Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

21 Жовтня 2022

У 77 % закладів освіти сільської місцевості немає посад психологів 

У більшості садочків, що знаходяться в сільській місцевості та в малокомплектних школах немає посади практичного психолога.

Про це йдеться в довідці Державної служби якості освіти.

На думку ДСЯО, під час воєнного стану це не дає можливості надавати кваліфіковану психологічну допомогу та підтримку учасникам освітнього процесу, які цього потребують.

Натомість у 72 % шкіл, які досліджувалися*, психологи працюють за основним місцем роботи й лише у 10 % посада психолога вакантна. У 41 % садочків працюють психологи, а 13 % ЗДО в пошуках фахівця.

У значної кількості закладів освіти, охоплених вивченням, посади практичних психологів взагалі не передбачені штатним розписом. Це 12 % ЗЗСО і 40 % ЗДО. З них 77,5 % закладів знаходяться в сільській місцевості.

Якщо не психолог, то хто

Якщо психологів немає, їхні завдання переймають педагогічні працівники. За результатами анкетування, у Києві всі педагоги садочків та 90 % учителів шкіл володіють прийомами першої психологічної допомоги та емоційної підтримки.

Проте лише 59 % батьків учнів шкіл повідомили, що можуть отримати в закладі освіти психологічну допомогу та емоційну підтримку, 9 % батьків учнів указали, що не мають такої можливості й 32 % не володіють такою інформацією.

Аналогічна ситуація й у закладах дошкільної освіти. Так, керівники 84 % ЗДО зазначають, що в закладі освіти створено умови для психологічного супроводу та підтримки педагогічними працівниками дітей та їхніх батьків. Однак результати анкетування показали, що лише 58 % батьків знають, що можуть отримати таку допомогу, а 34 % респондентів про це взагалі нічого не відомо.

Що рекомендує ДСЯО

Служба радить завершити формування команд закладів освіті: поширити інформацію про наявні вакантні посади практичних психологів, а також посилити співпрацю з центрами зайнятості.

Ще ДСЯО рекомендує спонукати практичних психологів до використання дистанційних та електронних технологій для діагностичної та корекційно- розвиткової роботи, а на сайтах закладів освіти розміщувати та оновлювати інформацію про розклад онлайн-зустрічей із практичними психологами.

* Під час вивчення:

  • охоплено 185 територіальних громад (з них: 38% (70) – міські, 27% (50) –селищні, 35% (65) – сільські), що становить 12,5% від загальної кількості територіальних громад в Україні;
  • відвідано 386 закладів загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО), з яких 187 (49%) розташовані в міській та 199 (51%) у сільській місцевості;
  • проведено індивідуальні інтерв’ю з керівниками 428 закладів дошкільної освіти (далі – ЗДО), з яких 140 (33%) – міських, 47 (11%) – селищних, 209 (49%) – сільських, 32 (7%) – зазнали руйнувань внаслідок воєнних дій;
  • проведено індивідуальні інтерв’ю з керівниками 195 закладів позашкільної освіти, культури і спорту, з яких 129 (66%) – міських, 41 (21%) – селищних, 25 (13%) – сільських;
  • проведено анкетування 61 700 батьків здобувачів освіти (з них: 10 405 (17%) – ЗДО, 44 808 (73%) – ЗЗСО, 6 487 (10%) – ЗПО) та 12 574 педагогічних працівників (з них: 2740 (22%) – ЗДО, 8 377 (66%) – ЗЗСО, 1 457 (12%) – ЗПО).

У дистанційному зборі даних з використанням інформаційно-аналітичної системи EvaluEd взяли участь 4 697 керівників ЗЗСО (33,5% ЗЗСО від їх загальної кількості).

У територіальних громадах, де вивчалося питання, освітню діяльність здійснюють 4 588 закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти комунальної форми власності, що становить 15% від загальної кількості закладів освіти в Україні (за статистичними даними, розміщеними на офіційному вебсайті Інституту освітньої аналітики), з них 1 975 (43%) – ЗДО, 2 316 (50%) – ЗЗСО, 300 (7%) – ЗПО.

Загальна кількість здобувачів освіти в закладах освіти комунальної форми власності територіальних громад, де вивчалося питання, складає 1 247 852 особи (з них: 213 220 (17%) – у ЗДО, 868 051 (70%) – ЗЗСО, 166 581 (13%) – ЗПО), що становить майже 20% від загальної кількості здобувачів освіти в Україні (за статистичними даними, розміщеними на офіційному вебсайті Інституту освітньої аналітики).

Нагадаємо, що діти від 6 до 12 років, які мають психологічні травми, можуть узяти участь у безплатному реабілітаційному дитячому таборі Gen.Camp.

Слава Україні!

Героям слава!

Переможемо!

Фото: автор – AndrewLozovyi, Depositphotos


Обговорення