Теми статті: вчителям, директорам
8 Листопада 2019
16 491
0
5 хвилин щодня, проведених, сидячи у колі та обмінюючись досвідом із однокласниками, допомагають налаштуватись на навчання та формують доброзичливу і довірливу атмосферу в класі. А встановлені спільно з дітьми правила класу допомагають зекономити час та організувати дисципліну. А от карта знань допомагає учням правильно розподілити обов’язки та зрозуміти складне завдання.
Ми зібрали 5 методів для організації роботи класу, які допоможуть учителям зробити роботу ефективнішою.
Під час щоденного ранкового кола вчитель із учнями мають разом виконати кілька вправ. Про це йдеться в “Онлайн-курсі для вчителів початкових класів” на EdEra. Сидячи в колі одне навпроти одного, усі:
Перші ранкові зустрічі радять робити короткотривалими (близько 3-5 хвилин), використовуючи 1-2 вищеназваних пункти. Поступово час збільшуватиметься до 10-15 хвилин, а пункти додаватимуться.
Також можна вигадувати різні активності, залежно від потреб та настрою класу. До прикладу, “Хвилинку релаксації”, коли діти мають розслабитись і подихати; тренінг “Я обираю настрій”, на якому діти мають обрати та описати якусь емоцію; “Щоденні новини”, коли діти мають обмінятись новою інформацією, яку почули сьогодні.
Ранкове коло допомагає налаштуватися на навчання й формує відповідальну турботливу класну спільноту.
У тексті “Ранкова зустріч: що це і навіщо” можна дізнатись про це більше.
Правила класу – це очікувана поведінка у класі. На початку навчального року їх розробляють і затверджують усім класом, зображують на плакаті та розміщують на видному місці. Відтак, за потреби, діти можуть переглянути чи повторити правила. Натомість, вчителеві не треба щоразу на цьому зупинятись.
EdEra радить включати до правил:
Також бажано формулювати невелику кількість правил, аби діти не були перевантажені ними; добирати влучні слова для правил, аби учні їх запам’ятали; бути прикладом до кожного правила; розмістити правила на видному місці; залучати учнів до розроблення правил класу.
Правила можна опрацьовувати, доповнювати та змінювати. До того ж, можна скласти правила для роботи в групах. Як-от, висловлюватись спочатку за бажанням, а потім – по черзі; не переривати одне одного; обговорювати ідеї, а не людей, які висловили ці ідеї; не ображати; намагатися дійти спільної думки, але розуміти, що інша думка має право на існування.
Рутини – це передбачувані щоденні дії, які є у навчально-виховному процесі. Вони важливі для організованої щоденної роботи класу та допомагають зекономити час. Кожен клас може мати різні рутини. Їх вибір переважно залежить від учителя, який враховує потреби учнів та особливості школи.
Рутини можна розділити на такі категорії:
На сайті “Української освітньої мережі” можна знайти та роздрукувати зображення із правилами. Як-от, “Тримай свої речі у порядку”, “Потрібно до вбиральні – виходь тихо і повертайся одразу”, “Встаю і йду класом тихо”, “Матеріали беремо по черзі”, “Скористалися? Покладіть на місце”.
Mind maps (карта пам’яті, ментальна карта, карта думок, інтелект-карта) – це спосіб організації інформації так, аби мозку було легко з нею працювати. Основна ідея полягає в оформленні думок та висновків у зручній формі.
Засновник методу, психолог Тоні Бьюзен, запропонував зображати інформацію у формі деревоподібної схеми. Така робота дозволяє задіяти обидві півкулі мозку: наявність графічних знаків та символів активує ліву, а образні картини та кольори – праву.
Інтелект-карти підпорядковуються правилам та законам – тільки в такому випадку вони будуть ефективними. Про це йдеться на сайті “Освіта нова”. Треба:
Створювати такі мапи можна за допомогою онлайн-ресурсів: Bubbl.us, FreeMind, XMind, MindMeister, Mind42, Mindomo, VivaMind.
Загалом, карта знань допомагає поліпшити пам’ять, нагадати факти, слова і образи, генерувати ідеї, шукати рішення, аналізувати результати або події, структурувати план.
Щоденник вражень – це звичайний зошит, блокнот чи альбом для малювання, в якому учні записують свої думки. Вони самостійно обирають тему для письма та визначають, чим писати.
Є кілька правил для створення щоденника:
До прикладу, на початку шкільного дня вчитель може запропонувати тему “Хто і за що відповідає у моїй родині?” і початок речень: “Замість мами тато може виконувати таку роботу…”, “Мамі добре вдається…”, “Мені подобається допомагати…”.
Будь-коли протягом дня діти можуть наповнити щоденник. Це допомагає розвивати їхню креативність та формулювати думки.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – poznyakov, Depositphotos
Обговорення