Теми статті: батькам, освітнім управлінцям, харчування
29 Лютого 2024
12 887
0
Модернізація кухонь і їдалень у закладах освіти, підвищення кваліфікації кухарів, розширення пільгових категорій учнів, які харчуватимуться безплатно… І це ще не повний перелік змін, які пропонує Стратегія реформування системи шкільного харчування на 2023–2027 роки.
Нагадаємо, що наприкінці 2023-го в Бучі відкрили першу фабрику-кухню, що стала однією з трьох технологічних моделей організації шкільного харчування. Загалом на фабриках-кухнях можуть готувати страви для дітей із 30–40 шкіл та садочків.
“Нова українська школа” вирішила зʼясувати, як рухатиметься реформа шкільного харчування у 2024-му та за яким принципом працює нова фабрика-кухня.
Тож у новому матеріалі читайте:
Наприкінці жовтня 2023 року Кабінет Міністрів України затвердив Стратегію реформування системи шкільного харчування на 2023–2027 роки. У стратегії, зокрема, визначений план дій для розв’язання проблем організації харчування в школах та пріоритетні напрями роботи на 2023–2024 роки.
Актуальними досі лишаються проблеми неналежних умов організації достатнього, якісного, безпечного, збалансованого харчування в закладах освіти, а також відсутність у більшості дітей звичок здорового харчування.
Аналіз впливу повномасштабного вторгнення на систему шкільного харчування показав, що в 2022-2023 навчальному році (порівнюючи з попереднім) кількість дітей, які харчуються в школах, скоротилася вдвічі та становила приблизно півтора мільйона учнів і учениць (за даними “Інституту освітньої аналітики”). 48 % з них харчувалися безплатно.
Удвічі зросла кількість дітей з-поміж внутрішньо переміщених осіб, які отримували безплатне гаряче харчування в школах, порівнюючи із 2021-2022 навчальним роком (тоді кількість дітей ВПО, які харчувалися безплатно, становила 24 857 осіб).
Також, як пишуть у Стратегії, за результатами опитування, проведеного в грудні 2022 року, участь у якому взяв 61% закладів загальної середньої освіти, з’ясували, що в середньому в школах тоді харчувалися 60% учнів (38 % – за кошти батьків, 22 % – безплатно, а 40 % не харчувалися взагалі).
Найпопулярніші причини, чому школи не можуть організувати харчування під час очного навчання, це
Серед основних проблем шкільного харчування в Україні, які планують розвʼязувати протягом 2023–2027 років:
“Наразі маємо дійсно велику проблему з виділенням коштів регіонами на харчування дітей. Тому що кожна громада самостійно ухвалює рішення. Тож, виходить так, що станом на початок 2024 року, сума на харчування однієї дитини в різних громадах може коливатися від 12 до 95 гривень. Це катастрофічна нерівність.
За нашими підрахунками, ця цифра мала би становити не менше 35–40 гривень за вартість продуктів, які потрібно покласти одній дитині в тарілку для того, щоби забезпечити усю поживну цінність відповідно до вимог реформи”, – розповів Орест Степаняк, керівник проєктного офісу Реформи шкільного харчування та голова правління Національної асоціації громадського харчування.
Нагадаємо, що наразі кухарі з усієї України мають можливість здобути і практичні, і теоретичні знання на харчоблоках професійно-технічних закладів освіти, у яких організовані “Кулінарні хаби“. Зокрема, такі хаби вже створені в Тернопільській, Одеській та Полтавській областях;
6. відмова дітей від шкільного харчування через сформовані неправильні харчові звички.
У межах реформи шкільного харчування в Україні в грудні 2023-го з’явилася перша фабрика-кухня. Її відкрили в Бучі (Київщина) за кошти одного з меценатів. Глобальна мета проєкту – забезпечити якісним харчуванням дітей на деокупованих територіях. Тому схожі фабрики-кухні за кошти донорів також планують збудувати на Харківщині.
А тим часом у Бучі вже в січні-лютому 2024 року щоденно готували близько 10 000 порцій для шкіл із трьох навколишніх громад – Бучі, Немішаєвого та Бородянки. Загалом фабрика-кухня може забезпечити якісним харчуванням 30–40 шкіл і садочків.
