Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Як урізноманітнити уроки математики і природничих дисциплін – досвід трьох учительок

Моніторинг реформи НУШ показав, що, починаючи з третього класу, учнівство все менше любить математику. Тобто нелюбов до неї в базовій школі не з’являється в один момент, а тягнеться з початкової.

Як можна вплинути на ситуацію, знають учительки, що розповідали про свою роботу під час квітневої Онлайн-толоки від EdCamp Ukraine.

Лейтмотивом цього заходу були цікавинки у викладанні природничих наук і математики.

“Нова українська школа” зробила короткий огляд інструментарію, про який ішлося на події. Читайте в статті про:

  • математичні головоломки;
  • магічну геометрію;
  • платформи для викладання природничих наук.

МАТЕМАТИЧНІ ГОЛОВОЛОМКИ

Дивитися сесію на ютюбі

від Катерини Терлецької, докторки фізико-математичних наук, керівниці лабораторії математичних наук НЦ МАНу

Умовний поділ учнівства на “фізиків” та “філологів” Катерина Терлецька вважає застарілим. Як і те, що хлопці знаються на точних науках краще за дівчат. Вона переконана, що кожна дитина може закохатися в математику й досягти в точних науках високого рівня. Усе залежить від того, чи зможе вчитель зацікавити її своїм предметом ще в початковій та середній школах.

Математикиня також із власного досвіду знає: саме від того – чи дівчат щодо точних наук заохочують і підтримують у школі, чи стереотипізують – багато в чому потім залежить і кількість жінок у науці, зокрема в галузі фізики й математики. Щирі розповіді про те, як жінки обстоюють своє право обирати шлях у науці, стають опорою і прикладом для багатьох майбутніх науковиць.

Дієвий інструмент “закохування” в математику – головоломки. Пошук нестандартного рішення стимулює в дітей розвиток образного мислення, розширює свідомість, стимулює розумову діяльність та активізує зацікавленість у навчанні загалом.

Головоломки для розминки (з них варто починати урок, аби залучити дітей до активної роботи):

  • ребуси: найбільш використовувані в навчанні– картинки з поєднанням літер, малюнків, спеціальних позначок, з яких треба визначити закодоване слово;
  • друдли: візуальні загадки у вигляді мінімалістичних картинок, з яких кожен може побудувати власну історію. Наприклад, малюнки з книги “Маленький Принц”, на яких хтось бачить шляпу, а хтось – як удав проковтнув кролика;

Друдл з оригінальною назвою. Учні можуть пропонувати свої версії і навіть щось домальовувати на ньому. / Зображення з презентації Катерини Терлецької

  • задачі “так-ні”: вчитель / учителька змальовує нестандартну або дивну ситуацію (наприклад, “У кімнаті були Біллі та Джон. Джон вийшов із кімнати, але за кілька хвилин повернувся. Він побачив, що вікно прочинене, на підлозі лежить розбита банка, а поруч із нею – мертвий Біллі. Хто вбив Біллі?”), а учнівство має ставити запитання, на які можна відповісти “так” або “ні”, та вибудувати історію із початку (до цього прикладу відповідь така: “Біллі – рибка, яка плавала в банці на підвіконні. Коли Джон виходив із кімнати, протягом відкрило вікно, банка перекинулася, рибка випала й померла”). Ця гра навчає дітей ставити продумані запитання, інтерпретувати інформацію та робити висновки;
  • розпізнавання закономірностей: дітям пропонують закономірність (числову або у вигляді картинок), яку треба логічно продовжити.

Зображення з презентації Катерини Терлецької

Математичні головоломки (такі, де для розв’язання потрібно використати знання математики, геометрії, просторове мислення тощо):

  • вау-головоломки на пакування: тренують просторове мислення, адже тут потрібно “вписати” різні геометричні форми одна в одну (наприклад, розмістити додаткову круглу фішку в уже повну квадратну коробку);
  • шифри – за допомогою літер, малюнків, цифр тощо;

Зображення з презентації Катерини Терлецької

  • магічні квадрати, судоку, кен-кен, де, окрім логіки, потрібно мати і знання арифметики.

Головоломки для уроків математики (вони не лише потребують математичних знань, але й тематично пов’язані з цією наукою, допомагають учням зрозуміти зв’язок предмету з довкіллям):

  • теорема Піфагора: фактично, це математичні задачі, пов’язані із тим, що нас оточує в повсякденному житті. На перший погляд, їх можна розв’язати логічно, але коли вчитель на уроці починає “розкладати” їх за допомогою математичних понять та формул, картина може кардинально змінюватися.

