Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

4 Липня 2022

Що зробити, щоби забезпечити рівні умови для всього учнівства, – головне з PISA

Український центр оцінювання якості освіти переклав українською випуск “PISA в центрі уваги” про те, що країни можуть зробити, щоби забезпечити рівні умови для всіх учнів і учениць.

“Нова українська школа” публікує основне з результатів досліджень.

  • Упродовж останніх 20 років PISA показала, що соціально-економічний статус 15-річних, який включає професію, рівень освіти батьків, майно в будинку, є провісником балів успішності з читання, математики та природничо-наукових дисциплін у всіх країнах і економіках, які беруть участь у PISA.
  • Втрати у навчанні під час пандемії були найбільш вираженими серед учнівства та шкіл із поганими соціально-економічними умовами.
  • Хоча соціально-економічний статус учнів і учениць передбачає результати PISA, взаємозв’язок значно різниться залежно від країни / економіки. Це свідчить про те, що бідність не завжди є перешкодою для успіхів учнів і що має значення спосіб організації роботи шкіл.
  • Країни / економіки, які забезпечують рівніші умови для учнівства, як правило, обмежують або відкладають розподіл учнів і учениць за різними навчальними програмами чи рівнями успішності.
  • Результати PISA-2018 показують, що вплив соціально-економічного статусу учнівства на успішність слабший у країнах / економіках, де:

– менше освітніх програм доступно для 15- річних;

– учнів і учениць розподіляють за різними навчальними програмами пізніше, коли вони вже старшого віку;

– менше учнів і учениць залишалися на другий рік навчання.

  • Результати PISA-2018 показують, що країни / економіки, які задовольняють різні потреби учнів, розподіляючи їх за різними навчальними напрямами та рівнями в межах класу (також відомі як стратифікація), не досягають кращих загальних результатів. Ба більше, вони демонструють менш справедливий розподіл успішності за соціально-економічним статусом учнівства. У сильно стратифікованих системах часто різні очікування від різних дітей та менше стимулів для вчительства та шкіл, аби підтримувати тих учнів, які постають перед труднощами в навчанні, якщо є можливість перевести їх на інші напрями або залишити на другий рік.
  • Час на уроки іноземної мови є важливим маркером загальної соціально-економічної диспропорції в часі навчання на звичайних шкільних уроках. Учнівство з гарними передумовами для навчання має більше можливостей вивчати іноземні мови, ніж їхні однолітки з поганими передумовами. Країни / економіки з меншою різницею в часі, відведеного для уроків іноземної мови, демонструють більшу загальну справедливість в освіті.
  • Країни та економіки, які забезпечують рівніші умови для своїх учнів та учениць, гарантують доступ до якісної ранньої освіти для більшої кількості дітей. Результати PISA-2018 свідчать, що в цих країнах / економіках більше учнів та учениць відвідували заклади дошкільної освіти принаймні протягом року.

Проте тільки забезпечення відвідування закладів дошкільної освіти всіма учнями та ученицями не є достатнім для створення справедливої системи освіти. Результати PISA-2018 продемонстрували, що в тих країнах / економіках, де більше учнів та учениць відвідували заклади дошкільної освіти протягом трьох років або довше, їхній соціально-економічний профіль був більше пов’язаний з їхньою успішністю у віці 15 років.

Цей результат може означати, що діти з гарними передумовами для навчання, як правило, отримують більше користі від більшого часу перебування в закладах дошкільної освіти, ніж їхні однолітки з поганими передумовами для навчання. Або ж є різниця між двома групами учнівства щодо якості дошкільної освіти, яку вони отримували.

Що робити керівникам освітньої політики, адміністраторам і освітянам, щоби забезпечити всім учням і ученицям можливості для реалізації свого потенціалу:

  • забезпечити потужний початок раннього навчання для всіх дітей і звернути увагу на якість і тривалість дошкільної освіти, до якої мають доступ діти з різним походженням та передумовами;
  • установити високі очікування для всіх учнів та учениць і забезпечити підтримку для реалізації цих очікувань, мінімізуючи негативний вплив добору та розподілу дітей за різними освітніми напрямами або рівнями освіти;
  • забезпечити достатні ресурси всім школам незалежно від соціально-економічного становища їхніх учнів та учениць і забезпечити ефективне використання виділених ресурсів у всіх школах;
  • надати школам автономію щодо навчання своїх учнів та учениць, одночасно встановлюючи централізовані механізми підзвітності, які запобігають відставанню певних шкіл.

Слава Україні!

Героям слава!

Переможемо!

Фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos


Обговорення