Як розповів Орест Степаняк, це ціле окреме підприємство на своїх потужностях, яке розташоване за межами закладів освіти.
Фабрика-кухня спеціалізується на приготуванні їжі та її охолодженні за так званою технологією “cook and chill”, тобто коли ми готуємо, охолоджуємо їжу й у такому вигляді доставляємо її до закладів.
“У фабриках-кухнях їжу готують до певного ступеня, тоді її охолоджують у апараті шокового зниження температури й доводять до +3°С. Під час такого зниження температури продукт є абсолютно безпечним. Потім, коли потрібно видати страву, її достатньо лише підігріти в пароконвектоматі (обладнання, яке розігріває їжу за допомогою великої кількості пари)”, – розповів експерт.
За його словами, використовуючи фабрику-кухню, можна:
Водночас, щоби впроваджувати таку систему, школи й дошкільні заклади мають бути оснащені холодильним обладнанням, пароконвектоматами й обладнанням для видачі їжі.
Та й сам проєкт потребує залучення чималих коштів. Наприклад, проєкт фабрики-кухні в Бучі разом із закупленим обладнанням та автомобілями для транспортування обійшовся в 5,2 мільйони доларів, які надав донор – The Howard G. Buffett Foundation.
“Нова нормативна база дає можливість обирати технологічні моделі та створена для того, щоб усі органи місцевого самоврядування могли забезпечити дітей якісним харчуванням.
Насамперед тут йдеться про рівність, адже донедавна велика кількість закладів освіти або не мала свого харчоблоку, або була малокомплектною, тож не було доцільності готувати там їжу. Тепер громади мають вибір. Водночас варто розуміти, що це лише інструмент і він не є обов’язковим”, – пояснив Орест Степаняк.
Фабрика-кухня є однією з трьох розроблених та затверджених новітніх технологічних моделей організації харчування дітей. Зараз в Україні доступні такі моделі шкільного харчування:
Крім цього, як зазначив Орест Степаняк, є ще й інші можливості щодо управлінських моделей організації харчування. Наприклад, засновник може мати свій штат кухарів, або можна замовити кейтерингову послугу:
Водночас експерт наголосив, що кожна модель харчування може бути більш чи менш релевантною потребам кожної громади. Наприклад, якщо говоримо про великі міста із великою кількістю комплектних шкіл, де навчається 500–2 500 дітей, то, звісно, доцільніше готувати їжу саме в цих закладах на місці.
“Однак, якщо мова йде про невелику сільську громаду, де є, наприклад, три школи, у яких навчається по 50–70 учнів, то в таких випадках громаді вигідніше обрати один харчоблок, де є великий простір, сучасне устаткування, хороша потужність тощо й доставляти готову їжу до решти шкіл.
Тобто сільські громади – це більше про доставку, великі міські – про приготування їжі в кожній школі на місцях.
Ми ж надали абсолютно різноманітний вибір. Громадам варто лише проаналізувати свої потреби й можливості та обрати найкраще для себе й дітей”, – підсумував Орест Степаняк.
Для обрахування необхідного оснащення шкільного харчоблоку можна скористатися калькулятором обладнання на платформі “Знаїмо“. Також на сайті доступна вся інформація про реформу, меню, техкартки тощо.
Із повним переліком планів реформи шкільного харчування на 2024 рік можна ознайомитися за посиланням.
“Стратегія – це дорожня карта на наступні роки. Крім затверджених планів, ставимо перед собою завдання донести реформу максимально в регіони, тобто збільшити обізнаність місцевих управлінь та департаментів освіти, обласних адміністрацій, розповісти про успішні кейси та підвищити мотивацію до впровадження реформи на місцях”, – додав Орест Степаняк.
Другий напрям, над яким працюватиме команда реформи, – міжнародний. За словами фахівця, наразі вони розширюють зв’язки та шукають підтримки партнерів, донорів та меценатів, аби забезпечити якомога більшу кількість українських дітей якісною й здоровою їжею.
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне фото: КОВА, Telegram
Обговорення