Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

14 Червня 2024

Більшість учнів та вчителів зі шкіл на деокупованих територіях перебувають вдома: результати дослідження

Переважна більшість вчителів (80%) і понад половина учнів (66%) зі шкіл на деокупованих територіях знаходяться у своїх населених пунктах. Винятком є лише освітяни Донецької області, де через тимчасову окупацію та активні бойові дії від 67% до 87% педагогів у 3-х закладах освіти області є ВПО, а 4% – викладають з-за кордону.

Про це йдеться в дослідженні “Деокуповані території України: результати відвідування закладів освіти”, яке провели ГО “Харківський інститут соціальних досліджень” і Благодійний фонд “Схід SOS”.

Ознайомитися з повним текстом звіту всі охочі можуть за посиланням.

У межах дослідження фахівці здійснили моніторингові візити до 24 ЗЗСО, що розташовані на деокупованих територіях таких областей:

  • Донецької;
  • Чернігівської;
  • Харківської;
  • Сумської;
  • Херсонської;
  • Миколаївської.

За даними аналітиків, станом на початок 2023-2024 навчального року у досліджуваних школах у середньому навчалися по 390 учнів (приблизно по 20 учнів у класі). У 15 із 24 закладів освіти кількість дітей у новому навчальному році зменшилася приблизно на 7% (порівнюючи з кінцем 2022–2023 навчального року).

Згідно з результатами дослідження:

  • 66% учнів відвіданих шкіл знаходяться на місці;
  • 14% – вимушено евакуювалася в межах України;
  • 19% – вимушено евакуювалася за кордон;
  • менше як 1% – перебувають на тимчасово окупованих територіях України.

Найбільше учнів, що є ВПО, навчаються в школах Донецької та Миколаївської областей – від 30% до 51%. У той час як в інших областях цей показник коливається від 0% до 25%.

Виїхали за кордон найбільше школярів і школярок із Донецької та Харківської областей – 35-48% (в інших областях – 0-22%). А серед учнів, які перебувають на ТОТ, переважна більшість з Херсонської та Донецької областей.

У звіті за результатами дослідження також йдеться, що:

  • 80% вчителів відвіданих шкіл знаходяться на місці;
  • 16% учителів перебувають в інших регіонах України;
  • 4% всіх вчителів викладають з-за кордону;
  • 1 вчитель із Херсонської області (з-поміж опитаних) перебуває в окупації.

Як розповідають аналітики, у половині шкіл штат укомплектований повністю:

  • у Чернігівський області школи повністю забезпечені педагогами;
  • в інших областях, де штат неукомплектований, найчастіше не вистачає людей на 1-2 посади.

Найбільш потрібними є психолог і соціальний педагог. Утім, у деяких школах не вистачає також учителів фізкультури, інформатики, фізики, трудового навчання, історії та інших, а також кухарів, двірників та охоронців.

Під час опитування вчителі в середньому оцінили психоемоційний стан учнів на 6,5 балів із 10 можливих. На думку більшості педагогів, повномасштабна війна негативно вплинула на дітей і підлітків:

  • учні відчувають тривожність, страх і нестабільність;
  • можуть поводитися агресивно;
  • імпульсивно реагують на будь-які складнощі;
  • замикаються в собі.

Наприклад, в одній зі шкіл Сумської області вчителі розповіли про факт влучання російського БПЛА в заклад освіти, що також суттєво вплинуло на школярів.

Свій психоемоційний стан вчителі також оцінили на 6,5 балів із 10. Вони вказали, що травмовані війною, досвідом окупації та складними умовами. Під час опитування педагоги зазначали, що відчувають:

  • тривожність;
  • нервовість;
  • невпевненість;
  • проблеми зі сном.

У звіті також йдеться, що громади на деокупованих територіях часто мають дуже обмежені можливості отримання психологічної допомоги. Зокрема, у них:

  • не вистачає психологів;
  • нерегулярно відбуваються візити мобільних команд психологічної підтримки від гуманітарних організацій;
  • є потреба в довготривалій системній психологічній допомозі;
  • є запит на роботу із залученим спеціалістом, а не шкільним психологом.

Читайте також: “Освітні простори замість підвалів, цифрові “вулики” й “Catch Up” програми: як відбувається відновлення освіти на деокупованих територіях”.

Титульне фото “НУШ”; інфографіка в тексті скриншоти зі звіту за результатами дослідження


Обговорення