Теми статті: вчителям, дистанційна освіта, інклюзія, інтегроване навчання, освітнім управлінцям
30 Липня 2023
5 323
0
Під час повномасштабної війни діти з особливими освітніми потребами (ООП) перебувають у зоні посиленого ризику. Звуки сирени та вибухів, дорога та незнайомий простір у випадку евакуації – усе це спричиняє страх, розгубленість і тривогу. Оскільки деякі діти мають обмежені можливості швидко реагувати та обробляти інформацію з навколишнього середовища, важливо інтегрувати в навчання підтримку, яка мінімізує наслідки психологічної травми.
У 2022–2023 навчальному році Херсонський НВК № 33, у якому працюють 7 інклюзивних класів та вчаться 26 дітей з ООП, працював дистанційно. Такий вибір, зокрема, здійснили й батьки учнів закладу.
Директорка та вчителі Херсонського НВК №33 розповіли “Новій українській школі” про таке:
Ще на початку 2022–2023 навчального року у НВК провели опитування, аби дізнатися, чи є в учнів вдома гаджети, щоби вчитися онлайн. Виявилося, що більшість дітей має такі девайси й в основному це мобільні телефони. Навчання в телефоні могло знизити якість онлайн-уроків, особливо для дітей з ООП. Тому команда закладу вирішила взяти участь у національному проєкті “СпівДія Ноут“: педагоги написали мотиваційний лист і заповнили заявку на отримання 22 ноутбуків. Декілька переваг онлайн-навчання за ноутбуком:
Вчителі кажуть, що на адресу організаторів “СпівДія Ноут” надійшло тоді майже 2 000 проєктних заявок. Але саме НВК № 33 став єдиною школою з Херсону серед переможців. Так, 22 учні з ООП, багатодітних родин та діти з інвалідністю отримали гаджети для навчання.
“Для нас це було важливо, адже наявність гаджетів дала змогу повноцінно проводити корекційні заняття, працювати на уроках та виконувати домашні завдання без перешкод”, – каже вчителька інформатики Наталія Кужелюк.
“Вчителі інклюзивних класів нашого НВК помітили, що більшість батьків зараз боїться втрати дітьми набутих раніше навичок. Цей страх супроводжував батьків дітей з особливими освітніми потребами постійно, але під час війни особливо загострився”, – каже Тетяна Щетина.
Педагоги НВК коментують, що в більшості випадків такі побоювання є безпідставними, адже набуті навички можна втратити лише за наявності медико-фізіологічних причин або внаслідок психологічної травми, але і в цьому випадку, швидше за все, у мозку дитини будуть відбуватися компенсаторні процеси, що сприяють відновленню втрачених функцій.
Діти з порушеннями інтелектуального розвитку є особливо вразливими до воєнних подій. Вони
Варто пам’ятати, що діти з порушеннями інтелектуального розвитку мають обмежені можливості пізнавальної діяльності, не можуть швидко та коректно реагувати й обробляти інформацію з навколишнього середовища. Через це важливо підтримувати їх та максимально враховувати їхні інтелектуальні можливості, щоб мінімізувати наслідки психологічної травми.
Вчителі також зауважують, що дистанційне навчання стало справжнім викликом для батьків, які долучені до онлайн-уроків разом із дітьми. Оскільки “дистанційка” передбачає взаємодію учня з учителем у віддаленому форматі, то безпосередній супровід навчання офлайн із боку батьків є дуже важливим для дітей із порушеннями розвитку. Так, у нових умовах батьки теж мають стати для дітей педагогами.
Втім, дистанційне навчання має декілька переваг саме в роботі з дітьми з ООП:
Своїми фішками дистанційного навчання дітей з ООП ділиться вчителька початкових класів Херсонського НВК № 33 Вікторія Сажнєва, яка минулого навчального року набрала першачків.
“У 1 класі провідною діяльністю дітей є, звичайно, гра. Використання ігор та інтерактиву дає змогу зосередитися на завданні та розвивати навички, не відчуваючи напруження. На кожному уроці я намагаюся дивувати та зацікавлювати учнів, і все це вдається через гру”, – каже вчителька.
Однією з основних переваг такого підходу є здатність залучити увагу учнів та підтримувати їхню цікавість протягом уроку. Граючись, діти можуть відчувати задоволення від процесу навчання, а це стимулює їх активну участь. Крім того, ігри дають змогу створювати ситуації, де діти можуть застосовувати свої знання та навички на практиці. Учні розвивають логічне та критичне мислення, співпрацю та креативність.
Інтерактивні завдання дають змогу дітям активно залучатися в освоєння матеріалу та взаємодіяти з ним. Це можуть бути
Інтерактивні завдання стимулюють учнів до активності та самостійності, а також сприяють розвитку творчості.
Нижче – декілька прикладів завдань для різних предметів від Вікторії.