Наприклад: якось під сильним сонцем рейка подовжилася на метр, причому її кінці лишилися нерухомими, а колія утворила дугу довжиною 1001 м. Запитання: наскільки піднялася над землею рейка у своїй максимальній точці дуги? Варіанти відповідей: 20 см, 2 м, 20 м. Якщо намагатися уявити собі цю ситуацію без обрахунків, то більшість людей відповідає – 20 см. Проте правильна відповідь – 20 м. Подібні задачі надзвичайно захоплюють дітей.

  • математика й мистецтво: математичні закони можна демонструвати та пояснювати учням на прикладах відомих витворів мистецтва – готичні арки, колони, вітражі, прорахунок їхньої стійкості та кутів тощо.

Командні ігри

Головоломки, ребуси, квест-завдання – завжди цікаві дітям. А коли до цього долучаються викладачі та батьки, впевнена Катерина Терлецька, користі від такого навчання може бути більше в рази.

Її учнівство захоплювалося й математичними руханками (молодші класи найбільше), де потрібно за порядком виконати просту дію – поставити картку в правильному порядку, дописати наступну цифру тощо; і конкурсами команд із розв’язання головоломок, що організовували як в одному класі, так і на паралелі, і потрібно було за певний час виконати якнайбільше завдань або якнайшвидше одне; і математичними квест-турнірами, коли команди мали пересуватися школою, отримувати завдання, розв’язання якого спрямовувало їх у наступну локацію.

Для полегшення роботи вчителя з класом Мала Академія Наук розробила та готує до випуску набір головоломок для педагогів. Він супроводжуватиметься методичним посібником та відеокурсом із правилами застосування на уроках, курс з’явиться у відкритому доступі вже з вересня 2021 року.

МАГІЧНА ГЕОМЕТРІЯ

Дивитися сесію на ютюбі

від Віти Ярової, вчительки математики в професійно-технічному училищі №38 м. Голованівськ (Кіровоградська область)

Цікаво та зрозуміло викладати геометрію, ба більше в умовах онлайн-навчання, складно, вважає Віта Ярова. Адже важливо не лише розказувати теореми та правила “на пальцях”, а наочно показувати матеріал, аби досягти розуміння. Учителька зупинилася на GeoGebra – безплатній кросплатформовій математичній програмі з великою кількістю матеріалу.

Програму можна застосовувати як онлайн, так і завантажити на комп’ютер.

Віта Ярова пропонує використовувати цю програму для наочної побудови графіків функцій та геометричних фігур. Програма дає змогу задавати та змінювати параметри, завдяки чому учнівствовство може бачити зміни креслень у динаміці. Тут також є можливість будувати фігури в 3D-форматі та автоматично розкладати їх у формат 2D. Це допомагає формувати в дітей просторове мислення.

Програму також можна використовувати і для перевірки та оцінювання домашніх робіт, адже там є так званий протокол побудови, що дає змогу вчителю оцінити, чи учень розуміє матеріал та самостійно виконав роботу.

Також учитель може створювати власні уроки та креслення, зберігаючи їх як картинку чи файл для подальшої роботи з дітьми. А онлайн-версія надає одночасний доступ до програми всьому класу.

ПЛАТФОРМИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ПРИРОДНИЧИХ НАУК

Дивитися сесію на ютюбі

від Юлії Болотіної, вчительки біології Харківського приватного ліцею “Школа “Ранок”

Педагогам важливо мати інструментарій, щоби структурувати та оптимізувати свою роботу в онлайн-форматі, вважає Юлія Болотіна. Створення спеціальних вправ потребує додаткового часу, каже вчителька, але їхнє використання як на офлайн-уроках, так і дистанційно, має низку переваг:

  • легкість створення та адаптації за пропонованими шаблонами;
  • швидкість підготовки до повторення матеріалу в різних форматах;
  • високий рівень зацікавлення учнівства;
  • можливість швидкого реагування на уроках;
  • економія ресурсів (чорнил, паперу тощо).

Юлія рекомендує чотири ресурси для навчання природничих наук:

Flippity

Англомовний ресурс, що не потребує реєстрації (але прив’язується до Google-диску). Тут є набір із 25 вправ. До кожної вправи є демоверсія для розуміння, як працювати, інструкція та шаблон, який можна завантажити на власний Google-диск.

