах очного навчання.
1. Перевірчі роботи (вхідне оцінювання) треба проводити без бального оцінювання. Також радять провести самооцінювання, але за вже відомою для учнів шкалою.
Результати варто обговорити з учнями й батьками під час індивідуальних зустрічей на початку навчального року.
2. За потреби, можна організувати додаткові індивідуальні консультації з учнями, виконання завдань і проєктів.
3. Навчання в цей період краще організувати в диференційованих за рівнем підготовки групах, а також використовувати взаємонавчання в різнорівневих групах.
4. На початку навчального року варто уникати елементи змагання й натомість згуртовувати учнів.
5. Навчальний день, як і раніше, пропонують розпочинати з ранкового кола. Практику його проведення за рішенням школи можна продовжити й на 4 клас.
6. Для кожного класу рекомендують запровадити гнучкий розклад дзвінків і можливість коригування вчителем з урахуванням особливостей учнів класу та дидактичної доцільності запланованої на день навчальної діяльності.
1. Важливо, щоб учні мали чіткі інструкції до завдань та вільний доступ до навчальних матеріалів.
2. Учням і батькам набагато легше проходити дистанційне навчання, коли матеріали з усіх предметів розміщені на одній платформі. Педрада може ухвалити рішення про використання одного ресурсу.
3. У 3–4 класах можна використовувати “перевернутий клас” (коли учні опрацьовують навчальний матеріал удома, а на уроці практично закріплюють його), “ротацію за станціями” (учні періодично переходять від однієї станції до іншої: групова робота, самостійна робота за комп’ютером, спілкування з учителем тощо), “ротацію за кімнатами” (учні проходять станції, а для самостійної роботи переходять у комп’ютерний клас).
Окремо є рекомендації, як дистанційно навчати іноземних мов (багато з цих рекомендацій – універсальні):
1. Методики викладання предмету за дистанційних умов залишається тою ж, треба лише адаптувати їх з урахуванням сучасних онлайн-інструментів.
2. Плануючи онлайн-уроки, варто пам’ятати, що менше означає більше. Адже кожна онлайн-активність імовірно потребуватиме більше часу, ніж зазвичай у класі.
3. На початку занять можуть виникати проблеми з підключенням, звуком, камерою, онлайн-інструментами тощо. Тому відведіть у плануванні час, щоби перевірити підключення. Також відведіть час на непередбачувані ситуації, як-от нестійкий інтернет, “зависання” програми тощо.
4. Оскільки учні звичні до роботи з підручниками, то доцільно пропонувати роботу з ними й онлайн. Проте активності треба видозмінити – точно не потрібно давати просто читати підручник чи слухати великі тексти під час відеоконференції. Замість цього ви можете попросити учнів прочитати чи прослухати текст до уроку, а на уроці обговорити й виконати завдання (перевернутий клас).
5. Щоб уникати ситуацій, коли один учень довгий час говорить, треба узгодити правила спілкування онлайн.
6. Не давайте учням одразу складні проєкти. Спочатку переконайтеся, що вони вміють користуватися онлайн-інструментами. Сплануйте кілька простих активностей, які мають на меті ознайомитися з роботою платформи. Наприклад:
7. Будьте гуманними:
8. Надавайте чіткі та покрокові інструкції. Давайте їх, не поспішаючи; переконайтесь, що всі зрозуміли завдання. Обговоріть з учнями мету активності; за можливості покажіть, що треба зробити / наведіть приклад; за можливості, додайте візуальну частину; обов’язково перевірте, як учні зрозуміли інструкції.
Адаптовані поради від Oxford University Press щодо використання сервісу WhatsApp (зокрема, функцій “текст”, “фото”, “відео”, “аудіо” та “смайлики”) (насправді месенджер може бути будь-яким):
1. Заповнення пропусків
Учень / учениця переглядає підручник і вибирає речення. Записує його в повідомленні, але пропускає одне слово, поставивши знак підкреслення (_) на його місці. Потім надсилає повідомлення однокласнику / однокласниці. Їй / йому потрібно надіслати у відповідь пропущене слово.
2. Речення з помилками
Учень / учениця переглядає підручник і вибирає речення. Записує його в повідомленні, але робить граматичну, орфографічну або лексичну помилку. Потім надсилає повідомлення однокласнику / однокласниці для перевірки. Їй / йому потрібно надіслати у відповідь виправлене речення.
3. Викресли зайве
Учень / учениця записує в повідомленні чотири слова, одне з яких відрізняється від інших трьох. Потім надсилає повідомлення однокласнику / однокласниці. Їй / йому потрібно надіслати у відповідь зайве слово й пояснити свій вибір.
4. Дистанційне інтерв’ю
Учень / учениця робить аудіозапис запитань, які хоче поставити однокласникам. Потім надсилає запис однокласникам за порядком. Вони також роблять аудіозапис відповідей на запитання.
5. Аудіощоденник
Учні / учениці роблять аудіозаписи розповідей про те, що вони роблять протягом дня. Прослухавши записи одне одного, вони можуть порівняти, якою мірою їхні заняття схожі чи не схожі.
6. 30-секундна відеопрезентація
Учні / учениці готують і записують 30-секундну відеопрезентацію на обрану тему й надсилають однокласникам (щоби отримати відгук, – ред.).
7. Путівник
Учні / учениці записують коротке відео про місце, яке вони добре знають. Це може бути їхній будинок, мікрорайон, школа тощо. Разом із відео записуються коментарі.
8. Опиши процес
Учні / учениці вибирають добре знайомий процес, наприклад, приготування бутерброда. Фотографують кожний етап і описують його.
9. Роби те, що я кажу
Учень / учениця записує та надсилає однокласникам аудіоінструкції до дій, які потрібно виконати. Однокласникам потрібно продемонструвати розуміння інструкцій, записавши селфівідео дій, описаних в інструкціях.
10. Історія в смайликах
Учні / учениці вибирають чотири смайлики й надсилають їх однокласникам. Тим потрібно написати дуже коротку розповідь, яка містить усі чотири слова / поняття, які відповідають цим смайликам.
Дивіться також наші матеріали про дистанційну освіту
Повністю із цьогорічними методичними рекомендаціями МОН можна ознайомитись тут:
5f33bd14a0460483061713_compressed“Нова українська школа”
Титульне фото: автор – fotoevent.stock, Depositphotos
Обговорення