Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

15 Листопада 2023

Старі підвали можна й потрібно перетворювати на сучасні простори для уроків, додаткових занять і дозвілля – Анна Новосад

Більшість найпростіших укриттів у закладах освіти України – це старі занедбані підвали чи приміщення для котелень і бойлерних. Безперечно, перетворити їх на повноцінне безпечне й комфортне місце для учнів і освітян не так вже й легко, а тому школи й садочки докладають для цього максимум зусиль і можливостей.

Про це в колонці для “Українська правда. Життя” розповіла співзасновниця благодійного фонду SavED і ексміністерка освіти і науки України Анна Новосад. А також поділилася порадами, як діяти під час організації безпечного простору в закладі освіти.

За даними МОН, станом на кінець минулого навчального року найпростіші укриття були облаштовані в 7 000 шкіл із 13 564. При цьому 3 454 заклади освіти не мали доступу до відремонтованих укриттів або ж такі приміщення були взагалі відсутні.

  1. Організація укриття в кожній школі, за словами Анни Новосад, починається з ретельного огляду приміщення, адже “десь стан може бути задовільний і потребує лише косметичного ремонту, а десь – геть непридатний”.
  2. Якщо ж бюджету на капітальний ремонт у громаді немає, фахівчиня рекомендує почати з “напівзаходів”. Наприклад, якщо підвал складається з великої кількості кімнат із непридатними комунікаціями та запахом сирості, спочатку краще взятися за часткове відновлення й поступово розширювати зону, придатну для перебування дітей.

“Таких прикладів – тисячі по країні. І кожна ситуація суттєво ускладнює ремонтні роботи, збільшує їхню тривалість. А ще – суттєво здорожчує вартість укриття. Тому, до слова, не існує й якоїсь середньої вартості. Кожне приміщення – це унікальний набір проблем та варіантів рішень”, – додала Анна Новосад.

Миколаївський ліцей ім. О. Ольжича.

  1. Далі, за словами ексміністерки, в укритті бажано прокласти нові комунікації (електромережі, комунікації водопостачання та водовідведення). Особливо якщо приміщення будуть використовувати як освітній центр або там будуть облаштовані класи зі стандартним набором техніки.
  2. Не менш важливим, на думку Анни Новосад, є й якісне освітлення. Адже чим світліше буде приміщення, тим легше діти адаптуються до навчання у сховищі.

“Зона покриття світла має бути досить великою. Для цього встановлюємо світильники квадратної форми розміром мінімум 60х60 см. Наша команда облаштовує системи аварійного живлення на випадки відключень та освітлення стельовими світильниками”, – додала вона.

  1. Експертка також наголосила, що в бюджеті укриттів необхідно обов’язково закласти кошти на нові вбиральні, адже “це про елементарний комфорт і повагу до людини та її потреб”. Зокрема, на:
  • підведення всіх необхідних мереж,
  • влаштування сантехнічної арматури,
  • зонування простору на окремі кабінки та спільні умивальники тощо.

Городнянський ліцей №2.

  1. Ще однією проблемною зоною в укриттях, за досвідом Анни Новосад, є “вхід” в укриття, який часто “зовсім не вхід, а незручна драбина, скориставшись якою, можна легко покалічитись”. Тому його облаштування є справжнім “мастхевом” під час ремонту. Фахівчиня також звернула увагу, що тут важливо подбати й про інклюзивність: зробити пандуси, підіймачі тощо.
  2. Після ремонту (косметичного чи капітального) приміщення укриттів потрібно облаштовувати комфортними меблями.

“З досвіду, найкращий варіант – меблі, які складаються. Це допомагає зберегти більше простору і змінювати призначення частин укриття в залежності від виду уроків, як-от групові заняття чи індивідуальні”, – додала експертка.

Андріївська гімназія.

Крім того, окрім безпекового простору, укриття можна перетворити й на повноцінну класну кімнату, особливо це буде актуальним для населених пунктів, де частина шкіл зруйнована або пошкоджена, і де сховище – додаткова площа для освітнього процесу. Для цього, за словами Новосад, необхідні:

  • зонування,
  • хороші меблі,
  • проєктори, ноутбуки чи планшети (за можливості),
  • дидактика,
  • настільні ігри,
  • книги тощо.

Читайте також: “Щоб навчатися в укриттях, потрібне зонування” – Олена Фіданян”.

Титульне фото та фото в тексті: SavED


Обговорення