Завантажену вправу, відповідно, можна адаптувати під потреби вчителя та класу. Тут є можливість додавати картинки, схеми та підписи, формувати тематику майбутнього уроку та завдання для дітей.

Далі сформована вправа завантажується в інтернет, а вчитель / учителька отримує посилання. Через те, що дані публікуються в інтернеті, Юлія застерігає від використання особистої інформації для оформлення такого уроку.

Вчителька рекомендує спробувати такі вправи:

  • “Випадкове колесо”: у сегменти колеса вносяться імена дітей класу (для кожного класу – своє колесо), воно крутиться й у випадковий спосіб визначає того, хто, наприклад, має зараз відповідати;
  • “Таблиця лідерів“: у таблицю вносяться досягнення з предмету дітей, що створює здорове конкурентне середовище і стимулює дітей до активності. Таблиця демонструє, що і як відбувається в навчанні дитячого колективу;
  • “Вікторина з отриманням сертифікату”: діти відповідають на заздалегідь підготовані запитання чи виконують завдання, отримують бали, а наприкінці заняття – заповнені іменні сертифікати (бланк сертифікату можна завантажити із шаблону вправи).

Mind Mup 2.0

Безплатний додаток до Google-диску. Його можна знайти в меню створення нових об’єктів (натиснути “Створити” – “Ще” – “Підключити сервіс” та віднайти потрібний у списку).

Інтерфейс додатку інтуїтивно зрозумілий. Він дає змогу формувати інтелектуальні карти, повністю інтегрується з іншими додатками Google-диску. А отже, дає змогу додавати будь-які фотографії, картинки, записи та інформацію.

На кожний клас можна створювати окрему карту чи об’єднувати інформацію за темами вивчення тощо. Також є можливість долучити до роботи інших учасників.

Додаток дає можливість планувати, об’єднувати чи сегментувати ідеї, організовувати та структурувати роботу з використанням функцій Google, залучати до спільної роботи колег та учнівство.

Worldwall

Цей ресурс потребує реєстрації, проте вона проста і зрозуміла. Перевага платформи – наявність української мови. Доступ до можливостей тут умовно безплатний, тобто мінімальний пакет можна завантажити безплатно, але за розширення функцій доведеться платити (від 60 до 90 грн щомісяця).

Платформа дає можливість створювати вправи – вікторини, співставлення, ігри зі словами та поняттями тощо. Тут є чимало готових шаблонів вправ, які можна завантажувати та адаптувати під потреби учнівства. У безплатній версії можна завантажити 5 базових вправ на вибір та отримати до 15 комплектів матеріалів для роздруковування.

Тобто, кожна вправа супроводжується роздатковим матеріалом. Використовувати ці вправи можна як у форматі дистанційного навчання, так і на офлайн-заняттях. Юлія каже, що такі вправи роблять уроки різноманітними, дають змогу повторювати вивчений (чи опановувати новий) матеріал за допомогою різних підходів та форматів. Це підвищує ефективність навчання. Не кажучи вже про те, що діти залюбки виконують подібні завдання.

StarWalk 2

Додаток можна завантажити в мобільний телефон. Він також умовно безплатний, але Юлія переконана, що безплатних функцій вистачає для уроків. Найбільш корисний цей додаток для викладання астрономії, оскільки це інтерактивний гід зірками та сузір’ями.

Тут можна шукати та спостерігати за об’єктами зоряного неба в режимі реального часу, тобто використовувати прямо на уроці. Для дітей, які постійно сидять у гаджетах, дозвіл використовувати телефон на уроці додасть учителеві “балів”, впевнена Юлія.

А  наочні зображення прототипів сузір’їв, міфічних героїв, а також додаткову інформацію про зірки можна використовувати і для інших дисциплін – історії, літератури, природознавства, навіть математики та геометрії (креслення зв’язків із зірками в сузір’ях, а також зв’язків між сузір’ями, коли земля обертається) тощо.

Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – NatashaFedorova, Depositphotos

Онлайн-толока EdCamp Ukraine: для розуму і серця – формат подій задля оперативної підтримки і висвітлення тем, що хвилють учительство, учнівство й батьківство. Програма кожної толоки містить компоненти і “для розуму”, і “для серця”: м’які навички на щодень, інструментальні поради від практиків і практикинь, відверті бесіди з відомими людьми.

Проєкт відбувається за підтримки Громадської служба миру – GIZ Україна.

Матеріали за темою

Обговорення