Теми статті: вчителям, директорам, інклюзія, освітнім управлінцям
26 Листопада 2023
4 849
0
Нещодавно ми публікували репортаж із поїздки українських освітянок на Всесвітній освітній тиждень Helsinki Education Week. Серед іншого, учасники обговорювали важливу тему – як інтегрувати учнів та вчителів з особливими освітніми потребами в навчальний процес. Досвід Фінляндії в цьому напрямі вразив українських освітянок та справедливо заслуговує на окремий матеріал. Зокрема, цей досвід ми розглянемо на прикладі закладу професійно-технічної освіти для людей з особливими освітніми потребами в Гельсінкі.
Тож у цій статті “Нової української школи” читайте:
Під час поїздки українська делегація відзначила роботу одного з найбільших закладів професійно-технічної освіти для людей з особливими освітніми потребами у Фінляндії “Live-säätiö”.
“На мою думку, це той досвід, який необхідно перейняти українським освітянам та управлінцям”, – вважає Ірина Міньковська, освітня експертка, співавторка реформи “НУШ” і законодавства про демонополізацію системи підвищення кваліфікації українських учителів, СО-founder і СЕО освітнього центру “Я І МОЯ ШКОЛА”.
Ідея створення таких закладів у Фінляндії з’явилася ще в 1940 році, під час Другої світової війни.
Спершу це були центри допомоги та реабілітації людей, але із часом з’явилися повноцінні комплексні центри навчання, підготовки до реального життя і працевлаштування людей з особливими потребами. Власне інклюзивною освітою вони займаються вже понад 20 років.
А тепер докладніше про організацію закладу.
Структура справді проста. Плани навчання також не перевантажені, головне – навички, а основний фокус на індивідуальному навчанні.
Кожна дитина може вивчати одну й ту саму тему або дію стільки разів, скільки потрібно й у такий спосіб, який працює саме для нього чи для неї.
Індивідуальний підхід також стосується і формального оцінювання.
Дітей не порівнюють одне з одним, а лише з їхніми попередніми досягненнями. Так і дитина не зазнає тиску, і результат не привʼязаний до часу. Але він є.
Студенти мають пройти, щонайменше, 3 етапи навчання з урахуванням їхніх особливостей:
Щодо інтегрованих уроків, то тут ніхто нікому не розповідає яким повинно бути заняття. Педагоги мають повну свободу. Урок може тривати декілька днів у саду центру (у випадку, якщо студент чи студентка навчається на садівника), а може відбуватися на підприємстві-партнері із залученням ментора на місці (якщо студент чи студентка навчається на прибиральника, наприклад).
Оскільки плани у всіх дітей різні, відповідно, і випускні майже кожного тижня. Такі маленькі святкування підтримують мотивацію дітей до навчання, а також надають особливої індивідуальної уваги кожному та кожній.
“Вражає те, як фінська система освіти та управлінці з розумінням ставляться до інклюзії. Саме такої інклюзії, яка має бути – інклюзії в життя”, – акцентує Анна Пуцова, співзасновниця Благодійного фонду SavED, членкиня української делегації.
Саме вчителі домовляються про стажування своїх учнів на підприємствах. Для компаній це можливість прокачати свій менеджмент і дійсно потурбуватися про підсилення свого колективу.
Студенти спершу не отримують заробітну плату за таку практику, але після завершення навчання вони із високим відсотком вірогідності працевлаштуються в цю компанію офіційно.
Як запобігти вигоранню та зменшити ризик помилок у роботі з учнями з особливими освітніми потребами?
Заклад є приватним, але водночас – безплатним, тому що його субсидує держава.
Наразі тут навчається 1 300 студентів, доступно понад 40 спеціальностей і понад 350 працівників. 250 – це вчителі та технічний персонал.
Для цього потрібна не лише підтримка від держави у вигляді субсидій, але також сприяння розвитку, побудова доступності та інклюзивності системи, а також навчання спеціалістів.
“Усе це дає змогу бути включеним у суспільстві настільки, наскільки людина може, і для держави цього більш ніж достатньо.
Адже ті, хто можуть дати собі раду – отримують фінансову допомогу, але без додаткових витрат на оплату асистента. Ті, хто практикують – отримують професію та йдуть у суспільство заробляти гроші на себе і платити податки в бюджет держави. Коло працює.
Тобто для держави є виправданим механізм створення умов для включення і працездатності людей у суспільство. Зверніть увагу, не механізм субсидіювання, що відверто є найлегшим”, – додає Анна Пуцова.
Ірина Міньковська, Катерина Молодик, спеціально для “Нової української школи”
Усі фото: особистий архів Катерини Молодик
Матеріал створено та опубліковано в межах проєкту “Strategic Media Support Program”. Його реалізує Львівський медіафорум за підтримки National Endowment for Democracy (NED).
Обговорення