Математика
Навчання грамоти
3. “Знайди відмінності”. Ця гра може допомогти учням підтримувати увагу та концентрацію під час онлайн-уроку. Учні отримують два зображення, які, на перший погляд, виглядають однаково, але фактично містять деякі відмінності. Учні повинні порівняти два зображення та знайти відмінності. Це сприяє розвитку уваги, спостережливості та вміння зосереджуватися на деталях.
Я досліджую світ
Усі ці ігри та вправи можна розробити за допомогою таких ресурсів:
Важливим елементом у навчанні дітей є також використання похвали за успішне виконання завдань. Це допоможе учням почуватися впевненіше та мотивує до навчання.
Також вчителі НВК радять не забувати про вправи на зняття емоційної напруги, які допомагають покращити концентрацію та емоційний стан учнів під час онлайн-уроку. Це можуть бути
Один із пріоритетних напрямів роботи НВК – розвиток творчих здібностей дітей з ООП. Це сприяє розкриттю потенціалу, стимулює самовираження, сприяє пошуку нових ідей та інноваційних рішень.
“Кожен учень нашого закладу має в собі маленьку іскорку творчого потенціалу. Творчість відкриває перед ними можливості для виявлення своєї унікальності. Вона дає їм свободу самовираження і сприяє розвитку їхнього творчого потенціалу.
Коли діти занурюються в процес творчості, вони забувають про час і простір. Такі моменти стають для них магічними, адже приносять радість та особисте задоволення”, – кажуть вчителі.
Так, на інтегрованих уроках вчителька Наталія Колосовська запропонувала учням розробити дизайн власної футболки з образом Тараса Шевченка до Шевченківських днів.
“Ми назвали цей мініпроєкт “Я дизайнер”. Під час роботи над проєктом ми інтегрували уроки української літератури, трудового навчання та інформатики. Діти справді відчули себе справжніми дизайнерами: розробляли, креативили, радилися одне з одним, а вчитель та асистент вчителя були завжди готові їм допомогти”, – розповідає Наталія Колосовська.
А разом із вчителем біології Валентиною Щавлінською діти виготовляли екоторбинки – спочатку самостійно розробили дизайн, а потім перейшли до реалізації.
Під час інтегрованих уроків інформатики та мовно-літературної галузі учні 5–7 класів створювали буктрейлери – короткі відео, які презентують книгу.
“Обравши такий вид роботи, вчителям української та зарубіжної літератури простіше перевіряти домашні завдання, тому що одразу видно – читав учень твір чи ні, повністю його зрозумів чи може залишились якісь питання”, – каже Тетяна Щетина.
Разом із вчителькою діти продумали структуру відео, підібрали текст та потрібні кадри, а також програму, у якій створювали буктрейлер (приклад буктрейлера, який створила учениця 7 класу Анастасія Соколова, до твору Ульфа Старка “Маленька книжка про любов”).
“Діти розуміли, що це довга та клопітка робота. Але їх мотивувало, що після перегляду буктрейлера, хтось або із задоволенням почне читати прорекламований твір або, навпаки, – зрозуміє, що нічого цікавого там немає й інвестує свій час у щось цікавіше”, – додає Тетяна.
Великий естетичний потенціал мають і уроки мистецтва. Це зумовлено як самою природою сприйняття образотворчого мистецтва, так і тим, що образотворча діяльність є однією з найдоступніших форм творчості для учнів з інтелектуальними порушеннями. Заняття з мистецтва дають можливість розвивати в учнів почуття прекрасного, формувати уявлення про візуальне мистецтво, знайомити з його роллю в житті людей, з образною мовою різних видів і жанрів мистецтв.
“Дитина з ООП, діючи в дивовижному світі мистецтва, демонструє позитивні зміни у своєму розвитку. На час спілкування з мистецтвом учні йдуть від хвилювань, почуття самотності, страхів і тривожності або від конфліктних міжособистісних і сімейних стосунків. Наші діти стають іншими – заспокоєні, з позитивними змінами в емоційній, пізнавальній сферах”, – розповідає вчителька мистецтва Наталія Греккер.
Серед інтегрованих уроків у НВК також поєднали мистецтво та зарубіжну літературу. Вчителі цих предметів запропонували учням проєкт – намалювати ілюстрації до відомих казок. Діти могли пофантазувати, зобразивши казкових героїв такими, якими вони їх собі уявляють.
Вчителі розповіли, що з великим захопленням діти також узяли участь у конкурсі “Театральні маски”. Тут вони мали нагоду не лише поринути у світ театрального мистецтва, але й познайомитися з технологією “пап’є маше”.
Основне гасло НВК – “Ми всі рівні, просто ми всі різні”. Вчителі кажуть, що саме цей принцип сприяє створенню відкритого та толерантного середовища в школі, де кожна дитина відчуває себе повністю прийнятою.
Тетяна Щетина, редакція “Нової української школи”
Усі фото: Херсонський НВК № 33
Обговорення